Onzeker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:31

Geloof me ik maak ook moeilijk contact maar omdat ik vrienden heb die in me geloven en me accepteren hoe ik ben, ik stukken sterker geworden. Ik praat nu ookal makkelijker met mensen dan eerst. Als ik iets gereld moet hebben liet ik het eerst altijd mijn moeder doen maar hoe eng ik het ook vind ik probeer het nu meestal zelf te doen. En alleen dat heeft mij al heel veel geholpen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:32

Mijn beste vriendin en gewoon alle mensen die ik ken (echt alle) gaven me meteen een opmerking 'Wat is met je hoofd gebeurd' (ook volwassenen) of begonnen te lachen (voornamelijk op school).
Logisch, als je een pony, wenkbrauwen, make-up gewend ben en je ziet ze erna niet dan lig je in een deuk, simpel.

Dat is écht gewenning. In mijn vriendengroep zitten er twee met echt een huge voorhoofd. De een verstopt onder haren, de ander was gewoon 'altijd al zo'. De een is dus ook niet grappig, maar de ander toen die bij de kapper geweest was? _O-

En die topjes? Wie zoekt zal vinden, mijn moeder (geen oud figuur) heeft de kast volhangen ermee.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:42

Rideltje1992 schreef:
Gewennig ja dat zal best maar dat zal het niet zijn, mijn voorhoofd is echt lang. Dat me vriendin er zo hard om moet lachen bewijst dat.

Nee, dat bewijst dat je vriendin een troela is..

Ik snap dat het ontzettend lastig is om nieuwe vrienden te maken, zeker als je al onzeker bent. Is het niet mogelijk om naar iets toe te gaan waar anderen dan ook voor het eerst zijn, dat vind ik namelijk altijd al een stuk makkelijker omdat iedereen dan in hetzelfde 'schuitje' zit. Een clubje van iets, ik heb geen idee wat ze bij jou in de buurt hebben.. Of een goedkopere sport, badminton ofzo?
Wat zeker een voordeel is van jouw leeftijd is dat mensen over het algemeen minder oordelend zijn dan tijdens hun puberjaren, tenminste dit is mijn ervaring. Nu zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen, maar daar wil je dan toch niks mee te maken hebben lijkt me..

Durf je onbekende mensen aan te spreken? Anders zou dat een goede oefening kunnen zijn voor je zelfvertrouwen. Die mensen hoeven natuurlijk niet gelijk je vrienden te worden ofzo. Maar misschien kun je eens iemand een compliment geven over haar jurk. Of iets kleins als in de supermarkt vragen waar iets staat (ook al weet je het misschien al) of de weg vragen ergens naartoe?

Zou je niet thuis eens zelf kunnen koken en boodschappen doen? Dan maak je gewoon zelf wat gezonds :j

Jammer dat je zo ver weg woont. Anders had ik je graag willen helpen :)

Iinge_

Re: Onzeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:05

Ik ken het heel goed TS.
Ik ben zelf erg lang (1,95) en ik word zelf vaak door mensen nageroepen, aangestaard, voor reus of sloopkogel uitgemaakt en zo hoorde ik dit nu met mijn bijna 22 jaar elke dag non stop. Omdat veel mensen mij groot noemden wilde ik graag afvallen en hiermee ben ik toen ook even flink doorgeslagen zo'n 4 jaar geleden, ondanks dat ik gewoon slank was zag ik dit zelf ook niet meer. Want ja, ik ben al lang, dan wil ik niet nog 'groter' worden.

Uiteindelijk heb ik een vriend gekregen die mij totaal accepteerde voor wie ik was inclusief al mijn negatieve punten. Ook heb ik uiteindelijk ook aan vrienden duidelijk gemaakt (die vonden het ook altijd wel leuk om er grapjes over te maken) dat het echt niet leuk is om te horen en dat ik niet snap waarom ze steeds die behoefte voelden om mijn lengte steeds weer te benadrukken.

Maar het allerbelangrijkste was dat ik daardoor steeds zelfverzekerder werd en ook probeerde ik me niet steeds weer zo gek te laten maken voor anderen. En wat merk ik, de laatste tijd krijg ik van zo veel onbekende mensen complimentjes over mijn lengte en veel mensen die het er echt heel stoer vinden uitzien. Ik denk toch dat dit ook met je eigen zelfverzekerdheid uitstralen te maken heeft.

Wat ik dus probeer te zeggen. Probeer de negatieve opmerkingen te laten gaan en wees blij met wat je wel mooi vind aan jezelf, wees hier trots op en wees niet bang om te laten zien wie je bent. Wil je afvallen, moet je dat lekker doen. Doe waar jij je goed bij voelt, maar doe dit niet omdat je denkt dat anderen dit van je verwachten. En geloof me, ik heb tijden gehad dat ik ook dacht dat ik een psycholoog of therapeut nodig had om zelfverzekerder te worden, maar praten met vrienden of familie helpt altijd goed. Uiteindelijk ben ik er ook overheen gekomen en dat kun jij ook :) Qua sociaal contact zul je ook merken dat dat een stuk makkelijker gaat als je zelf alweer wat zekerder van jezelf bent.

Mocht je nog wat kwijt willen of vragen hebben, mijn PB box staat open voor je. Heel veel sterkte met alles.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:28

Oke ik moet dus het positieve in me zelf gaan in zien.

En niks van andere mensen aan trekken.

Klinkt allemaal zo makkelijk zo, dat wordt nog een zware klus.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:42

Jouw voorhoofd,jouw haar,jouw onzekerheid. Heb ik ook allemaal. Inmiddels is dat laatste bijna verdwenen en de rest heb ik mee leren leven.

Het is heel moeilijk,maar net als met alles moet je ergens beginnen. Aan het begin is het zoooo moeilijk. Je wilt het liefst stoppen
Maar zet door en zet je over dat randje. Dat is inderdaad heel moeilijk. Maar als je eenmaal over dat randje bent word het wel steeds makkelijker.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:00

Je moet je eerst eens af gaan vragen wat andermans mening je boeit, als het een mening is die jou omlaag haalt.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:22

Ja dom genoeg geef ik om 1 of andere manier veel om iemand anders zijn mening.

Alsof ik elke keer goedkeuring wil.
Ik doe veel dingen ook liever alleen zodat ik het op mijn manier kan doen, en dan niet iemand er bij is die het dan niet goed vind.

Pff ik moet het maar gewoon gaan proberen, maar het lijkt o zo lastig!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:11

Alsjeblieft, leer jezelf waarderen! Ik ben alles behalve perfect, ben 1,60m, te zwaar en heb een grote kont. Maar nu ik goed in mijn vel zit hoor ik er nooit wat over. Ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten. Ook geen problemen met een vent aan de haak slaan ;) en dat terwijl ik heel lang gepest ben.

Echt, als jij jezelf van een positieve kant gaat zien straal je dat ook uit. En dat heeft heel veel effect op de mensen om je heen! :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:17

Over 20 jaar zeg je, goh wat zag ik er goed uit toen....

En het is heel menselijk dat te willen wat een ander heeft....mensen met krullen willen graag stijl haar, die met bruine ogen willen blauwe ogen enz enz.

Wees gewoon jezelf, en ben trots op jezelf :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:26

Drunksheep schreef:
Alsjeblieft, leer jezelf waarderen! Ik ben alles behalve perfect, ben 1,60m, te zwaar en heb een grote kont. Maar nu ik goed in mijn vel zit hoor ik er nooit wat over. Ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten. Ook geen problemen met een vent aan de haak slaan ;) en dat terwijl ik heel lang gepest ben.

Echt, als jij jezelf van een positieve kant gaat zien straal je dat ook uit. En dat heeft heel veel effect op de mensen om je heen! :j

En ik ben 1,70 m en smal, volgens anderen mooie benen en een mooi gezicht, en raad eens, toch zit ik in een dip waar ik niet van mezelf houd. Vent aan.de haak slaan? Nah met die depressieve houding en blik kom ik nergens (wel toevallig een lieve vriend, maar dat was geluk hebben) dus ik denk ook "had ik maar dat en dat". Het is toch nooit perfect als je je slecht voelt maar als je lacht en blij bent kijkt niemand nog naar je uiterlijk (en de mensen die t wel doen zijn zelf onzeker).

Het maakt niet uit hoe je je uitziet maar hoe je je voelt, doe positieve dingen, eet gezond (word ik zelf vrolijk van) en sport lekker. Doe je haren handin in plaats van mooi, alles wat je irriteert en weg kan haal je weg. Doe lekker waar je zin in hebt, maar ga niet opvallen (dus niet halfnaakt rondlopen bijvoorbeeld).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:57

Ik krijg eigenlijk zo'n vermoeden dat het niet je uiterlijk is wat je in de weg zit. Wel dat dat je 'oppervlakteprobleem' is.
TS: kan het niet zijn dat je onzeker bent over andere dingen, die niet zo snel te 'repareren' vallen?

En ik vind dat je best wat meer controle over je leven mag pakken. 22 jaar en niks te zeggen over wat je 's avonds eet? Eeeehm... je kunt ook zelf boodschappen doen en koken 3x in de week he! (Denk vast niet dat ze daar een probleem mee hebben)

Aanvaard wat je niet veranderen kunt, verander wat je niet aanvaarden kunt! Dun haar heb je nu eenmaal, dus tenzij je nephaar wilt, valt daar weinig aan te veranderen. Afvallen is gewoonweg een simpele optelsom van inname - verbranding = -kilo. Dus als je ongezond eet, zul je meer moeten bewegen/sporten. Ga desnoods naar een sportschool voor een proeflesje en vraag extra begeleiding voor je inspanningsastma. Na dat lesje kun je met die kennis weer wat doen om voor jezelf te gaan trainen.

En als je moeite hebt om je figuur te kleden, vraag dan een keer advies in een wat duurdere winkel.

Maar het aller, allerbelangrijkste lijkt me nog dat je gewoon echt goeie vrienden krijgt. Een vriendin die je uitlacht om je uiterlijk, terwijl ze al weet dat je onzeker bent. Nouja, nu weet ik niet hoe ze verder is, maar ik vind dat geen vriendinpassende actie!