GlenFiddich schreef:Varekaj: In België heb je nog een extra mogelijkheid, namelijk trouwen onder het wettelijk stelsel. Dat houdt in dat alles van voor je huwelijk van jou blijft, en alles sinds het huwelijk gemeenschappelijk, tenzij dat anders bepaald werd. Met het wettelijk stelsel kan je een eigen rekening behouden maar je inkomen sinds het huwelijk is in principe gemeenschappelijk. Als je na je huwelijk bijvoorbeeld erft, is dat van jou alleen, tenzij de persoon die het schenkt het anders aangegeven heeft. Als je de wei en paarden voor het huwelijk gekocht hebt en dat kan bewijzen, blijven ze van jou als je onder wettelijk stelsel trouwt. Daar zit namelijk het addertje: je moet het kunnen bewijzen. Als je bijvoorbeeld dure meubelen koopt en op de factuur één naam vermeld, is die persoon eigenaar, wie het ook betaald heeft.
Je trouwt automatisch onder wettelijk stelsel als je niet naar de notaris gaat. Voor gemeenschap van goederen en alles apart moet je wel naar de notaris. Gemeenschap van goederen wordt nog zelden genomen naar het schijnt. Alles apart wordt vooral gedaan als één van beide partners een eigen bedrijf heeft. Bij een faillissement kan dan niet geraakt worden aan het inkomen van de andere partner.
Wij zijn vorig jaar getrouwd onder het wettelijk stelsel. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf maar zolang je een bvba hebt kan aan het eigen vermogen niet geraakt worden. Maakt hij schulden met de zaak komen ze dus niet bij ons aankloppen

Ligt er dus ook aan in welke bedrijfsvorm je een eigen zaak hebt of dit schadelijk kan zijn voor jezelf en/of je partner.
Wij hadden trouwens al geen eigen rekeningen meer toen we gingen samenwonen. Alles is van ons. Alleen de paarden zijn van mij als het op stal uitmesten aankomt
...
.
). De paarden en de hond staan bewust op mijn naam, en die zijn/blijven ook altijd van mij. De meeste inboedel is gewoon samen, maar denk dat we als we uit elkaar gaan daar wel uitkomen.
Mochten we ooit uit elkaar gaan dan zullen we niet moeilijk doen om spullen, veel hebben we niet en spullen boeien ons sowieso niet