Duits leren,hoe/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:14

elenaMM77 schreef:
wat je het beste kunt doen, in mijn ervaring, is zoveel mogelijk lezen/luisteren als de taal eenmaal passief snapt, komt
het spreken er wel achteraan..

er zijn veel programma's en boeken zowel in het duits als in het Nederlands verschenen..

begin echt op kinderniveau.. immers kinderen leren door eenvoudig taalgebruik en veel herhalingen

neem een paar afleveringen van de smurfen.. kijk eerst die in het nederlands, zodat je weet waarover het zo ongeveer gaat en ga het dan in het duits kijken..

niet aan storen als je het niet kunt volgen, immers je weet al wat er gezegd is.. het gaat gewoon om het absorberen van klanken en klankherkenning/woordherkenning volgt wel..

kwa boeken zijn bijvoorbeeld Emiel en zijn Dectives in beide talen verschenen.. of dubbele lotje.

niet ieder woord opzoeken, gewoon je ogen erover laten gaan en de woorden eruit halen die je wel kent.. paar bladzijden nederlands, dan hetzelfde stuk in het duits.

gaat dat eenmaal lekker en snap je het duits zonder het nederlands dan ga je het niveau langzaam opschroeven..

Derrick, is eenvoudig duits
Hans Meiser is iets gevorderd, een talkshow..

begint tv kijken makkelijk te worden?
dan Tageschau (het journaal) gaan volgen.. immers nieuws kun je ook in het nederlands weer nalezen of je het goed begrepen hebt..

hetzelfde kun je ook doen met muziek..
1 .. 2 .. polizei.. daarvan is het grootste deel redelijk eenvoudig duits..

lyrics erbij, meebrullen en kijken of je de strekking van het nummer snapt..

zelfde geldt voor
99 luftballon
en
Ein bisschien Liebe

hopelijk heb je er wat aan..

ik was slecht in vreemde talen.. een docent duits rade mij deze methode aan om mijn duits te verbeteren.. en op deze wijze heb ik mijn duits van zeer matig naar boven gemiddeld gehaald binnen mijn schooltijd..

en mijn engels van slecht naar zeer goed (na mijn schooltijd)

^ dit dus!

Ik haatte het om woordjes enzo te studeren, maar ben echt een muziekliefhebber. Oa voor Frans heeft me dit enorm vooruitgeholpen. En bij Duits heb ik ook gezocht naar leuke liedjes en die lekker opgezet de hele dag. Na een tijdje 'ken' je de tekst en brabbel je mee, dat is iig al een begin!

Veel chatten of praten met je vrienden in het Duits. Als het echte vrienden zijn vinden ze het vast niet erg als het even niet lukt of je fouten maakt. En verder veel geduld hebben en ik wens je veel succes. Ik vind Duits echt een *** taal en heb het 3 jaar lang tegen m'n zin gestudeerd :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:31

billionache schreef:
Ik haatte het om woordjes enzo te studeren, maar ben echt een muziekliefhebber. Oa voor Frans heeft me dit enorm vooruitgeholpen. En bij Duits heb ik ook gezocht naar leuke liedjes en die lekker opgezet de hele dag. Na een tijdje 'ken' je de tekst en brabbel je mee, dat is iig al een begin!

als je de lijst met makkelijke nummers nog hebt, misschien handig om even neer te zetten, heeft ze vast wel iets aan..

Vond duits zelfs juist eigenlijk wel leuk, omdat ik passief het altijd wel aardig deed.. alleen schrijven en spreken was maar niets..

in 2004 (dus 9 jaar na mijn eindexamen) een lange reis gemaakt.. had De davincy code gekocht op het vliegveld.. je raad het al, na aankomst verslaafd aan Dan Brown.. maar toen.. op een gegeven moment in een boekhandel (daar kon je 2 boeken afleveren en inruilen tegen 1 ander boek.. lekker makkelijk om van dikke pillen af te komen).. vond daar Illuminati (angels and demons) en merkte dat ik m nog steeds makkelijk weg kon lezen.

-----

een niet te moeilijke kinder tekenfilmserie in het duits, en volledig op youtube... Helaas nooit in het Nederlands verschenen is Mila der Superstar.. in de loop van de afleveringen wordt het heel langzaam wat lastiger omdat Mila van vrij jong kind naar jong volwassene gaat in de serie.

Pantykous

Re: Duits leren,hoe/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:35

Toevallig zat ik net in een ander topic over youtube clinics etc, waarvan er ook veel in het Duits waren en toen dacht ik, mooie kans om mijn Duits weer wat op te halen. Misschien ook handig voor jou?

Niet helemaal een antwoord op je vraag trouwens maar wellicht heb je er wat aan.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:51

Een paar waar ik zo even opkwam :

Laserkraft 3D - Nein Mann (lekker veel tekst :') )
Peter Fox - Haus am See
Buddy vs. DJ The Wave - Ab in den Süden (stond in onze handboek Duits op school)
Nena - 99 Luftballons
Dennie Christian - Wir sind zwei Freunde

@elenaMM77 : mijn haat voor Duits is waarschijnlijk te wijten aan onze docent. Een krent van een kerel, we moesten elke week woordenlijsten vanbuiten leren en de naamvallen werden letterlijk afgedramd := vandaar...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:15

billionache schreef:
@elenaMM77 : mijn haat voor Duits is waarschijnlijk te wijten aan onze docent. Een krent van een kerel, we moesten elke week woordenlijsten vanbuiten leren en de naamvallen werden letterlijk afgedramd := vandaar...

wat docenten toch een verschil kunnen betekenen.. mijn docent, naast dat hij ons leerde hoe je duits kon leren, was ook heel veel voor mij heeft betekend, op andere manieren..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:33

Ik heb dit jaar 1u Duits gehad per week. Ik vind het een hele leuke taal en we hadden er ook een hele leuke en prachtig Duits sprekende leerkracht voor! Nu ga ik in september een talen richting doen en dan heb ik 3u Duits. En in Oostenrijk heb ik 'Die Tributen von Panem' gekocht :D (Die Hungerspielen :)) ) en die lees ik stukje per stukje met de Nederlandse versie er naast ;) Dus ik zou zeggen, koop je lievelingsboek in het Duits, dat heb ik ook gedaan :D

Ik kan je aanraden om de naamvallen te leren van der, die, das, die etc. Als je dat eenmaal door hebt kan je al veel makkelijker spreken ( moet je natuurlijk wel het geslacht van het woord kennen :+ )

Afbeelding

Leekracht heeft er woorden voor om te onthouden wat de laatste letter is:
RESE
SaRaSaRa
MeRgMeNneke :')
NESE

Ik vind hier een filmpje waar iets over de naamvallen wordt uitgelegd en er staan er nog veel meer! :D
https://www.youtube.com/watch?v=sbOFEH-kmmY

En nog een paar leuke liedjes :')

Laatst bijgewerkt door TrIjNiE__ op 31-07-14 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:43

@TrIjNiE__ : dat lied is geweldig :') lekker meeblèren! "du, bist alles, was ich will.... DUUUUUUUUUUUUU" _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:45

billionache schreef:
Dennie Christian - Wir sind zwei Freunde
..

hubba hubba hop hop, toch met die marsipilami (of zo?)

was ik helemaal vergeten..
wordt altijd zo vrolijk van het hubba hubba hop stukje haha..

en hij is ook in het nederlands toch?
wij zijn twee vrienden, jij en ik?

dan voeg ik ook nog maar even toe:

das lied der Schlümpfe - Vader Abraham
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 31-07-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:47

billionache schreef:
@TrIjNiE__ : dat lied is geweldig :') lekker meeblèren! "du, bist alles, was ich will.... DUUUUUUUUUUUUU" _O-

Dat liedje hadden we geluisterd bij Duits, ik was een van de enigen die het kende :') Is echt heerlijk om mee te zingen :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:51

Deze blijft m'n favoriet :D ook toepasselijk zo in de zomer!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:54

Ik vergeet mijn eerste ooit gehoorde Duitse liedje!!! :D

_O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:00

TrIjNiE__ schreef:

[ Video ]

_O-

die was volgens mij een grote hit,
direct na deze..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:02

ik ben ouder,
in mijn stenentijdperk moest ik frans leren van
jordy ..

Jordy-
Dur Dur D'etre Bebe

die maar niet geplaatst hier omdat het om duits gehad.. maar die blijft schattig.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:03

elenaMM77 schreef:
TrIjNiE__ schreef:

[ Video ]

_O-

die was volgens mij een grote hit,
direct na deze..

[ Video ]

Oh die is ook geweldig! Dat is zo lang geleden _/-\o_

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:10

Een van mijn favoriete liedjes (Misschien wel wat te lastig nu om mee te bleren omdat het een beetje onduidelijk is :P):

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:15

1 2 polizei

MaDo

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:22

Ik heb het andersom gedaan, en een beetje op de manier die Elena beschrijft. En zonder les.
Door me zoveel mogelijk met de taal bezig te houden (TV, radio, lezen van reeds bekende boeken, de conversatie met NL op te zoeken). Hoe vaker en langduriger je de taal hoort en leest hoe beter.
Zoek Duitse mensen bij jou in de buurt op of ga naar duitstalige avonden. Ik ga regelmatig naar een borrel in Den Haag, hartstikke gezellig. Kan ook in Utrecht. Even reizen, dat wel, maar ik heb het ervoor over. Mocht je meer info daarover willen laat het maar weten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:59

Kijk hier kan ik al een hoop mee.Binnenkort ga ik een actieplan opstellen met planning. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom :)