Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:21

GlenFiddich schreef:
Varekaj: In België heb je nog een extra mogelijkheid, namelijk trouwen onder het wettelijk stelsel. Dat houdt in dat alles van voor je huwelijk van jou blijft, en alles sinds het huwelijk gemeenschappelijk, tenzij dat anders bepaald werd. Met het wettelijk stelsel kan je een eigen rekening behouden maar je inkomen sinds het huwelijk is in principe gemeenschappelijk. Als je na je huwelijk bijvoorbeeld erft, is dat van jou alleen, tenzij de persoon die het schenkt het anders aangegeven heeft. Als je de wei en paarden voor het huwelijk gekocht hebt en dat kan bewijzen, blijven ze van jou als je onder wettelijk stelsel trouwt. Daar zit namelijk het addertje: je moet het kunnen bewijzen. Als je bijvoorbeeld dure meubelen koopt en op de factuur één naam vermeld, is die persoon eigenaar, wie het ook betaald heeft.

Je trouwt automatisch onder wettelijk stelsel als je niet naar de notaris gaat. Voor gemeenschap van goederen en alles apart moet je wel naar de notaris. Gemeenschap van goederen wordt nog zelden genomen naar het schijnt. Alles apart wordt vooral gedaan als één van beide partners een eigen bedrijf heeft. Bij een faillissement kan dan niet geraakt worden aan het inkomen van de andere partner.

Wij zijn vorig jaar getrouwd onder het wettelijk stelsel. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf maar zolang je een bvba hebt kan aan het eigen vermogen niet geraakt worden. Maakt hij schulden met de zaak komen ze dus niet bij ons aankloppen :)

Ligt er dus ook aan in welke bedrijfsvorm je een eigen zaak hebt of dit schadelijk kan zijn voor jezelf en/of je partner.

Wij hadden trouwens al geen eigen rekeningen meer toen we gingen samenwonen. Alles is van ons. Alleen de paarden zijn van mij als het op stal uitmesten aankomt :Y)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:24

En wat als je niks geregeld hebt, niet getrouwd bent, en je partner komt te overlijden. Buiten dat dat al heel erg is, heb je ook nog eens geen recht op zijn spullen. Die gaan dan naar zijn naaste familie. Tenzij je samen kinderen hebt, dan gaat het naar de kinderen.

maximuss

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:27

@ hierboven : daarvoor bestaat er zoiets als een testament ;-) ...

Niks regelen is imo gewoon dom }:) .

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:32

maximuss schreef:
@ hierboven : daarvoor bestaat er zoiets als een testament ;-) ...

Niks regelen is imo gewoon dom }:) .

idd, hier ook gedaan :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:34

Zeker als iemand een bedrijf heeft zou ik altijd voor huwelijkse voorwaarden gaan.
Ik snap de redenatie "alles samen" wel, maar een bedrijf kan ook failliet gaan.
Dan trek je je partner ook mee de financiële put in als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Er zijn ook nog andere constructies, bijv. iets op naam van de "langst levende" zetten, of in geval van scheiding alles gelijk opdelen, maar bij een andere breuk de huwelijkse voorwaarden volgen.

Een notaris kan je hierover goed informeren, als je met de gedachte speelt om te trouwen zou ik daar zeker een bezoekje aan wagen.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:36

Mijn beide zussen zijn de afgelopen jaren getrouwd, de ene met wettelijk stelsel en de ander alles apart. Anders zou ik het ook niet weten hoor :D

Tot de dood ons scheidt is heel erg romantisch maar voor een deel van de trouwlustigen jammer genoeg een illusie. Op zich kan het juist heel liefdevol zijn om elkaar met huwelijkse voorwaarden te beschermen. Er kan geen twijfel over bestaan dat het je om elkaars bezittingen te doen is. Op die manier bescherm je elkaar ook moest het (god verhoede!) ooit misgaan, om het even welke reden. Dan heb je al een oplossing voorzien voor het geval het misgaat, kun je je concentreren op alles dat ondertussen goed gaat :)

Vroeger werd er meer in gemeenschap van goederen getrouwd naar het schijnt. Op zich was dat misschien beter voor de huismoeders: op die manier kregen ze iets terug voor jaren 'onbetaalde arbeid'. Tegenwoordig werken beide partners vaak, waardoor dat voordeel meer weggevallen is denk ik.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:40

Hier ook voorwaarden, maar dan vooral omdat wij een groot bedrijf hebben (nou ja, hij dus :P). De paarden en de hond staan bewust op mijn naam, en die zijn/blijven ook altijd van mij. De meeste inboedel is gewoon samen, maar denk dat we als we uit elkaar gaan daar wel uitkomen.

