Oppassen voor een extra zakcentje: meer mensen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:07

Dit is volgens mij een vrij nieuwe site:
http://www.oudermatch.nl
Een soort 'prikbord' functie heeft de site, hoe het precies zit met betalen ed weet ik niet, je kunt iig een profiel aanmaken met wat informatie over en van jezelf waar anderen dan op kunnen reageren
Voor zowel oppaswerk als oppaszoekenden

Voor degenen die op zoek zijn naar oppaswerk, vraag aan oude oppasadresjes een referentie dat vinden nieuwe oppasklanten vaak erg fijn

Ik heb mijn hele pubertijd, maar ook tijdens mijn studententijd opgepast bij verschillende gezinnen met verschillende samenstellingen, van newborn tot puber zegmaar. En eerlijk gezegd, zeker in mijn pubertijd kwam ik af en toe bijna om in het 'werk' lol. Ik was niet echt een uitgaanstype en het extra zakcentje wat ik ermee verdiende vond ik erg prettig, had vaak zoiets van: of ik nu thuis op de bank zit, of bij iemand anders thuis dat maakt me weinig uit.
1 adresje had/heb ik overgenomen van mijn zus toen zij het huis uitging ivm studie, maar tegelijkertijd als ik volgeboekt was nam mijn zus weer een gezin over op het moment dat zij wel thuis was, was een fijne samenwerking en ouders wisten ook goed wat ze aan ons hadden.
Nieuwe adressen gingen vaak door netwerken, ik hoefde er zelf eigenlijk weinig tot niets aan te doen, kwamen meestal binnen door de bestaande oppasadresjes zegmaar of via mijn moeder, werd dan aan gevraagd of wij wel eens oppasten enz.

Bij één van de gezinnen ben ik gedurende de zomers ook wel eens een heel weekend geweest (ouders lekker een weekendje weg... in nederland), of volle dagen per week, waarbij ik dan 's avonds vrij had en bij hun bleef slapen... als ik dat wilde.

Toen ik zelf verhuisde ivm studie heb ik aan 2 adressen gevraagd een referentie te schrijven. Ik het eerste jaar van mijn studie had ik enorm veel tijd over, ik was net op kamers dus financieel was het best krap dus binnen no time had ik al een advertentie bij de AH opgehangen (ook een manier om aan oppaswerk te komen), en binnen een dag had ik al iemand aan de telefoon >.<
Dit ging om een drieling van, op dat moment, net 8 weken oud en net 2 weken uit het ziekenhuis, binnen een maand zou mama weer aan het werk gaan dus ze zocht een betrouwbare 'tweede' oppas, tweede in de zin van dat ze al een vaste oppas voor overdag had gevonden maar ook iemand zocht voor de avonduren/weekenden en af en toe eens overdag als de andere oppas niet kon zegmaar. Op de drieling (en hun jongere broertje erna lol) heb ik met regelmaat gepast tot ze naar de kleuterschool gingen ong.
Ook via dit adres ben ik nog aan een ander oppasadres gekomen, vrienden van hun waarmee ze ook wel eens samen uitgingen, met 1 dochter, dus sommige avonden had ik 4 babies om op te passen lol, maar daardoor schakelde ze me ook af en toe in op momenten dat ze zelf een oppas nodig hadden.

Ik heb het altijd super leuk gevonden

Tarieven, tja, iets wat voor de oppas zelf ook moeilijk is om over te beginnen, daarbij spelen ook nog wel factoren mee
- om hoeveel kinderen gaat het
- wat wordt van je verwacht
- leeftijd/ervaring
- extra's (ik deed bijv HBO-V, dat was de reden waarom de moeder van de drieling contact met me opnam, geeft iets meer vertrouwen)
- flexibiliteit

Ik ben ook wel benieuwd wat de tarieven 'tegenwoordig' zijn en in welke regio van het land je dan zit
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 24-08-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:16

Ik pas ook op! Ik heb in de straat 3 adresjes, en bij vrienden, kennissen etc. kom ik soms ook.
Ik pas bijna altijd 's avonds op, en vind het leuk. Kleine kindjes vind ik echt leuk :))
Ik verdien 5,- per uur en ben 15 jaar :)
Ik vind het alleen heel onregelmatig werk, soms bellen ze 2x per week en dan is het ineens weer 2 weken stil. Daarom ga ik wel een andere baan erbij nemen als ik een leuke tegen kom.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:16

