Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:41

Cassidy schreef:
Century schreef:
@Cassidy: vaak staat er wel bij of het kweek of wildvang is. Of je de verpakking gelooft is een tweede natuurlijk :)

Als ik vis koop dan is die vers en niet ingevroren en uit een pakje. Volendam is vlak in de buurt. Hoe zeker kan ik er van zijn dat de vis die Volendammer visboeren aanbieden ook echt daar vandaan komt waar ze roepen dat hij vandaan komt?

Niet. Dat kan je nooit zeker weten, tenzij je er zelf bij bent als ze het vangen en je het dan koopt. Blijft een lastige situatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:42

Cassidy schreef:
Century schreef:
@Cassidy: vaak staat er wel bij of het kweek of wildvang is. Of je de verpakking gelooft is een tweede natuurlijk :)

Als ik vis koop dan is die vers en niet ingevroren en uit een pakje. Volendam is vlak in de buurt. Hoe zeker kan ik er van zijn dat de vis die Volendammer visboeren aanbieden ook echt daar vandaan komt waar ze roepen dat hij vandaan komt?

Ja maar dat kun je je altijd afvragen. Mijn visboer heeft er kaartjes met de herkomst bij staan. Ik ga er vanuit dat het echt waar is wat er op het kaartje staat net als ik er van uitga dat ik echt scharrelvlees koop, etc. Als ik het zeker wil weten moet ik mijn vis zelf gaan vangen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:42

Zo vraag ik me vaak af of ze dan ook anti leer zijn.
Broekriemen, schoenen, tassen, jassen noem maar op.
Want het valt mij vaak op dat er geen vlees gegeten word omdat het zielig is, maar bv wel een leren broekriem dragen..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:43

Jessix schreef:
Cassidy schreef:

Ja maar dat kun je je altijd afvragen. Mijn visboer heeft er kaartjes met de herkomst bij staan. Ik ga er vanuit dat het echt waar is wat er op het kaartje staat net als ik er van uitga dat ik echt scharrelvlees koop, etc. Als ik het zeker wil weten moet ik mijn vis zelf gaan vangen.

Dat inderdaad. Je weet het nooit zeker. Persoonlijk zou ik vinden dat ik mijn best heb gedaan om de juiste vis te kopen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:44

Cassidy schreef:
Jessix schreef:
Oja, ik at ook maar eens de week of twee weken een visje, de rest van de dagen vega.

Bedoel je met vega soms vegetarisch of veganistisch?

Vegetarische producten. Eet ik nu nog een paar keer per week, maar wissel het dus tegenwoordig weer af met scharrelvlees en af en toe visje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:45

ThreeFingers schreef:
Want het valt mij vaak op dat er geen vlees gegeten word omdat het zielig is, maar bv wel een leren broekriem dragen..

Ik vind dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Als iedereen een beetje nadenkt over de dingen die hij/zij eet of koopt helpt dat toch ook? Het hoeft toch niet perse zwart/wit te zijn?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:46

Hoe denken de niet vlees- maar wel viseters over het doden van de vis?
Dat weerhoudt mij nl. om geen vis te eten: die zijn gestikt. Een langdurige en stressvolle dood.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:47

Ik heb de ellende meegemaakt die een puber in een gezin veroorzaakt heeft omdat ze zich door een lerares heeft laten indoctrineren om veganistisch te worden. Het heeft het hele gezin ontwricht en het gezin aan de rand van faillissement gebracht. Nu heb ik al een aversie tegen alles waar "te" voor staat, behalve het woord "tevreden". Al die extremisten zorgen dat bij mij alle nekharen recht overeind gaan staan.

Dat je bewuste keuzes kunt maken, daar ben ik het mee eens. Maar je kunt maar zoveel met een bepaald bedrag per maand doen en als je om je heen hoort hoeveel mensen er tegenwoordig behoorlijk dun doorheen moeten, kan ik me voorstellen dat je keuzes moet maken bij wat je je familie te eten voorzet.

Het is makkelijk om te roepen dat je dan maar naar de scharrelslager moet of de poelier als je elk dubbeltje om moet draaien. Ik geef toe dat dagelijks vlees echt niet hoeft maar er zijn ook mensen bij wie dat eens in de week niet lukt, niet bij vlees uit de supermarkt, laat staan bij de poelier of de scharrelslager.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:48

InekeN schreef:
Dat weerhoudt mij nl. om geen vis te eten: die zijn gestikt. Een langdurige en stressvolle dood.

