Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

goeroe schreef:@Cassidy: Als de werking in de steen zit en niet in iemands hoofd dan moet het toch niet uitmaken of iemand er in gelooft of 'zich ervoor afsluit'? Als zo'n steen echt een effect heeft dan lijkt het mij niet zo moeilijk om dat meetbaar te maken. Als iemand met een wetenschappelijke achtergrond denk ik dat je mijn manier van redeneren wel zult begrijpen. Wie beweert toont aan, dat zullen ze jou vast ook hebben geleerd. Ik respecteer je ervaring en ben oprecht blij voor je dat je er baat bij hebt, maar louter jouw persoonlijke ervaring is onvoldoende om mij te overtuigen. Nu hoef je mij ook helemaal niet te overtuigen, maar waar je beweert dat mensen die het niet voelen niet genoeg ontwikkeld zijn begint het bij mij te kriebelen. Ik kan prima leven met de situatie waarin jij in iets gelooft en ik niet, maar zodra je dat op mijn gebrek aan ontwikkeling schuift zou ik het sympathiek van je vinden als je mij een beetje helpt met mijn ontwikkeling.
Ik denk namelijk dat hetgeen cassidy zegt, daar wel een mooi voorbeeld van is.

goeroe schreef:@Cassidy: Als de werking in de steen zit en niet in iemands hoofd dan moet het toch niet uitmaken of iemand er in gelooft of 'zich ervoor afsluit'? Als zo'n steen echt een effect heeft dan lijkt het mij niet zo moeilijk om dat meetbaar te maken. Als iemand met een wetenschappelijke achtergrond denk ik dat je mijn manier van redeneren wel zult begrijpen. Wie beweert toont aan, dat zullen ze jou vast ook hebben geleerd. Ik respecteer je ervaring en ben oprecht blij voor je dat je er baat bij hebt, maar louter jouw persoonlijke ervaring is onvoldoende om mij te overtuigen. Nu hoef je mij ook helemaal niet te overtuigen, maar waar je beweert dat mensen die het niet voelen niet genoeg ontwikkeld zijn begint het bij mij te kriebelen. Ik kan prima leven met de situatie waarin jij in iets gelooft en ik niet, maar zodra je dat op mijn gebrek aan ontwikkeling schuift zou ik het sympathiek van je vinden als je mij een beetje helpt met mijn ontwikkeling.

DeniseBobby schreef:Sommige werkingen zijn mooi, maar de kyaniet verbreedt je paranormale vermogen. Ik geloof niet in het paranormale, maar daar ben ik toch niet zo zeker van. Maar ik wil er wel ver weg vandaan blijven voor de zekerheid
Mariska_87 schreef:DeniseBobby schreef:Sommige werkingen zijn mooi, maar de kyaniet verbreedt je paranormale vermogen. Ik geloof niet in het paranormale, maar daar ben ik toch niet zo zeker van. Maar ik wil er wel ver weg vandaan blijven voor de zekerheid
Ik snap alleen niet zo goed, dat wanneer je weg wil blijven van het paranormale, je dan een steen koopt die je paranormale vermogen verbreedt..
Of mis ik iets?
En ja, ik merkte echt goed verschil of hij hem wel of niet om had!
Salsa schreef:Ik geloof heilig in 1 kracht in dit geval. Het placebo.
En dat is misschien wel krachtiger dan welk medicijn ook. Dus als jij dar vind in een steen dan is dat toch prima. Denk dat de steen zelf niks doet

Triest dat iemand heeft verzonnen dat je kanker krijgt van een bepaalde hoeveelheid rondjes draaien..goeroe schreef:Eerlijk gezegd kost het mij ook moeite om niet flauw te reageren. Ik vind het belangrijk dat mensen respectvol met elkaar omgaan, maar reacties als 'ik denk dat het niet echt is, maar ik geloof er wel in' kan ik met alle wil van de wereld niet serieus nemen. Ik heb respect voor de persoon die erachter zit, maar om zo'n opmerking kan ik alleen maar gniffelen.
Maar er zit wel wat achter waarom ik er niet in geloof, maar er niet zo zeker van ben dat het ook echt niet bestaat.Mariska_87 schreef:Ik snap alleen niet zo goed, dat wanneer je weg wil blijven van het paranormale, je dan een steen koopt die je paranormale vermogen verbreedt..
Of mis ik iets?
inochiyo schreef:dus het is toeval dat op het moment dat ik die steen gekocht heb slecht slaap en nadat hij weer weg was alles weer ok is. en toen mijn broer zonder dat ik het wist die steen weer onder mn bed legde sliep ik toevallig weer slecht?
Ik slaap anders altijd goed, als je kansberekening gaat doen zul je zien dat het geen toeval kan zijn.
) maar ik geloof het wel. Ik geloof daarbij ook in de werking van bach bloesems. Daar heb ik dan wel weer ervaring mee. Was de eerste keer ook erg apart. Maar ik ben ervan overtuigd dan edelstenen ook een dergelijke werking hebben. Ook al is het alleen voor je eigen gemoedsrust. friendly schreef:Zou het niet aan het materiaal/samenstelling van de steen liggen?
Corelli schreef:Hoe ervaar jij de rol van energie in het werken met paarden?Ik denk namelijk dat hetgeen cassidy zegt, daar wel een mooi voorbeeld van is.
Niet dat een steen of de evt energie van een steen te vergelijken is met een paard, maar als voorbeeld voor het afsluiten, het niet kennen, weten of niet willen weten
Cassidy schreef:Heb ik een gevoelige snaar geraakt bij mijn opmerking dat je dan niet zo ver bent in je ontwikkeling?
Je kunt veel tegen me zeggen, maar dit kan ik echt niet hebben. Gelukkig kan ik er zelf ook om lachen.
Dat ik juist deze opmerking niet kan hebben heeft twee redenen. Ten eerste is het idee dat ik wél een ontwikkeld persoon ben belangrijk voor mijn zelfbeeld en dat is vast al wel opgevallen, dus ik zal het maar niet ontkennen. Ten tweede vind ik het geen eerlijke opmerking en kan ik slecht tegen onrechtvaardigheid. Met dat laatste is waarschijnlijk niet gelijk duidelijk wat ik bedoel, dus ik zal proberen het toe te lichten. Ik vind namelijk dat je je kwetsbaar hoort op te stellen als je een mening over iets of iemand hebt. Daarmee bedoel ik dat het in elk geval theoretisch mogelijk moet zijn dat je op andere gedachten wordt gebracht. Ik heb bijvoorbeeld een duidelijke mening over de werking van edelstenen, of beter gezegd het gebrek daaraan. Ik sta echter wel open voor bewijzen dat edelstenen wel degelijk een effect hebben. Daarom ben ik ook zeer benieuwd naar de wetenschappelijke onderzoeken die jij noemt. Van de 'bewijzen' die in dit topic worden genoemd ben ik tot dusver niet onder de indruk, omdat die geen enkele wetenschappelijke toets zullen doorstaan, maar er zijn wel degelijk experimenten denkbaar die mij van gedachten zouden kunnen doen veranderen. Indien gewenst kan ik best wat voorbeelden geven. Op die manier stel ik mij dus kwetsbaar op. Andersom vind ik dat die kwetsbaarheid ontbreekt. Leg mij maar eens uit hoe ik kan aantonen dat edelstenen geen enkele werking hebben. Het maakt niet uit hoeveel voorbeelden ik geef, de reacties zijn nu al te voorspellen: mijn voelsprieten werken onvoldoende, ik heb de stenen niet goed opgeladen, ik ben te weinig ontwikkeld... Kortom, dat ik geen effect heb gevonden zal altijd worden afgeschoven op dat ik niet goed genoeg heb gezocht of een variant daarop. Het ergste is nog wel dat ik in al mijn pogingen om te laten zien dat jij het bij het verkeerde eind hebt en dat er met mijn ontwikkeling niets mis is alleen maar meer op jouw lachspieren zal werken. Immers, als ik voldoende ontwikkeld zou zijn zou ik gewoon weten dat het zo is en had ik al die onderbouwing helemaal niet nodig. Dit is geen gelijkwaardige discussie.

zo bedoelde ik het niet 
singasong schreef:Wat versta jij onder 'paranormale' functie?