Samenwonen en gezamelijke rekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Samenwonen en gezamelijke rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:42

Wij hebben maar 1 rekening en dat werkt prima :)
Snap ook nooit goed waarom je er meer moet hebben. We gaan niet uit elkaar en indien toch dan splitten we gewoon de boel...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:45

De grootse reden bij ons waarom wij dat hebben is omdat ik graag cadeautjes of verrassingstripjes regel voor mijn vriendje en als dat van de gezamelijke rekening af gaat is het natuurlijk niet meer zo'n verrassing. Daarnaast vind ik het eigenlijk wel makkelijk, ik ben meer een spaarder en hij een uitgever, en zo botst dat nooit omdat we van ons eigen geld kunnen doen wat we willen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:55

Wij hebben allebei een eigen en een gezamenlijke rekening, ik beheer ook de gezamelijke.
Ik verdien meer dan mijn vriend en draag ook meer bij aan de gezamenlijke rekening.
Daarvan betalen we huur, GWL, gem. belastingen, internet, boodschappen en vakanties.

Verder hebben we ieder een aparte rekening. Daar betaal ik bijvoorbeeld mijn paard en auto van.
Eén gezamenlijke rekening zou niet heel goed werken voor ons. Ik ben nogal zuinig, spaar veel en wil graag precies weten wat er in en uit gaat. Mijn vriend is juist heel makkelijk en heeft geen overzicht. Daarom werkt dit prima voor ons.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:58

Diablo schreef:
Wij zijn al 25 jaar bij elkaar, waarvan 15 jaar getrouwd. Ik werk niet, ben thuis voor de kinderen en de honden. Wij hebben, al zolang we samenwonen (toen werkte ik nog wel) een gezamenlijke rekening. Daar wordt alles van betaald. Wij hebben niet een 'van mij' en 'van hem', het is gewoon allemaal van ons.

Hier hetzelfde en 12 jaar samen waarvan 8 jaar getrouwd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:01

Destino schreef:
Hier gewoon 1 rekening waar beide salarissen op binnenkomen en waar alle vaste en variabele lasten van betaald worden. We hebben samen ook 1 gezamenlijke spaarrekening.
Al het geld is dus van ons samen, werkt voor ons prima!

Hier net hetzelfde.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:07

Wij zijn nu zo'n 30 jaar bij elkaar, 28 jaar getrouwd. Wij hebben een gezamelijke rekening waar beide salarissen op binnen komen en alles van wordt betaald. En gezamelijke spaarrekening. Daarnaast hebben we ieder een zelfde bedrag (zie het als zakgeld) voor onze afzonderlijke hobbies. Mijn paard gaat op deze manier niet ten koste van het gezin, zelfde geldt voor mans hobby.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:15

Vriendje en ik hopen dit jaar te gaan samen wonen. We hebben beiden een dure gezamenlijke hobby (paarden), en best dure individuele hobby's (ik doe aan ballet; vriendje golfen en pc's in elkaar steken).

We hebben dit gesprek ook al gehad, en vriendje maakt het niet zo veel uit, maar ik zou heel graag een gezamenlijke rekening hebben voor alle kosten (zoals lening/huur, vaste lasten, internet, de zorg van de paarden, boodschappen, restaurantbezoekjes...), een gezamenlijke spaarrekening (grote kosten aan het huis/paarden/reizen...) en twee individuele rekeningen.

Zo hoeft vriendje zich niet te generen wanneer hij zijn nieuwste pc-onderdelen wil aanschaffen, en hoef ik er ook niet van wakker te liggen wanneer ik weer geld wil besteden aan mijn interesses. We hebben beiden een vrij losse mentaliteit in zo'n zaken, maar het is toch best praktisch wanneer je ook gewoon voor jezelf iets kan sparen, zonder dit in onderling overleg te doen. Uiteindelijk werk je er ook zelf voor.

We hebben dan wel weer afgesproken dat, indien een van ons beiden op een dag meer verdient dan de andere, deze persoon ook een groter deel van de vaste lasten op zich zou nemen.