Massavangst ben ik dan ook tegen. Maar als je een visje uit de vijver haalt en 'm een klap tegen de steiger geeft voelt ie daar niks van.
Daar hebben ze misschien 2 seconde last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:48

InekeN schreef:

Dat is een aanname. Als je een vis koopt van een visser die de vis met een bewuste mep om leven heeft gebracht, zou je het dan ook kopen en eten?

Century

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:50

Mep is het beste als het om vissen gaat :j Dus dat zou ik alleen maar 'prettig' vinden om te horen dat de visser die manier gekozen heeft.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:53

Wat ik niet snap is dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Je eet iets wel of niet omdat het je een bepaald gevoel geeft. Ik eet geen vlees en ook geen vis. Maar ik eet wel kaas, en dat haal ik bij de AH dus daar zit stremsel in. En ook heb ik een leren hoofdstel. Ik voel me daar prima bij.
Ik eet geen vlees en geen vis omdat het voor mij niet goed voelt. Mensen die wel vis eten hebben daar blijkbaar een ander gevoel bij, of lusten geen vlees maar wel vis, of eten wel vis maar geen vlees vanwege geloofsovertuiging.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Jessix schreef:
ThreeFingers schreef:

Ik vind dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Als iedereen een beetje nadenkt over de dingen die hij/zij eet of koopt helpt dat toch ook? Het hoeft toch niet perse zwart/wit te zijn?

Dat hangt van de reden af vind ik. Als je geen vlees eet uit respect naar het dier, dus vanwege de leefomstandigheden. Dan moet je ook geen leer dragen. Dus ja zwart/wit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:55

Er is vegetarische kaas te krijgen, daar hoeft dan geen kalf voor dood. En naast dat leren hoofdstel, koop jij ook leren schoenen? Of alleen schoenen van stof?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:56

Waar maak je je druk om?
Ik eet nooit vlees en af en toe vis. Ik denk maar zo: beter 1 principe, dan geen principe(s).

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:57

Was gewoon nieuwsgierig naar de meningen... Een individuele visser mept idd dat dier dood. Maar de grote vissersboten doen dat uiteraard niet; geen beginnen aan.

Idd heel jammer dat biologisch zo duur is of slechts in kleine hoeveelheden in de super ligt. Op het platteland tenminste wel. In de steden zijn prachtige bio supermarkten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:57

ThreeFingers schreef:
Dat hangt van de reden af vind ik. Als je geen vlees eet uit respect naar het dier, dus vanwege de leefomstandigheden. Dan moet je ook geen leer dragen. Dus ja zwart/wit.

Mee eens. Vlees is het hoofdproduct, leer vaak alleen afval. Als je het hoofdproduct al niet wilt "want zielig voor het dier", wees dan ook zo sterk en kies niet voor de afvalproducten. En dat is niet alleen leer, maar ook gelatine en lijm. Om maar iets op te noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:58

Olympia96 schreef:
Waar maak je je druk om?
Ik eet nooit vlees en af en toe vis. Ik denk maar zo: beter 1 principe, dan geen principe(s).

En ik heb als leus dat principes er zijn om je te leiden in je leven, en niet om je leven te beperken :D

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:07

Cassidy schreef:
Er is vegetarische kaas te krijgen, daar hoeft dan geen kalf voor dood. En naast dat leren hoofdstel, koop jij ook leren schoenen? Of alleen schoenen van stof?

Klopt, bij eko plaza bijvoorbeeld. Ik bedoel dat ik mijn kaas bij de AH koop en daar bewust voor kies, om hiervoor speciaal naar eko plaza oid te gaan.
En ja, ik koop wel eens leren schoenen.

Wat ik bedoel os, waarom zou je je moeten verantwoorden voor het feit dat je geen vlees (en vis) eet, maar wel andere dierlijke producten gebruikt, specifiek waarvoor een dier is doodgegaan. Ik snap dat niet. Net alsof je alles of voor niets moet gaan.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:13

Cassidy schreef:
ThreeFingers schreef:

Mee eens. Vlees is het hoofdproduct, leer vaak alleen afval. Als je het hoofdproduct al niet wilt "want zielig voor het dier", wees dan ook zo sterk en kies niet voor de afvalproducten. En dat is niet alleen leer, maar ook gelatine en lijm. Om maar iets op te noemen.

Of je laat iedereen gewoon lekker in z'n waarde en doen waar diegene zich goed bij voelt. Sommige mensen vinden het gewoon geen prettig gevoel om vlees te eten. Net als dat een hoop mensen liever niet zien hoe het vlees dat op hun bord ligt geslacht wordt. Ik neem aan dat jullie dan ook vinden dat je dan ook zo sterk moet zijn om dit aan te zien, en zelfs om het dier eigenhandig ook te slachten.

ThreeFingers

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:16

Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt....
Ik mensen prima in hun waarde laten. En ik respecteer hun keus.

Vind het persoonlijk niet kloppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:22

Moschino schreef:
Of je laat iedereen gewoon lekker in z'n waarde en doen waar diegene zich goed bij voelt. Sommige mensen vinden het gewoon geen prettig gevoel om vlees te eten. Net als dat een hoop mensen liever niet zien hoe het vlees dat op hun bord ligt geslacht wordt. Ik neem aan dat jullie dan ook vinden dat je dan ook zo sterk moet zijn om dit aan te zien, en zelfs om het dier eigenhandig ook te slachten.

Ik ben helemaal voor iedereen in zijn waarde laten. Alleen is dat respect van de kant van de fanatici (lees die-hard vegetariers) naar de vleeseters vaak ver te zoeken. Van mij daarom een koekje van eigen deeg. Doe ermee wat je wilt.

Wat betreft het eigenhandig slachten: geen probleem mee. Als ik van tevoren weet welk dier er moet gaan, en ik er afstand van heb kunnen doen, doe ik het met goede voorbereiding gewoon zelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:26

Moschino schreef:
Wat ik bedoel os, waarom zou je je moeten verantwoorden voor het feit dat je geen vlees (en vis) eet, maar wel andere dierlijke producten gebruikt, specifiek waarvoor een dier is doodgegaan. Ik snap dat niet. Net alsof je alles of voor niets moet gaan.

Voor de veganisten is het voor alles of niets.
En ik kom de nodige mensen tegen die wel vlees eten maar roepen dat ze geen paardenvlees eten en vervolgens bij de snackbar een frikandel zitten weg te peuzelen of een patatje met stoofvlees eten (beide bevatten paardenvlees). Sorry, hoe hypocriet kun je zijn?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:31

Interessant om de verschillende meningen te lezen.

Als het gaat omdat je het zielig vind, vind ik het idd hypocriet.
Maar als je wel wildvang vis eet, waarom dan geen biologisch vlees?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:33

Cassidy schreef:
Voor de veganisten is het voor alles of niets.
En ik kom de nodige mensen tegen die wel vlees eten maar roepen dat ze geen paardenvlees eten en vervolgens bij de snackbar een frikandel zitten weg te peuzelen of een patatje met stoofvlees eten (beide bevatten paardenvlees). Sorry, hoe hypocriet kun je zijn?

Ik ben veganist en gebruik dus echt niks van dieren. (Niet respectloos bedoelt, maar ik hoef geen rijtje met 'Gebruik je dan ook geen dit en dit en dit?' Nee.)
Echter heb ik bewust gekozen voor een hond (niet bij een fokker, maar één van een stichting) en die krijgt uiteraard gewoon vlees. Is dat dan ook hypocriet?

NikkiEnJij schreef:
Interessant om de verschillende meningen te lezen.

Als het gaat omdat je het zielig vind, vind ik het idd hypocriet.
Maar als je wel wildvang vis eet, waarom dan geen biologisch vlees?

Omdat biologisch niet zo biologisch is als het lijkt. Leuk hoor, die koeien die zo'n 100 dagen per jaar op het land staan. Dan zijn er nog steeds 265 dagen over waarop ze dus in stallen staan opgepropt.
Dat kun je van een wild hert niet zeggen.

Om biologische melk te verkrijgen heb je koeien nodig. Hoe krijg je koeien? Fokken.
Echter is er dan een 50/50 kans dat het een stier wordt. Wat gebeurt er met de stier? Die wordt geslacht.
Ik blij met mijn biologische glas melk, heeft immers geen dier voor geleden. Maar die stier, die had niet geboren hoeven worden als ik niet zo nodig melk had hoeven drinken.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 11-08-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt