Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:11

Ja dat dacht ik ook, een brommer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:15

Studenten OV is er ook voor studenten die onder de 18 zijn en naar hbo of wo gaan. Maar begrijp dus dat het hier om een mbo gaat? Gewoon eens kijken wat er eventueel kan, nooit verloren is altijd mis natuurlijk ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:26

Idd brommer of scooter?

De ov kosten in nl zijn enorm en drukken zwaar op de schouders van ouders. Kinderbijslag wordt genoemd maar dit dekt nog niet eens 1 maand en kgb krijgen niet alle ouders.
Eerder werd gezegd dat ouders zich financieel dienen voor te bereiden op deze levensfase van hun kind, maar die mogelijkheid is er lang niet altijd. Wij verdienen beiden goed en toch lukt het ons nauwelijks om flink te sparen per maand per kind

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:32

benangelique schreef:
Idd brommer of scooter?

De ov kosten in nl zijn enorm en drukken zwaar op de schouders van ouders. Kinderbijslag wordt genoemd maar dit dekt nog niet eens 1 maand en kgb krijgen niet alle ouders.
Eerder werd gezegd dat ouders zich financieel dienen voor te bereiden op deze levensfase van hun kind, maar die mogelijkheid is er lang niet altijd. Wij verdienen beiden goed en toch lukt het ons nauwelijks om flink te sparen per maand per kind

Even een eye-opener: stel je hebt 4 kinderen en spaart per maand per kind 50 euro. Voor 1 kind, zelfde situatie zou dat 200 zijn.. Dat scheelt nogal dus.

Edit: mijn ouders spaarden altijd de kinderbijslag op en dan nog wat daarnaast sparen. Zo krijg je een leuk spaarpotje mee. Bovendien mag een kind ook best zelf ervaren wat het allemaal kost. Leren ze alleen maar beter omgaan met geld. Alleen een beetje jammer dat het nu een rottijd is, maar 16jarige kunnen altijd goed gebruikt worden..

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:35

het is wel zo, dat als je het optijd opgeeft, je een tegemoetkoming krijgt. Maar dan word er ook gekeken naar het inkomen van beide ouders

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:37

Treinkosten worden idd niet vergoed. Ik heb ook 2 jaar lang een abbo gehad naar Eindhoven. Wel heb ik 70€ tegemoetkoming scholieren gehad :-)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 07:55

Ik weet niet of je iets vergoed kan krijgen, daar ben ik niet zo in thuis.

Wel even een andere tip: reken even uit wat goedkoper is.
Vaak zijn die maandkaarten bij de ns gebaseerd op elke dag heen en weer reizen. Er wordt hierbij geen rekening gehouden met vakanties en dergelijke. Het kan dus zijn dat je met losse ritten veel goedkoper uit bent.
Ik moest 3 dagen in de week heen en weer. Voor mij was een "altijdvoordeel" kaart het goedkoopst.

Succes!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:03

benangelique schreef:
Idd brommer of scooter?

Denk dat je dan ook wel veel geld uit geeft.
Wij leven van 1 redelijk salaris, maar kunnen ook sparen. Maar we letten wel op wat we uitgeven

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:12

Als je kind 4 dagen in de week naar school gaat, behoort een bijbaantje en dus een deel van de reiskosten zelf betalen van een deel van haar inkomen misschien ook tot de mogelijkheden. Dat maakt de reiskosten niet lager, maar draag je beiden iets bij.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 08:17

Dat bijbaantje moet er maar van gaan komen ja

Moet zeggen dat ik na mijn telefoontje naar de NS nogal in de war was van al die mogelijkheden dus ik bel vandaag naar Duo en ga zaterdag wel naar het station zelf om het nog een keer door te spreken wat het voordeligste is

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:19

Ik krijg niks vergoed (MBO 1de jaar), mijn ouders hebben het hele vorige school ook moeten betalen aan reiskosten, het is voor mij niet te doen naast school te werken. Nu ga ik het 2de jaar en wordt ik 18, dus een OV.

