18 en op jezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: 18 en op jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:55

Mocht je gaan zoeken naar een kamer dan is er een facebook pagina van tilburg: woonruimte aangeboden/gezocht tilburg. Misschien kan ik je ook wel helpen aan een kamer als het nodig zou zijn. Dan kun je me tzt pb'en mocht je het financieel rondgebreid krijgen. Feit dat je havo doet is bij ons geen enkel probleem

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:22

Ik heb in de zomer ook altijd een maand fulltime gewerkt om mijn collegegeld te kunnen betalen. Heel frustrerend als je studiegenoten dat gewoon van hun ouders krijgen. Maar je moet je eigen plan trekken. Vertel iedereen dat je een andere baan zoekt. Als mensen je situatie kennen zullen ze je helpen door met je mee te denken. (ik heb nooit echt populaire banen gehad. Lopende band werk in een fabriek en afwassen in een restaurant, maar ja ik redde het er mee) Ga je dit studie jaar met je studie beginnen of volgend jaar pas. En zo ja hoe heb je dan voor dit jaar je collegegeld bij elkaar gesprokkeld?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:38

Het kan best (ik ben met 17 op kamers gegaan), maar als je geen baan vindt na deze wordt het heel moeilijk.
Ga verder zoeken dan de 'standaard' supermarkt baantjes: zo heb ik heel lang avondreceptiewerk gedaan tijdens mijn studie; goed betaald en super te combineren met studie (op rustige avonden kun ik best studeren of een verslag maken). Voor zoiets zoeken bedrijven juist mensen wat ouder dan de gemiddelde scholier. En schrijf je in bij een studentenuitzendbureau (heeft Tilburg vast ook). Ook al ben je officieel nog geen student, je hebt wel de leeftijd ervoor ;)
Wat hierboven wordt gezegd (lopende band werk) is ook heel vaak goed iets in te vinden. Heeft mijn broer tijdens zijn studie gedaan. Nooit problemen gehad iets te vinden.

Verder is het verstandig een verwachting voor jezelf te maken qua uitgaven en inkomsten. En dat de eerste maanden ook goed bij te houden zodat je weet waar je geld naartoe gaat (en waar je op kunt bezuinigen)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:11

Het valt inderdaad niet mee om op je achttiende uit huis te gaan zonder te lenen bij duo. Ik zelf heb op mijn achttiende ook gezocht naar een woonruimte (en zoek nog steeds) maar de kosten vallen heel erg tegen. Je hebt toch je vaste lasten en op veel kan je bezuinigen maar zelfs met de hoogste studiefinanciering (€503,00 uitwonend geloof ik) is het moeilijk.
Qua kosten kom je toch op het volgende:
Woonruimte: €200,00-€300,00
Studiegeld: €1906,00 (momenteel het lesgeld van een hbo opleiding) + €400-1000 euro boekengeld + €250,00 voor uitjes (introductiekamp, andere kampen, werkweek, etc.). Dit is maandelijks toch z'n: 230 euro.
Boodschappen: Boodschappen ben je denk ik ook al €75/100 kwijt. Vooral wanneer je wasmiddel/schoonmaakmiddel nodig hebt lopen deze kosten vrij hoog op.
Deze kosten red je dus nog niet eens met je studiefinanciering.. Je zou er nog flink bij moeten werken wil je rond komen. Je hebt namelijk ook nog kleding nodig, cadeautjes voor verjaardagen, er kan iets stuk gaan in huis wat vervangen moet worden. etc.

Het valt dus nog niet mee :n

Edit: je zou inderdaad in de zomer je lesgeld, boekengeld kunnen sparen. Dat scheelt je toch maandelijks weer een flink bedrag.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:20

Zoals Fosco zegt prima te doen hoor ik heb precies hetzelfde. Hele kleine kamer van 8m2 voor 200 per maand. Kan soms zelfs voor 10 euro boodschappen doen per week (niet altijd natuurlijk) omdat ik weet hoe ik makkelijk, goedkoop en gezond kan koken met weinig. Ben sowieso erg met voeding en sport bezig dus misschien is dat ook wel een voordeel. Ook neem ik wel eens in het weekend iets mee van mijn ouders. Het is prima te doen en ik kan zelfs nog een beetje sparen. Ja het is wel klein maar ik vind het wel prima zo :)

Ik wens je veel succes!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:45

ik heb nu dit gevonden: https://www.woninginzicht.nl/huur-en-ko ... &type=rent
300 euro, als het goed is niks gedeeld? Of alleen badkamer? Ik snap het allemaal nog niet echt haha. Maar het is dus een kamer zoals ik begrijp, en geen echt studentenhuis. (Heb ik liever niet maar sta overal voor open). 13,6 meter. Stiekem zat ik net met mijn vriend te kijken of je daar ook met 2 op kan leven.. Maar hij denkt dat dat echt te klein is, ik heb geen idee. Hij wil ook helemaal niet het huis uit, maar met tweeen zal wel flink schelen in kosten denk ik.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:54

13,6 met zijn tweeën is wel heeel klein hoor. Denk dat je gek wordt dan :')

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:57

Woning in zicht is hopeloos vera.. daar moet je minimaal 20 jaar lid zijn wil je in aanmerking komen voor iets. Bovendien vaak veel te duur.

De eerder genoemde facebookpagina en en kamernet zijn goede pagina`s waar je altijd wel iets kunt vinden. zeker zo in een periode net voor school weer begint (al zijn er vaak al wel veel kamers verhuurd)

Als je met je vriend wil gaan huren zou ik kijken voor een studio. ook te vinden op kamernet. Ik heb gemerkt dat met zijn tweeën op 28m2 met gedeelde keuken en badkamer in het begin goed te doen is maar dat het al snel te klein wordt omdat je echt op elkaar lip zit.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:00

Maar dat is gewoon loting, maakt niet uit toch? Nouja heb me in iedergeval aangemeld, heb ik misschien over 5 jaar genoeg punten :')
Via zon pagina reageer ik gewoon neem ik aan, maar moet ik dan nergens ingeschreven staan als tiwos oid?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:00

Is echt te klein voor twee. En hou je er rekening mee dat die huurprijs KAAL is? Daar komt dus nog gas, water, licht, belasting, tv, internet etc bij he! Bij elkaar toch zo'n 150 euro per maand.

Qua baantje: ik werk bij de bieb. Ik ben 24 en heb het er erg naar mijn zin maar er werken ook veel scholieren. Van alles wat dus. Misschien kan je daar eens kijken :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:01

Hoi, ik volg even, ik wil namelijk ook het huis uit zodra ik 18 ben, en dan zit ik nog in de 6de (gymnasium) dus dan heb ik nog geen recht op een studie(lening dan). Ik vroeg me af of iemand weet waar ik dan wel recht op heb, het enigste wat ik kon vinden was bijstand? Maar die is iets van €220 maar per maand omdat je nog geen 21 bent.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:04

Nouja mijn vriend wil helemaal niet het huis uit hoor, alleen net begon hij toch een beetje. Maar zoiets voor mij alleen zou wel ideaal zijn, nog groter als de gemiddelde studentenkamer.
Alleen 150 euro per maand had ik nog ff niet op gerekend, ik zou dan dus moeten zoeken naar een kamer van max 150, dan komen er 150 euro aan gas water licht enzo bij, en hou ik nog 200 pm over (dmv bijbaan) om van te leven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:13

VeraPopeye schreef:
Hoi,

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Situatie ik ben 18 jaar, en wil eigenlijk met spoed het huis uit. Ik doe nog havo en krijg daarom geen stufi maar tegenmoetkoming. Nu is die max 300 uitwonend. Maar hoe kan ik hier van leven? Ik ga morgen naar de woningbouwvereniging want ik heb niet eens recht op een studentenkamer als het goed is.. Heeft iemand ervaring hier mee, en is het uberhaupt te doen om als 18 jarige uit huis te gaan als het door school geen noodzaak is?

Stufi is minder dan dat hoor.. Ik kreeg op mijn 18e 250,- Stufi en woonde hiervan op kamers. De rest moest ik gewoon zelf financieren.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 18:14

Nee 500 is Max zelfs, dat heb ik wel echt goed nagekeken

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:19

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:22

Ga eens naar antikraak kijken. Scheelt vaak een heel stuk in de huurprijs! Hierdoor houd je dus automatisch ook meer leefgeld over.
En baantjes in de horeca zijn vrijwel altijd wel te vinden, ook voor mensen die ouder zijn. Verder zoeken ze in de schoonmaak ook bijna altijd wel mensen. Het zijn niet de meest leuke baantjes, dat niet. Maar je moet wat.

Ik woon ook antikraak. Ik dacht altijd dat dat een grote smerige bende was, een oud krot etc. etc. Maar dit valt allemaal heel hard mee.

Edit: en als je stufi hebt kun je ook bijlenen. Ik ben ook 'genoodzaakt' uit huis gegaan zonder enig spaargeld (en 50 euro op de bankrekening) En makkelijk is het niet. Maar het is mogelijk.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:25

VeraPopeye schreef:
Nouja mijn vriend wil helemaal niet het huis uit hoor, alleen net begon hij toch een beetje. Maar zoiets voor mij alleen zou wel ideaal zijn, nog groter als de gemiddelde studentenkamer.
Alleen 150 euro per maand had ik nog ff niet op gerekend, ik zou dan dus moeten zoeken naar een kamer van max 150, dan komen er 150 euro aan gas water licht enzo bij, en hou ik nog 200 pm over (dmv bijbaan) om van te leven.

Er zijn ook kamers incl.
Veel studentenkamers zijn standaard incl. Het is even goed opletten.

Heb ook even voor je gezocht:
http://link.marktplaats.nl/m817906135 (gok incl. maar mail even voor de zekerheid)
http://link.marktplaats.nl/m820566812 (inclusief internet en g/w/l).
http://link.marktplaats.nl/m808571086 (inclusief internet en g/w/l)

Edit: als je vriend toch mee wil en je wil antrikraak: http://nl.cameloteurope.com/?id=151&lev ... live=Gilze (via camelot betaal je vaak ongeveer €150,00 aan g/w/l, wel heb je nog extra kosten aan het begin voor preventiepakket, aanmeldingskosten, borg. Verder heb ik tot nu toe goede ervaringen met hen, alleen waren de twee gebouwen die ik laatst bezichtigd heb ontzettend vies..)
Laatst bijgewerkt door Appeltje00 op 22-08-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:26

VeraPopeye schreef:
Maar dat is gewoon loting, maakt niet uit toch? Nouja heb me in iedergeval aangemeld, heb ik misschien over 5 jaar genoeg punten :')
Via zon pagina reageer ik gewoon neem ik aan, maar moet ik dan nergens ingeschreven staan als tiwos oid?

nee bij loting niet maar reageren vaak meer dan 200 mensen op dus heeft weinig zin. Ik sta er ook ingeschreven zodat ik later genoeg jaren heb opgebouwd en wel in aanmerking kom.

Je hoeft verder niet ingeschreven te staan bij tiwos oid. Via kamernet is allemaal particulier en je kunt dus gewoon contact opnemen met de aanbieder van de kamer :) Ik geloof dat het 20 euro kost om je aan te melden en dat je zodra je iets gevonden hebt jezelf weer kunt afmelden.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:24

Xjewillemijn schreef:

Goeie Tip Xjewillemijn.

Ts hier kan je zien dat kamers inclusief (gas water licht) Vraag dat dus als je gaat kijken naar een kamer of dat de situatie is. Vaak is dat nl zo, daarom woon je ook op zo'n kamer en niet in een appartement waar al die kosten er nog bij komen. Informeer ook altijd of je je kan inschrijven op het adres van je kamer, anders heb je geen uitwonend adres,wat weer gevolgen heeft voor je status en uitwonende en de bijkomende financiële gevolgen.

Door een heel klein kamertje te kiezen, kun je besparen.
Als je over een paar jaar een wat stabielere financiële situatie hebt, omdat je gewend bent aan je leven als student en de kosten, kun je altijd een grotere kamer kiezen.

Leuk dat je vriend het ook meteen leuk vind om bij je in te trekken, maar kies nu even voor jezelf. Hij kan natuurlijk langskomen en blijven slapen wanneer jullie dat willen. Als jullie samen koken en eten op jou kamer kunnen jullie de kosten delen. Of hij koopt heel romantisch een luxe zak boodschappen (met chocola en lexe toetjes etc. voor jou, als zijn budgetjasje wat groter is. Maar nu moet jij eerst de puzzel oplossen waarin je een oplossing vindt tussen inkomsten en uitgaven met behulp van stufi en een baan(tje) Je moet kijken of je een goede financiele situatie kan krijgen met een goede balans tussen kosten en inkomen.

Als je nu al bij elkaar intrekt moet je weer zo vechten voor je positie als jullie ineens uit elkaar willen. (jullie zijn natuurlijk heel verliefd en blijven tot je 80e samen maar je weet nooit)
Je moet nu al zo vechten, omdat je er met je ouders niet goed uitkomt. Dat moet je doen en dat zelfstandig wonen zou je volgens mij ook gewoon moeten lukken. maar zo'n situatie gun ik je in korte tijd niet nog eens, dus maak vanaf nu beslissingen die er voor zorgen dat je goed in staat bent om voor jezelf te zorgen. Je leest hier al dat vele anderen je voorgegaan zijn (ik ook) dus doe je best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:29

elenaMM77 schreef:
waarom het laatste jaar niet uitzingen thuis?

of waarom ben je niet van 4 havo naar 1 mbo gegaan.. voor mbo krijg je namelijk wel stuvi.

keerzijde.. je ouders moeten bijdragen tot je 21e, je max niet zoveel bijlenen.. dus als je verder wilt leren zul je op je ouders moeten blijven leunen..

