Forks over knives: documentaire over dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:10

Kieffertje schreef:
Die berekeningen zijn er, secricible, en die zijn duidelijk in het voordeel van meer plantaardig eten. als het om het milieu gaat, dan. Plantaardige eiwitten zijn ook behoorlijk voedzaam, dus het is niet alsof wij daar vijf keer (of twee keer) zoveel van zouden moeten eten. Vegetariers en veganisten hebben minder vaak welvaartsziekten, maar ik vraag me af of ze veel beter scoren dan mensen die ook bewust (en beperkt) eten, maar wel met vlees in hun dieet. Veel vegetariers roken minder, drinken minder, enz., wat het vergelijken met de gewone bevolking wat lastig maakt.

En dat is precies wat ik bedoel. Ik denk namelijk dat dat wel meevalt..
Die berekeningen ben ik wel benieuwd naar kieffertje...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:19

Many schreef:
Ik heb de documentaire ook gezien en vond 'm erg interessant. Vooral omdat ze beweren dat je de eiwitten helemaal niet nodig hebt. Of dat zo is, daar ben ik nog niet echt uit. Zelf sport ik regelmatig en ik heb het idee dat eiwitten dan toch wel behoorlijk essentieel zijn - er zijn zoveel studies die het belang van eiwitten aantonen. Daarnaast vond ik (maar misschien klopt dit niet helemaal, het is al een tijdje geleden dat ik de film heb gezien) dat ze proefpersonen lieten zien die eerst een ontzettend ongezond eetpatroon hadden. Als je eerst leeft op McDrek en magnetronvoer, is het logisch dat je gezonder wordt als je ineens overstapt op verse producten. Dus hoewel ik de vooruitgang van die mensen heel mooi vond om te zien, is het niet echt onomstotelijk bewijs voor een veganistisch eetpatroon.

Ik was trouwens al jarenlang vegetariër, tegenwoordig eet ik daarnaast ook weinig eieren of zuivelproducten. Daar ben ik wel minder streng mee - eet ik buiten de deur, dan is vegetarisch eten al lastig genoeg en eet ik dus wel gewoon zuivel en eieren. Of ik mijn overwegend veganistische dieet aanhoud weet ik niet. Voor nu lukt het prima, maar misschien eet ik over een tijdje weer vrolijk zuivel en eieren. Ik kan namelijk niet zeggen dat ik me zoveel energieker of beter voel als ik helemaal geen dierlijke producten eet, er is voor mijn gevoel en mijn lichaam weinig verschil tussen vegetarisch en veganistisch :)

Ik kan me hier helemaal in vinden. De personen zouden net zoveel vooruitgang hebben gezien als ze elke dag ook een kipfilet zouden hebben gegeten naast de andere gezonde voedingsmiddelen, bijvoorbeeld.
Feit blijft dat we niet zelf B12 aanmaken en dat kunnen veganisten een dooddoener vinden, maar het blijft een feit.

Neemt niet weg dat ik regelmatig veganistisch eet voor lange periodes, maar dat is meer omdat ik het zo lekker vind :+

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:01

secricible: Dit is wel een mooie infographic die daar iets over zeg: http://www.pbl.nl/infographic/welk-dieet-welke-impact . En een rapport over vlees en klimaatverandering: PBL rapport . Er zijn ook heel wat Engelstalige studies in journals verschenen, maar die zijn natuurlijk niet voor iedereen toegankelijk. Dit vond ik nog wel interessant: Results show that, for the combined differential production of 11 food items for which consumption differs among vegetarians and nonvegetarians, the nonvegetarian diet required 2.9 times more water, 2.5 times more primary energy, 13 times more fertilizer, and 1.4 times more pesticides than did the vegetarian diet. The greatest contribution to the differences came from the consumption of beef in the diet. (link naar studie).

Overigens schijnt het meest 'duurzame' dieet als het gaat om het wereldvoedselprobleem wel een dieet met een klein beetje vlees te zijn. Er zijn natuurlijk best veel plekken in de wereld die niet geschikt zijn voor akkerbouw, maar waar wel een paar koeien of schapen kunnen grazen. Zo kun je de energie die daar 'in het gras' zit tóch gebruiken. Wat de effecten zijn op het klimaat weet ik dan weer niet. En als alternatief zou je ook heel goed insecten kunnen eten, die zetten energie namelijk súper efficient om (tot 90%).

Maar goed, nu drijf ik wel heel erg af. Wat betreft gezondheid heb ik een aantal studies gezien die stelden dat vegetarier zijn een positief effect heeft op de levensverwachting en een lager risico geeft op hart- en vaatziekten en sommige soorten kankers, maar er zijn ook studies die geen verschillen vonden tussen vegetariers en anders 'health conscious people'. In elk geval lijken vegetariërs zeker niet minder gezond te zijn dan anderen. De precieze effecten van een veganistisch dieet waren volgens mij nog niet duidelijk, maar daar moet ik de documentaire dan misschien voor kijken.

secricible

Re: Forks over knives: documentaire over dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:24

klinkt wel interessant kieffertje. Ik zal als ik weer eens op kantoor ben ook eens de literatuur in duiken, daar heb ik toegang tot de abonnementen die we hebben lopen (wat jij waarschijnlijk ook beoelt met niet voor iedereen toegankelijk).
Ik las vandaag in de volkskrant dat als we alleen nog dieren zouden eten die een nuttige schakel zijn in een efficiënt gebruik van land en andere hulpbronnen, is er per wereldburger 18 kilo vlees per jaar en 39 liter melk beschikbaar. Dat zou 350 gram vlees per week zijn. Wat ik begreep worden er de varkens bedoelt die we met ons afval kunnen grootbrengen en de koeien die we op grasland kunnen groot brengen.
Ik weet verder niet op welke wetenschap het gebaseerd is, ben er niet ingedoken, maar vond het wel interessant en het zette me weer aan het denken over dit topic :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:57

Dat is dan 50 gram vlees per dag.. Dan moeten een hoop mensen, waaronder ik, toch eens flink gaan minderen met vlees eten. Misschien alleen vleeswaren op brood en 's avonds vegetarisch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:03

Gewoon net als vroeger; op zondag vlees eten en verder plantaardig.. Heb je nog zat over om elke dag een boterham met vlees te eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 17:38

Het advies is 100gram (rauw gewogen) vlees per dag, daar zitten al veel mensen boven. Als je om de dag vlees gaat eten en je houdt aan de ADH dan ben je er al :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:20

Dankzij deze docu ga ik mijn leven eens voor een maand omgooien en kijken wat er gebeurd. Ze zeiden ook, een dieet met 5% dierlijke proteinen is prima, maar hoger moet je niet zitten. Ik ga vlees/vis/zuivel vermijden en als dat niet kan dan neem ik het gewoon, zo kom ik vast aan die 5%.

Ik ben erg benieuwd, zal veel fruit etc. worden als ontbijt. Ik moet me echt nog even goed inlezen voor ik ga beginnen maandag!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:07

Leuk dat je het ook gaat proberen :) ik ben benieuwd hoe het je af gaat, of je je er beter door gaat voelen :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:30

Interessant, leuk dat je het gaat proberen! :)