Opzegtermijn 0 uren contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:06

Daarom zeg ik ook 'vakantiegeld' :D aangezien de ts ook vroeg wanneer ze dat kreeg.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:21

eerlijk gezegd,

ik zou het seizoen afmaken..

zo dik is het niet met de werkgelegenheid, en waar wilde je dan nu aan de slag?

mocht je nog scholiere/studente zijn,

dan is dit een ervaring voor wat betreft de toekomst toch?

niet iedere collega zal altijd prettig zijn, niet iedere baas zal altijd prettig zijn..

zou het een baan zijn waar je van afhankelijk bent, zul je later ook wel eens op je handen moeten zitten of het puntje van je tong moeten afbijten..

een baan hebben, zeker als die nog maar twee maanden duurt, is toch belangrijker als zonder inkomsten zitten..

ik heb altijd heel veel respect voor mensen die, ook al is het even niet leuk of makkelijk, hun baan zo goed mogelijk blijven vervullen, zodat ze niet afhankelijk zijn van een ander.

20 is toch een mooie leeftijd om te laten zien dat je iets vol kunt houden..

immers je zult het wel op je cv willen gaan zetten..

iemand die van een studie afkomt, met dezelfde kwaliteiten als een ander, maar die werkethos heeft getoond heeft een streepje voor op de ander.

en hoe leg je dan uit dat je een half seizoen bij een ijssalon hebt gewerkt..

hoe goed je redenen ook zijn (ik zou het ook niet leuk vinden), de reden die je opgeeft is niet iets waarvan je toekomstige baas onder de indruk zal zijn.

Niet op je mondje gevallen ok natuurlijk, maar om op een bedrijfscommunicatie (dat was het berichtje) je baas te replyen (en weet natuurlijk niet de toon waarop je dat deed ;) ) is inderdaad ook niet zo heel netjes.. dan hoor je de baas even te bellen of los te appen en gewoon rustig uit te leggen waarom de baas een onredelijk verzoek legt.. gaat hij/zij daar niet correct mee om, dan kun je altijd nog je collega's informeren.. althans zo gaat het in het bedrijfsleven.

als je de situatie aan een nieuwe baas uitlegt, dan zit hij toch niet te springen om je aan te nemen? want wat als hij dan wat rond zou mailen wat je niet aan staat (hij kent immers je huidige bazin niet, alleen zichzelf).

dus ik zou zeggen omwille van de werkervaring, gewoon uitzingen.

------------

wat betreft de shirtjes, ik zou het anders gebracht hebben, maar ik begrijp het issue op zicht wel.. vanuit het oogpunt van mij als klant zijnde.

het komt nu over alsof zij zich druk maakt over vuile was..

maar laten we wel wezen..
als ik voor de bali sta voor een lekker ijsje of ander eten en ik zie 'vieze' kleding, dan hoef ik eigenlijk al niet meer te bestellen.. natuurlijk snap ik het handen afvegen aan broek/shirt.. maar er zijn toch een hoop mensen die daar ook niet lekker van worden, immers daarmee zit je ook weer aan het keukengereedschap en pak je het hoorntje vast..

denk dat je bazin het wellicht alleen verrot gebracht heeft ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:23

Wie is de "ze" in je verhaal? Collega of leidinggevende?
Dat zou voor mij nogal wat verschil maken betreft het overgaan van overhaaste conclusies..
Ik lees alleen "slecht behandeld" in je verhaal, maar vertelt verder alleen over 1 incident waar er imo gewoon sprake is van rothumeur en dingen verkeerd opvatten... Vind het persoonlijk nogal weinig voor zo'n directe beslissing, vandaar dat ik me afvroeg of er nog meer gebeurd was.

Hebben jullie geen schorten? Misschien kun je dat aankaarten? Ik heb bij een patatzaak gewerkt (gezien je wp, is het misschien wel van dezelfde eigenaar :P ) en daar zaten we ook vaak met vette handen, maar was het gewoon te druk op momenten om naar achter te moeten lopen voor dat alcoholding en daarvoor hadden we zwarte schorten. Bleven de blouses een stuk schoner van.

Op je vraag zelf is al antwoord gegeven :D: gewoon opzegtermijn.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:28

Ja mijn vraag ging inderdaad over vakantiegeld! Wist niet eens dat je daar zelf wat over mocht zeggen over die fooi! Maar vind het best moeilijk, ene week werkte ik 22,5 uur andere week weer 11 bijvoorbeeld. Er zijn zo'n 8 medewerkers nog en weet ook niet wat hun werken. Zelf mijn fooi berekenen kan dus niet. Hij zei wel dat de gene die eerder weg gaan geen fooi krijgen. Maar daar mogen ze dus helemaal niks over zeggen? Ik las ook op internet dat als je opgeroepen word je minimaal 3 uur betaald moet krijgen. Ik ben wel eens naar mijn werk gegaan voor een avonddienst en bleken ze hele dag dicht te zijn i.v.m. regen, kon ik weer naar huis, helemaal voor niks vroeg gegeten, vrienden gezegd dat ik niet kon en erheen gereden etc. Kan ik hier dan ook nog wat op verhalen of niet?

Edit: Lees nu bovenstaande 2 berichtjes. Dit is zeker niet het eerste incident, maar de druppel. De ze is mijn werkgever, naja de vriendin van de baas die alles regelt zeg maar. Ze is er alleen nooit en in plaats van op de zaak te zijn kijkt ze thuis via camera's live mee hoe het eraan toe gaat. Hoorde dat dit ook niet mag, is dat waar?

En dit was alleen een bijbaantje voor erbij in de vakantie. Ik werk al 3 jaar bij een bakker en kon daar afgelopen tijd weinig werken, heb al 3 maanden vakantie ivm het behalen van mijn MBO diploma. Ga in september HBO beginnen. Ik kan na mijn vakantie bij de bakker extra werken omdat mijn zwangere collega minder gaat werken. Ik hoef dus niet over het geld in te zitten en al was het mijn enige baantje had ik het nog wel even uitgezongen. Ik heb al heel veel geslikt van haar de afgelopen maanden en dit is gewoon de druppel. Ik kan goed tegen kritiek en veel hebben, maar wil wel met respect behandeld worden, dat word ik hier zeker niet.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:30

Even afgezien van het hele ontslag nemen, waarom dragen jullie geen sloof? Kan je daar je handen aan afvegen. Kan me overigens niet voorstellen dat je handen zo vies worden. Ik heb 5 jaar lang in een ijssalon gewerkt en tuurlijk knoei je wel eens wat maar echt niet zoveel dat je continue je handen staat te wassen.

Als je nu opzegt heb je inderdaad je maand opzegtermijn, je gaat op vakantie dus die week hoef je in ieder geval al niet te werken en alles wat je daarna nog ingeplant staat of wordt, zul je uit moeten werken.

Edit: ben overigens nu wel benieuwd om welke zaak t gaat, mag via pb.

xkimmx

Re: Opzegtermijn 0 uren contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:35

Ja een collega van mij kwam ook met het idee van een sloof, daar werd aan de telefoon tegen mij op gereageerd door mijn bazin/manager "dat ze zelf wel bepaald of zij een sloof neemt". Meedenken word dus ook niet gewaardeerd door haar. Ze maakt de roosters meestal voor 1/2 weken van te voren, dus denk niet tot eind van de vakantie, dat hoop ik dan.

Sorry, ik ga niet zeggen welke ijssalon het is. Hoe graag ik het zou doen, vind ik niet netjes, hou graag de eer aan mijzelf. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:37

Als je een 0 uren contract hebt ben je verplicht te komen als je word opgeroepen tenzij je zelf hebt aangegeven dat je niet beschikbaar bent. Je kunt dus nu zeggen dat je niet meer beschikbaar bent voor komende periode. Staat hjet rooster al vast dan heb je pech dan zit je gewoon aan je maand opzegtermijn vast.

Wel denk ik dat dit niet de manier is om op te lossen. je mag prima je mening gheven maar je moet ook leren dit op een normale manier uit te praten en niet gelijk weg te lopen. Daarnaast vind ik het wel goed van jouw baas (misschien niet de manier waarop) let op hygiene want dat is voor een ijszaak wel heel erg belangrijk. Daar staan hoge boetes op als de regels niet worden nageleefd dus het is niet gek dat jullie hier op worden aangesproken. Wel vind ik dat dit persoonlijk hoort en niet via een groepsapp. Is niet echt proffesioneel.

Wat betreft vakantiegeld, dat krijg je gewoon als je contract stopt. Je kunt op je loonstrook zien hoeveel dit is.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:43

Ben ik nu de enige die het ook niet netjes vind dat de handen voor de afgeveegd aan de boven en of onderkleding welke zonder schort of sloof gedragen word..........

Ik denk dat ik er als baas zijn de ook wat van zou zeggen , wel op een vriendelijke manier
maar ik ga er dan ook van uit dat de werknemer mij netjes te woord staat

volgens mij heeft dit verhaal 2 kanten en wij horen maar 1 kant .

TS ik begrijp je frustratie op dit moment maar probeer het ook vanuit hun perspectief te bekijken, probeer er samen uit te komen en maak er een leuke tijd van
bijbaantjes liggen niet voor het oprapen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:45

Gewoon de tijd uitwerken, inderdaad niet netjes om met vieze kleding ijsjes te scheppen. Dan laat je de klanten maar een tel langer wachten en was je netjes je handen. Anders een vochtige doek onder de toonbank hangen en deze vaak vervangen, probleem opgelost. Over het meekijken, ik weet niet of dit zonder toestemming mag, ik denk het niet maar meer dan een doek over de camera hangen kun je niet doen(zorg wel dat je niet in beeld komt,haha)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:55

Ik heb gewoon netjes gezegd dat het mij best moeilijk lijkt om met drukke warme dagen iedere keer naar achter te lopen om je handen te wassen en af te vegen. Maar dat ik er als het wat rustiger is in ieder geval zeker op zal letten dat ik het wat vaker was in plaats van aan mijn shirt af te vegen. Jammer dat ik het telefoongesprek niet zwart op wit heb, want de manier hoe zij tegen mij praatte kan écht niet. Heb me nog best netjes gehouden, wist niet zo goed wat ik moest zeggen was beetje verbaasd hoe ze reageerde. Kon er ook met geen mogelijkheid tussen komen, was alleen maar aan het schreeuwen. Ik ben geen jankebalk maar zij heeft mij echt van woede en schrik gewoon trillend en janken de telefoon op laten hangen..

Al had ze het nou netjes gevraagd van meiden let er even op, vind het netter staan als jullie je polo's wat schoon houden dan met allemaal vlekken erop, ja dan had ik toch wel heel anders gereageerd dan op deze manier je personeel behandelen..

Denk dat als ik een doek over alle 4 de camera's hang ze meteen binnen half uur aan de telefoon hangt wat er aan de hand is met de camera's. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:25

Beetje olie op de camera spuiten, lekker wazig beeld. De eigenaar van de salon, die al benaderd over de manier waarop vriendinnetje lief de tent runt?? Je gaat toch weg dus heb je niets te verliezen, ik zou der aanpakken want zo ga je, ook al doen ze iets verkeerd, niet met ondergeschikten om.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:35

Een camera in de winkel mag gewoon hoor, als je maar vermeldt dat er opnames worden gemaakt. Wij hadden ze in de winkel ook en bleken verdomd handig te zijn bij diefstal van de goede doelen!! Pot..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:39

*\o/* je handen aan de camara afvegen, twee vliegen in een klap, niets meer te zien en je doet netjes wat ze vraagt, niet aan je kleding afvegen *\o/*

maar goed zonder dollen.. als er geen oplossing is, en geen geschikte doek om te vegen..
denk dan eens aan een vochtige theedoek met wat desinfecterende zeep erin..

neem een theedoek, maak m goed nat.. paar drupjes zeep erin.. licht water erop extra en daarna goed uitwringen..

je kunt dan handen reinigen aan de natte lap met te weinig zeep om je handen in te zepen, maar voldoende om ze fris te maken.. is ook beter dan een droge lap stof, immers het is klef vocht..

ik zou het persoonlijk uitzingen.. zolang is het nu ook weer niet meer.. en je zult op den duur moeten starten op de arbeidsmarkt met je huidige werkervaring. en reken maar dat ze vragen als er nu gaten in je vakantiebaantjes zitten of opmerkelijk korte periodes dat je voor 1 werkgever werkt..

ik zou het afmaken, en bij je banketbakker een goed getuigschrift vragen (zodat als ze referenties opvragen dat je een hele stevige hebt van je fijne bijbaan)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 17:11

Ik kreeg vandaag mijn rooster voor 2 weken.. Dus die laatste 2 weken van de zomervakantie ontslag nemen heeft ook weinig zin.. Kan ik net zo goed wachten voor de fooi denk. Naja nu eerst lekker op vakantie! Bedankt voor de reacties :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:30

geniet ze en als je terug komt dan kan je de fratsen van een chronisch ongestelde baas wel weer even verdragen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:38