Kameleon94 schreef:
Ik pas ook al jaren op drie kindjes (4,6,7 jaar). Ik krijg er 5 euro per uur voor. Dat kreeg ik op mijn 14e en nu nog (bijna 20). Destijds was dat natuurlijk een beter bedrag dan nu, maar ik vind het erg leuk om te doen dus dan is het bedrag minder belangrijk voor mij. Ik doe eigenlijk alles: uit school halen (met de auto), naar zwemles brengen, koken, douchen, naar bed brengen en verhaaltje voorlezen. Soms ook stofzuigen, maar eigenlijk vind ik dat niet de taak van een oppas. Helaas pas ik tegenwoordig niet zo veel meer op, omdat ik op kamers woon in Groningen. Ik zou daar ook graag een oppasadresje willen hebben, maar is inderdaad lastig om aan te komen. Gaat eigenlijk altijd viavia en ik ken weinig mensen met kinderen daar.

Om eerlijk te zijn vind ik dat voor alles wat je doet echt weinig betaald krijgt. Ophalen, wegbrengen, koken? Daar mag je best wat meer voor vragen hoor :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:27

Een paar jaar geleden (na afronding studie heb ik gewone kantoorbaan) verdiende ik 3 euro per uur (2 tot 3 kinderen, leeftijd 3 - 8 jr). Ik had 3 vaste adressen en 1 wisselend adres, allemaal in het villapark, dichtbij mijn huis. Dat was meestal kinderen douchen en naar bed brengen en wachten tot de ouders weer thuis komen (soms tot 04.00 uur). Een enkele keer ook met ze eten, maar dat stond dan wel klaar. En soms van school halen en een middagje oppassen. Werd het weer eens veel later dan gepland, dan kreeg ik enkele euro's extra. Toen ik 15 was, vond ik het een prima bijverdienste. Na mijn 18e vond ik het eigenlijk wat weinig. Maar het waren voor mij makkelijke uren, omdat het vaak zo laat op de avond was en ik het zo mooi kon combineren met mijn paarden. Daarnaast vond ik het erg leuk om te doen. En als je vanaf het avondeten tot een uur of 4 zit, dan tikt het ook best wel aan!

Ik verwacht van de ouders dat ze me vertellen wat het normale ritueel is (zeker met naar bed brengen), zodat ik alles zo normaal mogelijk kan laten verlopen voor de kinderen. Eetregels/eetgewoonten e.d. zijn ook wel zo fijn. Zo at ik vroeger heel weinig en was ik gewend om kleine hoeveelheden op te scheppen, dat op te eten en bij meer trek nog wat te nemen. Zo konden mijn ouders voorkomen dat ik van alles weg moest gooien, omdat ik vol zat. Maar mijn broertje en ik hadden een poosje een oppas die niet wilde dat wij nog een keer op zouden scheppen. Dat was voor ons verwarrend. We hadden nog trek, maar we mochten niets meer eten. Daarom wil ik dergelijke situaties echt voorkomen.

Maaike162

Re: Oppassen voor een extra zakcentje: meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:44

Leuk, jullie verhalen en ervaringen met oppassen. Ik ben zelf 16. Ik wilde wat meer oppassen, dus heb een mail gestuurd naar alle jonge gezinnen uit de kerk waar ik bij hoor. Meteen een aantal leuke reacties en nu in een week tijd 10 uur opgepast. Had in de mail gezet dat ik graag ong. 3 euro per uur verdien. Dus ik ben benieuwd hoe t verder gaat. Bevalt erg goed!

Een vraagje, hoe nemen jullie de telefoon op bij het oppasadres. Bij mij ging het vandaag zo:

Met Maaike ******
Oh, sorry, dan ben ik verkeerd verbonden.
Ehm.. nee, wacht even....
Oh, jij bent de oppas bij *** &****

Maar is t dan wat om te zeggen 'met de oppas van **** & ****? Hoe doen jullie dat?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:46

Ik zei altijd "met de oppas van de familie ..." :) Nooit problemen mee gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:47

Als ik ergens de telefoon opneem is het 'met ... De oppas'
Of 'met ... De persoonlijk assistente van de familie' (die vrouw aan de andere kant van de lijn stikte bijna :') ) kon het niet laten :') mooie was dat de vrouw des huizes nog thuis was en nog harder moest lachen :')

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:49

Aha, dank jullie wel :) Dan ga ik dat in vervolg doen. (En ik vind de telefoon opnemen normaal al zooo vreselijk.... :( )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:50

Ik ben gastouder op vrijdag, pas op 2 kindjes van 4 en 1. Breng de kleuter ook naar school en haal hem op. We gaan vaak leuke dingen doen; koekjes bakken, naar mijn pony's, knutselen enz.

Ik verdien 4,10 per kind per uur. Het is belachelijk weinig aangezien ik er ook belasting over betaal.

De telefoon neem ik niet op. Vind ik niet netjes en ze willen mij en de kinderen toch niet spreken en de ouders bellen ze maar mobiel.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:52

ik pas heel af en toe wel eens op, op 3 jongens met karakter. Op het adress erkt mijn vader bij hun in de tuin op zaterdag en als hun normale oppas niet kan kom ik wel eens. meestal is het vermaken, tanden poetsen en bed in. Ik heb daar geen vast tarief, maar vaak krijg ik de eerste 2/3 uur 10 euro per uur en daarna nog een beetje, maar het is vaak niet meer dan 3 a 4 uur..,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:54

Ik neem bewust wel de telefoon op omdat er natuurlijk ook iets gebeurd kan zijn met een familielid waardoor ik langer op de kinderen moet passen bv. Of een afspraak even bevestigen (uitnodiging kwijt van een verjaardag bv).

Tegenwoordig kost oppassen mij alleen maar geld omdat ik dan benzine kosten heb of iets met ze ga doen _O-

Wel grappig, mijn eerste oppaskinderen zijn nu mijn collega's!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:55

vuurneon schreef:
Ik neem bewust wel de telefoon op omdat er natuurlijk ook iets gebeurd kan zijn met een familielid waardoor ik langer op de kinderen moet passen bv. Of een afspraak even bevestigen (uitnodiging kwijt van een verjaardag bv)

Ja dat is zo. Bij mij hadden de ouders een eigen bedrijf dus dan is het weer anders. De ouders wilde ook niet dat ik opnam, staat niet zo netjes naar de klant toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:56

O nee, zakelijke telefoon neem ik ook niet op inderdaad, alleen privé :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:59

Ik pas op 2 hele lieve dames die ik via een advertentie bij me kerk vond. Super om te doen. Ik merkte dat ik het in het begin nog behoorlijk spannend vond, maar het gaat super en ze zijn dol op me blijkbaar. Ze smeken hun ouders continu of ze niet weg willen zodat ik kan oppassen. <3

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:14

vuurneon schreef:
Als ik ergens de telefoon opneem is het 'met ... De oppas'
Of 'met ... De persoonlijk assistente van de familie' (die vrouw aan de andere kant van de lijn stikte bijna :') ) kon het niet laten :') mooie was dat de vrouw des huizes nog thuis was en nog harder moest lachen :')

Whahaha ik zie het helemaal voor me _O- :D

Ik pas op sinds mijn 13e (nu 24). Begon met avondjes, voor 2,50 per uur. Al snel een enorm netwerk (meer dan 20 gezinnen in de buurt) en moest vaak afwijzen omdat ik al ergens anders ging oppassen. Toen ik ging studeren werd dat minder, maar bij één gezin juist veel meer. Daar pas ik nu al zeven jaar op, dan weer meer dan weer minder maar geregeld periodes dat ik er een hele dag per week plus een aantal losse avonden ben. Inmiddels krijg ik daar 7 euro per uur. Die kids zijn nu 9 en 11 en ik doe ook zo'n beetje alles: ophalen, naar vriendjes / sport / muziekles brengen, stofzuigen, eten voorbereiden, vaatwasser uitruimen, maar natuurlijk vooral kids vermaken :) Wat daar erg leuk is is dat ik de hele ontwikkeling van die kids zo'n beetje gezien heb. Ze kennen me door en door en herinneren zich niet dat ik er níét was.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:09

Ik laat de kindjes opnemen als ze nog wakker zijn :P (de wat oudere kindjes uiteraard). En anders inderdaad "met de oppas van... "

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:43

Ik heb vandaag ook een oppasbaan aangeboden gekregen, 2 jongetjes van 5 maand en 2 jaar. Nu heb ik geen ervaring met kinderen, maar ik wil wel graag de baan aannemen, want ik vind het fijn dat ik in ieder geval een beetje bij verdien, want kan maar geen baan vinden. Zonder baan red ik het ook allemaal door mijn opgespaarde geld + studiefinanciering, maar wat extra geld is nooit gek. Ik ben 19 jaar. Heeft iemand tips? hoe ik dit moet aanpakken?

Ilovedewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:10

ik pas ook op, vanaf nu elke maandagavond van half 8 tot half 10. Op 3 kinderen, de jongste ligt al in bed als ik kom maar is vaak nog wel een tijdje wakker en die moet ik nog wel een paar keer terugleggen in bed. En de andere 2 moet ik tot 20.15 bezig houden en dan in bed leggen. gisteren heb ik hier 2,50 per uur voor gevraagd en ik ben 14, pas al wel 2 jaar op. maar ik weet niet of dit te weinig is?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:17

Ik heb er sinds afgelopen weekend een oppasadresje bij. :)
2 kindjes van 1,5 (jongetje) en 3,5 (meisje). Daar ga ik ieder weekend oppassen, soms halve dag (vanaf 1 uur) en soms op zondag hele dag (8:00-18:00).Ouders zijn altijd gewoon thuis, maar moeten heel veel doen xD
Behoorlijk vermoeiend, zijn kids met sterk karakter/driftbuien, moet ze continu bezighouden en in de gaten houden en 2x per dag met ze naar buiten, maar wel super leuk en ik leer er ook van haha
Had nog geen ervaring met oppassen op kinderen van 1,5 jaar.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:47

Ik neem de huistelefoon wel gewoon op. In ieder geval bij het gezin waar ik heel vaak oppas, de meesten van de familie en vrienden daar weten wel wie ik ben gezien ik ook weleens op een verjaardag even langskom :j

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:57

Ik pas sinds kort ook op voor ouders die aan het trainen zijn voor en marathon.Twee kleine meisjes van 6 en 4, ze spelen vaak heel lief met elkaar waardoor ik niet veel hoef te doen. Ik krijg 5 euro per uur. Meestal gaan de ouders 1,5/2 uur lopen, en dat ongeveer 1 keer per week. Dus ik verdien ongeveer 10 euro per week.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:58

Ik pas sinds kort ook op! Gemiddeld 2 avonden per week, en ik ben aan het adres gekomen door mijn stage. Ik doe de opleiding Onderwijsassistent en ik loop al ruim een jaar stage op een basisschool, en daardoor ben ik gevraagd om op te passen. Het begon met 1 zondagmiddag, maar blijkbaar beviel het de kinderen goed, want ik pas er nu al een tijdje op.

Bij mij waren de afspraken en dergelijke erg duidelijk, omdat de kinderen en ik zijn opgevoed met dezelfde 'cultuursidealen.' Ik ga er vanuit school heen, eet mee met het avondeten en vervolgens mag ik gewoon doen wat ik wil. Ik ben vrij om zelf thee/koffie te zetten en ik mag in principe eten wat ik wil. Handig!

Ik neem de telefoon nooit op, ook omdat de afspraak is dat de kinderen de telefoon niet op mogen nemen als de moeder niet thuis is. Als er iets ergs is gebeurt word ik gebeld op mijn mobiel.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:50

Dat is wel handig, Werecat! Dat je via je stage een adres hebt gevonden en dezelfde idealen hebt.

Bij mijn nieuwe oppasadres pas ik nu best vaak op. Ieder weekend waarvan zaterdag halve dag (nja 6 uur lang) , zondag hele dag (9 uur), en ook soms tijdens vrije dagen van school :D
Echt heel relaxt. Nu gisteren en vandaag ook hele dag opgepast daar, was herkansingsweek van school dus had vanaf gisteren geen les deze week xD. Ook al is het flink werken met de kleine kids (1,5 en 3,5 jaar) die niet altijd meewerken, maar binnen een maand ben ik al best ingeburgerd in het gezin, wel leuk xD
Gisteren ook voor het eerst met de jongste naar muziekles gegaan (mocht hun auto lenen) omdat moeder zich niet lekker voelde, echt super leuk! En de oudste opgehaald bij peuterspeelzaal daarna, en vanochtend zei ze tegen haar moeder dat zij haar niet op hoefde te halen vandaag hoor, want dat kan ik wel doen!
:') te schattig.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:56

Ik heb een advertentie op marktplaats gezet. Kreeg super veel reacties.
Pas nu standaard dinsdag en donderdag op van kwart over 3 tot kwart over 9 of 10.
Krijg 4 euro per uur :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:01

Ik zou het op een of andere manier niet durven via marktplaats xD Zit gewoon tussen m'n oren waarschijnlijk, maar ik zou bang zijn dat je net een 'raar' iemand treft :') die op andere dingen uit is dan oppas zoeken.
Bij mij was het via oppasbron dat ze contact opnamen. Had via oudermatch ook op oppasadressen gereageerd, maar had er maar van 1 iemand bericht terug. Maar dat was uiteindelijk toch niet te combineren qua beschikbaarheid.