Naar VS emigreren.. en nu..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Naar VS emigreren.. en nu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:59

Vind ik dan weer een beetje egoïstisch van je moeder ook eerlijk gezegd. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:59

Maar in de vs haal je een papiertje zwaar onder je niveau en dat is veel lastiger voor je toekomst dan hier van mij part een jaar overdoen omdat je moet wennen aan het volwassen worden in 1 keer.

(Ik zou dan als ik je moeder was wachten tot jij iig je school af hebt gemaakt...)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:02

Ik snap ook niet dat je moeder niet dat extra jaar wacht, dan zijn er geen moeilijkheden voor jou.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:03

Ayasha schreef:

Dat zou ik niet meteen gaan roepen..

Elaine en mijn moeder zijn nu getrouwd, hier kan Elaine het niet redden met werk dus moet ze sowieso terug naar Amerika. Na 3 jaar zolang op en af te reizen naar elkaar zijn ze er ook wel klaar mee, een afstandsrelatie is absoluut niet gemakkelijk. Nu ze getrouwd zijn moet ze nog maar eens 2 jaar hier in België blijven, apart? ik weet niet of dat zo gemakkelijk is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:04

Volgens mij zijn er best mogelijkheden hoor, en je hoeft niet meteen door te stromen naar een studie - dat kan ook later, en dan kun je een toelatingstoets doen. (Diploma is wel makkelijker, maar niet strict noodzakelijk boven de 21, en buitenlandse diploma's kunnen worden gevalideerd.)
Wat dat betreft is een verhuizing naar de VS zowel een 'legitieme' reden voor een ander soort schoolloopbaan als iets wat wellicht positief opvalt op je cv (ondernemingslust, wat van de wereld gezien hebben.)

Ik zou uitkijken dat je niet onderschat hoe je aan inkomsten komt daar en of je wel of niet kunt doorstuderen, maar... het avontuur aangaan zou ik niet zonder meer ontmoedigen :) En er moet ook geleefd worden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:07

xTitanic schreef:
Ayasha schreef:

Dat zou ik niet meteen gaan roepen..

Elaine en mijn moeder zijn nu getrouwd, hier kan Elaine het niet redden met werk dus moet ze sowieso terug naar Amerika. Na 3 jaar zolang op en af te reizen naar elkaar zijn ze er ook wel klaar mee, een afstandsrelatie is absoluut niet gemakkelijk. Nu ze getrouwd zijn moet ze nog maar eens 2 jaar hier in België blijven, apart? ik weet niet of dat zo gemakkelijk is..

Voor jou is naar Amerika gaan ook niet makkelijk of zelfs haalbaar als je eerlijk bent. Want je moet alles opgeven. Incl. een degelijke opleiding.
Elaine kan ook in een supermarkt gaan werken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:10

vuurneon schreef:
Maar in de vs haal je een papiertje zwaar onder je niveau en dat is veel lastiger voor je toekomst dan hier van mij part een jaar overdoen omdat je moet wennen aan het volwassen worden in 1 keer.

(Ik zou dan als ik je moeder was wachten tot jij iig je school af hebt gemaakt...)

Dat weet ik, daarom was ik ook eerst van plan zelfstudie te doen en mijn examens af te leggen in Atlanta. Hebben we ook allemaal uitgezocht en dat is allemaal mogelijk. Alleen vraagt het heel veel zelfdiscipline.

Sowieso, als mijn mama zou gaan vanaf januari kan ik even zien hoe het is alleen met mijn oma en opa. Moest dit werken en het de ideale oplossing zijn zou ik gerust nog een schooljaar alleen kunnen doen dan.. maar als dit al niet werkt tussen ons die paar maandjes... Lijkt me de enigste optie dat ik ook naar amerika ga, en over dat diploma.. dan misschien toch zelfstudie doen. (Ik had het al lastig toen ik 3 weken alleen zat met hen)
Het is ook allemaal zo moeilijk om het even te beslissen

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:16

@Ayasha, de situatie is toch ingewikkelder dan dat. De supermarkt? als countryzangeres? ze is hier al helemaal uit haar element en voelt haar hier soms echt miserabel. Maar als ze een aantal 'gigs' heeft kan ze het al bij al nog aan. Het is ook niet leuk dat zoiets aan de relatie gaat vreten.

Ben hier weer allemaal hùn problemen aan het opnoemen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:19

Je kiest voor iemand met een dochter. Ik vind het niet eerlijk van je moeder om jou op deze leeftijd voor die keuze te zetten ten koste van je opleiding en je leven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:22

Voor je moeder is het ook allemaal niet makkelijk natuurlijk.
Als je evt zelfstudie kunt doen zou ik dat als ik jou was wel overwegen, je Belgische papiertje is idd later meer waard.

Ik hoop dat je een fijn huisje vindt voor je paard of dat je hem kunt verleasen zodat je met een goed gevoel weg gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:23

Joh, het is ook helemaal hun keuze! Van mijn kant in elk geval geen oordeel daarover... En avontuur heeft ook z'n waarde! :j Geef het allemaal een kans, het hier blijven voor een paar maanden extra, wie weet vind je een goede balans (genoeg die op jonge leeftijd min of meer zelfstandig zijn en wie weet vind je een betere balans met je opa en oma), wie weet voel je je helemaal thuis in de VS, en wie weet kom je daar en ga je na een tijdje weer terug.

Het belangrijkste is denk ik om te zorgen dat je de flexibiliteit houdt, en daarom is het enige bezwaar dat het behoorlijk moeilijk kan zijn als je heel veel geld uitgeeft om het paard naar daar te krijgen, om dan na een tijd te constateren dat het niet werkt en je dan weer terug moet, dus zonder paard.

Maar verder: er zijn meer mensen die emigreren, of die tijdelijk in het buitenland verblijven. Zo onmogelijk is dat nou ook weer niet :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:25

Zoals je hierboven al zegt Ts, zou ik je moeder eerst daar haar leven op poten laten zetten (job, administratie ed) en dan pas beslissen of jij de oversteek gaat maken (al dan niet met paard). Qua school zou ik hier nog even doorbijten want ik denk niet dat je in die streek van de VS toegang hebt tot een internationale school om een "deftig" middelbaar diploma te halen. Mss moet je moeder even wachten om jullie huis te verhuren zodat jij wat meer ruimte hebt?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:27

Ik zou er nog even mee wachten tot je iig je diploma in België hebt gehaald.
Zelf ben ik sinds mijn 18de/19de op kamers en compleet onafhankelijk. Ik betaal en regel eigenlijk vrijwel altijd alles zelf. Ik snap dat het moeilijk is als je moeder ineens zo ver weg zit. Mijn ouders zitten een groot gedeelte van het jaar ook in het buitenland, dus ik sta er ook vaak gewoon alleen voor. (Ik heb ook nooit een opa of oma gehad om op terug te vallen).

Maar, het zou eeuwig zonde zijn om je Belgische diploma mis te lopen, om alle redenen die al eerder in dit topic vernoemd zijn.
Ik heb ook gewacht met reizen tot na het behalen van mijn diploma. Inmiddels studeer ik weer, maar na mijn studie ben ik van plan om voor langere tijd in het buitenland te gaan werken en wonen :).

Je Belgische diploma is zoveel waard, dat zul je nu misschien nog niet helemaal beseffen.. Na die 2 jaar kan je altijd nog naar je moeder gaan en emigreren naar de States.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:30

Ayasha schreef:
Je kiest voor iemand met een dochter. Ik vind het niet eerlijk van je moeder om jou op deze leeftijd voor die keuze te zetten ten koste van je opleiding en je leven.

Ik weet het, maar ik wil ook niet de reden zijn dat zij hun ongelukkig zouden voelen :)
Aangezien ik ook best wel egocentrisch ben, kan ik het helemaal begrijpen dat ze naar Amerika wilt gaan.

@Shadow0, dankjewel voor de opkikker! Wat je zegt is allemaal waar en het proberen waard. Maar inderdaad mijn paard is in dat geval een groot struikelpunt. Misschien nog een laatste schooljaar van hem genieten.. als ik dan toch besluit te blijven nog een jaartje extra, maar moet er ook rekening mee houden, nu zit hij in de fleur van zijn leven en zal hij heel gemakkelijk voor een goede prijs verkocht geraken (denk ik).

