Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:34

Je kunt geen verzekering voor een ander afsluiten.

In Varekaj's geval kon dit wel omdat zij onder de 25 was. Tot die tijd kunnen de ouders de premie voor de kinderen betalen.

Wij hebben dit uitgezocht voor een familielid en kwamen helaas tot deze conclusie.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:36

Selka schreef:
Je kunt geen verzekering voor een ander afsluiten.

Wel als je een machtiging hebt, ik ben volledig gemachtigd voor de financiële en gezondheidszaken van mijn vader. Hij kan al jaren niet meer zelf een handtekening zetten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:38

Dat klopt, maar dat zal TS haar moeder niet zomaar toestaan.

En om iemand onder curatele te stellen is wel een heel ver gaande oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:48

Arrabel schreef:
popcornlover schreef:
Klopt, zolang er familie is draait deze op voor de kosten van een eventuele uitvaart.
Ook al heb je al jaren geen contact gehad! De gemeente betaalt alleen de kosten van een basis uitvaart indien er helemaal geen familie is. Volgens mij moet je zelfs de gemeente terugbetalen als later blijkt dat er toch familie is.
Helaas zullen jij en je familie dus toch in moeten staan voor alle kosten. Wel vervelend dat je moeder geen uitvaartverzekering wil. Helaas kan je ook niet je eigen uitvaartverzekering hiervoor gebruiken.

Mijn moeder heeft nog wel een broer en een zus, en ook nog een zoon.
Zouden de kosten dan gesplitst worden?

Degene die de overeenkomst aangaat met de uitvaartondernemer, is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening. Maar diegene kan een deel van die kosten wel verhalen op andere erfgenamen (ongeacht of er daadwerkelijk iets te erven valt)

Met andere woorden: als jij een uitvaartondernemer opdracht geeft de uitvaart te regelen, zal jij moeten zorgen dat er betaald wordt. Maar die kosten kan jij wel verhalen op andere kinderen van je moeder. (Niet op ooms en tantes, want dat zijn geen erfgenamen)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:30

TS. niet leuk om in zo' n situatie als dit te willen zitten, ook al leeft je moeder nog gewoon maar het idee alleen al dat rest van de familie hun handen ervan terug hebben getrokken. Hebben ze dit alleen maar gedaan omdat je moeder psychisch niet in orde is? Zo ja, dan vind ik dat wel erg sneu dat rest van familie dat zomaar kunnen maken, lijkt me dat je moeder hier zelf ook niet om gevraagd heeft.

Heeft je moeder wel al is aangegeven wat zij zou willen? Begraven of te willen gecremeerd? Begraven tsja lijkt me dat het dan voor nabestaanden net wat meer kosten aan verbonden zit als aan cremeren :o.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:05

Ik heb er nog niet echt met mijn moeder over gehad, maar dat zal ik binnenkort wel moeten doen.
Ik ga me ook nog is verdiepen in een goedkope basis uitvaart verzekering en me moeder proberen uit te leggen dat het echt heel belangrijk is dat ze zo'n verzekering afsluit.

Maar op de een of andere manier dringt dat niet tot haar door.
Voorbeeld: Mijn moeder had heel veel schulden en kwam in een schuldhulp programma terecht.
Die beheerde haar geld en betaalde al haar rekening en ze kreeg een bedrag per week, ik meen iets van 40 euro per week.
Maar dat vond ze te weinig en daarom is ze uit het schuldhulp programma gestapt om gewoon op de oude voet verder te gaan.
Ook heeft ze (vraag me niet hoe) al meerdere keren een lening aangevraagd want dan heeft ze "meer geld"....
En zo zijn er nog wel 100 voorbeelden.
Ze denkt dus heel erg in het moment maar nooit over de gevolgen of de consequenties.

Ik ga binnenkort is met haar zitten, en het goed uitleggen en hopelijk begrijpt ze het.
Maar waarschijnlijk krijg ik een antwoord als: "ik kan dat niet betalen" .
En dan weet ik dankzij bokt wat me te doen staat.

Heel erg bedankt voor de tips en het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:23

Als ik zo lees zijn er bij je moeder alleen maar schulden, geen baten.
Enig advies erfenis weigeren, als het zo ver is en zelf een potje maken voor de begrafeniskosten.
Verzekeren? tja, mijn vader heeft zijn hele leven elke maand een bedrag betaald aan zijn natura verzekering. Toen ie ging hemelen kregen we een naheffing van de uitvaartverzekeraar.
Sindsdien heb ik een potje en geen polis meer(stel dieven).
Zou nu het bedrag hebben aangevochten maar had er toen geen puf voor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:28

Mijn schoonvader is 5 jaar geleden overleden.
Zijn simpele crematie kostte €5700,- . Gelukkig was dit er aan spaargeld.
Geld voor schoonmoeder haar uitvaart was er niet meer.
Mijn man en ik hebben hard aangedrongen om een uitvaartverzekering af te sluiten. Dit heeft ze gedaan.

Paar maanden geleden is oudtante overleden. Haar polis was ontoereikend voor de begrafenis van €11000,-
Geld is uit de erfenis gehaald.

Om tafel zitten met je moeder kan nooit kwaad.
Ik hoop dat ze een uitvaartverzekering wil nemen en betalen.
Als ze nu al geld tekort komt zal dat moeilijk zijn vrees ik.

Onze zoon is vanaf zijn geboorte al verzekerd voor zijn uitvaart. Kost maar een paar euro per maand.
Schoonmoeder is zich later gaan verzekeren en die betaald heel wat meer.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:38

Mijn vader is in 2010 overleden en had een levensverzekering van ongeveer €1500,-.
Wij hebben toen besloten tot een budgetcrematie. Dit kostte ons zo rond de €1000,-.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:52

Ik heb ongeveer een jaar geleden op mijn 31ste jaar een uitvaart verzekering afgesloten en ik betaal nu €6,55 per maand.
Ik heb dat helemaal online geregeld en alles basis gehouden, ik dacht dat ik toen goed verzekerd was maar ik kreeg 2 maanden later een brief dat ik onderverzekerd was. :?
Dus wat Morganlefay zegt over dieven dat kan wel kloppen, eerst beloven dat je met dit bedrag helemaal gedekt bent en dan 2 maanden later een brief sturen dat je onderverzekerd bent.

Maar als ik al €6,55 per maand moet betalen op mijn 31ste wat zou mijn moeder van 65 dan wel niet moeten betalen?
Dat word dat wel zo'n €25 euro per maand (als het niet meer is) en dat kan ze echt niet missen.
Ik moet dus afzien van de erfenis en maar en hopen dat de gemeente de begrafenis betaald maar dan loop je dus de kans dat je niet eens weet wanneer dat is en is er in enkele gevallen geen gelegenheid om afscheid te nemen.
Dat zou ik afschuwelijk vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:30

Hier is het altijd gewoon dezelfde premie gebleven door de jaren heen, netjes en erg snel geregeld bij overlijden van papa, het resterende bedrag is tot op de cent uitgekeerd geweest. Denk dat het beetje afhangt per verzekering?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:39

Soms is het voordeliger een levensverzekering af te sluiten in plaats van een uitvaartverzekering. Het geld wordt bij overlijden ook gewoon uitgekeerd, dus geen beperkingen in keuze voor begrafenis ondernemer etc. Voorwaarde is wel dat de verzekerde, cru gezegd, binnen de looptijd (meestal 30 jaar) moet overlijden om tot uitkering te komen terwijl een uitvaart verzekering tot de dood loopt. En je moet goed opletten dat je een lineaire verzekering hebt en geen annuïtair dalend (de laatste is goedkoper, maar keert elk jaar dat je langer leeft minder uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:40

Voor degenen die wat meer willen weten over de praktijken van de diverse uitvaartverzekeraars.
Website van Kassa Vara staat een stuk over Yarden met Jurisprudentie en al.
En op Grenswetenschap(zoekfunctie gebruiken voor Dela) het relaas van Socrates.

Edit: spelling :o?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:16

Ik zou haar echt op het hart drukken dat jij en je familie niet willen opdraaien voor de complete kosten van haar begrafenis. Is echt heel hard, maar ze zorgt er nu eigenlijk voor dat jullie (Weet niet of je nog broers of zussen hebt) maar dat jij iig kan opdraaien voor haar kosten.
Ik weet niet hoe het is om niet bij je moeder op te groeien maar ik neem zonder meer aan dat je dan een andere band hebt als dat je wel bij haar bent opgegroeid. Persoonlijk zou ik echt zeggen dat ik niet zit te wachten op zulke kosten, en jouw leven gaat nog door. Het zou erg zonde zijn als jij daardoor in de (diepere) schulden komt.

Ze kan ook een verzekering nemen waar ze maandelijks een bedrag betaald en als ze sterft, dat jij dan een bedrag uitgekeert krijgt waar je spullen van kunt inkopen en de begrafenis van kunt betalen. de rest mag je houden.
Zij sparen zeg maar voor jou een bedrag op, dat je moeder maandelijks overmaakt naar die verzekering en daar sparen zij een gedeelte van. en dat keren zij totaal uit als moeder komt te overlijden.
Je hebt ook verzekeringen die willen maandelijks geld en als je meoder sterft dan kun je rekeningen indienen bij die verzekeraar en wordt het achteraf betaald, maar alles wat je moeder over had.(dus alles wat ze 'teveel' had gespaard, dat houdt de verzekering dan)..
Die eerste optie is ongeveer hetzelfde als gewoon maandelijks sparen op een rekening alleen als jouw moeder spaart op een rekening en die is niet een 'en/of' rekening(dus dat die op naam van je moeder én van jou staat) dan betaal je je scheel aan notaris kosten. Als je mam 14.000 euro spaart bij wijze van, dan ben je de helft kwijt aan notariskosten.

Ik zou toch even duidelijk maken dat t leuk is dat zij niet teveel wil betalen, maar dat jullie straks een gigantisch bedrag kunnen betalen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:12

luuntje schreef:

Ik lees hier idd bedragen van 2000-2500 euro voor een begrafenis :oo
Mijn moeder is pas overleden en we hebben een simpele crematie geregeld, alles zo minimaal en goedkoop mogelijk en we waren 6000-7000 euro kwijt!
Wij kregen de helft van de verzekering uitgekeerd, maar de rest moest toch echt zelf betaald worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:04

max66 schreef:
luuntje schreef:

Ik lees hier idd bedragen van 2000-2500 euro voor een begrafenis :oo
Mijn moeder is pas overleden en we hebben een simpele crematie geregeld, alles zo minimaal en goedkoop mogelijk en we waren 6000-7000 euro kwijt!
Wij kregen de helft van de verzekering uitgekeerd, maar de rest moest toch echt zelf betaald worden!

Hoe onaardig en lomp dit ook klinkt.
Verzekeringsvoorwaarden nalopen. Gezien het heikele onderwerp gaat er geen van de verzekeraars ervan uit dat er mensen zijn die de polissen nalopen.
Verzekeraar Yarden heeft dit moeten bezuren met een precedent nav een rechtszaak die er niet om loog.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:08

Hier niet zozeer zelf ervaringen maar ongeveer een maand geleden stond ineens de zoon van de vorige bewoner aan de deur.
Hij had een narekening gehad van het overlijden van zijn vader (waar hij al 30 jaar geen contact meer had gehad).
Zijn vader is overleden zonder dat hij of zijn broers op de hoogte waren gebracht en die man heeft dus een gemeentebegrafenis en graf gehad, waarvan hij en zijn broers niet op de hoogte waren gebracht maar wel gezamelijk gesommeerd werden 'flink' te betalen.
Hij heeft uiteindelijk niet hoeven betalen daar hij ook niets van de erfenis of spullen heeft gehad/gewild.
Dus volgens mij kan je je moeder gewoon door de gemeente laten begraven mits je dan nergens aanspraak op maakt en je schikt naar de 'eisen' vd gemeente (of je dus wel of niet op begrafenis aanwezig mag zijn bv) en je er voor kiest om de begrafenis/crematie niet zelf te betalen.
Wel een super lastige situatie en ik hoop dat je eruit komt met je moeder...succes en sterkte...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:41

Begin dit jaar is mijn moeder overleden en ze bleek geen uitvaartverzekering te hebben.
Ze is (zeer) eenvoudig gecremeerd, in kleine kring, weinig poespas zegmaar.
Rekening ong. 5000 euro

En er komen evt. nog kosten aan als we besluiten een grafmonument (zo heet dat toch?) te laten maken zodra we daar aan toe zijn, om bij te laten plaatsen op het graf van mijn vader.
Heb de rekening er even bijgepakt:
De crematie zelf kostte 1100 euro
Er komen echter nog wel (heel) wat kosten bij
- vervoer, van huis naar uitvaartonderneming, van uitvaartonderneming naar crematiorium, 630 euro (en km's staan nog los op de nota)
- kist 400 euro
- 'salaris' uitvaartondernemer 840 euro
- gebruik aula bij uitvaart, 400 euro
- laatste verzorging, gebruik moratorium, ligdagen 370 euro
En dan heb je nog de 'lagere' kosten, koffietafel, bloemstukken, kaarten, advertentie, benodigde documenten, auto/km kosten

Ik zie eerlijk gezegd niet in hoe je met dit soort 'standaard' kosten rond de 2000/2500 uit kunt komen

'Gewoon' via de gemeente laten begraven is niet zo gewoon hoor, dan moet je sowieso ook de erfenis verworpen hebben anders komt de gemeente achteraf bij je aankloppen om de kosten te innen.
Zoals al aangegeven, ook bijzondere bijstand (zelfs in de vorm van een lening) is zeer lastig... en geloof me, in die enkele dagen dat je maar de tijd hebt wil je dat eigenlijk niet nog erbij hebben.
De kosten kun je van de erfenis aftrekken (hoeft ook geen erfbelasting over betaald te worden), maar als je oom/tantes niet specifiek benoemd zijn als erfgenaam in een opgemaakt testament zijn zij geen directe erfgenaam, pas als jij de erfenis verwerpt (dus afstand doet van alles), worden zij erfgenaam. Echter als jij opdracht hebt gegeven voor de uitvaart komt de uitvaartondernemer toch echt bij jou aankloppen en niet bij je oom/tante, opdrachtgever betaald.

In ons geval (mijn zus en ik) was er geen probleem, we hebben de erfenis aanvaard, waren opdrachtgever voor de uitvaart (en de opdrachtgever betaald), en de kosten worden afgetrokken van de erfenis (splitsing in ons geval). We hadden een oom die aanbood eventueel de kosten voor te schieten (en ons wat extra 'leefgeld' te geven bijv. want in die 2 'drukke' weken maak je ook veel eigen extra kosten), maar dit was gelukkig niet nodig omdat de rekening van mijn moeder snel genoeg gedeblokkeerd was om de nota te kunnen betalen, deze lag ook niet 1 dag na de crematie in de bus natuurlijk, maar wel 1 maand later :P

Ik weet niet hoe je band met je moeder is, maar als je verwacht dat zij geen middelen zal nalaten om haar uitvaart van te kunnen betalen zou ik toch zo mogelijk zelf een spaarpotje achter de hand houden/gaan opbouwen... tegelijkertijd haar op het hart drukken toch wel een verzekering af te sluiten natuurlijk