Totaal geen motivatie voor auto theorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:45

Delphi schreef:
Nou inderdaad, ik kreeg een CD rom en boek mee en thuis goed geleerd en geoefend en twee weken later op. In één keer geslaagd. En na 20 praktijklessen examen gereden en ook de eerste keer gelijk mijn rijbewijs gehaald. Maar wij zijn al 'iets' ouder :P , al kregen wij het ook niet bij een pakje boter.

Is er dan zo enorm veel verandert tegenwoordig? Want ik schrik er wel van dat mensen 2 of meer keer voor de theorie zakken. Tegenwoordig hoor ik ook regelmatig mensen die 35-45 lessen of meer hebben gehad en veel mensen die de eerste en vaak ook de tweede keer zakken met het afrijden.

Gemiddelde slagingspercentage is enorm gezakt.... Stond van de week nog wat op het AD --> Link http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... utst.dhtml

En ik heb ook enorm faal angst. Met oefenen haal ik telkens mijn examens, maar wanneer ik op moet komen zak ik. Maar ik zak niet met veel fouten maar met 1/2 fouten 'te veel'. ;)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:46

dat boek is JUIST het probleem..
mijn rijinstructeur zei, ga eerst maar beetje boek door bladeren en dan de cd-rom doen.
vragen die fout zijn moet ik noteren en in het boek opzoeken.
heb ik daarna nog vragen moet ik hem even een berichtje doen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:46

xSCWx schreef:
Ik zal je een voorzetje geven :D
Hier mag je 120 km/u
[ Afbeelding ]
En hier 100 km/u
[ Afbeelding ]

Bij de eerst 130 km/u :P

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:48

Ludique96 schreef:
xSCWx schreef:
Hier mag je 120 km/u
[ Afbeelding ]
En hier 100 km/u
[ Afbeelding ]

Bij de eerst 130 km/u :P

Haha ja, zag de fout inderdaad :D

Saaams

Re: Totaal geen motivatie voor auto theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:49

Waarom doe je geen theorie cursus?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:51

Saaams schreef:

In de OP staat dat ze ook theorieles heeft, dus komt vanzelf wel goed denk ik.

Gewoon examen aanvragen en door de lessen weet ze wel wat ze nog in het boek een paar keer moet nakijken.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:52

Nou echt waar.... Ik heb hem aangevraagd, en vervolgens twee weken zitten leren en ging echt goed met de oefen examens, vervolgens zak ik gewoon... |(. Dit was op 5 augustus en nu kan ik pas 30 september weer. En ik les nu dus niet, en zodra ik het heb gaan we mijn praktijk aanvragen.

Het is allemaal ook zo flauw, hoorde op het nieuws dat vroeger 56% procent met se eerste keer slaagde en tegenwoordig nog maar 36%. De ene theorie is moeilijker dan de ander, nogal flauw....

Rocamor

Joh kom op. Als je niet gemotiveerd zelf kunt studeren, vraag dan of je met een door de rijschool georganiseerde cursus mee kunt doen. En inderdaad leren van CD-rom en een internetkaart bij je rijschool bestellen.

Ik snap ook niet dat zoveel mensen zo vaak kunnen zakken. Als dat zo is, dan mogen ze de rijlessen wel duurder maken en gevarengeld aan de instructeurs gaan geven. Ze zitten dus met gevaar voor eigen leven naast een lesklant die onvolledige kennis heeft van verkeerssituaties en mogelijke gevaren dus niet herkend.

Wellicht is het een extra motivatie als je je bedenkt dat je dus niet alleen jezelf en je lesgeefmens in gevaar brengt, maar ook je collega weggebruikers :+

Saaams

Kahawa schreef:
Saaams schreef:

In de OP staat dat ze ook theorieles heeft, dus komt vanzelf wel goed denk ik.

Gewoon examen aanvragen en door de lessen weet ze wel wat ze nog in het boek een paar keer moet nakijken.

Oh over t hoofd gezien.
Dan zou ik jezelf gewoon een schop geven en alvast een datum prikken. Kom je er niet onderuit. Tenzij je graag geld vergooit aan t cbr

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:57

Wauw, ik had serieus zulke trieste reacties niet verwacht. ''dan doe je het niet.''
Uhm jawel, ik zal mijn rijbewijs moeten halen hé. (Ook al is auto rijden ook niet leuk)

En het zakken, het slagingspercentage ligt nu op 39%. Zegt al genoeg denk ik. Daarbij, ik ben nog niet op examen geweest.

Ik heb een cd rom. En de eerste keer, slaag ik niet. Maar daarna snap ik het, denk ik, en dan slaag ik wel de tweede keer. Maar mijn theorie leraar zei dat je beter de cd rom links kan laten liggen, totdat je het boek helemaal begrijpt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:59

Rocamor schreef:
Ik snap ook niet dat zoveel mensen zo vaak kunnen zakken. Als dat zo is, dan mogen ze de rijlessen wel duurder maken en gevarengeld aan de instructeurs gaan geven. Ze zitten dus met gevaar voor eigen leven naast een lesklant die onvolledige kennis heeft van verkeerssituaties en mogelijke gevaren dus niet herkend.

Je moet ook dingen weten, die weinig met auto rijden te maken hebben. Technische aspecten, wettelijke bepalingen hoelang je rijbewijs geldig is bijvoorbeeld, wat voor straf er staat op onder invloed van drugs rijden.
Die moet je uiteindelijk wel weten, maar dat is niet meteen levensgevaarlijk achter het stuur als je het niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:04

Zertab schreef:
Wauw, ik had serieus zulke trieste reacties niet verwacht. ''dan doe je het niet.''
Uhm jawel, ik zal mijn rijbewijs moeten halen hé. (Ook al is auto rijden ook niet leuk)

En het zakken, het slagingspercentage ligt nu op 39%. Zegt al genoeg denk ik. Daarbij, ik ben nog niet op examen geweest.

Ik heb een cd rom. En de eerste keer, slaag ik niet. Maar daarna snap ik het, denk ik, en dan slaag ik wel de tweede keer. Maar mijn theorie leraar zei dat je beter de cd rom links kan laten liggen, totdat je het boek helemaal begrijpt.

Ik heb nooit een boek gebruikt dus dat is niet bij iedereen helemaal waar.

Tsja, ik wilde het gewoon heel graag denk ik. En ik had echt de drang om te leren wat ik normaal nooit heb. :') Ik moest en ik zou in 1x slagen voor mijn theorie. En jawel, met 2 foutjes direct geslaagd. Ondanks dat ik enorm zenuwachtig was. Meisje naast mij vertelde dat ze voor de 5x keer op ging op dat moment -O- -O- Dan zakt de moed je in de schoenen.

Maargoed, het kan dus makkelijk je theorie in 1x halen zonder dat je een boek gebruikt moet hebben.

Bij mijn praktijk was ik trouwens de 2e keer geslaagd. De eerste keer reed ik 110 op de snelweg waar de matrix borden op 90 stonden... Iets met 'niet gezien' :o

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:04

Ik vind onder invloed van drugs (&alcohol) wel echt levensgevaarlijk.
Het ligt aan jou hoor of je slaagt en niet aan die 39%

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:18

Zertab schreef:

Het slagingspercentage dat enorm zakt, ligt ook wel enigszins aan de instelling van velen die nu lessen. Er zijn er zat die alles van pappie en mammie krijgen en gewoon er te makkelijk mee omgaan. Of 1 dag van te voren het boekie uit de kast halen. Hoe kan het dat het slagingspercentage op welke school dan ook niet "maar" 39% is? Verkeerstheorie is echt geen hogere wiskunde.

Overigens heb ik onlangs mijn A-theorie mogen doen. Ik heb heeeeeeeeeeeeeeel veel oefeningen op de CD-rom gemaakt (ik leer daarmee makkelijker, voor eenieder is dat anders). Daarnaast een aantal uren betaald op internet. Heel veel stomme fouten gemaakt tijdens oefenen. Met examen zelf geslaagd met 2 foutjes.

Als jij aangeeft dat je de eerste keer niet slaagt, zou ik dus wel veel internet examens gaan maken. Er staat bij elke vraag een motivatie van het goede antwoord. Dat onthoudt je doorgaans wel.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:41

Gewoon je theorie examen aanvragen, dan moet je wel !
En ahg, als je een paar X zakt ga je vanzelf wel leren whaha !

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:31

Ik snap niet zo goed waarom je je rijbewijs halen als iets verplichts ziet. Als je autorijden nu al niet ziet zitten en met zo'n berg tegen je examens op ziet.. Waarom móet het dan?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:36

xSCWx schreef:
Hier mag je 120 km/u
[ Afbeelding ]
En hier 100 km/u
[ Afbeelding ]
Edit: bovenste bord is trouwens 130 geworden tussen bepaalde tijden

Je edit klopt ook niet helemaal. Bovenste is nu standaard 130km/h, maar tussen bepaalde tijden wordt daarvan afgeweken. Dit wordt dan middels borden aangegeven ;)

En verder, inderdaad, schop onder je kont en gaan. Straks mag je lekker rondrijden.. Maar daar moet je nog wel even een beetje je best voor doen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:39

Het slagingspercentage voor theorie is zo diep triest laag omdat de meeste kandidaten er echt geen f*ck voor doen, wij geven cursussen waar mensen op de eerste cursusavond de boeken nog even komen halen.. euhm ja gek he dat je zakt?

Percentage bij rijscholen ligt dan wel iets hoger maar voor ons nog steeds triest laag maar helaas is dat de instelling. Net als dat mensen van de cursus maar eerder weggaan of gewoon doodleuk 2u te laat komen omdat ze zich hadden verslapen/naar de kapper moeten/iets anders moeten wat véééél belangrijker is dan je theorie halen.

In de auto komt het je alleen maar ten goede als je de theorie kent en dan ga je het spelletje van voorrang ook snappen waardoor je vaak eerder beter kan rijden en dus ook sneller examen kan doen. Het is dus ook niet, zoals sommige leerlingen denken, een kwestie van examen doen en de stof weer vergeten, nee dán komt het pas!! Ik zal geen doodsangsten uitstaan, dat nooit in de auto, maar als mensen bewust wachten met theorie of "geen zin" hebben dan heb ik weleens heel veel zin om gewoon op het allerlaatste moment vol in de ho-ijzers te gaan zodat ze bijna op het stuur liggen (en bij voorkeur boven op de claxon hangen) en ze alleen maar even glimlachend aan te kijken. Jullie niet gemotiveerd --> ik ook een stuk minder. Let wel: dit doe ik niet bij een beginnende kandidaat maar bij mensen die al een hele tijd aan het lessen zijn, diverse keren gemotiveerd om theorie te halen en het vertikken.
Duurt het te lang dan zet ik de praktijklessen in de wacht, inmiddels de afgelopen jaren een aantal keren moeten doen met kandidaten die examen klaar waren maar die geen theorie (wilden) halen.
Het gemiddeld aantal uur hier in de regio voor de auto is 40-60u waarvan een gedeelte zo lang bezig is wegens het niet of te laat halen van de theorie.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die wel willen maar er heel veel moeite mee hebben maar daar heb ik het hier niet over.

Dus hup TS, skup onder je gat, leren en daarna lekker je rijbewijs halen. Zorg dat je dat autorijden leuk gaat vinden, dat je het snapt (dan krijg je er al meer lol in) des te eerder heb je dat pasje! Die instructeur zit daar niet om jou te pesten maar voor jouw opleiding en ook echt wel om het een beetje leuk te houden maar dat moet van twee kanten komen.

edit: de 130 km/u op de snelweg is standaard, als het anders is staan er borden. Net als voorheen dat 120 standaard was en afwijkingen middels borden aangegeven werden is dat nu met 130.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:52

Zertab schreef:
Je moet ook dingen weten, die weinig met auto rijden te maken hebben. Technische aspecten, wettelijke bepalingen hoelang je rijbewijs geldig is bijvoorbeeld, wat voor straf er staat op onder invloed van drugs rijden.
Die moet je uiteindelijk wel weten, maar dat is niet meteen levensgevaarlijk achter het stuur als je het niet weet.

Tja... je hele schoolcarriere moet je ogenschijnlijke nutteloze feiten stampen :Y) Maar je moet het wel weten anders krijg je geen diploma, en in dit geval een rijbewijs :D Gewoon uit je hoofd leren en lekker op examen gaan... hoe moeilijk kan het helemaal zijn. Als je in de auto eens rond je kijkt zie je een hoop malloten die het ook hebben gehaald, dan kan jij het ook wel hoor ;)

Zertab schreef:

Niemand verplicht je toch?
Een startkwalificatie op school is verplicht, maar een rijbewijs bij mijn weten nog niet :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:00

Plan in wanneer je gaat leren, elke dag.. bijv. na het eten.. .. zet een timer voor 15, 20, 30 minuten.. iig iets wat jij makkelijk haalbaar denkt... die minuten moet je het boek lezen... als de timer gaat mag je weer stoppen. Zo ben je er iig elke dag mee bezig.. en vaak als je er mee bezig bent is het makkelijker even door te gaan.. en hoe meer je erin zit hoe makkelijker het wordt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:00

xSCWx schreef:
Edit: bovenste bord is trouwens 130 geworden tussen bepaalde tijden

Nou, eigenlijk is het andersom. Je mag standaard 130 op de snelweg. Tussen bepaalde tijden 120 km/h (staat dan aangegeven).

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:07

Ik ben altijd heel slecht in leren. Voor mijn theorie heb ik een aantal weken, elke dag minimaal 1 proef examen gedaan. Mijn boek heb ik alleen een keer doorgebladerd en ik ben wel in 1 keer geslaagd. Had 3 fout geloof ik.

Een hoop zou je al moeten weten van je lessen.
Als je er al van uit gaat dat je de 1e keer zakt dan word die kans ook wel heel groot dat je zakt, want je motiveerd jezelf dan totaal niet om je best te doen.

Waarom doe je het eigenlijk als je het zo verschrikkelijk vind? Het is toch geen verplichting?
Ik heb meerdere familie leden zonder rijbewijs en die redden zich prima.
Zelf zou ik m'n auto niet kunnen missen, maar ik vind auto rijden dan ook erg leuk.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:56

Ik heb nou eindelijk maar toch ook m'n theorie aangevraagd.
Bij het aanmelden wou ik eigenlijk zo snel mogelijk, liefste nog in de zomervakantie... maar helaas... 4 september mag ik er voor.
Ik ben daarbij al wel een maand bijna elke dag even aan het leren.

Ik heb 2 boeken van een vriendin, één boek met echt alleen informatie etc. en één boek met 20 oefenexamens (helaas geen gevaarherkenning)

Ik ben ook geen ster in leren, maar mijn manier van aanpakken werkt wel voor mij;

Ik heb eerst een oefen examen uit het boek gemaakt, foute antwoorden na kijken en dan zelf ook gaan begrijpen wat ik fout heb gedaan..
en op die manier 3 dagen achter elkaar één examen. (50 vragen)
daarna ben ik 2 examens op één dag gaan maken en ook weer de fouten doorlezen en proberen te begrijpen.. en dan ook echt (klinkt stom maar...) hard op me zelf vertellen hoe het wel moet en waarom!

toen ik 10 examens in totaal gemaakt had, heb ik van alle 10 hoofdstukken alleen de foute vragen nog een keer gemaakt..
(en ik moet zeggen, examen 1 t/m 10 kan ik nu wel bijna foutloos maken! en dat zijn dan 10x50 vragen)

Als het een dag niet lukt met het leren... gewoon even een dagje overslaan, en de dagen dat het wel wil gewoon door gaan en met een goed eind stoppen. Dus ook niet doorleren tot je er bij neervalt!

Ondertussen heb ik één keer het informatie boek door gelezen (dat is helemaal 10 keer niks voor mij) en aantal dagen later, de computer er bij gepakt en in word alle begrippen gezet die ik nog niet 100% weet.

Ik ben nu sinds de laatste dagen vooral op de computer aan het leren, voor de gevaarherkenning... pfffff daar zie ik zo tegen op. -O-
Laatst bijgewerkt door suus_toes op 29-08-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:02

Ik heb destijds mijn theorie gewoon gepland en dat gaf wel een beetje een stok achter de deur (alhoewel ik m volgens mij nog 2x verplaatst heb). Veel proefexamens oefenen en jezelf een skup onder je kont geven ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:20

Gevaarherkenning is inzicht hebben.
Tip: Kind of bal is ALTIJD remmen! Omdat kinderen een van de meest onverwachte wezens op deze aardbodem zijn moet je altijd remmen.
En, kijk goed in de spiegel. Soms zie je voor niks, maar achter je wel. Dus echt overal kijken :).

En gewoon datum prikken en leren. Ik was echt gemotiveerd, leerde elke avond, maakte een toets en bij de vragen die ik fout had ging ik theorie leren en dag erna zelfde toets maken.
Resulteerde in 1 keer geslaagd :).