Tot welke leeftijd zakgeld en kleedgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:51

Ik vind 18 een heel logische leeftijd omdat dat de kinderbijslag stopt en je als scholiere recht hebt op een uitkering van DUO van dik 100 euro :) Zou je, met eventueel een baantje ernaast, het prima van moeten kunnen redden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:56

Ik snap nooit zo goed waarom mensen dit soort vragen op internet moeten zetten. Je moet toch uitgaan van je eigen situatie? Ga met je dochter om de tafel zitten en kijken of ze zo ook kan rondkomen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:03

bigone schreef:
Zolang je dochter nog niet studeert maar al wel 18 is kun je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, is ong 100 euro per maand. Dit stopt op het moment dat ze daadwerkelijk gaat studeren.

Goede tip, al formuleer je het niet helemaal goed. Je krijgt dat als je 18 bent en nog op het middelbaar zit. Dit loopt door tot de augustus na het behalen van het middelbaar diploma. Als je dochter daarna besluit niet te gaan studeren, loopt dit niet nog langer door natuurlijk.

XxLMMxX

Re: Tot welke leeftijd zakgeld en kleedgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:06

Ik geloof dat er een leeftijd van 21 staat op het onderhouden van je kind.
Maar als ze rondkomt met der krantenwijk, en je betaald der pony al, dan zou ik inderdaad kijken dat of het mogelijk is te stoppen met kleedgeld en zakgeld.
Als ze 18 is komt er wel weer ziektekostenverzekering bij. Daar kan je een tegemoetkoming voor aanvragen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:09

Voor mij hangt het van een aantal factoren af: de studie en de financiële situatie van de ouder.
Ik werk overigens wel, maar als ik een ouder was van een Belgische diergeneeskunde student bv. dan zou ik het tot het einde van de studie doorgeven, omdat de studie zo zwaar is dat de student zich beter kan focussen op de studie.
En natuurlijk hangt het af of de ouders die financiële last aankunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:14

XxLMMxX schreef:
Ik geloof dat er een leeftijd van 21 staat op het onderhouden van je kind.
Maar als ze rondkomt met der krantenwijk, en je betaald der pony al, dan zou ik inderdaad kijken dat of het mogelijk is te stoppen met kleedgeld en zakgeld.
Als ze 18 is komt er wel weer ziektekostenverzekering bij. Daar kan je een tegemoetkoming voor aanvragen.

Tot 21 :)

Na je 18e
Daarna geldt een voortgezette onderhoudsplicht voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt.

Maar goed, dat is natuurlijk ook zelf in te vullen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:17

Ik was 18 toen alles stopte :P
Volgens mij nog wel jonger zelfs.. Want ik begon met werken toen ik 16 was.

Ik vind 18 jaar een heel normale leeftijd om die dingen stop te zetten :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:20

Shiloh schreef:
bigone schreef:
Zolang je dochter nog niet studeert maar al wel 18 is kun je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, is ong 100 euro per maand. Dit stopt op het moment dat ze daadwerkelijk gaat studeren.

Goede tip, al formuleer je het niet helemaal goed. Je krijgt dat als je 18 bent en nog op het middelbaar zit. Dit loopt door tot de augustus na het behalen van het middelbaar diploma. Als je dochter daarna besluit niet te gaan studeren, loopt dit niet nog langer door natuurlijk.

Klopt, ging er automatisch al van uit de dochter van ts gaat studeren gezien het vwo maar je hebt het er nu duidelijk neer gezet.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:38

Ik was ook 18 of 19, toen ik ging studeren stopte mijn zak en kleedgeld en moest ik ook mijn eigen
telefoonrekening gaan betalen. Ik mag de zorgtoeslag overigens niet houden, maar mijn ouders betalen
dat nog wel voor me. Soms betalen mijn ouders nog wel schoenen voor me of een jas. :)

EDIT: overigens betalen mijn ouders wel mijn paardrijlessen nog.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 01-08-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:54

Bij mij stopte het toen ik 17 was. Kreeg toen stufi en ik had een bijbaantje. Is gewoon in overleg gegaan.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:09

Mijn ouders hebben ons zakgeld gegeven zolang wij nog in huis woonden. Dit was een basis bedrag. Als wij klussen in huis deden (de bovenverdieping schrobben (iedere week) en de tuin deden kregen we daar een bedrag boven op. Zorgverzekering werd betaald. Maar dit was ook omdat mijn ouders wouden dat wij goed verzekerd waren en als dit via een andere maatschappij zou gaan zou dit onbetaalbaar worden (korting ivm werk van mijn pa).

