Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:59

auk schreef:
Shadow, de Politie draait niet op vrijwilligers. Bovendien zijn het gewoon mensen die ook dezelfde opleiding krijgen (met her en der wat aanpassingen) als de 'gewone' executieven collega's.

En dus zouden ze een normaal salaris moeten krijgen, en behoorlijke bescherming tegen ontslag, en ww als hun functie vervalt, en het recht op wia als ze arbeidsongeschikt raken etc. Een beetje net zoals de 'gewone' politiemensen dus. Omdat ze gewoon normaal werk doen.

Citaat:
Zoals Melissa ook al aangeeft, zijn wij erg blij met de vrijwilligers.

Totdat je zelf een van de velen bent wiens functie wel wegbezuinigd kan worden, en je best hetzelfde werk wel kunt blijven doen, alleen dan zonder inkomen en zonder zekerheid. Dat gebeurt nu al! Er verdwijnen veel banen, terwijl het werk niet verdwijnt.
En ik vind het een vreselijke ontwikkeling. Gewoon werk hoort een gewone baan te zijn.

En wat de werkdruk betreft: dat hoort natuurlijk een open discussie te zijn in een democratie. Dus wij kiezen er dan voor als maatschappij dat we of voldoende mensen in gewone banen aannemen om het werk naar behoren te doen, of dat we duidelijk kiezen dat we geen geld overhebben voor een veilige / leefbare samenleving.
Dit soort halve oplossingen zijn vooral heel schadelijk, omdat ze de banen uithollen, terwijl we de gevolgen daarvan verdoezelen. Zoals een likje verf verdoezelt hoe slecht de kozijnen zijn - als het dan op een bepaald moment wel mis gaat zit je met een veel groter gat dan waar je op gerekend had, omdat je het probleem steeds hebt verstopt.

Melissa

Re: Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:31

Nee, daar ben ik niet bang voor, want vrijwilligers hebben een heel ander takenpakket dan ikzelf.

Ik snap ergens jou standpunt wel, maar de mensen kiezen er toch echt zelf voor om vrijwilliger te worden en dus onbetaald te gaan werken.

Maar goed, we gaan wel erg offtopic zo ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:49

Melissa schreef:
Ik snap ergens jou standpunt wel, maar de mensen kiezen er toch echt zelf voor om vrijwilliger te worden en dus onbetaald te gaan werken.

En daarom hoop ik dat iedereen die daarvoor kiest weet waarom dat een keuze kan zijn die onbedoeld kan leiden tot hele ongewenste gevolgen :j

sabineG

Re: Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 04:31

Ik heb een aantal jaar dit gedaan... Kan alleen maar zeggen dat het erg leuk werk is.. Het ligt er denk ik wel aan waar je gaat werken.. In het ene district wordt er anders met vrijwilligers omgegaan dan in t andere. Ik heb eigenlijk alleen op straat gewerkt.. Alles deed ik behalve de noodhulp. Bij ons werden de vrijwilliger echt gewaardeerd...

Je begint de opleiding op niveau 2.(surveillant). Het diploma is vergelijkbaar met het beroepsdiploma.. Wat in de toekomst een eventuele overstap naar beroeps mogelijk maakt. Je moet per jaar een x aantal uur werken en daarbij heb je net als de beroeps je zogenaamde verplichte IBT uren( training en vaardigheidstoetsen ed.. ) je moet immers aan bepaalde eisen voldoen.

Ik ben helaas nu geen vrijwilliger meer. Werk al onregelmatig en het was niet meer te combineren met mijn huidige baan.. Aangezien de weekenden vaak de dagen zijn waar men de vrijwilligers nodig heeft, hield ik geen tijd meer over voor mijn relatie.. Gelukkig werk ik nog wel bij de dienst dus ben niet helemaal weg..

Ik zou zeggen, als je dit werk wil doen... Ga ervoor. Informeer desnoods eens bij vrijwilliger die werken daar waar jij ook zou willen werken... Om ervaringen te vragen.. Je mag me evt ook pben.. Succes!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:39

Ook wij hebben een paar vrijwilligers op het team. Vooropgesteld dat ik blij ben met deze collega's en dat het stuk voor stuk ontzettend toffe mensen zijn, begrijp ik de functie "vrijwilliger" niet helemaal, net zoals anderen hier. De surveillant wordt van straat gehaald, moeten allemaal naar vht, arrestanten zorg of doorstromen naar niveau 3, maar de vrijwilliger blijft wel gewoon...

Het zou in mijn ogen logischer zijn die mensen een volledige opleiding en parttime baan te geven. Maar goed, daar ga ik niet over en daar heb ik geen kaas van gegeten :D