Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:54

Hm interessant. Ik denk dat wij (mijn vriend en ik) het een paar dagen uit zouden houden. Ik denk dat wij nu ongeveer 8 liter aan drinken hebben staan, de vriezer zit vol en we hebben een voorraadkast met eten. Maar we hebben allebei geen survivalskills. Paard staat 24/7 op de weide dus die houdt het wel even uit. We wonen op een hoog en bergafwaarts, dus voor een overstroming hoeven we niet zo bang te zijn.

We hebben dan weer geen open haard. Mochten we eens gaan verhuizen, is dat wel een goede, naast dat ik het gezellig vind.

Maar me echt druk maken hierover doe ik niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:54

Ik woon aan de duinen met duinrellen door mijn weiland, dat water is meer dan prima drinkbaar. No problem

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:55

Dat is altijd "leuk" om even bij stil te staan.
Hier op de boerderij hebben we wss wel wat kleine "voordeeltjes".
Denk dat ik onze kippen dan aan het bewaken kom, want die zijn dan ineens van levensbelang.
Verder kunnen we hier ook behalve op gas, kooltjes en hout stoken.
Op kooltjes en hout kan ook gekookt worden.
Vervoer zou kunnen met paard en wagen, ruwvoer is er gelukkig al voor de wintermaanden, dat is wel lastig, want daar hebben we wel nieuwe aanvoer voor nodig.
Denk dat we dan terug naar vroeger gaan en dan zitten we hier niet verkeerd, want kunnen hier redelijk goed aan zelfvoorziening doen; komen er nog wat dieren voor de melk en vleesconsumptie bij.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:56

Ik heb er weleens over nagedacht toen we een een dag zonder stroom zaten in de omgeving.
Supermarkt ging zelfs dicht omdat bv het alarm dan ook het niet doet.
Dus je kan niks halen.
Ik ging onder de douche nooit over nagedacht je hebt geen warm water meer.
Zelfs me mobiel bereik was weg.
De straten waren echt heel donker.

Maar heb er eigenlijk niks van geleerd.
heb niet eens lucifers of iets in huis.
Zaklamp hebben we wel maar waar die ligt....

Potten groenten zijn zo aangeschaft en kunnen jaren mee.
Ik zou me niet echt kunnen redden denken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:16

PenP2014 schreef:
En een week ingesneeuwd zitten zie ik nou niet zo snel gebeuren in NL.
Overstromingen worden dan wel weer steeds reëler maar. We hebben een boot! :')

Waar ik woon is een overstroming weer niet heel reëel. Maar een paar winters terug wat ik blij dat onze buren ons weggetje (gewone straat, die niet sneeuwvrij wordt gemaakt) sneeuwvrij hadden gemaakt met de traktor anders was het wel erg lastig geworden om bij de openbare weg te komen zonder een fatsoenlijke 4x4. Dus dat een sneeuwval/storm de voorzieningen zou kunnen blokkeren is hier wel heel reëel (en ja, ik woon vlak naast Nederland). Want op gegeven moment komen ook de sneeuwschuivers vast te zitten of worden alleen de verkeersaders geveegd. En we hebben hier denk ik niet de voorzieningen om alles sneeuwvrij te maken, waar men dat in berggebied wel heeft (waar meters sneeuw wat meer voorkomend zijn) Dus kan ik me goed voorstellen dat vooral de huizen buiten de bebouwde kom toch wel even zelfvoorzienend moeten zijn.

Maar ik denk dat voor een weekje ook wel hulpdiensten actief worden. Dus als je dan in ieder geval even vooruitkomt dan red je het wel (en met sneeuw heb je in ieder geval genoeg drinkwater)

cijsalover

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:23

Eigenlijk wel goed om over na te denken! Ik ben vooralsnog nergens op voorbereid. Geen voorraden eten of drinken in huis. Verder heb ik een studio waaraan geen gas geleverd wordt, slechts elektriciteit en water. Dus als elektriciteit zou wegvallen, heb ik alleen koud water. Ik ga me denk ik pas voorbereiden als blijkt dat er een dergelijke situatie zich voor zou kunnen doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:28

Ik woon nu in een appartement met CV, dan kan ik me toch op geen andere manier warm houden lijkt mij? Als het gas en de elektriciteit het niet meer doen bedoel ik. Een houtkachel gaat hem niet worden. :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:37

dorientjuh schreef:
Ik woon nu in een appartement met CV, dan kan ik me toch op geen andere manier warm houden lijkt mij? Als het gas en de elektriciteit het niet meer doen bedoel ik. Een houtkachel gaat hem niet worden. :+

Tijdens de tweede wereld oorlog was er ook geen gas, electriciteit en petroleum meer om de huizen te verwarmen.
Hout was ook zeer schaars, men kapte de bomen uit de straten en de parken om toch nog een vuurtje te kunnen maken. (als men de plafonds, lamberisering en de meubelen al verbrand had..)
Had men geen houtkachel in huis deed men het op de betonnen ondervloeren in de woningen.
Werkelijk alles wat kon branden werd gebruikt!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:42

Hier in huis hebben we niets aan voorraden, in principe nog niet genoeg om op rantsoen een week te overleven aangezien vriend alles wat open is weggeeft of weggooit. Zelfs pakken rijst en pasta weigert hij te bewaren als we er eenmaal van gegeten hebben, die geeft ie dan aan zn moeder of broer.

Qua skills kom ik wel een eindje. Weet goed wat er eetbaar is en wat niet in de natuur, en heb jachtvaardigheden zoals het maken en zetten van vallen en strikken, met materialen die gewoon buiten te vinden zijn. ik heb alleen nooit zelf een gevangen dier verder verwerkt, maar dat leer je denk ik snel genoeg in de praktijk. Kan water zuiveren en vuur maken zonder lucifers of aanstekers. Kan een klein beetje vissen zonder hengels, netten kan je van heel veel materialen maken die overal te vinden zijn.

Hutten kan ik bouwen van wat ik vind in het bos, stevig genoeg om enige bescherming te bieden tegen wind en water en een drijvend vlotis ook in een paar uurtjes gebouwd.

Extra warmte valt te halen uit bladeren en mossen, de aanleg van een composthoop geeft ook veel warmte. Niet comfortaber qua geur maar je bevriest iig niet.

Waar ik echter totaal niet op voorbereid ben is oorlog. Geweld en ikke gaat niet samen, dat leg ik direct af. Conflicten, hoe klein ook lig ik letterlijk wakker van. Daarin overleven gaat me waarschijnlijk niet lukken.

Bij mega- inflatie zoals in Duitsland bijna 90 jaar geleden (heb een bonnetje uit die tijd waaop een brood 2 miljoen mark kostte) kan ik me hopelijk redden met de vaardigheden die ik heb, die zorgen er iig voor dat ik niet hoef te gaan plunderen en me gedekt kan houden tot dingen weer bijtrekken.

Bij een ramp waarbij leefgebieden voor lange termijn onleefbaar worden (nucleair, chemisch/ gif of zo) ga ik er vanuit dat ik het toch niet overleef.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:48

Ik zou met een ramp als eerst overlijden geloof ik.
Ik bedoel.. "vroegah" bedacht ik me dat als ik in een neerstortend vliegtuig zou zitten, ik bij de nooduitgang moest gaan staan en 1 meter vóór neerstortpunt eruit moest springen en dan zou ik rollen en later gewoon opstaan. En bij een vloedgolf zou ik onder de golf duiken zoals in het golfzwembad. Heb tot nu toe nog geen betere opties uitgevonden dan mn ogen gewoon maar dichtdoen.
Jaja, echte rampoverleverd hier :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:55

Qua voedsel en water kom ik wel een weekje door. Alleen waar ik bang voor ben is dat mensen elkaars spullen gaan lopen plunderen etc, zeker omdat ik nou ook niet bepaald in een super gezellige buurt woon.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:01

heel eerlijk ik ga daar echt niet over nadenken...
stomme doom scenario's kijk wel eens doom preppers maar vind die mensen wel echt way to far gaan..
stel je voor dat je je hele leven er aan verdaan heb en er gebeurt niks...
hier qua water haal wel uit de sloot en kook t wel...
geen vuur genoeg hout om vuur van te maken en er een pan op te zetten hoor...
geen eten in de winkels of thuis nou dan ben ik dus niet beroerd om mijn eigen paard, hond af te schieten zodat wij zelf te eten hebben.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:16

Zolang ik mijn man in de buurt heb komt het wel goed denk :')
Hij is echt van het preppen en survivallen (nee, niet zo extreem als op tv haha).
Geen einde van de wereld scenario's, maar meer stroomuitval, extreem weer enz.
Ik ga daar op zich wel in mee... Liever dat hij die hobby heeft dan voetballen of drinken in de kroeg.
Dus wij redden het waarschijnlijk langer dan het gemiddelde.
Houtkachel, veel hout, ruime voorraad, wapenvergunning, wonen buitenaf, kippen/konijnen enz enz.
Ik ben er wat nuchterder in... Zodra het op de wereld zover komt dat ik mijn paarden moet gaan bewaken,
geen dvd's meer kan kijken op de bank en bang moet zijn voor alles en iedereen hoeft het van mij niet meer :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:04

Denk ik er over na? Ja, ik wel :j, maar ben erg survival gericht. (scouting, jeugd survival kampen....)

Mijn kampeer spul staat voor het grijpen inc. SAS miniboekje :o tentje/kompasje/knijpkat/vis gerij /pannetjes/ messen/ metalen mok/zaagje/handbijl/inklapbaar schepje.... Hoeft alleen nog kleding in en eten.

Ik weet aardig wat eetbaar is (aan planten/paddenstoelen/vruchten) en waar je het kan vinden, vuur maken lukt ook nog, water zuiveren kan op verschillende manieren, strikken zetten lukt ook (vraag is dan alleen zijn dieren bereid er in te trappen) weet goed hoe ik mij warm kan houden (ook zonder vuur, mest bult is ook heerlijk warm slapen op de geur na dan %) En ja, uitgeprobeerd ;) )

Verder heb ik thuis veel gedroogde bonen, popcornmais, rijst, spaggeti, meel, kruiden/specerijen, kruiden theeën en olie. En watertonnen achter huis. Bijlen en grote hout zaag zijn er ook nog van mijn tijd dat ik alleen een houtkachel had voor verwarming/drogen en koken. Heb ook een moestuin achter huis met fruitbomen.

Geen gas of elektra is voor mij geen ramp, kan een houtkachel (heb ik ook nog steeds, je weet maar nooit :') ) plaatsen op de plek van de gaskachel (heb geen cv) en daar kan ik op koken en in bakken (is met oven /gril en watertankje)
Kaarsen heb ik zat (vraag elk jaar kaarsen voor mijn verjaardag :D )
Heb verscheidene watertonnen achter huis, kan dat na filteren/koken gebruiken.
Heb 2 "waakhonden" (al bijt baasje harder >;) ) om plunderingen maak ik mij niet zoveel zorgen. (is wel een feit dat er bij een serieus iets wel gaat gebeuren)
Is het langdurig dan ga ik mijn camper planten bij mijn pony's in het land (ook hier zit een houtkacheltje in :D ben wel een pyromaantje }> ) en schaf ik op een of andere manier geitjes en kipjes aan voor vlees/melk en eieren. Pony kan voor de wagen, dus groot spul (hout/hooi) halen is geen probleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:16

Als de boel op landelijk niveau of hoger (europa, want hele stroomnet is aan elkaar gekoppeld) geheel plat gaat knallen binnen ong. 2 weken ook de kerncentrales. Die kunnen nl niet zonder stroom van buiten af en de noodvoorziening heeft voor ong. 1 week diesel. Daarna loopt de temperatuur in die bak water te hoog op en gaat het mis.
Na de oliecrises van de jaren '70 had NL zo'n 6 maanden olie als strategische reserve fysiek in grote tanks op eigen grondgebied voor dit soort situaties. Inmiddels is dat afgeschaft en is er enkel een afspraak dat de oliemaatschappijen in nood meteen moeten leveren 8)7 Bij een ramp op die schaal gaat dat niet lukken.

