Sjolvir schreef:Eh, jongens..
De zon zakt nu echt niet sneller achter de horizon dan vorig jaar hoor of het jaar ervoor hoor.
Wel zo dat als je meer naar het zuiden gaat (als in Europa, niet Limburg of Zeeuws Vlaanderen) het eerder donker is dan meer naar het noorden toe.
Verder hebben we afgelopen dagen bewolkt weer, dan lijkt het donkerder doordat de zon achter de wolken verdwijnt.
Maar gelukkig zijn de dagen effectief niet korter dan vorig jaar of in 1900, op 13 augustus![]()
En ook ik zou het graag lang licht houden, maar helaas...
Het is toch juist hoe oostelijker je gaat, hoe eerder donker het wordt? De zon gaat onder in het westen en komt op in het oosten. Hoe verder je naar het oosten reist, hoe eerder licht het dan wordt en hoe eerder de zon ook weer ondergaat.
Ik vind het heel erg vochtig en koel voor augustus. Het voelt eerder als september.

Zolang het 's ochtends nog maar vroeg licht wordt want anders kom ik mijn bed niet uit!
, laat de kerst maar komen! De regen sneeuw worden en de zon bevriezen!
afgelopen jaar zijn we hem gesmeerd, een paar dagen voor kerst en terug een paar dagen na oud en nieuw, heerlijk gewoon. Geen kerstreclame, muziek, zoetsappigheid maar met een bord simpel eten in de camper in de natuur. Beviel heel erg goed.