Waar besparen jullie op buiten de paarden om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwerteJarig
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:10

phormicola schreef:
Knap hoor, voor 50 euro per week moet ik ook nog moeite doen :') Ik eet zelf wel heel erg veel, ook vooral groente en fruit. A merken, pakjes, zakjes en drinken koop ik dan weer niet.

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat mijn voedingspatroon alles behalve gezond is en zeker niet aan te raden. Plan is wel beter te gaan eten en dus ook meer verse groente en fruit enzo. Dan gaan de kosten ook wel omhoog. Ik kan nu een dag leven op een diepvriespizza zeg maar.... Dan is het ineens zo moeilijk niet meer!
Drinken scheelt trouwens echt veel. Wij halen nauwelijks iets in huis behalve thee, koffie en melk en een beetje ranja. Besef ik me elke keer weer als we visite krijgen, dan halen we apart wat sapjes enzo want we hebben dat gewoon nooit meer in huis. En dan verbaas ik me weer hoe duur dat spul is!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:33

sneeuwpop schreef:
nynke55 schreef:
Wasmiddel maak ik zelf, dat scheelt een stuk in de kosten en is zo simpel.

Ik ben nieuwsgierig, hoe dan?

Onder in de link staat een recept, maar voor zeep heb je eigenlijk maar 3 dingen nodig. :)
Ik moest het vroeger ook op school een keer maken, op internet zijn trouwens heel veel recepten te vinden !
http://zeep.vanderleden.com/zeepmaken.php

A_nouk

Re: Waar besparen jullie op buiten de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:41

Wij kunnen met een 200€ ook prima een maand boodschappen doen :)
Afhankelijk van hoe je je inkopen doet. Ik doe geregeld een flinke maaltijd maken en dan een aantal porties in de vriezer die ik er op een ander moment weer uit kan halen. Dat scheelt een heleboel in de kosten. Zo kun je ook groot verpakkingen kopen en meerdere maaltijden maken die je invriest.

Hier is eigenlijk altijd cola en ranja in huis, koffie is oploskoffie :=
Wij lopen ook altijd tegen een legen kast aan als we visite krijgen we niets in huis hebben :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:46

Ik moet ook altijd speciaal eten en drinken kopen voor gasten. Ik verbaas me er altijd over wat voor troep mensen in hun mond stoppen op dagelijkse basis :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:53

Ipv frisdrank drink ik tegenwoordig veel thee (€1,31 per pakje), spa (€0,75 à €0,85 per 6 flesjes van 0,5l) en ranja (zeg €1,- per fles), wat uitkomt op ong €3,50-€4,00 per week wat voorheen €6,50 was.
Als er onverwachts visite komt hebben ze pech of gaan we samen ff snel naar de winkel om wat drinken te halen.
Dingen als koekjes enzo heb ik niet op voorraad, dat eet ik zelf anders op en om dat in te dammen dus geen voorraden meer.

Voor de katten haal ik 2 blikken van €0,44 ipv maaltijdzakjes à €3,80 per 12 zakjes, de kleine vind dat net zo lekker en de grote eet überhaupt al geen natvoer.
Voor niet-spoedeisende dingen bij de katten zoals entingen/chippen/castratie/gebitsbehandeling bel ik gerust even naar de verschillende dierenartsen op fietsafstand en vraag de tarieven van de betreffende behandeling, kan een paar tientjes schelen nl, wel handig om gelijk te informeren of het inclusief consult is. ;)

Houdbare dingen koop ik groot in, dus meerdere verpakkingen of grotere verpakkingen.
Toiletartikelen en schoonmaakmiddelen koop ik vnl bij Action, bijvoorbeeld shampoo van Nivea: kost daar €2,50 voor een fles van 400ml terwijl je in de supermarkt/drogist meer dan €4,- betaald voor 350ml.