In mijn familie (7 broers/zussen) zijn wij de enigen met voorwaarden en we horen vaak dat dat niet romantisch is en 'je kunt toch ook netjes uit elkaar gaan' . Inmiddels komen ze daar wel van terug, aangezien onze ouders gescheiden zijn (na 37 jaar) en dat is een regelrechte hel. Terwijl ze met respect uit elkaar gingen blablabla......

Dus, ach dan maar onromantisch maar safe :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:40

De mensen die ik ken die getrouwd zijn in gemeenschap van goederen zeggen allemaal dat ze dat nooit hadden moeten doen.
Wij hebben een slc en alles goed geregeld ivm onze zoon.
Ik zou nooit trouwen in gemeenschap van goederen, niet omdat ik niet vertrouw op een goede afloop maar omdat ik heel blij ben met alles waar ik in mijn leven hard voor gewerkt heb en wat dus ook echt van mij is, en dat heeft mijn partner ook.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:48

Niet alles moet zo geromantiseerd worden in mijn ogen!
Dus daarom is mijn mening : nooit trouwen in gemeenschap van goederen.
Daar kan heel veel ellende van komen weet ik uit eigen ervaring.

Gewoon lekker ieder zijn eigen ding, zelf voor gewerkt en zelf verdiend en niet een ander.
En vergis je niet in de romantiek van het huwelijk, het gaat nog steeds 1 op de 3 huwelijken verkeerd incl een echtscheiding.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:49

Huwelijkse voorwaarden!
Uitsluiting koude kant/koude uitsluiting en indien nodig verrekeningsbeding! :j
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 29-08-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:50

Ik trouw nooit, maar sowieso ben ik het met Liezel1 eens, huwelijkse voorwaarde, uitsluiting koude kant en verrekeningsbeding... De enige manier in mijn ogen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:54

Je weet maar nooit. Stel dat je trouwt met gemeenschap van goederen, je man vindt iemand anders en hij laat zich beïnvloeden en dada netjes scheiden. Helaas bestaan er nog steeds mensen op de wereld (man en vrouw!) die vinden dat er bij een scheiding altijd maar 1 schuldige is en dat je die moet kaalplukken in de meest ernstige mate. Vaders die pokkehoge alimentatie moeten betalen, maar amper genoeg centen over houden om zelf iets deftigs te hebben en bijgevolg de kinderen "niet goed genoeg" kan onderhouden als ze bij hem zijn. Vrouwen die bij een scheiding, omdat hij een ander heeft, vinden dat hij dan maar moet betalen als boete voor zijn vreemdgaan. En ga zo maar door.

Vanaf het moment dat er een scheiding bij komt kijken kan het mooi gaan, maar we weten allemaal wel dat dat jammer genoeg veel minder voorkomt in de werkelijkheid.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:56

mijn ouders zijn vroeger ook getrouwd in gemeenschap van goederen.., nu uit elkaar en mijn moeder heeft geen rooie cent gezien of item van mijn vader wat erg banketstaaf is.., als ze geld terug moet vanwege mijn broertje zijn ov is dat zelfs al moeilijk.., ik zelf zou dus dit ook niet doen, ik ben veel te trots op alles dat ik heb etc, dat k er nii aan moet denken als het fout gaat de helft te moeten afstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:01

Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen. hij heeft een zaak maar ook als hij die niet had gehad zou ik het zo gewilt hebben. Verder spreken we "thuis" niet van "mij" of "mijn" maar is ook alles van "ons" maar moest het mis lopen dan is er simpelweg geen discussie. En zo lang dat niet gebeurt is alles van ons.

De notaris die het vast gelegd heeft toendertijd zei het ook mooi: "als je elkaar en de relatie zo vertrouwd dat je een contractje niet nodig vind zie ik ook niet het probleem van eentje opstellen." En daar had ze imo helemaal gelijk in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:02

_Nancy schreef:
phormicola schreef:
Wij hebben alles samen, we hebben zelfs maar één bankrekening :+ Mochten we ooit uit elkaar gaan dan zullen we niet moeilijk doen om spullen, veel hebben we niet en spullen boeien ons sowieso niet :)

Dit idee heb ik zelf ook..
Je weet natuurlijk nooit zeker, maar je gaat er gewoonweg ook niet vanuit..

Maar je moet wel realistisch blijven ;)
Ik zou nooit alles samen doen, ik zou altijd alles gescheiden houden. Ik blijf liever verantwoordelijk voor mezelf, of het nou wel of niet goed gaat samen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:05

Never. Altijd op huwelijkse voorwaarden, is mij met de paplepel al ingegoten. Een gezamelijke rekening naast mijn eigen zou ik wel doen. Je kan nog zo goed in je relatie zitten, je weet nooit wat gebeurd of wat de ander doet.

