Spaargeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:23

Ik had zelf toen ik 16 was iets gespaard ondanks dat ik bijna alles zelf moest betalen. Mijn moeder vroeg of ze het mocht lenen, ben inmiddels 19 en heb het nooit terug gekregen :+
Het ging om enkele honderden euro's, maar nu wordt het natuurlijk ontkent dat ik het ooit aan haar gegeven heb. Niet altijd komt geld beter terecht bij een oudere: dat is wat ik daarmee wil zeggen.

Of dat in deze situatie zo is, daar kan ik niet over oordelen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:23

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:24

Of ben je bang dat je moeder er mee gaat winkelen?

Dungen

Een lening moet je altijd terug betalen. Maar dat hoeft niet in 1 keer.

En niet kunnen leven? Komaan alsof je als student of werkend persoon zijnde niet kan leven. Als je iets wil hebben werk je ervoor punt. Niet alles word je op een gouden schoteltje aangeboden.

Tillie20

unihorses schreef:
ik had juist laatst gehoord het het toch niet erdoor ging...

Ze zijn wel bezig met hier tegenin te gaan, maar zoals het er nu voor staat gaat het gewoon door. Misschien dat het in de toekomst nog terug gaat veranderen. Ik ben vorig jaar begonnen met studeren dus heb er verder niet mee te maken.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 12:25

Dungen schreef:

En niet kunnen leven? Komaan alsof je als student of werkend persoon zijnde niet kan leven. Als je iets wil hebben werk je ervoor punt. Niet alles word je op een gouden schoteltje aangeboden.

Met leven bedoel ik dat ik ook af en toe iets leuk wil doen >.>

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:26

Cyella schreef:
unihorses schreef:
ik had juist laatst gehoord het het toch niet erdoor ging...

Ze zijn wel bezig met hier tegenin te gaan, maar zoals het er nu voor staat gaat het gewoon door. Misschien dat het in de toekomst nog terug gaat veranderen. Ik ben vorig jaar begonnen met studeren dus heb er verder niet mee te maken.

omdat het cda er niet achterstaat? zoiets... ja ik heb er ook niets mee, die looser van een broer die bleef zitten wel ..

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:27

Die lening is niet zo eng als het lijkt, meestal moet je de schuld in 15 jaar terug betalen (maar een langere tijd kan ook nog). En het bedrag wat je per maand/jaar moet afbetalen wordt volledig aangepast aan je salaris. Daarnaast betaal je maar weinig rente, ik dacht gemiddeld 1,5%

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:29

Spaargeld is bedoelt voor als je 18 wordt, zodat je er verstandig mee om kan gaan. Daarbij.. Bijna alle afgestudeerde studenten hebben een studieschuld (gemiddeld 15000 euro), je mag er behoorlijk wat tijd over doen om dat af te betalen, dus zoveel zal dat niet zijn per maand. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je moeder je wilt weerhouden van studeren, heb je er weleens met haar over gesproken?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:30

xEmily schreef:
Dungen schreef:

Ja? Dat bedoel ik ook. Als je iets geleend hebt voor je studie gaan ze echt niet heel je salaris inpikken als je gaat werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:30

xEmily schreef:
Wat ik wil doen met mijn spaargeld? Zelf bewaren zodat ik weet dat het veilig is en dat ik er beschikking over heb, en zodat ik ook weet dat het niet weggehaald wordt oid :=

Maar t kan dus niet -O-
Ik kijk wel of ik op mijn 18e het wel mag hebben.
En anders, tja. Pech dan maar dan kan ik wel zwaaien naar mijn centen.
Tot en met mijn 14e had ik al het geld wat ik had daarop gegooid, en dat is voor mijn doen toch veel ...

Maar dan ga je later studeren, en moet je daarna werken om je schuld terug te betalen waardoor je nog steeds niet kan leven? Of werkt t anders?

TS, niet om heel vervelend te zijn, maar voorlopig kan je niet eens voor jezelf zorgen en jezelf veilig stellen; laat staan je eigen geld. Ik denk dat je moeder dit absoluut met een reden heeft gedaan.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:31

TS, Ik snap je moeder wel dat je het nu nog niet krijgt. Spaargeld hoor je idd niet van te leven. Je hebt dat nu nog echt niet nodig lijkt me.

Het valt me nu wel op dat je van die rare topics opent. In een voedingstopic had je ook al vreemde reacties neergezet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:32

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:32

Ik heb nog een restschuld van mijn studie van ruim 8000 euro. Ik betaal 49,50 in de maand af.
Dat je dan niet kunt leven is dus zeker niet het geval. Ik weet niet of het nog gaat veranderen, maar de overheid laat je 2 jaar na afsluiten van je studie starten met betalen. Dit wordt gedaan door te kijken naar jou loon en hoeveel je dus kunt missen.
Zoals al eerder gezegd zou ik mij afvragen waarom mijn moeder dat gedaan heeft.. misschien heb je een aantal keer laten zien niet slim met geld om te gaan? Ik roep maar wat hoor. ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:33

met lening moet je max 4 procent van je salaris terug betalen... als jij zeg een 2000 verdient in de maand hoef je max 80 te betalen per maand dan heb je dus 1920 euro over...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:34

Normaal gezien krijg je ook pas beschikking over je spaargeld vanaf je 18e, tenzij je het geld zelf gespaard hebt.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:34

Ik begin in schooljaar 2014-2015 aan een 2-jarige studie. Geldt die regeling dan ook voor mij in mn 2de jaar?

Sem_

Re: Spaargeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:35

Nee als het goed is niet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:35

FNews schreef:
Ik begin in schooljaar 2014-2015 aan een 2-jarige studie. Geldt die regeling dan ook voor mij in mn 2de jaar?

Nee, pas als je in 2015 begint met een studie :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:36

FNews schreef:

Nee, het gaat om het jaar waarin je begint met studeren. Ongeacht of je nog een aantal jaar moet of van studie veranderd. Dan moet je natuurlijk wel recht hebben op stufi.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 28-07-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:36

Ik kreeg mijn spaargeld ook pas op mijn 18e, dus heel raar vind ik het niet dat je moeder het apart gezet heeft :) Ik ben juist heel blij dat ik nu een potje achter de hand heb :j
Toen ik 16 was werkte ik naast mijn school en daar kon ik prima leuke dingen van doen!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:39

Cyella, Dankjewel voor je duidelijke uitleg!

Aan de ene kant snap ik TS wel dat ze bang is dat haar spaargeld niet veilig is. Dat was bij mij tenminste niet zo. Aan de andere kant hoor je wel vertrouwen in je ouders te hebben, en ik neem aan dat TS dat wel heeft.

TS, heb je een bijbaantje?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 12:40

FNews schreef:
TS, Ik snap je moeder wel dat je het nu nog niet krijgt. Spaargeld hoor je idd niet van te leven. Je hebt dat nu nog echt niet nodig lijkt me.

Het valt me nu wel op dat je van die rare topics opent. In een voedingstopic had je ook al vreemde reacties neergezet.

Ik heb het ook niet nodig. Ik wil het alleen nu zelf hebben, voor als we in de schuldsanering oid komen en het nog langer uitblijft voordat ik het geld krijg. Dan weet ik zelf waar het is en weet ik dat ik er beschikking over heb als er een noodgeval oid is.
Ook het feit dat ik misschien compleet bij mijn vader wil gaan wonen en ik het geld dan niet krijg omdat het haar niet aanstaat.

Ik geef het geld ook niet uit. Ik spaar al mijn geld altijd. Dus domme dingen doe ik niet met geld.

Bijbaantje had ik, mag nu niet ivm gezondheid. Maar dat is 100 of 125 euro de maand normaliter. Zodra mijn gezondheid weer op orde is ga ik ook direct weer werken.

Wel fijn om te weten dat ik gewoon kan gaan studeren. Ik dacht dat ik jaren moest gaan leven van een paar tientjes haha.

Dat ik rare topics maak? De wanhopigheid haha. En ook het feit dat ik kritiek gek genoeg zeer fijn vind.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:41

Ik stuur je even pb hoor.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:42

xEmily schreef:
Dungen schreef:

Studenten hebben nou eenmaal niet veel geld, zo is het leven, je bent echt niet de enige. Ga je nu maar weer zorgen maken over andere dingen!

Lening mag je jaaaaaaaaaren over doen om het terug te betalen!