Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
noorhermans1 schreef:O zo!
Dus dan bij een vergrotende trap en als bij een gelijke.
Waarom is het nooit eerder zo uitgelegd?
..Blue_Eyes schreef:Een heel goede site voor al je taalvragen is https://onzetaal.nl. In ieder ander geval zou ik ze graag beantwoorden (ben taaldocent, proofreader en vertaler) maar nu heb ik en vakantie en geen tijd (vraag me af hoe dat kan). Op eerdergenoemde site kun je echt ontzettend veel opzoeken!
Een ding wel, voor elenaMM77: dat verhaal met die naamvallen heeft sowieso geen klap te maken met deze/die en dit/dat. Daar komt echt geen naamval aan te pas. Het zijn aanwijzende voornaamwoorden, waarbij het volgende tabelletje geldt:
-------------------- nabij ----- veraf
de-woord--------deze------die
het-woord-------dit----------dat
De reden dat het vaak misgaat bij voornamelijk mensen met Nederlands als tweede taal, is dat het niet altijd duidelijk is wanneer iets een de-woord en wanneer iets een het-woord is. En ja, dat heeft wel degelijk te maken met geslacht: de-woorden zijn mannelijk of vrouwelijk, het-woorden zijn onzijdig. En verkleinwoorden zijn per definitie onzijdig. Niets met naamvallen te maken.
roombolletje schreef:Ik zou eigenlijk ook nog graag een vraagje willen stellen.
Ik weet wanneer je hun en zij gebruikt. Maar als het beide niet kan, is het dat automatisch hen?
Bijvoorbeeld: Ik heb de informatie van hun/hen. ?
Wanneer gebruik je dus eigenlijk hen?
mywayzidane schreef:Mocht iemand nog willen weten wanneer je beide of beiden schrijft. Zodra het over mensen gaat is het beiden anders beide.
Zal binnenkort m'n boek weer eens induiken daar had ik hele fijne ezelsbruggetjes staan.
Pools bijvoorbeeld en Russisch zijn voor de meeste mensen veel moeilijker om te leren

Warboel schreef:Waarom is "veilig" in de zin van "een veilig en vlug slagen" zonder e (dus niet veilige)? Ik weet dat het gewoon zo is, maar iemand vroeg of ik het uit kon leggen en ja... Om dan te zeggen "ja, het is gewoon zo" is zo raar