Die van Ayasha's notaris is ook een mooie

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:06

Wij zijn ondanks twee eigen bedrijven in gemeenschap van goederen getrouwd, op aanraden van onze accountant. Hij vertelde dat je bij huwelijkse voorwaarden elk jaar moet verrekenen wie wat verdiend heeft, anders gelden alsnog de regels van gemeenschap van goederen.

Hij zag ons nog niet elk jaar al die extra administratie doen (hij kende ons al wat langer) dus hebben we ons die notariskosten maar uitgespaard. Als we onderuit gaan gaan we samen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:12

Dat klopt niet hoor Sallandval; ook als je niet verrekend kun je een bedrijf altijd buiten je huwelijk/partnerschap houden. Wij hebben gewoon een standaard verrekening zonder poespas, dus echt veel tijd kost het je dan ook niet.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:13

Ook ik en bij verloofde willen 'wat van jou is is ook van mij'.

We betalen nu alles samen. De paarden zijn van ons samen even als onze stalling en grond.

Nu verwacht ik dat we samen blijven maar mochten we ooit bij elkaar weg gaan dan zie ik hem er niet voor aan een vals spelletje te spelen. Andersom trouwens ook niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:17

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Heel bewust voor gekozen, nadat we er niet uit kwamen met een notaris over een SLC. Alles wat wij precies niet wilden stond daarin. :+

Op het moment van huwelijkse voorwaarden of een SLC moet je een gescheiden boekhouding bij gaan houden. Als je dat niet doet, ga je terug naar de gemeenschap van goederen. Wij kennen onszelf, en weten dat we dat niet gaan doen. Waarom dan nog die extra kosten maken bij de notaris om alles vast te leggen?

Ook met scheidingen, ik heb genoeg scheidingen gezien van mensen die onder huwelijkse voorwaardes getrouwd waren. En was dat allemaal beter/makkelijker? Nee, want niemand had die boekhouding bijgehouden, waardoor het juist alleen maar moeilijker werd.

Overigens gaat het trouwen in gemeenschap van goederen binnenkort wel veranderen. Alles wat niet gedeeld eigendom was voor het huwelijk blijft niet gedeeld eigendom.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:39

bij ons is er een eigen bedrijf en is er dus wel huwelijkse voorwaarden regeling toegepast, gaat het mis faillisement, erfenis of gewoon een scheiding dan is het een en ander ingedekt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:51

Guess_NH schreef:

We betalen nu alles samen. De paarden zijn van ons samen even als onze stalling en grond.

Nu verwacht ik dat we samen blijven maar mochten we ooit bij elkaar weg gaan dan zie ik hem er niet voor aan een vals spelletje te spelen. Andersom trouwens ook niet.

daar gaat het al verkeerd.
geloof me, als het misgaat dan is er altijd onenigheid, ruzie en vaak haat en nijd.
onder die omstandigheden verandert iedereen, hoe goed je ze ook denkt te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:53

tamaramt schreef:
Guess_NH schreef:

daar gaat het al verkeerd.
geloof me, als het misgaat dan is er altijd onenigheid, ruzie en vaak haat en nijd.
onder die omstandigheden verandert iedereen, hoe goed je ze ook denkt te kunnen.

Precies, wat denk je wat er gebeurt als 1 van de 2 vreemdgaat? Is de ander dan nog schappelijk en reëel? Natuurlijk niet..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:06

Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Niet alleen omdat ik een eigen bedrijf heb maar ook vanwege eventuele toekomstige erfenissen en mijn huizen. En nee ik ga er niet van uit dat we uit elkaar gaan maar soms gebeuren er nu eenmaal onverwachte dingen en daar ben ik liever op voorbereid. Alles wat we tijdens ons getrouwde leven opbouwen is van ons samen en we genieten ook samen van de dingen die bij scheiding zijn uitgesloten van gemeenschap van goederen maar mochten we ooit scheiden liggen die dingen tenminste vast.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:35

Hier ook getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Puur praktisch bekeken, mijn man is 10 jaar ouder, heeft al 12 jaar zijn eigen huis incl hypotheek en een leuke spaarrekening opgebouwd en bijvoorbeeld ook al 10 jaar meer pensioen. Dan wil je dat wel goed regelen :j
Wij hebben er dus voor gekozen om alles voor ons huwelijk te bevriezen en vanaf de trouwdatum alles door twee te delen en vanaf dat moment samen op tegaan bouwen. In onze situatie gewoon de meest vestandige oplossing. Hadden we geen leeftijdsverschil gehad was het wellicht anders geweest :j