Kleine rampen als kapotte gasleidingen (Apeldoorn) en stroomdraden (Bommelerwaard) zijn vervelend, maar op die schaal kan overheid en stroombedrijf noodvoorzieningen treffen om alles redelijk normaal te laten verlopen.

Er zijn wel degelijk zware sneeuw en ijzel stormen geweest in oost-nederland waarbij hele provincies lange tijd afgesloten zaten van de buitenwereld en er via helikopter noodvoorraden (medicijnen bv!) gebracht moesten worden.

België zit mogelijk deze winter al in de problemen omdat er een kritiek onderdeel in de koppeling naar het stroomnet van NL stuk is en de reparatie nogal wat tijd vergt.
Op reserveonderdelen is/wordt flink bezuinigd door de stroombedrijven, want kost winst en dat accepteren de aandeelhouders niet. Kans dat er in de toekomst meer storingen komen door achterstallig onderhoud, etc. is zeker aanwezig. Om ook te onthouden : drinkwaterpompen werken ook op stroom, noodvoorziening werkt maar kort en niet altijd. Heb je stroomstoring vul dan meteen een paar pannen/flessen met drinkwater zodat je even voort kan. Overheid is niet zo snel nl en dat is ook een reden voor het noodpakket. Hulpverlening heeft een paar uur/dagen nodig om op gang te komen afhankelijk van de omvang, geschatte tijd storing, mogelijkheden vervoer (grote ramp komt zelden alleen) en concentratie mensen (grote steden gaan altijd voor). Net zo iets geldt voor je riool, want hoewel de afvoer grotendeels werkt op zwaartekracht is er voor het in de zuiveringsinstallatie krijgen een pomp nodig. Als die niet werkt loopt het riool vol en uiteindelijk terug de huizen in als mensen met bv regen of slootwater gewoon blijven doorspoelen.

Echt grote rampen is hier ook niet op te vangen. Ook omdat er andere mensen graag jouw spullen en beesten willen hebben op een bepaald moment en dat zijn niet enkel of juist niet je buren.
De kleinere dingen echter wel. En denk dan niet enkel aan het noodpakket dat de overheid suggereerd, maar ook aan medicijnen (als je die nodig hebt) voor zeker 3 maanden, als van toepassing een afbouwschema ervoor, want niet alle medicijnen kan je zomaar mee stoppen. En vergeet je dieren niet, want voor mensen zijn wel voorzieningen, maar de dieren zijn je eigen verantwoordelijkheid. Goede EHBO kist die je jaarlijks controleerd is ook voor dagelijks gebruik nuttig. Schrijf verder belangrijke nummers (telefoon en polissen) op en leg die ergens veilig zoals ander adres. Zet een tas klaar voor als je meteen je huis uit moet (brand, etc.).

Als je een klein beetje een idee wil hebben hoe en wat. Ga dan naar je meterkast en zet alles uit. Draai je deur op slot en ga eens gewoon met pen en papier erbij je dagelijkse routine na, dan zie je snel genoeg waar je tegen aan loopt, wat je echt niet wil missen en hoe lang je het met wat je nu hebt uit zou houden. Zo krijg je een beetje inzicht in zowel storingen in de nutsvoorzieningen als hoe lang je voort kan als je je baan kwijt raakt/baas geen salaris overgemaakt heeft.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:32

Dan kan je ook zien dat we echt niet zonder boeren kunnen als we zonder eten komen te zitten.
Daar kan je dan nog je eten halen.
Eieren en groenten enz.
Volgens mij kwamen tijdens de 2e wereld oorlog ook mensen uit de stad lopen? naar het platteland voor voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:39

Wij hebben een houtkachel en goed gevulde voorraadkast
Slootje en meertje in de buurt en zelfs een diepboring
Mijn vriend is jager dus wij komen een eind denk ik...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:52