Ik doe zoveel mogelijk lopend of met de fiets en ivm de familie 100km verderop heb ik een voordeelurenabonnement gekocht bij m'n ov-chipkaart.
Kostte me €50,- maar die heb ik er al dik uit inmiddels en ik bespaar elke rit naar de familie €5,70 wat weer mooi meegenomen is. :)
Oh en ipv zware tassen aan m'n stuur heb ik een paar jaar geleden een voordrager laten monteren en daar een boodschappenkrat op bevestigd, kan ik meteen veel meer in 1x meenemen dan voorheen en ik hoef niet bang te zijn voor gescheurde tassen oid. +:)+

Ik ben alleen en kan tegenwoordig maaltijden afhalen (nu nog gratis, straks €1,- per maaltijd), maar kookte voorheen meestal minimaal 3-4 porties en vroor het overschot in.
Wanneer ik krap zat, onverwachts extra eters had of gewoon geen zin/tijd had om te koken trok ik een maaltijd uit de vriezer.

Brood en maaltijden die ik niet gelijk eet gooi ik gelijk in de vriezer, idem deed ik met vlees en de meeste groenten: zo nodig even blancheren (heel kort koken) en dan per portie in de vriezer, zo kon ik elke dag kiezen uit verschillende groenten (bijv broccoli/bloemkool/boontjes/doperwtjes/wokgroenten) en vlees/vis, maar ook krieltjes en aardappelschijfjes enzo had ik standaard in de vriezer liggen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:43

nynke55 schreef:
Wasmiddel maak ik zelf, dat scheelt een stuk in de kosten en is zo simpel.

Ik ben nieuwsgierig, hoe dan?

Even googlen op "zelf wasmiddel maken", krijg je het recept.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:13

wat een leuk topic!!

ik bespaar zowel voor mezelf als mijn paard,

mezelf:
- straks Sim only abonnement
- gebruik maken van Bonus aanbiedingen of in goedkopere supermarkten boodschappen doen
- shampoo bij de Action, man dat is scheelt zo onwijs veel! 2,50 voor een grote fles nivea shampoo, bij de AH betaal je 3,50 voor een kleine fles.
- voor mijn verjaardag vraag ik kleding van mijn ouders, verder koop ik vaak simpele shirtjes bij bijv. hema, goede kwaliteit voor echt weinig geld.
- ik tank bij de goedkoopste tankstation
- minder gaan roken
- gestopt met cola, nu aanmaaklimonade met spa rood ( van de aldi, kost echt niks)

Paard:

- ik sta op een stal waar er per plak stro en krat kuil wordt gerekend, hierdoor ga je heel bewust om met gebruik van stro. Kuil krijgt hij wat hij nodig heeft, daar bespaar ik niet op.
-gestopt met muslie, goed bix is goedkoper, muslie is alleen maar commercieel voor consumenten omdat het er lekkerder uit ziet en ruikt en is veel duurder. ik geef lucerne erbij.
- geen mega dure deken meer van 150 euro voor die ene maand in het jaar maar een goede deken van 250 gram met onderdeken.
- hoefijzers zijn eraf, hij loopt prima en scheelt me 50 euro per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:16

Ilse_123 schreef:
Als arme student ben ik natuurlijk koning in besparen.
Wat ook wel nodig is, aangezien ik als arme student teveel geld opmaak aan zaken als bier, schoolkosten (echt niet normaal veel), brandstof (verwende student met auto) en een paard is natuurlijk ook wat duur.

Ik bespaar op:
-cosmetica, wasmiddel, benzine ed haal ik in Duitsland, ik woon vlakbij de grens dus dat is heel handig, scheelt soms de helft met de prijs in Nederland.
-Kleding, ik geef er eigenlijk niks om, en als ik shop, shop ik goedkoop. Verder krijg ik heel veel kleding doorgestuurd van familie. Dus eigenlijk koop ik vrijwel nooit kleding.
-eten... tja, als student eet je geen biefstuk, maar gewoon heel veel pasta, voor een paar euro heb je een grote pan, kan je nog mooi een groot deel van invriezen ook :+ . En shoppen bij de aldi en liddl natuurlijk. En als je dan een keer goed vlees oid wilt, dan ga ik naar de Turkse supermarkt of naar de markt.
Gas, water, licht en internet zit bij mijn huurprijs inbegrepen.

Met mijn zorgverzekering ben ik dit jaar helemaal de verkeerde kant op gegaan, om te besparen heb ik de goedkope zorgverzekering van Zekur genomen met een enorm hoog eigen risico, met het idee dat ik super gezond ben. Blijkt dus dat ik heel wat minder gezond ben, en nu zit ik al over mijn eigen risico van 860... duur grapje. Volgend jaar een heel laag eigen risico dus.

