Hoe veilig is zwemmen in Nederland nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:56

Ik woon zelf aan het strand en moet zeggen dat er de laatste tijd énorm veel kwallen zijn. Zowel blauwe als rode. Heb ik nog nooit eerder gezien, zoveel.

Ik kom ook niet graag in het water, ik houd het liever bij een zwembad haha!

Ik vind die slangen ook niks, of ze wel of niet wat doen maakt mij verder weinig uit.. Blegh haha!

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:59

Wij gaan ook elk jaar naar giethoorn, om daar te varen, en op het hele grote meer uit de boot te gaan en te gaan zwemmen. Niet super verstandig meer dus, ik ben er al vrij bang voor! :P

Anoniem

Re: Hoe veilig is zwemmen in Nederland nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:13

Ben 2 week op vakantie geweest, in duitsland zwom er iets wits tegen mn been. T was of een vis, of een kwal..
Heb daarna niet geweldig meer gezwommen :P
Laat staan dat ik een slang zou zien..

De 3 voorlomende (eigelijk 4 toch) in NL doen niet veel, meer dan hou ik het nog steeds liever bij eenden in het water..
Die zijn tenminste leuk en doen niets :P

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:14

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:27

Misschien was die gele een rattenslang? Die zijn heel veilig.
Schildpadden enzo doen het hier idd erg goed, zitten overal in sloten en vijvers. Ze doen het erg goed in ons klimaat, in de winter gaan ze gewoon in winterslaap.

In NL komen best veel slangen voor. Maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:39

lovebrechjex schreef:
Wij gaan ook elk jaar naar giethoorn, om daar te varen, en op het hele grote meer uit de boot te gaan en te gaan zwemmen. Niet super verstandig meer dus, ik ben er al vrij bang voor! :P

In NL zie je alleen ringslangen zwemmen, geen adders. Ringslangen leven in waterrijk gebied, adders leven op de heide.
Ringslangen doet niks, je kunt daar gewoon blijven zwemmen. :)

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:22

Zoolgangster: Hmm.. of ze wat doen of niet, het is een eng idee. Dat schikt me al af ;)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:31

heh bah, nog niet gezien NL maar ik zwem sowieso niet in dat vieze water en nu al helemaal nooit meer

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:32

Buuuhh! Allemachtig, gevaarlijk of ongevaarlijk, ik kan daar toch niet aan wennen hoor, slangen in Nederland..

Toevallig had ik het er gister nog met mijn vriend over, of je overal wel kan zwemmen.. Nou als ik al twijfels had zijn die nu weg, ik ben als de dood voor slangen, en zwem maar liever in een zwembad dan..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:32

Lon schreef:
Waarschijnlijk heb je een ringslang zien zwemmen. Die zijn ongevaarlijk, schuw en zwemmen graag. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ringslang

De eerste 2 filmpjes denk ik ook dat het om ringslangen gaat, zou ik ook niet bang voor zijn. blijft wel een raar gezicht natuurlijk, want je ziet ze niet vaak.

Wees er blij om dat het ze zo goed gaat, dat is wel een inheems diersoort.

Maar echte uitheemse diersoorten zoals koningscobra, anaconda, boa etc. zo ik er niet zo heel blij mee zijn.

Ratelslangen zwemmen volgens mij niet?

Maar je weet maar nooit en omdat niet direct te zien is of het om onschuldige slangen gaat.

Pfff wat de mensen allemaal dumpen tegenwoordig, ergerlijk!!! Daarom uitkijken, je ziet niet direct om wat voor een soort slang het gaat.

Zelfs piranha worden ook gedumpt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-08-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:35

Het meeste water in Nederland is juist heel schoon?

Daarnaast: mensen moeten zich ook niet gek laten maken. Het aantal slachtoffers van mensen die tijdens het zwemmen gebeten zijn door een exotische slang is eh... niet zo hoog dat je nou meteen op moet houden met zwemmen. (0 namelijk.)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:36

Ik zwem liever tussen de slangen en algen dan in de chemische rommel en bacteriegroei in zwembaden (en douches)

tja..ik ben vast lichtelijk bevooroordeeld als biologe in opleiding en algen maniak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:37

De meeste van die slangen zijn wurgslangen dus maak je niet druk...... :D :')

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:38

VivaLaVida schreef:
De meeste van die slangen zijn wurgslangen dus maak je niet druk...... :D :')

neeee, tuinslangen :+
Die zijn toch wel dominant aanwezig in nederland :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:40

Als het een californische koningsslang is........ze kunnen flink bijten als ze bang en in het nauw gedreven worden, maar verder niet gifig en is het meest gehouden huisdier onder de slangen..........zo las ik ergens.

Het kan om een ontsnapte exemplaar gaan en niet gedumpte, ze kunnen door de kleinste gaatje/ opening ontsnappen.

Maar dat neemt niet weg dat het kwalijk is dat men niet goed op hun "huisdieren let.

Anoniem

@rider01; Oja :D die staan er ook om bekend dat ze echt lang zijn, veel affectie met water hebben en zich strak ergens om heen kunnen rollen.... herkenbaar aan de meestal oranje kop..

rockwitch

Uitheemse slangen hebben het hier niet heel makkelijk. Ons klimaat is voor veel slangen te koud.
Wij hebben twee slangen in terrariums en daar moet de temperatuur echt tussen de 25/30 graden zijn. Dus alleen de afgelopen weken waren te doen voor uitheemse slangen, maar wij hebben geen klimaat zoals ze in Indonesie, thailand etc hebben waar heel veel slangen vandaan komen die mensen in terrariums houden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:48

he jakkie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:55

VivaLaVida schreef:
@rider01; Oja :D die staan er ook om bekend dat ze echt lang zijn, veel affectie met water hebben en zich strak ergens om heen kunnen rollen.... herkenbaar aan de meestal oranje kop..

:') :') :')
En ze zijn heel mak te krijgen, maar soms willen ze nog wel eens ontsnappen.
Dan kunnen ze als ze los zijn heel wat rotzooi maken :')

Ok, een slang in het water zal een raar gezicht zijn, maar de kans dat jij banger voor hem bent dan hij voor jou.. Als het kan zwemmen ze heus wel weg :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:55

:') als ik dit lees denk ik stiekem dat je niet ver van Nederland bent geweest. De kans dat je hier een giftige slang tegenkomt is zo klein, zou me daar echt niet druk om maken. Sowieso heeft Nederland heel weinig dodelijke dieren de meeste gaan dood aan een wespensteek als ze er allergisch voor zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:00

Hihi, ik vind het eigenlijk wel leuk!
Ik heb er al een paar keer een gespot op het land, en als het er zijn die hier van nature voorkomen vind ik het alleen maar goed dat ze er weer zijn!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:06

rockwitch schreef:
Uitheemse slangen hebben het hier niet heel makkelijk. Ons klimaat is voor veel slangen te koud.
Wij hebben twee slangen in terrariums en daar moet de temperatuur echt tussen de 25/30 graden zijn. Dus alleen de afgelopen weken waren te doen voor uitheemse slangen, maar wij hebben geen klimaat zoals ze in Indonesie, thailand etc hebben waar heel veel slangen vandaan komen die mensen in terrariums houden.

Precies en het open water in NL is zéker te koud voor ze om in te zwemmen, niets aan de hand dus. :D

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:26

Ik vind slangen echt prachtige dieren <3

Wij hebben nu ook een Ringslang in de achtertuin, in de composthoop (bij een studentenhuis, maar we wonen in een bos) en niemand mag nog daar in de buurt komen van ons :P We zijn er heel erg blij mee! Het gaat weer beter met de slang in Nederland!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:31

Het is idd een goed teken dat ze er zijn.

Idd zoolgangster, als ze hier heel even in het water liggen denk ik dat ze het niet overleven, dan koelen ze veel te snel af en als het niet zonnig en warm genoeg is krijgen ze zichzelf ook niet meer opgewarmd.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:33

Rider01 schreef:
Ik zwem liever tussen de slangen en algen dan in de chemische rommel en bacteriegroei in zwembaden (en douches)

tja..ik ben vast lichtelijk bevooroordeeld als biologe in opleiding en algen maniak ;)

Dito hier, ik zwem mijn hele leven al in de Loosdrechtse Plassen. Vinden sommige ook vies water, maar da's hun gemis.

En wat betreft beestjes, zie genoeg voorbij komen, maar ga er vanuit dat ze banger zijn voor mij dan ik voor hun ;)