Ik vind het dan wel weer moeilijk te begrijpen waarom iedereen zich zo druk maakt over vervoer... Ik heb gewoon een fiets :)* en ik woon middenin het westland, ik plunder wel een kas ofzo :j

Het is wel echt iets interessants om over na te denken, zeg. Ik denk dat ik naar mijn studentenvereniging zou gaan... We hebben een goed geïsoleerde kelder, als je daar met een hoop mensen gaat zitten kan je het daar best behaaglijk maken denk ik. Gezellig! :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:54

Hier ook houtkachel, heel veel hout, grote voorraad eten altijd, ook heel wat liters water meestal in huis. Eitjes van de kippen, melk van de geiten.
En voor als we deze winter echt zonder elektriciteit gaan zitten, hebben we een zware generator. Komt wel goed...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:08

Wij kunnen ons vrij aardig redden denk ik. Alleen water en meel voor brood is voor mij nog een punt, ik wil graag leren water goed te zuiveren. Rivier om de hoek, flinke vijver in de tuin en twee heel grote regentonnen kunnen lang mee. En de meelvoorraad zou weer iets ruimer kunnen.

We hebben een goed stokende houtkachel en altijd voldoende hout op voorraad en als dat op is is er hout voldoende te vinden in bossen. We koken verder met flessengas waarvan we ook altijd een volle fles op voorraad hebben. Hiermee koken we rond de 4 maanden mee. Daarnaast kunnen op onze houtkachel een paar pannetjes en er zit een ovengedeelte in om brood mee te bakken.

Vuur kan ik inmiddels maken met een vuurstaaf, heeft veel oefenen gekost maar het lukt me nu. Altijd handig om met camperen te kunnen.

Onze kipjes voorzien ons van eieren, die scharrelen desnoods hun kostje maar buiten op als hun meestal ruim op voorraad voer op is. Desnoods een haan bijzetten en de kuikens op laten groeien voor vlees. Alleen het voer van de honden kan een probleem worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:13

Hmm, ik denk dat ik wel wat meer drinken in huis mag halen, maar voor de rest: ik kan mijn eigen groenten kweken, want ik heb zaden zat in voorraad.

We hebben dit jaar weer een paar appel- en pruimenbomen geplant. Bij de buren staan kersen- en walnotenbomen.
En dan hebben de buren nog een heerlijke frambozenstruik, waarvan ik dit jaar een stek in een grote pot heb gezet, waar zelfs nu nog frambozen aan zitten (heerlijk zoete snoepjes zijn het ).
Dan staan er nog rode bessen bij de buren tegen onze draad aan. Daar heb ik zo veel besjes af gehaald dit jaar, dat ik 12 potjes jam heb kunnen maken.

We hebben zelf kippen, dus eieren. De haan hebben we vanmorgen net aan de achterbuurman gegeven om onze kippen eens wat rust te gunnen (die werden helemaal kaal van al elke keer betreden worden door de haan). Maar met een nieuwe haan, broeden we nieuwe kuikens uit (en dus ook hanen die eventueel opgegeten kunnen worden). Achterbuurman fokt vlaamse reuzen en nog meer soorten konijnen, dus daar kunnen we aankloppen voor konijnenvlees.
Om de hoek zit een boer die slachtkoeien heeft, waar we een paar keer per jaar een pakket van kopen. Aangezien ik er dan van uitga dat het een wereld zonder veel elektriciteit is, zullen we dan het vlees meteen moeten bereiden en inmaken (stoofvlees inmaken gaat prima, heb ik ook al eens gedaan).

We hebben zelf de schuur vol zonnepanelen liggen die iets meer opwekken dan we jaarlijks gebruiken, maar die geven geen electra als de algemene stroomvoorziening uit zou vallen. Dus dan zouden we een grote accu moeten aanschaffen willen we zelf de stroom voor in huis willen gebruiken.
Ik heb heel veel dak om water op te vangen. Dat doen we nu ook al in een groot wijnvat met pomp. Zou een waterfilter op moeten worden aangesloten om het goed drinkbaar te maken, maar de kippen en paarden, hond drinken het zo op.

We hebben een houtkacheltje met oventje waarin ik kan koken als mijn electrisch fornuis het niet meer zou doen.
Ik maak blokken van oud papier die we later opstoken in de kachel. Onze plataan (vluggroeiende boom) heeft ons dit jaar al weer een grote partij hout bezorgt. 1/4 van de boom is afgebroken tijdens een windvlaag. De blokken staan nu te drogen.

Ik kweek dus groenten (sla, tomaten, paprika, diverse soorten bonen, erwten, peulen in hangpotten. Wortelen, uien, knolselderij kweek ik in grote bloempotten. Hartstikke leuk om te doen en je weet wat je eet.

En tja, als het echt nodig zou zijn, dan gaan we op strooptocht langs de velden om te zien of we nog ergens aardappelen, uien, mais van het land kunnen halen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:38

Ik zou het wel een tijdje kunnen uitzingen, eerst de vriezer leegmaken en groenten zoveel mogelijk inmaken, ik heb altijd wel een voorraadje pasta, rijst, bloem etc. staan, drinkwater heb ik niet op voorraad, maar bij de paarden hebben we een kuubvat met regenwater staan, paarden kunnen dan uit de sloot drinken en wij uit het vat. We hebben daar ook een moestuin, fruitbomen en -struiken. Hooivoorraad hebben we ook, alleen niet genoeg voor een hele winter, hoewel ze het op rantsoen een behoorlijke tijd voort zouden kunnen.
Verder zijn we nog van plan om kippen te gaan houden, dus als we bij de paarden gaan zitten zullen we aardig zelfvoorzienend kunnen zijn. We kunnen daar in de buurt ook nog een soort ruilhandeltje kunnen opzetten met de omringende boeren, stukje vlees hier, eitjes daar. In mijn eigen huis zou ik het minder lang vol kunnen houden dan bij de paarden :').
Heb wel zelf altijd een leatherman in mijn tas zitten en in mijn auto zitten ook een hoop bruikbare spullen, extra kleding, handdoeken, stoeltje, schoenen, touwen, verbanddozen, lampjes, you name it!
In een geval van 'The Walking Dead' kom ik best ver, maar als de reactor hier in de buurt ploft dan heb je sowieso weinig aan al die attributen ben ik bang....

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:49

Ik heb 2 marsrepen en een half flesje 7UP. :j

Om eerlijk te zijn sta ik totaal niet stil bij dit soort dingen. Ik mag erg graag naar het programma Doomsday Preppers kijken, maar dat is meer omdat ik het intrigerend vind om te zien hoe sommige mensen in totale gekte leven. := Ik denk dat mocht er zich echt een ramp voordoen dan is het vooral een kwestie van improviseren met de spullen die je om je heen kunt vinden(of jatten).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:54

Haha wat een leuk topic! Ik ben totaal kansloos geloof ik :+

Als de wereld naar de "piep" gaat dan ga ik mee. Ik ben totaal niet geschikt om dingen te zuiveren, mijn fort te verdedigen tegen indringers en al helemaal niet om alles wat ik bij elkaar sprokkel voor mijzelf te houden. :+ Je laat je buurvrouw, buurkat, paard, hond, kind toch niet verhongeren?

Ik denk dat ik met de hond naar de paarden vlucht om die te verdedigen tot ik zelf het loodje leg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:56

Voor alle mensen die denken te kunnen gaan jatten/jagen/verzamelen. Je bent niet alleen in dit land en ook absoluut niet de enige die op dit idee komt.
Op een dieet van konijn sterf je trouwens de hongerdood (wel met volle maag, maar toch). Teveel vit. A al zit dat voornamelijk in de lever maar ook weinig tot geen vet. En teveel eiwitten is giftig + te weinig calorieën. Grootste noodzaak is zeker in zo'n situatie vet, iets waar we nu een hekel aan hebben, maar wel essentieel is en dubbel in een strenge winter, want vet is wat je warm houdt.