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 16:31

maximuss schreef:
Zoals je hierboven al zegt Ts, zou ik je moeder eerst daar haar leven op poten laten zetten (job, administratie ed) en dan pas beslissen of jij de oversteek gaat maken (al dan niet met paard). Qua school zou ik hier nog even doorbijten want ik denk niet dat je in die streek van de VS toegang hebt tot een internationale school om een "deftig" middelbaar diploma te halen. Mss moet je moeder even wachten om jullie huis te verhuren zodat jij wat meer ruimte hebt?

Hmm.. dan moet zij namelijk ook de kosten van ons huis betalen (en het is geen klein huisje helaas :n ) en dat zou ook niet direct haalbaar zijn :\

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:34

TammyVN schreef:
Ik zou er nog even mee wachten tot je iig je diploma in België hebt gehaald.
Zelf ben ik sinds mijn 18de/19de op kamers en compleet onafhankelijk. Ik betaal en regel eigenlijk vrijwel altijd alles zelf. Ik snap dat het moeilijk is als je moeder ineens zo ver weg zit. Mijn ouders zitten een groot gedeelte van het jaar ook in het buitenland, dus ik sta er ook vaak gewoon alleen voor. (Ik heb ook nooit een opa of oma gehad om op terug te vallen).

Maar, het zou eeuwig zonde zijn om je Belgische diploma mis te lopen, om alle redenen die al eerder in dit topic vernoemd zijn.
Ik heb ook gewacht met reizen tot na het behalen van mijn diploma. Inmiddels studeer ik weer, maar na mijn studie ben ik van plan om voor langere tijd in het buitenland te gaan werken en wonen :).

Je Belgische diploma is zoveel waard, dat zul je nu misschien nog niet helemaal beseffen.. Na die 2 jaar kan je altijd nog naar je moeder gaan en emigreren naar de States.

hier ben ik het mee eens. maar doe waar je zelf het fijnst bij voelt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:35

xTitanic schreef:
maximuss schreef:

Hmm.. dan moet zij namelijk ook de kosten van ons huis betalen (en het is geen klein huisje helaas :n ) en dat zou ook niet direct haalbaar zijn :\

Is het een optie om kleiner huisje/kamer te huren met een deel van de huur van dat grote huis? Drukt ook de kosten nl.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:51

Ow meis, maak alsjeblieft je school af voordat je ergens heen gaat.
Je hebt er al jaren in gestopt, en het is maar 1 jaartje. Gooi dat niet weg.
Investeer dat ene jaar in jezelf!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:52

Wat zeggen je leerkrachten ervan?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:29

Ik zou dat laatste jaar doorbijten en in ieder geval je school in België afmaken. Ik zit nu bijna 1,5 jaar in Canada en heb mijn moeder misschien in totaal zo'n 17 dagen gezien in de tussentijd. Of naja, was ik thuis in NL maar het grootste gedeelte van de dag nog weg.. :') (ik ben alleen over, mijn familie en vrienden wonen allemaal nog in NL). Het is misschien niet altijd makkelijk, wij praten ook nog bijna elke dag dmv whatsapp maar ik zou zeker weten je school in België afmaken. Liever een jaar doorbijten en daarna weg met een diploma op zak dan dat je er later spijt van gaat krijgen...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:33

xTitanic schreef:
@Ayasha
Maar als je moeder emigreert, je verder geen gezin hebt waar je terecht kan, ik weet het niet hoor :)

Mijn ouders zijn begin dit jaar geëmigreerd. Ik ben in Nederland gebleven. Tot die tijd woonde ik thuis en was ik niet van plan om uit huis te gaan nog voor een paar jaar, tenminste tot ik klaar was met studeren.
Door de emigratie ben ik gedwongen op mezelf gegaan, ook omdat ik absoluut niet weg wilde omdat ik inzag dat ik hier veel betere economische kansen zou hebben dan daar. In de toekomst gaan was dan wel een optie, maar nu nog niet, niet voor ik mijn studie had afgerond.

Ik ken de situatie dus precies waarin je je bevindt, maar ik heb de andere keus gemaakt. Ik ben nog steeds erg blij met mijn keuze, al mis ik ze wel heel erg.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:16

Ayasha schreef:

:j

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik snap de punten van je moeder wel, maar dan nog zijn die niet doorslaggevend ten opzichte van jouw welzijn. Overigens is het ook geen ramp om een jaar of twee jaar alleen te wonen voor jou, mits dat financieel haalbaar is voor jouw moeder. Als je op je achttiende op kamers gaat, zie je je ouders ook nauwelijks.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:50

Ik moet me aansluiten bij de meerderheid hier. Ik vind je ook vrij naïef overkomen (let op, dit is geen belediging!). Bovendien bevestig je zelf dat je deze beslissing niet echt rationeel hebt gemaakt. Ik zou zeker alle pro's en contra's nog eens heel goed tegenover elkaar afwegen.

Ik zou je ook aanraden hier je middelbare schooldiploma te halen. Heb je daarna nog steeds zin om te emigreren, kan het altijd nog. Anderhalf jaar gaat echt ontzettend snel voorbij. En voor hetzelfde geld, is het voor je moeder en haar partner ginder in het begin ook niet zo gemakkelijk. Dan is het voor hen fijn dat zij even de tijd hebben om eerst alles op hun pootjes te krijgen terwijl ze zich geen zorgen hoeven te maken over jou. Maar op anderhalf jaar tijd kan er ook veel gebeuren, je kan bijvoorbeeld zelf anders tegenover deze hele kwestie gaan staan en alsnog hier willen studeren. Ik zeg niet dat dat gaat gebeuren, maar het kan. En als je daar in de VS achter moet komen, is dat niet handig. Onder meer omdat dit niet zonder slag of stoot zal gaan zonder middelbaar diploma van hier.
Dan kan je ook je paard nog een tijdje bij je houden en later alsnog beslissen wat je daarmee doet.
Maar wat ik ook begrijp is dat je sowieso nog een half jaartje eerst hier alleen blijft? Kan je niet gewoon afwachten hoe dat verloopt en daarna pas beslissen om je diploma hier te halen/te emigreren? Maar dan moet je dat halfjaar wel proberen zo open minded mogelijk te leven. Want als je je zinnen al zet op emigreren en wat de nadelen hier zijn, dan is je keuze al op voorhand gemaakt. Beetje het idee van selffulfilling prophecy..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:47

Mijn advies is ook om je school hier af te maken. Wellicht op kamers in de buurt van oma en opa waar je dan op terug kunt vallen. Dan kun je met studiebeurs wellicht gaan studeren in Amerika in de buurt waar je moeder woont. Dus ondertussen skype of whattsappen en tijdens schoolvakantie naar mams en vrouw.
Voor je paard alvast een goede bijrijdster/ staldeling gaan zoeken zodat als je in Amerika bent zij het een tijd van je over kan nemen. Of nu al besluiten dat je hem dan verkoopt.
Succes met je besluit.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:28

Vandaag hebben we er weer wat over gepraat, met praten geraak je in deze situatie niet echt verder, doen is de oplossing. Mijn mama blijft maar aandringen om mij gewoon mee te nemen naar Amerika maar ik, inmiddels, wil toch ook voor mijn diploma gaan hier!
Elaine gaat volgende maandag alwéér eens terug naar Amerika en dit gaat het er ook niet op makkelijker maken.. vind het echt verschrikkelijk voor m'n moeder. Laat ons hopen dat juist tegen dan de vulkaan in ijsland uitbarst :')

Goed nieuws..
Heb inmiddels misschien wel een toekomstig baasje gevonden voor Diallo, een vriendin van mij. Ze is net twee dagen bij mij geweest, het is natuurlijk wennen aan Diallo maar als ze hem in de loop van tijd wat vaker rijdt en vaker langs komt bij mij wordt het denk ik wel een leuke combinatie :)

Ik moet haar iig niet meer overtuigen dat ze met een super lief paard te maken heeft.. <3
Afbeelding