Stuvi is sowieso geen vetpot.. ook niet als je uitwonend bent, zelfs niet als je antikraak zou wonen (veel goedkoper dan een studentenkamer).. ga maar uit van het feit dat je meer kwijt zult zijn aan huur (van een studentenkamer) dan dat je aan stuvi krijgt.. zit je iets lager is het mooi meegenomen.. maar waar ga je de 1000+ collegegeld van betalen, de 500+ boeken, toch minimaal 100 per maand aan eten drinken en kleine verzorgingsproducten.. je inboedel/kleding? De gemeentelijke lasten, minstens het huurdersdeel.. en dan nog een kleinigheidje voor de verjaardag van een vriend/vriendin en ga zo maar door :(

hoop dat je een goede bijbaan gehad hebt in de zomer.. want mijn ervaring als student met stuvi + 70 gulden (ja ik ben oud) per week van mijn ouders als bijdrage is dat ik de volle zomer nodig had om de extra kosten te betalen..

Dus ik denk dat je goed moet overwegen of de redenen om uit huis te verdwijnen op hoge poten echt opweegt tegen alle issues die je gaat ondervinden.

ik zelf ben op mijn 17e op kamers gegaan, late leerling maar nooit gedoubleeerd.. kreeg pas in januari stuvi.. mijn ouders tot die tijd dubbele kinderbijslag waarvan een deel van mijn huur kon worden betaald..

Van de havo naar 1 mbo? Ik hoop niet dat je niveau 1 bedoeld. Dat zou wel erg zonde zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:33

Ik ben 19 en woon nu een jaar op mezelf. Ik kom eerlijk gezegd makkelijk rond, hou zelfs geld over aan het eind van de maand. Mijn huur (huur, gas, water, elektra, internet, tv) is 185 euro. Een huis voor mezelf, twee slaapkamers, eetkamer, woonkamer, badkamer, wc. Is wel vreselijk boffen hoor, maar het is ook een oud huis. Ik woon tussen Breda en Roosendaal (en heb dus nog een kamer vrij :+ )
Ik krijg dan ook een uitwonende beurs, waarschijnlijk ook weer een aanvullende beurs, want ook ik kan echt niet thuis wonen.

Voor vragen staat mijn inbox open :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:20

AmoorM schreef:
.

Van de havo naar 1 mbo? Ik hoop niet dat je niveau 1 bedoeld. Dat zou wel erg zonde zijn.[/quote]

bestaat dat mbo niveau 1?

nee ik bedoel gewoon van 4e jaar Havo vier, naar 1e jaar MBO4 vanuit havo overstappen naar niveau 3 of lager vind ik zelf ongekend, hoor dat eigenlijk nooit tenzij het een roeping is voor een specifiek beroep.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:28

Wij hebben nu een kamer vrij in goirle, 16m2 gemengd huis, netjes/schoon huis, centrum van goirle met ah, blokker, kruidvat, hema etc. 2 min lopen. Centrum en station 20 min fietsen of 20 min met de bus recht voor de de deur is de bushalte. €275 per maand incl gwl, iets minder dan een tientje per maand voor intenet als je dat gebruiken wilt wasmachine is er ook eenmalig €50. Mocht je het financieel rondgebreid krijgen mag je m zo hebben mits de kamer dan nog beschikbaar is we krijgen binnenkort nog 2 kamers vrij. Voel je vrij om me te pben bij interesse

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:36

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties en PB. Ik lees ze allemaal aandachtig door maar heb op dit moment niet de tijd om overal op in te gaan.
Ik heb Maartje een bericht gestuurd in ieder geval, misschien dat daar iets uit komt.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:46

Je ouders kunnen je sowieso niet zomaar uit huis kicken ze zijn sowieso tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor je. Als je wilt heb ik misschien wel mensen/instellingen waar je evt contact mee kan op nemen die je kunnen helpen met je thuissituatie. Zij zouden je ook kunnen helpen met een kamer via kamer training.

Ik heb zelf ook een jaar op kamer training gewoond wegens omstandigheden thuis. Daar krijg je leefgeld en hoef je meestal geen huur te betalen. Als je meer informatie/hulp nodig hebt kun je mij gerust een pbtje sturen.