Ik ben kapot van binnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Ik ben kapot van binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:04

Hoezo maak je je zorgen dat hij dat bedrijf niet wilt overnemen? Lijkt me alleen maar positief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:05

Als hij zijn huidige werk echt ontzettend leuk vind dan kan hij echt wel weigeren het bedrijf over te nemen. Dat zal een hard gelach voor zijn vader zijn want er zal de afgelopen jaren echt wel op hem ingepraat zijn dat hij de zoveelste generatie is die in het bedrijf komt. Ik gok zomaar dat het een boerenbedrijf is en zo ja, dan moet het een grote zijn anders kun je tegenwoordig er niet van bestaan.
Er zullen de komende jaren en dat is nu al aan de gang, honderden boeren stoppen en dat is niet voor niets.
Jullie zouden het bedrijf wel over kunnen nemen maar dan weet je zeker dat je de ouders er echt bij krijgt, vooral de wat oudere boeren bemoeien zich er veel met de bedrijfsvoering in het begin. Het is gewoon algemeen bekend dat deze mensen verknocht zijn aan erf en grond en vee, niets mis mee maar in jullie geval extreem lastig.
Ts, laat je vriend echt goed nadenken over wat hij echt wil, de wereld vergaat niet als hij het bedrijf niet overneemt en het kan zomaar een gigantische opluchting voor hem zijn als hij onder het juk en de druk van zijn ouders uit komt, succes , het is geen gemakkelijke situatie waar hij en jij inzitten, fijn dat hij zulke verstandige vrienden heeft.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:35

Verstandig dat je paard weg is bij je schoonouders.
Ik hoop voor je dat je vriend ervoor kiest met je verder te gaan, maar in dat geval zou het wel fijn zijn als hij het bedrijf van zn ouders niet overneemt.
Ik wil je in ieder geval sterkte wensen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 17:59

Been there, done that. Mijn ervaring is dat zulke jongens altijd voor hun ouders zullen kiezen. Ze zijn immers te afhankelijk vanwege het bedrijf.

Bij mijn ex werd het bedrijf ook heel erg als machtsmiddel gebruikt. Er is letterlijk gezegd: of de meid eruit, of je krijgt het bedrijf niet. Uiteindelijk beloofde hij altijd dat hij weer voor mij ging. Maar tegen zijn ouders ingaan durfde hij niet. Wij hebben twee weken samengewoond. Het huis stond op naam van het bedrijf. Uiteindelijk werd ik door zijn ouders uit het huis gezet. En hij stond erbij en keek ernaar. Maar durfde er niet tegenin te gaan.

Hoe lastig het ook is, denk even goed bij jezelf na of je dit wel wilt. Mij heeft het helemaal kapot gemaakt, diep in mezelf was ik hardstikke ongelukkig. Je komt altijd op de tweede plek en kunt altijd mee naar de pijpen van schoonouders dansen. Nee ben blij dat ik mijn eigen weg ben ingeslagen. Ben nu een stuk gelukkiger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:34

Marlou91, de vriend van ts heeft een baan waar hij heel blij van word buiten het bedrijf dus hij is qua financien niet van zijn ouders afhankelijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:40

Pfff heftige situatie, het lijkt er inderdaad op dat het bedrijf als machtsmiddel gebruikt wordt. Maar ik neem aan dat hij ook +/- 24 of ouder is? Wanneer zou hij het bedrijf over gaan nemen?
Hij werkt nu 50 uur per week buiten de deur .... werkt hij ook nog in het bedrijf? Want meestal ga je eerst in een maatschap en heb je er al jaren in gewerkt voor je het bedrijf overneemt.
Is de bedrijfsovername een wens van de ouders waar hij (onder druk) in meegaat of zijn ze er echt concreet mee bezig met de bedrijfsovername?

Voor nu zou ik zeer zeker je paard daar weghalen, zodat jij even niets meer met zijn ouders te maken hoeft te hebben.

Wij hebben zelf het landbouwbedrijf overgenomen van mijn schoonouders. Ten tijde van de overname was mijn man 27 jaar. Ik heb zelf absoluut geen geweldige relatie met mijn schoonouder, maar sprake van ruzie is er niet. Ondanks dat er hier dus 'niet eens' sprake was van ruzie vond ik het heftig om hier samen in de boerderij te gaan wonen.
In ons geval woonden we toch in het ouderlijke huis, wat vaak erg gevoelig ligt, en er voor zorgt dat het soms lang kan duren voor je je er echt in thuis voelt.

Ik denk dat jij erg goed met je vriend zult moeten gaan praten. Ik denk dat hij eerst voor zichzelf moet bepalen of hij het bedrijf ook daadwerkelijk over wilt nemen of misschien juist niet.
Hier zal hij eerlijk in moeten zijn tegen zijn ouders.
Als hij wel door wilt met het bedrijf zullen daar duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden. Neemt je vriend dan het bedrijf volledig over en stopt zijn vader dan met werken op het bedrijf? Of wilt zijn vader ook nog blijven werken/meehelpen en misschien zelfs zo nu en dan zijn zin doordrijven?
Besef dat je met een bedrijfsovername vaak nog heel lang aan zijn ouders vast zult zitten. Het bedrijf moet immers afbetaald worden.
Ik ben erg blij dat wij het bedrijf nu voor de volle 100% afbetaald hebben en het nu volledig van ons is. Maar daar gaat vaak jaren overheen.

Mijn schoonvader helpt hier nog 6 dagen in de week mee en maakt weken van 50-60 uur en hij is 79 jaar :+. Doordat mijn man vierkant achter mij staat, ik duidelijk mijn grenzen aangeef en ik bepaalde dingen los kan laten is dit te doen, want anders was ik gillend weggerend.
Ik heb ook geleerd om me niet te bemoeien met bepaalde zaken in het bedrijf. Onder ons is het helemaal super geregeld, ook op papier. Soms gebeuren er dingen waar mijn tenen van krommen. Maar als ik dan weet dat mijn man het er mee eens is, kan ik het meestal laten rusten. Het is natuurlijk ook zijn vader. Dat moet je ook kunnen .... jezelf niet overal mee willen bemoeien en sommige dingen laten voor wat het is en jezelf daar bij neerleggen.
Maar nogmaals ik heb mijn eigen grenzen en daar laat ik niet meer overheen gaan. Als dat gebeurt zeg ik er wat van of mijn man, waarvan ik weet dat hij 100% achter mij staat.

Veel oude gewoontes sluipen erin en ik heb op een gegeven moment écht een duidelijke lijn moeten trekken en moeten leren om duidelijk en eerlijk te zeggen wat ik wil en ook vooral wat ik niet wil.
Zo werd bijv. onze keuken als kantine gebruikt op de meest onmogelijke tijden, ook als ik aangaf dat het totaal niet uitkwam.
Op dat moment was onze oudste dochter al geboren. Ik heb het toen flink moeten laten klappen en wij hebben een kantine buitenshuis gebouwd, tot afgrijzen van mijn schoonfamilie. Ook hebben wij het complete huis, de boerderij, verbouwd en naar onze zin gemaakt. Nu 5 jaar later vindt iedereen het prima en weten we nu wat we aan elkaar hebben.
Maar ons huis, de boerderij, is nu privé en daar komen ze niet meer ongevraagd binnen gelopen.

Ligt het bedrijf aan huis? Zo ja, gaan jullie dan in die woning wonen of blijven zijn ouders daar dan wonen? Wij hebben de boerderij erbij gekocht, dus wonen nu in de ouderlijke boerderij.
Ik wil je niet afschrikken, maar besef wel dat een bedrijfsovername heel ingrijpend kan zijn als jullie én in het ouderlijk huis zullen gaan wonen én je relatie met zijn ouders enorm slecht is én zijn vader misschien ook nog regelmatig op het bedrijf zal komen (werken).
Of het terecht is of niet, zijn ouders hebben het recht om jou niet te mogen. MAAR zij hebben wel de keuze van jouw vriend te accepteren. Daarin moet hij laten zien dat hij jou voor de volle 100% steunt en als een blok achter jou staat.
Ik denk dat dit op het moment het allerbelangrijkste is!!

Jouw vriend zal duidelijk naar zijn ouders moeten zijn en duidelijk moeten maken dat hij compleet achter jou staat. En jij zult enorm goed jouw grenzen moeten bewaken.
Waak er bij een daadwerkelijke overname ook goed voor dat zijn ouders zich niet gaan bemoeien met hoe jij en je vriend één en ander laten vastleggen in bijv. een samenlevingscontract en/of testament. Dat is tussen jullie.