Dat zal wel balen worden als er zometeen overal in Duitsland toll moet worden betaald.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:23

Zelf wasmiddel maken? :wow: Doe je zelf ook alle was met de hand wassen? Scheelt weer elektriciteit :+

Ik moet er echt niet aan denken. Ik betaal liever voor wasmiddel...

Er komen handige tips langs. Gelukkig woon ik nog thuis, maar bespaar al wel op mijn zorgverzekering, telefoon en kleding :j Alle verzorgingsproducten haal ik bij de Action (scheelt meer als de helft!)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:37

Bedankt in ieder geval voor de tips! Door het vernieuwen van mijn abonnement hebben we nu al 150 euro bespaart voor volgend jaar!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:43

Ik heb geen tv-aansluiting, wel een goedkoop internetabonnement (€20,- per maand en de eerste zoveel maanden €10,-), films en series kijk ik online.
Heb wel een smartphone maar was een gratis 2ehandsje en heb er prepaid op (bij AH, met bonusbeltegoed) en doe alle internetdingen via wifi tenzij het echt niet anders kan (lees: weg kwijt en geen plattegrond bij de hand oid), door What's App bespaar ik ook een hoop beltegoed waardoor ik nu met gemak een maand of langer doe met €10,- btg (plus €10,- bonus wat 1 maand geldig is) waar ik voorheen geregeld binnen 2-3 weken door mijn beltegoed heen was.

Oh ja, ik drink zelf max 1-2x per week frisdrank en koop dan per keer een los blikje à €0,19, haal zowiezo nooit A-merken in huis tenzij er een aanbieding is van het een of ander.
Enige uitzondering is de zoethoutthee, die is van eigen merk vaak een stuk minder te drinken dan van Pickwick.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:44

Vroeger ging ik altijd eerst naar de gewone supermarkt en daarnaast nog af en toe naar de Aldi.

Nu probeer ik (als ik tijd heb met fulltime baan en paarden enz) eerst naar de Aldi te gaan en daarnaast nog extra dingen bij de supermarkt te halen.

Groenten en fruit maar ook vlees en wasmiddel enz zijn daar prima. (Brood is ook lekker)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:02

gezond eten is goedkoper dan ongezond :Y) Dus geen pakjes en zakjes, gewoon zelf maken. Wij eten weinig chips en koek en andere rommel. Frisdrank is hier nooit in huis, we drinken water, soms met aanmaak, en thee. (we hebben wel wat achter de hand voor visite)
Volgens mij scheelt dat echt een hoop. Ik doe voor zo'n 200 in de maand boodschappen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:57

Leuk topic :) grappig dat het langs komt wanneer ik net zat te denken hoe te besparen komende maanden en om mijn tv abbo eruit te gooien (12,50 p.m.)

Verder houd ik van lekker koken en goed eten, maar als ik mn best doe kan ik dat houden op 30,- per maand. Zelfs met biologisch vlees is dit te doen. Vooral kruiden ed zijn een investering, maar als je ze eenmaal hebt gaan ze lang mee. Helaas maar een kleine vriezer, dus vooral brood invriezen is lastig. Zelf brood maken is daarintegen voordeliger (behalve dan het echt goedkope brood maar dat lust ik niet) en leuk om zelf te maken!
Drink alleen thee, af en toe wat duurdere oploskoffie en aanmaak limonade. Zelfs de dure Ice Tea limonade gaat lang mee.
Daarnaast woon ik antikraak, wat zo veel goedkoper is in verhouding met gewoon huren en incl gwl is.

Het gebruik van de auto naar de paarden ga ik proberen te beperken door het kopen van een racefiets, waardoor ik ook weer 'gratis' aan mn conditie werk en geen benzinekosten heb.

Plan is nog om meer te gaan doen met zelf kruiden en evt. groente kweken, maar bij gebrek aan tuin en groene vingers verwacht ik er weinig van..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:12

A_nouk schreef:
Op brandstof voor je auto kun je ook gemakkelijk besparen als je een beetje rondkijkt bij je in de buurt zal er vast een Tinq of Tamoil bij je op de route zitten. Dit scheelt toch vaak al best een paar euro op je tank benzine :j

Hier wil ik even op inhaken. Bij sommige auto's gaat dit niet goed. Daardoor heb je hogere kosten met je onderhoudt van de auto.