Ik heb de indruk dat zo'n regeling in België wel vaak standaard voorkomt.
Edit: In België is het zelfs verplicht om je loon te laten storten op een individuele, eigen rekening.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:20

Bhriseis schreef:
Ik heb de indruk dat zo'n regeling in België wel vaak standaard voorkomt.
Edit: In België is het zelfs verplicht om je loon te laten storten op een individuele, eigen rekening.

Euh, echt niet.. Ons loon wordt gewoon op de gezamelijke rekening gestort. Is helemaal niet verplicht om een eigen rekening te hebben.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:23

Bij ons is het als volgt.

We werken beide maar hij verdiend een stuk meer. We zijn in verwachting van ons zoontje waarna ik minder ga werken en dus nog minder verdien

We hebben een koopwoning op naam van mijn vriend. Hij betaald hypotheek gas water en licht en alle verzekeringen van auto, brommer en motor en wat bij het huis hoort.

Ik betaal alle benzine van alle voortuigen en alle boodschappen. Dat wordt gestord op de gezamelijke rekening. Daar kopen we ook kadootjes van die voor vrienden zijn enz. En ik betaal de huisdieren (honden, konijnen en paard)

We betalen zelf onze hobby's en kleding. Hoewel ik wel eerlijk moet toe geven dat ik zo nu en dan wel wat toegestopt krijg van vriendlief puur en alleen omdat hij zo veel meer verdiend.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:24

O dan is dat misschien de standaard policy van mijn bank. Dat staat zo in het huisreglement.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:26

caroline_max schreef:
Meebetalen aan de rente/hypotheek ga ik absoluut niet doen en is ook niet gewenst, dit is ook zo vastgelegd in onze partnerschapsvoorwaarden. De post GWL is niet gesplitst/te splitsen van het bedrijf dus dat hoeft ook niet. Overigens 'werk' ik deels mee in het bedrijf, geen vaste uren maar wel dagelijks kleine dingen + ik spring zo nodig bij. Vandaar deze constructie (eigenlijk soort van in ruil voor inwoning dus).

Tv en internet is wel een goede, daar hadden we nog niet aan gedacht! Gemeentelijke belastingen kan ook wel gezamenlijk.

Betalen jullie een vakantie ook van de gezamenlijke rekening of hebben jullie er een gezamenlijke spaarrekening ernaast voor dat soort dingen? We willen over een paar jaar bijv. graag eens naar canada oid, en twijfelen over elk apart sparen of gezamenlijk.

De extra rekeningen kosten ons niet extra trouwens, dat kan bij mijn bank onder 1 pakket (die ik dus al heb). Je kunt daar max 5 rekeningen onder openen (ik heb er al 2, 1 betaalrekening en 1 spaar)

Let even op met de gemeentelijke belastingen, die zijn voor bedrijven anders dan voor burgerwoningen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:33

verootjoo schreef:
Snap ook nooit goed waarom je er meer moet hebben. We gaan niet uit elkaar en indien toch dan splitten we gewoon de boel...

Klopt, hier ook. Ik betaal eigenlijk alles omdat alles van mijn rekening wordt afgeschreven, maar ik begin vrolijk aan de zijne daarna }>

Wij delen alles, hebben van elkaar pinpassen etc. en dit gaat perfect. Voor hem jammer dat mijn paard een dure hobby is, maar of het nou aan de ene of andere kant wordt uitgegeven, kwijt zijn we dat geld toch wel. Als je de beslissing maakt bij elkaar te wonen is dat in mijn ogen voor altijd, dus waarom niet alles delen?

Wanneer de een met geld omgaan bijv moeilijk vindt, kan ik het begrijpen, maar ik vind dit voor ons een hele fijne manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:42

Wij hebben onze eigen rekeningen, en twee gezamelijke. We hebben gelijk salaris, dus gelijke inbreng. Onze ene gezamelijke rekening is voor de vaste lasten. Daar pinnen we nooit van, daar worden huur, water, elektra, warmte, verzekeringen, kabel / internet etc vanaf geschreven. Andere is variabele lasten, die is voor de boodschappen, benzine, etentjes etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:50

Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening te houden -O-

Ik persoonlijk zie het juist als iets dat goed voor je relatie is :)

Wij zijn allebei helemaal niet moeilijk en houden het echt niet strikt gescheiden allemaal, maar ik vind het een fijn idee dat we allebei nog ons eigen geld hebben waarmee we in principe kunnen doen wat we willen zonder het risico van "scheve ogen" dat je misschien toch krijgt als de 1 ergens voor wil sparen terwijl de ander wat makkelijker is en in jouw ogen "onzin" koopt van jullie spaargeld :P

Nu denk ik dat ook wel eens maar dan denk ik: nouja het is je eigen geld :P

En als ik zelf "onzin" koop vind ik het ook heerlijk dat ik dat niet van ons geld af haal, maar gewoon lekker van mijn eigen rekening, mag ik helemaal zelf weten waar ik dat aan verbras *\o/*

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:02

pmarena schreef:
Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening

Ik zie het ook niet als slecht. Ik vind het juist ook wel fijn om eigen geld te hebben ook al zijn wij dus niet heel strikt. Voor mij speelt het 'kopen zonder schuldgevoel' ook mee ondanks dat mijn vriend daar totaal niet mee zit.

En qua gezamenlijke vind ik het ook wel inzichtelijk. We storten daar altijd een X bedrag op en vorig jaar kwamen we steeds net niet uit. Waren idd wat dingen verandert, en dat heb je dan heel snel in de gaten.
Nu hebben we net een huis gekocht en verandert er ook een hoop.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:04

verootjoo schreef:

Zo is het bij ons ook, maar we hebben dan ook niet heel veel verschil qua inkomen. Moest ik of hij bvb een 1000€ meer verdienen dan zou ik toch willen dat dat op een eigen (spaar)rekening komt, want als het ooit uitgaat dan komt de grootste verdiener er naar zijn gevoel toch bedrogen uit en krijgt plots heel de familie te horen dat jij zijn geld opdeed... Niet dat het altijd zo hoort te lopen, maar bij een breuk is geld altijd een pijnlijk punt zeker omdat beide partijen het dan nodig hebben om iets nieuws te huren of kopen en dan telt plots elke cent...

+ dat wij paardenmensen toch wel heel veel geld kwijt kunnen aan onze hobby en neem nu dat je 1500€ verdient en je vriend 2500€. Allemaal op gezamelijke rekening. Je hebt het samen goed en hebt 2 paarden die beiden op een volpension staan. Je gaat uit elkaar en moet het terug doen met een loon van 1500€: hoe ga je hiervan kunnen leven + die 2 paarden onderhouden ? Je zult dus je paard of beiden moeten wegdoen omdat ze financieel van je partner afhankelijk waren... Dat is zo een beetje het gevaarlijke van 1 gezamelijke rekening vind ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:13

Alles is bij ons wettelijk gezamenlijk, ook al zou ik een eigen spaarrekening hebben, dan toch zou ik die bij scheiding moeten delen.

Mijn inkomen is te verwaarlozen bij wat mijn man binnenbrengt.
Hij is de kostwinner, ik degene die de kids opvangt en het huishouden (en dieren) doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:35

pmarena schreef:
Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening te houden -O-

Vind het niet perse slecht maar het lijkt me bar onhandig en onoverzichtelijk :')

Ik beheer het geld thuis en als een van ons wil shoppen of een grote aankoop wil doen wordt dat gewoon overlegd :) gaat heel prima. Maar dat zou ik ook doen als we beiden 'eigen' geld hadden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:37

