Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

VeraPopeye schreef:Hoi,
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Situatie ik ben 18 jaar, en wil eigenlijk met spoed het huis uit. Ik doe nog havo en krijg daarom geen stufi maar tegenmoetkoming. Nu is die max 300 uitwonend. Maar hoe kan ik hier van leven? Ik ga morgen naar de woningbouwvereniging want ik heb niet eens recht op een studentenkamer als het goed is.. Heeft iemand ervaring hier mee, en is het uberhaupt te doen om als 18 jarige uit huis te gaan als het door school geen noodzaak is?
VeraPopeye schreef:Nouja mijn vriend wil helemaal niet het huis uit hoor, alleen net begon hij toch een beetje. Maar zoiets voor mij alleen zou wel ideaal zijn, nog groter als de gemiddelde studentenkamer.
Alleen 150 euro per maand had ik nog ff niet op gerekend, ik zou dan dus moeten zoeken naar een kamer van max 150, dan komen er 150 euro aan gas water licht enzo bij, en hou ik nog 200 pm over (dmv bijbaan) om van te leven.
VeraPopeye schreef:Maar dat is gewoon loting, maakt niet uit toch? Nouja heb me in iedergeval aangemeld, heb ik misschien over 5 jaar genoeg punten![]()
Via zon pagina reageer ik gewoon neem ik aan, maar moet ik dan nergens ingeschreven staan als tiwos oid?
Ik geloof dat het 20 euro kost om je aan te melden en dat je zodra je iets gevonden hebt jezelf weer kunt afmelden. Xjewillemijn schreef:
elenaMM77 schreef:waarom het laatste jaar niet uitzingen thuis?
of waarom ben je niet van 4 havo naar 1 mbo gegaan.. voor mbo krijg je namelijk wel stuvi.
keerzijde.. je ouders moeten bijdragen tot je 21e, je max niet zoveel bijlenen.. dus als je verder wilt leren zul je op je ouders moeten blijven leunen..
Stuvi is sowieso geen vetpot.. ook niet als je uitwonend bent, zelfs niet als je antikraak zou wonen (veel goedkoper dan een studentenkamer).. ga maar uit van het feit dat je meer kwijt zult zijn aan huur (van een studentenkamer) dan dat je aan stuvi krijgt.. zit je iets lager is het mooi meegenomen.. maar waar ga je de 1000+ collegegeld van betalen, de 500+ boeken, toch minimaal 100 per maand aan eten drinken en kleine verzorgingsproducten.. je inboedel/kleding? De gemeentelijke lasten, minstens het huurdersdeel.. en dan nog een kleinigheidje voor de verjaardag van een vriend/vriendin en ga zo maar door
hoop dat je een goede bijbaan gehad hebt in de zomer.. want mijn ervaring als student met stuvi + 70 gulden (ja ik ben oud) per week van mijn ouders als bijdrage is dat ik de volle zomer nodig had om de extra kosten te betalen..
Dus ik denk dat je goed moet overwegen of de redenen om uit huis te verdwijnen op hoge poten echt opweegt tegen alle issues die je gaat ondervinden.
ik zelf ben op mijn 17e op kamers gegaan, late leerling maar nooit gedoubleeerd.. kreeg pas in januari stuvi.. mijn ouders tot die tijd dubbele kinderbijslag waarvan een deel van mijn huur kon worden betaald..
)
AmoorM schreef:.