Snap ook nooit goed waarom je er meer moet hebben. We gaan niet uit elkaar en indien toch dan splitten we gewoon de boel...
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Diablo schreef:Wij zijn al 25 jaar bij elkaar, waarvan 15 jaar getrouwd. Ik werk niet, ben thuis voor de kinderen en de honden. Wij hebben, al zolang we samenwonen (toen werkte ik nog wel) een gezamenlijke rekening. Daar wordt alles van betaald. Wij hebben niet een 'van mij' en 'van hem', het is gewoon allemaal van ons.
Bhriseis schreef:Ik heb de indruk dat zo'n regeling in België wel vaak standaard voorkomt.
Edit: In België is het zelfs verplicht om je loon te laten storten op een individuele, eigen rekening.

caroline_max schreef:Meebetalen aan de rente/hypotheek ga ik absoluut niet doen en is ook niet gewenst, dit is ook zo vastgelegd in onze partnerschapsvoorwaarden. De post GWL is niet gesplitst/te splitsen van het bedrijf dus dat hoeft ook niet. Overigens 'werk' ik deels mee in het bedrijf, geen vaste uren maar wel dagelijks kleine dingen + ik spring zo nodig bij. Vandaar deze constructie (eigenlijk soort van in ruil voor inwoning dus).
Tv en internet is wel een goede, daar hadden we nog niet aan gedacht! Gemeentelijke belastingen kan ook wel gezamenlijk.
Betalen jullie een vakantie ook van de gezamenlijke rekening of hebben jullie er een gezamenlijke spaarrekening ernaast voor dat soort dingen? We willen over een paar jaar bijv. graag eens naar canada oid, en twijfelen over elk apart sparen of gezamenlijk.
De extra rekeningen kosten ons niet extra trouwens, dat kan bij mijn bank onder 1 pakket (die ik dus al heb). Je kunt daar max 5 rekeningen onder openen (ik heb er al 2, 1 betaalrekening en 1 spaar)
verootjoo schreef:Wij hebben maar 1 rekening en dat werkt prima![]()
Snap ook nooit goed waarom je er meer moet hebben. We gaan niet uit elkaar en indien toch dan splitten we gewoon de boel...

pmarena schreef:Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening
verootjoo schreef:Wij hebben maar 1 rekening en dat werkt prima![]()
pmarena schreef:Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening te houden![]()
Ik persoonlijk zie het juist als iets dat goed voor je relatie is
gaat heel prima. Maar dat zou ik ook doen als we beiden 'eigen' geld hadden. verootjoo schreef:pmarena schreef:Ik vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die het zien als een slecht teken ofzo, als je er voor kiest om allebei nog een eigen rekening naast de gezamenlijke rekening te houden![]()
Ik persoonlijk zie het juist als iets dat goed voor je relatie is
Vind het niet perse slecht maar het lijkt me bar onhandig en onoverzichtelijk![]()
Ik beheer het geld thuis en als een van ons wil shoppen of een grote aankoop wil doen wordt dat gewoon overlegdgaat heel prima. Maar dat zou ik ook doen als we beiden 'eigen' geld hadden.

betadine schreef:Zo zou ik dus absoluut niet kunnen leven Brainless. Heel ouderwets systeem waarbij de vrouw altijd de man zijn geld opdoet. Niet dat ik denk dat jij dat doet, zeker niet, maar als er een scheiding komt dan zal hij dus de helft van zijn hebben en houden met je moeten delen en raad dan eens welke rol jij krijgt ?
Als jij al die jaren niet gewerkt hebt kun je een degelijk pensioen of nieuwe job wel vergeten en zul je dus afhankelijk zijn van alimentatie.
Een relatie kan nog zo goed gaan, maar als het plots gedaan is en je bent al die jaren financieel afhankelijk geweest... Ik zou nooit zo een risico durven of willen nemen.
Heb het meegemaakt bij mijn eigen ouders. Mijn moeder die toen huismoeder was heeft dan nog een paar jaar de benen uit haar lijf kunnen lopen om wat te verdienen voor ons, want die alimentatie was te verwaarlozen. Dit heeft mij wel een trauma gelaten als het aankomt op dit soort situaties. Als mijn relatie stuk is vertrek ik met de noorderzon zonder om te kijken of mijn hand ergens op te houden. Dan heb ik mijn eigen loon en spaargeld waar ik voor gewerkt heb. Ik ga er van uit dat mijn relatie blijft bestaan, maar in 2014 zijn we wel wat slimmer en weten we dat er altijd een reele kans bestaat dat het mis loopt.
ik snap echt niet dat mensen tegenwoordig nog trouwen in gemeenschap van goederen, je moet toch beter weten. Dat het 20 jaar terug gebeurde snap ik, toen was het normaal...
Sizzle schreef:Hier geen gedeelde rekening. We betalen gewoon net zoals het uitkomt van de een of de ander rekening. Ik doe meestal boodschappen, dus die gaan van mijn rekening. Mijn man heeft de betalingsopdracht voor de huur op zijn rekening.
Gaat al 10 jaar goed.
Bhriseis schreef:Verootje, grappig dat personen hier zo in verschillen. Ik zou het écht niet kunnen om elke aankoop te moeten overleggen met mijn partner - in de veronderstelling dat we wel gewoon genoeg verdienen; als je elke euro twee keer moet omdraaien is het logisch dat je zo'n dingen samen beslist.
Ik zou er echt als de dood voor zijn om, wanneer ik zélf voor mijn centen werk, het zou moeten overleggen of ik iets mag kopen. Ook mijn zakgeld heb ik altijd heel vrij besteed, zonder ook maar een keer aan mijn ouders te moeten vragen of ik dit of dat wel mocht kopen met wat ik bij elkaar gespaard had.
Mijn vriend zou het ook niet kunnen verdragen om alles te moeten overleggen.
ik waak goed voor de spaarrekening