Zoek goed uit wat het goedkoopste is, want je zegt 12 maanden abbo maar je gaan niet 12 maanden naar school. Een gemiddeld schooljaar ga je 40a42 weken naar school ipv van 52 weken (evt stages?). Ik heb zelf een Dal voordeel abbo, dan reis je na 9u tot 4 en na 7u met 40% korting, meeste van de tijd reis ik ga na 9 en voor 4u omdat mijn rooster zo uitkomt. Het is echt de moeite om uit te zoeken.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 21-08-14 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:20

TS ik ben heel benieuwd of er een vergoeding te krijgen is.
Kun je mij op de hoogte houden? Mijn ouders vragen zich dit ook af voor mijn 16-jarige broertje die nu naar het MBO gaat.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:20

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:34

Er zijn gemeentes die MBO-ers tegemoet komen in hun reiskosten, maar die gemeentes zijn op 1 hand te tellen.
Dus TS gewoon even navragen/kijken wat er voor jou mogelijk is.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:12

Yom schreef:
wat ik lees in de link UMD is dat dat alleen geldt bij het niet gratis krijgen vd boeken

maar ik ga ze morgen toch wel bellen want alle beetjes helpen natuurlijk

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar even bellen kan nooit kwaad idd. Wie weet krijg je wel een tegemoetkoming! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:23

Maar je hoeft ook nog geen collegegeld te betalen tot je dochter 18 is.

Ik reis overigens een kwartier korter naar het HBO nu :P
Een brommer is ook niet altijd een optie hoor. Mijn school is 43 km enkele reis, zie me al gaan elke dag :') dan is de trein net zo snel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:58

Nee, krijg je niet vergoed. Heb ik ook 3 jaar lang voor m'n MBO moeten dokken :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:03

Hilli schreef:
Als je kind 4 dagen in de week naar school gaat, behoort een bijbaantje en dus een deel van de reiskosten zelf betalen van een deel van haar inkomen misschien ook tot de mogelijkheden. Dat maakt de reiskosten niet lager, maar draag je beiden iets bij.

Is dat de taak van het kind dan? De ouders hebben voor kinderen gekozen dus die moeten dan ook maar de studie betalen en zo'n bijbaantje is voor het kind om extra's te kunnen kopen niet om de studie te betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:03

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:05

Maartje1990 schreef:
Hilli schreef:

Is dat de taak van het kind dan? De ouders hebben voor kinderen gekozen dus die moeten dan ook maar de studie betalen en zo'n bijbaantje is voor het kind om extra's te kunnen kopen niet om de studie te betalen.

Ik ken genoeg kinderen die mee moeten betalen aan hun opleiding.
De dochter van een vriendin wilde perse naar een (duurdere) opleiding die verder weg was, vonden zij prima mits ze mee betaalde.

Daarnaast weet je niet wat de financiële situatie is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:08

Maartje1990 schreef:
Hilli schreef:

Tuttuttut....
ja, een kind moet ook leren dat er in de wereld niets gratis is. Dus als het kind wil studeren, mag daar best tegenover staan dat een deel meebetaald word

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:15

Kind moet nog lekker kind kunnen zijn er zijn heel veel manieren om een kind te leren dat de wereld niet gratis is.

De financiele situatie weet ik niet maar ook dat is niet de verantwoordelijkheid van het kind.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:16

Maartje1990 schreef:
Studenten OV is er ook voor studenten die onder de 18 zijn en naar hbo of wo gaan. Maar begrijp dus dat het hier om een mbo gaat? Gewoon eens kijken wat er eventueel kan, nooit verloren is altijd mis natuurlijk ;)

Ik ga nu naar eerste jaar MBO en heb hem ook aan kunnen vragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:19

Ik heb altijd mijn opleidingen vanaf het mbo zelf moeten betalen. Dit kon niet anders, maar ik heb me geen moment minder kind gevoeld. Ik kon gewoon mijn ding doen en lol maken en had daarnaast een baantje welke ik met veel plezier deed

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:27

Maartje1990 schreef:
Kind moet nog lekker kind kunnen zijn er zijn heel veel manieren om een kind te leren dat de wereld niet gratis is.

De financiele situatie weet ik niet maar ook dat is niet de verantwoordelijkheid van het kind.

Ja en nee.
Natuurlijk kan een kind er niets aan doen als het financieel moeilijker is.
Maar als er wel problemen zijn en je kind wil een dure opleiding ver weg doen, zal dit misschien alleen mogelijk zijn als er mee betaald wordt.

Ik heb 3 kids, als ik voor alle 3 straks 300E per maand aan reiskosten moet gaan betalen, omdat zij zo nodig een opleiding ver weg willen doen, kost dat wel 900E per maand. (buiten schoolgeld om).
Denk dat er weinig gezinnen zijn (ook degene met een goed salaris) die dit zo kunnen ophoesten.

Mijn zoon (15) zit in het examen jaar en volgend jaar wil hij (zoals het er nu uitziet) een opleiding doen waar een dure laptop (en dure programma's) voor zijn vereist.
Hij gaf zelf al aan dat hij daar dan aan mee ging betalen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 21-08-14 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt