Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:17

Verticale verbindingen (vader - dochter, opa - kleinkind) zijn bloed banden die belangrijker voelen als menig geen denken. Ook zonder dat je contact hebt zijn die banden niet te ontkennen. Jouw bestaan hier op aarde heeft met deze twee mannen te maken.
Of je wel of niet gaat is iets dat jij alleen kunt besluiten. Wellicht kan het ook een aanleiding zijn om je te realiseren dat we allemaal sterfelijk zijn en ondanks wat er gebeurd is een dikke vette streep onder het verleden te zetten en gewoon te gaan als dochter van je vader en kleindochter van je opa. De keuze om wel of niet te gaan op deze belangrijke dag kun je maar eenmaal nemen. Als je niet gaat kun je dat nooit meer ongedaan maken.
Het leven is eigenlijk te kort om zo'n belangrijk iemand als jouw vader nooit meer te ontmoeten.
Succes met het nemen van je besluit. Familiebanden kunnen erg pijnlijk en ingewikkeld zijn. Daar weet ik alles van af.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:20

Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten, ben niet gegaan. Voelde er niks bij en vond het
zelfs niet netjes...kwam er nooit.

En wat een ander er van vind moet je maling aan hebben!

Sterkte en maak voor jezelf de juiste beslissing.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:24

Als je zelf al zoiets hebt van ik ga niet, wat moet ik daar. Ga dan ook gewoon niet.
Ik heb dezelfde situatie als die jij nu hebt en ik ga ook niet als mijn oma eenmaal overleden is.
Sterkte ermee

hesterve

Re: Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:29

toen mijn vader overleed op mijn 18 ,ik had al jaren geen contact met hem, ben ik ook niet naar de begrafenis geweest.
klinkt hard maar weet van mezelf dat ik niet gauw spijt krijg, beslissingen die ik gemaakt hebt heb ik bedachtzaam gemaakt en zijn op dat moment wat ik dacht dat het beste was. Kan er dan ook niets mee als mensen zeggen daar krijg je later spijt van, ik heb die beslissing toch weloverwogen genomen.
Zit je een beetje net als mij in elkaar en weet je zeker dat je niet wil gaan ,ga dan niet. Dat is jouw keus en daar heb je alle recht toe. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik dus ook niet gaan...
Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:35

ginger18 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Als ik puur naar mezelf kijk dan wil ik niet gaan. Ik hecht niet zoveel waarde daar aan. Als ik naar een crematie/begrafenis ga dan is het voor andere die me dierbaar zijn en die ik dan wil steunen.
In dit geval is dat dus niet aan de orde.

En laatst ben ik dan wel langs gegaan omdat ik bang was dat ik anders spijt zou krijgen.
Voor mij was dat voldoende afscheid.

Ik kan een paar redenen die ik kan bedenken om het te doen:
- om iemand die je dierbaar is te steunen (die reden valt dus af, begrijp ik)
- voor je eigen afscheid, verwerking (maar je hebt al voldoende afscheid genomen,zeg je. Valt dus ook af)
- omdat je gelooft dat je opa ergens anders voortleeft en misschien meekrijgt dat jij niet naar zijn uitvaart bent gegaan. Dan doe je het dus voor je opa. (Ikzelf geloof daar niet in, maar veel mensen wel geloof ik)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:50

Mooi lijstje zo Safina.
Ik ben absoluut niet gelovig dus die reden valt voor mij af.

De rest, bedankt weer.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:54

Ik had hetzelfde met mijn oma van mijn vaders kant, had haar al 3 jaar niet meer gezien en die 3 jaar terug al "afscheid genomen". Ben wel naar de crematie gegaan, maar dat was meer om er te zijn voor mijn vader. Weet wel dat als ik niet zou zijn gegaan, ik nu spijt zou hebben gehad.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 18:50

Ik heb besloten om toch maar wel te gaan. Zat vandaag toch te twijfelen en het blijkt ook een kleine dienst te worden met alleen de naaste familie, dus besloten om toch te gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:44

Prima toch, doe wat voor jou goed voelt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:32

Ik vind het een mooi gebaar dat je toch gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:59

Sterkte. Ik hoop dat het een mooi laatste afscheid wordt en dat je met een goed gevoel terug kunt kijken op je keuze.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:16

Als het voor jou goed voelt is het prima om te gaan, sterkte :)

Toen mijn 'oma' (tussen aanhalingstekens omdat ze zo niet aanvoelde, lang verhaal) overleed vorig jaar heb ik er geen moment over getwijfeld.
Ik had er absoluut geen behoefte aan.
Ook geen moment spijt van gehad, want het contact met die kant van de familie is sowieso 0,0.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:01

Gisteren toch gegaan.
De dienst zelf was niet helemaal mijn ding. Allemaal kerkliedjes en bidden en ik ben absoluut niet gelovig.

Maar al met al viel het me alles mee en was het stiekem nog best leuk om weer eens met de familie te zijn, al zal ik er nooit close mee worden.

Scheelt toch dat hij 96 is geworden, iedereen had er wel vrede mee en er kon dus ook gewoon gezellig gepraat worden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:53

Als het stiekem best leuk was om weer eens met de familie te zijn is het de moeite waard geweest.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:58

Wat je keuze ook is. Maak die keuze voor jezelf en niet voor een ander!

Edit zie dat je gegaan bent.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:16

ginger18 schreef:
Gisteren toch gegaan.
De dienst zelf was niet helemaal mijn ding. Allemaal kerkliedjes en bidden en ik ben absoluut niet gelovig.

Maar al met al viel het me alles mee en was het stiekem nog best leuk om weer eens met de familie te zijn, al zal ik er nooit close mee worden.

Scheelt toch dat hij 96 is geworden, iedereen had er wel vrede mee en er kon dus ook gewoon gezellig gepraat worden.

Gecondoleerd, fijn dat je er toch iets aan over gehouden hebt, al is het maar dat het best leuk was iedereen weer een keer te zien.