Verder drinken wij amper frisdrank, veel kraanwater en ranja.
En boodschappen bij de aldi :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:18

Ik heb gister ook wer met verbazing naar ëen dubbeltje op zijn kant' zitten kijken. Daar presteerde 2 jonge mensen het om, terwijl ze beide geen werk hadden en nog een klein kind, 1400 euro uit te geven aan huishoudelijke boodschappen ( eten, shampoo enz).

Die zouden eens in dit topic moeten kijken

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:33

Ik let vooral heel erg op wat ik koop. Alleen dingen die ik dus nodig heb. Geen grote voorraden en ik maak alles gewoon op. Zorg niet zozeer dat ik heel goedkoop uit ben maar wel op dat ik zo min mogelijk afval heb. Kleding koop ik bijna altijd merkkleding. En dan nieuw, sale of tweedehands. Die zijn ook weer heel goed door te verkopen. Alle overbodige dingen heb ik verkocht via marktplaats. Van oude cd's tot dingen die we nooit meer gebruikten.
Heb ik iets echt nodig? Dan koop ik wat ik graag wil hebben ongeacht wat het kost. En dat kan omdat er geen geld " verloren" gaat aan onzin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:44

x_Jeanine_x schreef:
A_nouk schreef:
Op brandstof voor je auto kun je ook gemakkelijk besparen als je een beetje rondkijkt bij je in de buurt zal er vast een Tinq of Tamoil bij je op de route zitten. Dit scheelt toch vaak al best een paar euro op je tank benzine :j

Hier wil ik even op inhaken. Bij sommige auto's gaat dit niet goed. Daardoor heb je hogere kosten met je onderhoudt van de auto.

euhm... er komt dezelfde benzine uit die pompen. Er is eens een aflevering van de keuringsdienst van waarde over geweest. De benzine maakt nagenoeg niks uit, behalve dat dure benzine (v-power en zulk soort dingen) een ietsiepietsie zuiniger zijn (niet het verschil in wat je ervoor betaalt) Verder betaal je vooral voor service aan de pomp extra, maar geen kwaliteit benzine :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:56

Waarop wij besparen?

Eigenlijk zijn we veel buiten in de tuin.
De deur is dan dicht, en dat betekend dat de warmte binnen blijft.
Tv is dan uit, en zo ook de radio en laptop.

Qua boodschappen.
Onze wasmiddel koop ik groot in, als het bij de kruidvat, trekpleister enz in de aanbieding is.
Zo ook met shampo's, handzepen en allesreinigers. (Kwam ik er laatst achter dat ik nog 6 liter allesreiniger heb, van zowel huismerk als Dettol) Alles wat maar niet stuk gaat? Gaat in grote gros in.
Zo ook met de wc papier van Xxl weken van de lidl. Dan nemen wij rustig een baal of 4 a 5 mee hoor!

Voeding:
Zoveel mogelijk aanbiedingen en 35% korting van vlees, wat maar in de diepvries kan.
De slager heeft soms goedkopere aanbiedingen dan in de lidl of aldi en sla ik ook groot in.
Want wat in de diepvries ligt, gaat niet stuk.
Altijd Xxl zakken patat, en grote hoeveelheden van snacks.
Groente verbouwen we zelf in de achtertuin wat we lekker vinden.
Moeten we wel kopen, dan kijk ik naar aanbiedingen, en maak extra, dat het in bakken in de vriezer kan.
Alles wat over is, in de vriezer kan, gaat de vriezer in.
Mochten we dan eens niet zin hebben om te koken, haal ik een bakje uit de diepvries.
Op zondag eten we soep vlees en wat na.
Dit koop ik op zaterdag in, omdat sommige winkels nog niet op zondag open zijn.
Vaak zitten er wel 35% korting stickers op. Soep maak ik met een liter of 3. De helft gaat in de diepvries (alweer)

Ja, wij hebben een grote, volle diepvries.

Maar het zelf verbouwen scheelt eigenlijk ook wel, en ik vind het veeeel lekkerder.