Wij blijven meeverzekerd tot we afgestudeerd zijn.

Maar het ligt heel erg aan de situatie van de ouders. Om heel eerlijk te zijn gezien de situatie van de TS zou ik als dochter aangeven dat het bedrag naar beneden kon of zelf stopsgezet kon worden aangezien dochter een bijbaan heeft welke goed betaald als je thuis woont.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:46

Als ik het zo lees is het een goed moment om te stoppen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 21:48

Volgens mij kreeg ik geen zakgeld meer vanaf 16,5 a 17. Ik werkte toen best veel. Dus daar was t ook niet meer nodig. Kleedgeld kreeg ik van de kinderbijslag en dat stopte ook met 18 jaar dus :)

Ik geef je dus groot gelijk als je wil stoppen met geven :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:02

Zakgeld/Kleedgeld?? Uhu wat is dat :o. Ik kreeg dat vroeger echt niet...

Mijn man kreeg beiden wel vroeger, en willen we sowieso ook naar onze kinderen ook zo doen. Sowieso tot hun 18e en misschien nog wel wat langer.
Onze oudste wordt volgend jaar 5 en willen dan al beginnen met zakgeld maar dan gespreid, en dus bijv. 2 losse euro' s en dat ie dan bijv. een daarvan in zijn spaarpot doet en de andere in zijn portomonnee of iets, zodat onze kinderen ook gelijk leren om te sparen. Want dat heb ik nooit van huis uit mee gekregen, maar sparen is ook best wel belangrijk en vooral handig als je het e.e.a. achter de hand hebt nog.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:26

Celestial schreef:
Ik vind 18 een heel logische leeftijd omdat dat de kinderbijslag stopt en je als scholiere recht hebt op een uitkering van DUO van dik 100 euro :) Zou je, met eventueel een baantje ernaast, het prima van moeten kunnen redden.

woehoe 108 euro! Is niet dik 100 euro haha. maar TS haar dochter krijgt denk ik meer omdat TS een uitkering heeft. Of haar vader moet een x aantal euro per jaar verdienen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:34

Bij mij is het zak/kleedgeld gestopt op het moment dat ik een pony kreeg, omdat ik zelf moest meebetalen was dat mijn manier van meebetalen :')
Nu ik 18 ben en stufi krijg betaal ik daarvan ook nog wat mee, mijn ouders betalen dan de schoolkosten.
Ik vind het dus wel redelijk om met 18e te stoppen, omdat ze ook zorgtoeslag gaat krijgen en tegoemoetkoming in schoolkosten. En ze gaat waarschijnlijk ook wel meer verdienen nu ze 18 is. ;)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:37

bigone schreef:

Dat is de standaard ja. Maar als er geleefd wordt op een uitkering bestaat er ook nog een kans dat ze extra krijgt :)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:37

Ik krijg nog wel zakgeld, kleding betalen m'n ouders nog voor me.. Stufi en zorg mag ik niet zelf houden, gaan beide naar m'n ouders, maar die betalen dan ook m'n zorgverzekering en studie. Ik werk zelf wel gewoon en neem m'n studie heel serieus. M'n ouders kunnen het allemaal betalen, en doen dit ook graag, zolang ik me voor alles inzet :j Ik zou het goed snappen als m'n moeder ermee zou stoppen toen ik 18 werd uit financieel oogpunt. Als ik dan zelf alles zou kunnen betalen zou ik dat geen probleem vinden. Als ze eerst veel mee zou betalen en vervolgens abrupt stopt zou ik wat minder blij zijn, puur omdat het dan moeilijk is om zelf alles te betalen. Hangt dus af van de situatie..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 22:45

Let er wel op alsjeblieft dat ze haar scholierentoeslag van de DUO aan vraagt. Daar heeft ze immers recht op.
Voor de rest kan ik er niet echt iets over zeggen, aangezien ik niet in je portemonnee kan kijken.
Zelf zou ik het niet fijn vinden als ik mijn kinderen later hun zakgeld moet ontzeggen, omdat ze nou eenmaal een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Haar leven verandert nu immers niks, afgezien van het feit dat ze de scholierentoeslag krijgt.
Kan je het niet zo verrekenen dat je alleen het verschil tussen zakgeld/kleedgeld en scholierentoeslag opvangt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:12

Ik zou ook kijken naar haalbaarheid. Ze heeft nu een baantje waar ze 200 euro per maand mee verdient, wat moet ze daar allemaal van betalen? Wat heeft prioriteit en wat is luxe?

Maar je kunt het ook anders doen: bij ouder worden, komen meer verplichtingen/verantwoordelijkheden. Misschien dat ze het zakgeld kan behouden (kleedgeld zou je kunnen schrappen), als ze wat meer bij gaat dragen in het huishouden.
Draait ze nu wel eens de was? Kookt ze wel eens? Haalt ze ook een stofzuiger door het huis? Op die manier bereid je ze ook voor op het zelfstandige leven: werken, studie en huishouden.

Lijkt me dat daar je focus op moet liggen: voorbereiden op het zelfstandige leven. En niet zozeer op het geld. Ineens pats-boem alles stoppen lijkt mij niet echt voorbereidend, maar meer in het diepe gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:12

Ik ben 19 jaar oud en krijg 80 euro per maand van mijn vader, als zakgeld/kleedgeld.
Mijn vader krijgt op zijn beurt weer mijn studiefinanciering op zijn rekening gestort. Hij betaalt collegegeld en schoolboeken. Hij krijgt ook mijn zorgtoeslag, maar betaalt ook mijn verzekering. Hij betaalt ook mijn telefoonrekening.
Ik moet praktisch al mijn kleding zelf betalen (sokken krijg ik wel altijd van hem haha) maar vorige maand heb ik bijvoorbeeld een trui en een broek van hem gekregen en 2 maanden terug kreeg ik nieuwe schoenen van hem.

Mijn vader is alleenstaande ouder (mijn moeder is overleden) met 3 thuiswonende kinderen. Mijn zus (22) studeert niet meer, maar werkt, en betaalt eigenlijk alles zelf (maar hoeft geen kostgeld oid te betalen), mijn tweelingbroertje krijgt 30 euro zakgeld in de maand en gaat verder altijd zijn kleding gewoon nog met mijn vader kopen. Verder is het met mijn broertje hetzelfde geregeld; mijn vader krijgt zijn studiefinanciering en mijn vader betaalt op zijn beurt weer collegegeld/boeken.

Ik heb nu een vakantiebaantje, maar werk verder tijdens het schooljaar niet (op wat oppassen na), mijn broertje wel in het weekeinde. Ik doe wel heel veel in het huishouden (koken, de was, strijken, schoonmaken, stofzuigen/dweilen.. eigenlijk bijna alles.)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:16

Toen ik 18 werd stopte m'n ouders met kleedgeld en zakgeld. M'n ouders betalen overigens nog wel de stalling van m'n paard en de lessen, ik heb dus niets te klagen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:04

Ik kreeg kleedgeld en dat stopte ook toen ik 18 was :j
Nou mag ik ook niet mijn zorgtoeslag houden + studiefinanciering. Ik moet zorgtoeslag overmaken naar mijn ouders + nog een deel van de zorgverzekering en mijn studiefinanciering moet naar mijn spaarrekening want daar moet ik nog 1 jaar school van betalen. (ik heb het minimaalste aan studiefinanciering)

Verder word mijn mobiele abbonement nu wel betaald tot ik volgend jaar klaar ben met school en zelf werk ik nu op zaterdag elke week al sinds mijn 15e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:09

Ik werk zelf en heb aangegeven bij mijn ouders dat ik in principe geen kleed en zakgeld meer nodig heb, maar daar willen ze niks van weten. :') Ik krijg 10 euro per week zakgeld, en 40 euro kleedgeld daarbovenop. Verder werk ik zelf wat nog tussen de 100 en 200 euro per maand extra is.

Mobiel abonnement (18 euro) en school betalen mijn ouders, eveneens de overige vaste kosten van sport ed. Ik heb het niet moeilijk qua geld, maar toch geef ik het niet te vaak uit zonder na de denken. :D Ik spaar alles op en geef dan een groot deel uit, maar heb meestal wel rond de 300 euro op mijn rekening staan omdat ik het niet leuk vind in een winkel te staan met te weinig saldo. :')

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:24

Mijn kleedgeld en zakgeld werd ook stopgezet op mijn 18e verjaardag. Dus onredelijk is het zeker niet :)