Je mag me altijd PBen als je iets wilt vragen of meer wilt weten! Ik weet hoe lastig het kan zijn!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:53

@bigone: het gaat ook niet zozeer om financiele afhankelijkheid. In zo'n situaties is het meer het niet willen teleurstellen van de ouders. Boerenzonen schijnen in veel gevallen hun ouders eeuwig dankbaar te moeten zijn omdat ze een bedrijf mogen overnemen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:00

wat een hel zeg. Ik ben niet blij met mijn schoonouders maar dit spant wel de kroon hoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:02

Marlou91 schreef:
@bigone: het gaat ook niet zozeer om financiele afhankelijkheid. In zo'n situaties is het meer het niet willen teleurstellen van de ouders. Boerenzonen schijnen in veel gevallen hun ouders eeuwig dankbaar te moeten zijn omdat ze een bedrijf mogen overnemen.

Die ervaring heb ik dan weer niet. Maar wij hebben erg snel het volledige bedrijf af kunnen betalen. Mijn ervaring in een overname van een boerenbedrijf is juist dat het erg moeilijk is voor de (schoon)ouders om het bedrijf, en daarmee ook bepaalde gewoontes, los te laten en daarmee soms ook de ouderlijke woning als ze die verlaten.

In mijn geval hebben mijn schoonouders hier jaren gewoond, mijn schoonvader is hier zelfs geboren. Toen wij hier net woonden kwam mijn schoonmoeder hier dagelijks binnen gewandeld om koffie 'voor de mannen' (zoals zij altijd zegt) te zetten. Iedereen liep met vieze schoenen binnen en nadien mocht ik dan wel mijn eigen kopjes afruimen.
Hier ben ik heel erg snel mee gestopt en wij hebben zéér duidelijke grenzen aangegeven. Als je dat niet doet sluipen oude gewoontes er snel bij in.
Het werken hier op het bedrijf is mijn schoonvaders lust en leven. Ondanks dat ik me er soms aan irriteer dat hij hier dagelijks over het erf loopt, leg ik me hierbij neer. Ik wil het hem niet afnemen en ik ben er natuurlijk ook wel dankbaar voor dat hij ons helpt (wij hoeven hem niet te betalen en nergens in laten zij blijken dat we hen eeuwig dankbaar hoeven te zijn).
Juist doordat ik hard geworden ben ik duidelijke regels en grenzen stel, is onze verstandhouding uiteindelijk verbeterd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:06

Delphi, dat is vaak ook de enigste manier, tot hier en niet verder. Ts heeft het nadeel dat de verhouding al zo slecht is omdat de ouders haar geen goede partner vinden en dat hakt er in. Ook zouden zij samen het bedrijf overnemen, ts zal altijd drie keer zo hard moeten lopen voor haar gevoel en heel eerlijk, zoals het nu geschetst is door haar zal zij nooit aan de eisen van de schoonouders kunnen voldoen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 19:11

Delphi schreef:
Pfff heftige situatie, het lijkt er inderdaad op dat het bedrijf als machtsmiddel gebruikt wordt. Maar ik neem aan dat hij ook +/- 24 of ouder is? Wanneer zou hij het bedrijf over gaan nemen?
Hij werkt nu 50 uur per week buiten de deur .... werkt hij ook nog in het bedrijf? Want meestal ga je eerst in een maatschap en heb je er al jaren in gewerkt voor je het bedrijf overneemt.
Is de bedrijfsovername een wens van de ouders waar hij (onder druk) in meegaat of zijn ze er echt concreet mee bezig met de bedrijfsovername?

Voor nu zou ik zeer zeker je paard daar weghalen, zodat jij even niets meer met zijn ouders te maken hoeft te hebben.

Wij hebben zelf het landbouwbedrijf overgenomen van mijn schoonouders. Ten tijde van de overname was mijn man 27 jaar. Ik heb zelf absoluut geen geweldige relatie met mijn schoonouder, maar sprake van ruzie is er niet. Ondanks dat er hier dus 'niet eens' sprake was van ruzie vond ik het heftig om hier samen in de boerderij te gaan wonen.
In ons geval woonden we toch in het ouderlijke huis, wat vaak erg gevoelig ligt, en er voor zorgt dat het soms lang kan duren voor je je er echt in thuis voelt.

Ik denk dat jij erg goed met je vriend zult moeten gaan praten. Ik denk dat hij eerst voor zichzelf moet bepalen of hij het bedrijf ook daadwerkelijk over wilt nemen of misschien juist niet.
Hier zal hij eerlijk in moeten zijn tegen zijn ouders.
Als hij wel door wilt met het bedrijf zullen daar duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden. Neemt je vriend dan het bedrijf volledig over en stopt zijn vader dan met werken op het bedrijf? Of wilt zijn vader ook nog blijven werken/meehelpen en misschien zelfs zo nu en dan zijn zin doordrijven?
Besef dat je met een bedrijfsovername vaak nog heel lang aan zijn ouders vast zult zitten. Het bedrijf moet immers afbetaald worden.
Ik ben erg blij dat wij het bedrijf nu voor de volle 100% afbetaald hebben en het nu volledig van ons is. Maar daar gaat vaak jaren overheen.

Mijn schoonvader helpt hier nog 6 dagen in de week mee en maakt weken van 50-60 uur en hij is 79 jaar :+. Doordat mijn man vierkant achter mij staat, ik duidelijk mijn grenzen aangeef en ik bepaalde dingen los kan laten is dit te doen, want anders was ik gillend weggerend.
Ik heb ook geleerd om me niet te bemoeien met bepaalde zaken in het bedrijf. Onder ons is het helemaal super geregeld, ook op papier. Soms gebeuren er dingen waar mijn tenen van krommen. Maar als ik dan weet dat mijn man het er mee eens is, kan ik het meestal laten rusten. Het is natuurlijk ook zijn vader. Dat moet je ook kunnen .... jezelf niet overal mee willen bemoeien en sommige dingen laten voor wat het is en jezelf daar bij neerleggen.
Maar nogmaals ik heb mijn eigen grenzen en daar laat ik niet meer overheen gaan. Als dat gebeurt zeg ik er wat van of mijn man, waarvan ik weet dat hij 100% achter mij staat.

Veel oude gewoontes sluipen erin en ik heb op een gegeven moment écht een duidelijke lijn moeten trekken en moeten leren om duidelijk en eerlijk te zeggen wat ik wil en ook vooral wat ik niet wil.
Zo werd bijv. onze keuken als kantine gebruikt op de meest onmogelijke tijden, ook als ik aangaf dat het totaal niet uitkwam.
Op dat moment was onze oudste dochter al geboren. Ik heb het toen flink moeten laten klappen en wij hebben een kantine buitenshuis gebouwd, tot afgrijzen van mijn schoonfamilie. Ook hebben wij het complete huis, de boerderij, verbouwd en naar onze zin gemaakt. Nu 5 jaar later vindt iedereen het prima en weten we nu wat we aan elkaar hebben.
Maar ons huis, de boerderij, is nu privé en daar komen ze niet meer ongevraagd binnen gelopen.

Ligt het bedrijf aan huis? Zo ja, gaan jullie dan in die woning wonen of blijven zijn ouders daar dan wonen? Wij hebben de boerderij erbij gekocht, dus wonen nu in de ouderlijke boerderij.
Ik wil je niet afschrikken, maar besef wel dat een bedrijfsovername heel ingrijpend kan zijn als jullie én in het ouderlijk huis zullen gaan wonen én je relatie met zijn ouders enorm slecht is én zijn vader misschien ook nog regelmatig op het bedrijf zal komen (werken).
Of het terecht is of niet, zijn ouders hebben het recht om jou niet te mogen. MAAR zij hebben wel de keuze van jouw vriend te accepteren. Daarin moet hij laten zien dat hij jou voor de volle 100% steunt en als een blok achter jou staat.
Ik denk dat dit op het moment het allerbelangrijkste is!!

Jouw vriend zal duidelijk naar zijn ouders moeten zijn en duidelijk moeten maken dat hij compleet achter jou staat. En jij zult enorm goed jouw grenzen moeten bewaken.
Waak er bij een daadwerkelijke overname ook goed voor dat zijn ouders zich niet gaan bemoeien met hoe jij en je vriend één en ander laten vastleggen in bijv. een samenlevingscontract en/of testament. Dat is tussen jullie.

Je mag me altijd PBen als je iets wilt vragen of meer wilt weten! Ik weet hoe lastig het kan zijn!

Ik stuur jou even een PB.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:13

Daar ben ik ook bang voor bigone.

Fijn dat het bij jullie zo goed geregeld is Delphi. Ik zou willen dat dat bij ons destijds ook zo was. Wellicht dat jouw vriend ook wat steviger in zijn schoenen staat ten opzichte van zijn ouders. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop.

Bij ons werd het bedrijf er altijd bij gehaald door zijn ouders. Want zij hadden er jarenlang voor gewerkt en daarom moest alles in hun straatje passen wat wij deden en wat mijn ex deed. En er is meer dan eens gedreigd dat ex het bedrijf niet kreeg als hij eens wat deed wat niet helemaal in het straatje paste. Zijn ouders bepaalden alles. Ook financieel. Vakantie.. Vonden ze niet nodig. Een nieuwe auto? Ook niet. Bij de inrichting van het huis moest moeders overal mee naartoe. Zij beheerde immers het geld en moest geld overmaken voor de aankopen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:19

Maartje1990 schreef:
Hoezo maak je je zorgen dat hij dat bedrijf niet wilt overnemen? Lijkt me alleen maar positief.

Ik maak me geen zorgen. Mij doet het niks als hij het niet of wel wilt. Hij moet er 100 % achter staan en dat gevoel heb ik niet. Het belangrijkste is dat hij/wij gelukkig worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:27

Gaat het over een boerenbedrijf Lianne484? Want dan is het vreemd dat zijn vader niet samen met hem een maatschap is aangegaan, hoe oud is zijn vader eigenlijk.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:53

ja het gaat over een melkveebedrijf. Ja hij zit nu wel in maatschap hoor. 2 jaar als ik het goed heb. Zijn vader is 54 en wij zijn : ik zelf 24 en me vriend word straks in september 25. We zijn dus allemaal nog erg jong.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:56

heeft je vriend niet een keer de twijfel over de overname uitgesproken tegenover zijn ouders? Misschien geven ze jou daar de schuld van

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:07

lianne484 schreef:
ja het gaat over een melkveebedrijf. Ja hij zit nu wel in maatschap hoor. 2 jaar als ik het goed heb. Zijn vader is 54 en wij zijn : ik zelf 24 en me vriend word straks in september 25. We zijn dus allemaal nog erg jong.

Zijn vader zal dus nog wel een jaar of zes doorwerken minimaal, het is wel een kans maar als je vriends hart ergens anders ligt qua werk moet hij het niet doen, het werkt niet. Boer ben je met hart en ziel, anders zie het na verloop van jaren toch terug lopen met alles en heb je een nog groter probleem. Pa kan het beter verkopen als er genoeg uitbreidingsmogelijkheden zijn want daar is nog wel vraag naar, het gaat allemaal naar giga bedrijven toe.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:15

Dat scheelt bij mij wel, mijn schoonouders waren door omstandigheden al best op leeftijd toen ze mijn man kregen. Zijn vader was al 43 toen hij geboren werd.

Toen wij ongeveer 2,5 jaar verkering hadden (ik 21, hij 27) en nog niet samen woonden, heeft hij het bedrijf al volledig overgenomen. Omdat zijn ouders al wat op leeftijd waren wilden zij verhuizen. Ineens ging het snel en een half jaar na de overname hebben wij ook de boerderij gekocht.

Ja, mijn man staat gelukkig wel op zijn strepen en ook 100% achter mij. Dat is echt mijn geluk, want ik kan eerlijk zeggen dat ik anders met mijn kinderen vertrokken zou zijn.
Wel moet ik zeggen dat de discussies die wij hebben 9 van de 10 keer over mijn schoonfamilie gaan :D.
Ik heb er voor gezorgd dat onze woning en tuin nu 100% privé is en ze daar ook niet meer zomaar binnen vallen, want daar is te veel voor gebeurt.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:16

Heel veel sterkte! :(:)

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:19

Het wordt tijd dat hij zijn ouders gaat uitzwaaien en zijn eigen leven gaat leiden. :evaw:

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:05

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hebben zijn ouders ook argumenten waarom ze vinden dat "jij niet deugt"? Heeft te maken met je eigen afkomst, je opleiding, je werk...? Of is het eerder een geval geen-enkel-meisje-is-ooit-goed-genoeg-voor-onze-jongen?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:13

Kwanyin schreef:
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar hebben zijn ouders ook argumenten waarom ze vinden dat "jij niet deugt"? Heeft te maken met je eigen afkomst, je opleiding, je werk...? Of is het eerder een geval geen-enkel-meisje-is-ooit-goed-genoeg-voor-onze-jongen?

Nee, maar ze hebben het ook nooit gezegd dat ik niet deug. Maar zo voelt het wel. Waarom word je anders zo nu en dan weg gestuurd, niet netjes behandeld, gegrepen enz.... hebben alle 2 dezelfde opleiding gedaan ( we kunnen elkaar van uit de klas :p) en ik doe werk in dezelfde sector en werk 45 uur in de week. Dus ze kunnen ook niet zeggen dat ik een niks nut ben.