Wat ook goed helpt is: wij hebben een goed geisoleerd huis.

Afwassen, doen we deels in de afwasmachine, en deels zelf, ter behoud van de pannen.
Hier bezuinigen wij niet op. De laatste pannenset van lé chef, is na 10 jaar de deur uit gegaan. En we hebben nu BK Blue label pannen. Samen met een Keramische koekenpan.
Ook dat scheelt al enorm veel boter. Ik gebruik nog wel wát boter, maar dit is op behoud van de pan, zoals in de gebruiksaanwijzing staat.

Wij hebben een stofzakloze stofzuiger, en aangezien deze dyson in de aanbieding was, was hij nog niet eens zo gek duur!! We hebben hem nu een jaar, en zeer tevreden!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:44

Wat zijn er veel goede tips langs gekomen.
Recalme blaadjes kijk ik eigenlijk nooit meer.
Heb ook weinig tijd om naar het centrum te gaan.
Dan zal ik uit me werk een keer niet gelijk door naar de paarden moeten gaan maar eerst een tussenstop wat eten en dan maar gaan.

Nuon heb ik gelijk contact opgenomen voor een verlaging. Gisteren hadden ze al een paar keer gebeld maar ik kon niet opnemen ivm mijn werk.
Ze zullen vandaag nog wel bellen met een aanbod. En anders misschien inderdaad eens overstappen.
Je wordt altijd bang gemaakt door alle slechte verhalen en extra kosten.

Upc moet ik nog bellen.

Ik zal ook eens gaan letten op de 35% stickers zie ze eigenlijk niet echt veel.
Maar wij doen zaterdag einde van de middag vaak bodschappen of avond misschien zijn ze dan al weg.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:49

Ik kan eigenlijk niet geloven dat de benzine daadwerkelijk slechter is zou ook niet moeten kunnen.
M.I. zijn de kosten lager waardoor ze de brandstof ook goedkoper aan kunnen bieden. De twee formules die ik noemde zijn beide pompen die onbemand zijn :0 maar daar mag iedereen natuurlijk zijn eigen mening over hebben !

RianneH red jij het met 30 euro per maand !? :wow:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:52

Doe nooit boodschappen als je honger hebt.
En als je iets wilt kopen denk dan twee x na of je het wel echt nodig hebt.

Op eten bespaar ik niet. Ik ga niet als een junkie zitten eten . Wil gewoon eten wat ik lekker vind. Dan koop ik wel een iets goedkopere winterjas

@Linnie, 35% stickers plakken ze altijd in het laatste uur dat ze open zijn. En dan vooral op de verse producten zoals vlees en bakjes fruit. Of op brood wat die avond nog verkocht moet worden.
Aan het eind van de middag zal er dan idd weinig van over blijven, dan kun je beter smorgens gaan. Dan is het ook nog heerlijk rustig.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-08-14 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:54

Terwijl je juist op eten heel goed kan besparen zonder dat het minder lekker is. Het is wel meer moeite.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:04

Ik heb mijn telefoonabonnement van 40 euro in de maand naar een simonly van 15 euro in de maand gezet. Ik volg een dieet van weightwatchers, dit koste 40 euro in de maand maar ik ben nu overgegaan op de online versie deze kost 16 euro in de maand. Verder spul voor school haal ik bij de action. Ik heb een minilaptop ipv schriften etc. Hier in de buurt loop of fiets ik als ik ergens naartoe wil. Tank 1x per maand bij het goedkoopste tankstation (mits het in de buurt is of ik het kan combineren met iets anders) Schoolgeld betaal ik in 1x. Ik spaar iedere maand 200 euro voor collegegeld en daarmee kan ik het hele schooljaar in 1x betalen scheelt 24 euro. Boeken koop ik van het resterende bedrag en deze koop ik zoveel mogelijk 2de hands.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:07

Leuk topic!

Ik weet dat ik nog heel veel kan besparen en mijn uitgaven nog veelste hoog zijn.

Eens kijken of ik hier wat goede tips uit kan halen.
Maaltijden invriezen deed ik al, ideaal en hartstikke makkelijk.
December verloopt mijn abbo (40 euro in de maand) dus die zet ik om naar een simonly.