Zo zou ik dus absoluut niet kunnen leven Brainless. Heel ouderwets systeem waarbij de vrouw altijd de man zijn geld opdoet. Niet dat ik denk dat jij dat doet, zeker niet, maar als er een scheiding komt dan zal hij dus de helft van zijn hebben en houden met je moeten delen en raad dan eens welke rol jij krijgt ?
Als jij al die jaren niet gewerkt hebt kun je een degelijk pensioen of nieuwe job wel vergeten en zul je dus afhankelijk zijn van alimentatie.
Een relatie kan nog zo goed gaan, maar als het plots gedaan is en je bent al die jaren financieel afhankelijk geweest... Ik zou nooit zo een risico durven of willen nemen.
Heb het meegemaakt bij mijn eigen ouders. Mijn moeder die toen huismoeder was heeft dan nog een paar jaar de benen uit haar lijf kunnen lopen om wat te verdienen voor ons, want die alimentatie was te verwaarlozen. Dit heeft mij wel een trauma gelaten als het aankomt op dit soort situaties. Als mijn relatie stuk is vertrek ik met de noorderzon zonder om te kijken of mijn hand ergens op te houden. Dan heb ik mijn eigen loon en spaargeld waar ik voor gewerkt heb. Ik ga er van uit dat mijn relatie blijft bestaan, maar in 2014 zijn we wel wat slimmer en weten we dat er altijd een reele kans bestaat dat het mis loopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:44

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Vind het niet perse slecht maar het lijkt me bar onhandig en onoverzichtelijk :')

Ik beheer het geld thuis en als een van ons wil shoppen of een grote aankoop wil doen wordt dat gewoon overlegd :) gaat heel prima. Maar dat zou ik ook doen als we beiden 'eigen' geld hadden.

Het is voor ons juist super overzichtelijk :j

Alle kosten van huis & leven gaan van de gezamenlijke rekening, en "onzin" die je koopt voor je hobby of cadeautjes ofzo, spul dat niet echt nodig is zeg maar, dat gaat van je eigen rekening zodat die afschriften het beeld van de normale kosten niet vervaagt.

Het bedrag op je eigen rekening is nog vrij te besteden als het ware, terwijl je van de gezamenlijke rekening lekker afblijft om de dingen van te betalen die nodig zijn.

Nu kopen we beiden ook zat dingen voor "samen" van onze eigen rekening, dat is ook wel lekker want zo groeit de gezamenlijk rekening nog een beetje en dat is altijd prettig voor geval van plotselinge kapotte apparaten ofzo.

En dan heb je desnoods ook nog je eigen rekeningen als extra buffer :)

Het is toch heerlijk dat je gewoon iets kan kopen van je eigen geld zonder bang te hoeven zijn dat je nu of ooit eens achteraf daar (wellicht geheel onterecht) scheve ogen over krijgt :P

En dat je je niet lichtjes hoeft te ergeren aan je partner die iets wil kopen van jullie geld dat jij eigenlijk "zonde geld" vindt...

Maar dan nog kan je overleggen natuurlijk over grotere aankopen, dat is altijd handig, ook als je aparte rekeningen hebt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:48

betadine schreef:
Zo zou ik dus absoluut niet kunnen leven Brainless. Heel ouderwets systeem waarbij de vrouw altijd de man zijn geld opdoet. Niet dat ik denk dat jij dat doet, zeker niet, maar als er een scheiding komt dan zal hij dus de helft van zijn hebben en houden met je moeten delen en raad dan eens welke rol jij krijgt ?
Als jij al die jaren niet gewerkt hebt kun je een degelijk pensioen of nieuwe job wel vergeten en zul je dus afhankelijk zijn van alimentatie.
Een relatie kan nog zo goed gaan, maar als het plots gedaan is en je bent al die jaren financieel afhankelijk geweest... Ik zou nooit zo een risico durven of willen nemen.
Heb het meegemaakt bij mijn eigen ouders. Mijn moeder die toen huismoeder was heeft dan nog een paar jaar de benen uit haar lijf kunnen lopen om wat te verdienen voor ons, want die alimentatie was te verwaarlozen. Dit heeft mij wel een trauma gelaten als het aankomt op dit soort situaties. Als mijn relatie stuk is vertrek ik met de noorderzon zonder om te kijken of mijn hand ergens op te houden. Dan heb ik mijn eigen loon en spaargeld waar ik voor gewerkt heb. Ik ga er van uit dat mijn relatie blijft bestaan, maar in 2014 zijn we wel wat slimmer en weten we dat er altijd een reele kans bestaat dat het mis loopt.

_O_ ik snap echt niet dat mensen tegenwoordig nog trouwen in gemeenschap van goederen, je moet toch beter weten. Dat het 20 jaar terug gebeurde snap ik, toen was het normaal...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:54

Verootje, grappig dat personen hier zo in verschillen. Ik zou het écht niet kunnen om elke aankoop te moeten overleggen met mijn partner - in de veronderstelling dat we wel gewoon genoeg verdienen; als je elke euro twee keer moet omdraaien is het logisch dat je zo'n dingen samen beslist.

Ik zou er echt als de dood voor zijn om, wanneer ik zélf voor mijn centen werk, het zou moeten overleggen of ik iets mag kopen. Ook mijn zakgeld heb ik altijd heel vrij besteed, zonder ook maar een keer aan mijn ouders te moeten vragen of ik dit of dat wel mocht kopen met wat ik bij elkaar gespaard had.
Mijn vriend zou het ook niet kunnen verdragen om alles te moeten overleggen.

Brainless

@Betadine
Tja toen de kinderen kwamen moest er 1 minder gaan werken, en mijn man kon op zijn werk niet gaan minderen.
Dus dat ben ik gaan doen.
Ik heb gewerkt (afbouwend) tot de laatste naar school ging, daarna gestopt (baan verdween ook, dus kwam "mooi" uit).
Mijn moeder moest helaas ook werken maar dat heeft juist voor mij gezorgd dat ik er wel voor mijn kids wil zijn.

Ik werk op dit moment wel, maar heel weinig.
Wij gaan niet scheiden hoor, daar hebben we geen geld voor :+

@MarlindeRooz
Wij zijn nu 22 jaar bij elkaar en hebben alles samen vanaf niets opgebouwd.
Er is een tijd geweest dat ik meer geld binnen bracht per maand dan hij, dus het is niet alleen zijn inkomen die aan het huis is opgegaan. Het eerste huis is ook gekocht op beide salarissen.

Daarnaast is hij degene die hier blijft wonen (stel we gaan wel uit elkaar) en op dit moment zijn de kosten/baten zo dat er niet zo heel veel geld overblijft om te verdelen.
Ik denk dat het nu zelfs zo is dat ik hem geld moet geven :P

Neej

Sizzle schreef:
Hier geen gedeelde rekening. We betalen gewoon net zoals het uitkomt van de een of de ander rekening. Ik doe meestal boodschappen, dus die gaan van mijn rekening. Mijn man heeft de betalingsopdracht voor de huur op zijn rekening.
Gaat al 10 jaar goed.

Hier ook, gaat al dik 7 jaar goed ook in ons geval. Het huis staat op zijn naam en alle vaste lasten gaan ook (van oudsher) van zijn rekening af. Ik doe de boodschappen 90% van de tijd dus die gaan van mijn rekening af. Extra dingetjes betalen we gewoon "zo het komt", net wie er het eerst z'n pas trekt :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:02

Bhriseis schreef:
Verootje, grappig dat personen hier zo in verschillen. Ik zou het écht niet kunnen om elke aankoop te moeten overleggen met mijn partner - in de veronderstelling dat we wel gewoon genoeg verdienen; als je elke euro twee keer moet omdraaien is het logisch dat je zo'n dingen samen beslist.

Ik zou er echt als de dood voor zijn om, wanneer ik zélf voor mijn centen werk, het zou moeten overleggen of ik iets mag kopen. Ook mijn zakgeld heb ik altijd heel vrij besteed, zonder ook maar een keer aan mijn ouders te moeten vragen of ik dit of dat wel mocht kopen met wat ik bij elkaar gespaard had.
Mijn vriend zou het ook niet kunnen verdragen om alles te moeten overleggen.

Nou ja, het is ook weer niet zo dat we een half uur aan het discussiëren zijn of ik alsjeblieft wat mag kopen hoor :+
Maar ben zelf wel zuinig en spaarderig dus koop eigenlijk nooit onzinnige dingen. Dus regel goed wat er in of uit gaat, gelukkig hoeven we niet op elke 100 euro te kijken en is de spaarrekening goed gevuld :) ik waak goed voor de spaarrekening :j