Ik heb iemands leven gered (donor)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Re: Ik heb iemands leven gered (donor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:21

@imd nee dat is weer wat anders! Dat gebeurd gewoon op de bloedbank. Beenmerg via een apparaat gebeurd echt in het ziekenhuis!

Plasma is echt wat anders.
Ik heb niet meer geschikte aderen ervoor... bloedprikken is ook al bijna onmogelijk voor mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:22

Wat toevallig, de ene jonge meid red het leven van een andere jonge meid, gescheiden door oceanen maar voor altijd met elkaar verbonden,top.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:24

Voor mij ben je een ware held. Respect.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:24

loveshadow schreef:
Ah wat geweldig! Super dat het is aangeslagen, zeg. Ik sta ook al een tijdje ingeschreven maar stiekem knijp ik 'm wel een beetje als ik ooit een oproep zou krijgen. Hoe lang heb je zelf ongeveer nodig voordat je weer volledig op de been bent? In ieder geval ook van mijn kant een diepe buiging, je bent een held! :)

Wereldwijd inderdaad. De kans op een match is zo ongelofelijk klein dat dat eigenlijk wel moet :j

Verschilt per persoon, met het apparaat kan je diezelfde dag nog weer naar huis en fietsen.
Ik had toch wel heel erg veel last van mijn rug ( beenmergpunctie is inprincipe een botboring)
Ik kon pas na 4 dagen weer paardrijden en beetje normaal lopen.
(zegt wel wat als ik 4 dagen lang niet naar mijn paard toe ga ;p )
70% gaat via het apparaat, 30% via een operatie.

KLopt, de kans dat je ooit in je hele leven wordt opgeroepen is kleiner dan 5%

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:27

Wauw jij hebt echt je hart op de juiste plaats, respect.

Geweldig ook dat je dan zo'n mooie brief terug krijgt, het is goed terecht gekomen!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:32

Wow, ik loop al jaren hierover te dubben (vooral omdat een punctie nogal wat is), maar als via apparaat zou kunnen maakt het de keuze denk ik toch weer heel stuk makkelijker. Super dat je dit hebt kunnen doen.

Zou je in theorie nog een keer opgeroepen kunnen worden? Of laten ze het bij 1x?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:34

Wauw, wat goed dat je dit gedaan hebt!! _/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:34

Mir_U schreef:
Wow, ik loop al jaren hierover te dubben (vooral omdat een punctie nogal wat is), maar als via apparaat zou kunnen maakt het de keuze denk ik toch weer heel stuk makkelijker. Super dat je dit hebt kunnen doen.

Zou je in theorie nog een keer opgeroepen kunnen worden? Of laten ze het bij 1x?

In theorie zou het kunnen, die kans is 0,05x0,05= 0,0025. In praktijk is het echter nog nooit voorgekomen.
Maar eens moet de eerste keer zijn.
Als ik nog een keer gevraagd zou doen, zou ik weer volmondig ja zeggen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:35

Diep respect voor jou, geweldig!
En ook een erg ontroerende brief terug. Top! +:)+
Als ik wat ouder ben ga ik hier ook zeker over nadenken.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 27-07-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:35

Ik heb mij even ingelezen en heb mezelf opgegeven als donor, het duurt even voor je daadwerkelijk donor bent en tegen die tijd ben ik al afgestudeerd! Dus top dat je dit topic hebt geopend, want ik wist hier helemaal niets vanaf!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:36

Nessah schreef:
Ik heb mij even ingelezen en heb mezelf opgegeven als donor, het duurt even voor je daadwerkelijk donor bent en tegen die tijd ben ik al afgestudeerd! Dus top dat je dit topic hebt geopend, want ik wist hier helemaal niets vanaf!

SUPER!!!!!!!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:37

Wauw, wat een bijzondere brief Noor. Heel mooi! Echt respect voor je dat je dit hebt gedaan, mooi.
Laatst bijgewerkt door Femkex op 27-07-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:38

Ik ben wel erg ontroerd door je verhaal, en ook de reactie van de ontvanger!
Geweldig dat je dit gedaan hebt! :j

Ik ben wel benieuwd hoe je er toe gekomen bent om zo'n donor te worden?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:38

wauw wat super goed dat je dit doet zeg! echt heel erg moedig!
en die brief echt kippenvel had ik ervan gekregen!
zodra ik oud genoeg ben ga ik ook donar worden!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:38

simodi schreef:
Ik ben wel erg ontroerd door je verhaal, en ook de reactie van de ontvanger!
Geweldig dat je dit gedaan hebt! :j

Ik ben wel benieuwd hoe je er toe gekomen bent om zo'n donor te worden?

Ik was bloeddonor, toen bij de bloedbank lag er destijds een foldertje hierover. ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:41

Diep respect. En mooi dat je dit zo wilt delen. Kan geen bekendheid genoeg aan gegeven worden. Misschien trek je zo iemand over de streep om donor te worden op wat voor een manier dan ook. Zou geweldig zijn !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:43

Wat mooi :j Ik wist niet eens dat dit kon. Omdat beenmerg meestal binnen de familie gevonden moet worden ivm de match. Wat jammer dat jullie elkaar nooit persoonlijk mogen spreken/ontmoeten..? Je zou toch denken dat als jullie daar allebei mee in stemmen dat het geen probleem zou moeten zijn.

Loop je op kreuken vanwege de operatie of had dat een andere reden?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:44

Ben er stil van......... _/-\o_

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:45

Boras schreef:
Voor mij ben je een ware held. Respect.

Voor mij ook. Geweldig om te lezen dat er nog helden bestaan. Je maakt mijn dag, mijn week, helemaal goed!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:47

Wat een ontzettend mooie brief, heb er echt kippenvel van, en ben er echt stil van.
Diep respect voor jouw moedige beslissing, want beenmerg afstaan is niet niks. +:)+

Ik denk echt dat je mensen hiermee inspireert hetzelfde te doen.
Mij heb je in ieder geval over de streep getrokken, ik was al bloeddonor en na mijn overlijden doneer ik ook, maar dit gaat de volgende stap worden als het allemaal mogelijk is.

Edit: ik lees net de post van slimmerik, en zie dat jij precies dezelfde woorden gebruikt, TS je hebt mij inderdaad overtuigd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:48

Ongelooflijk, wat ben jij een held zeg!
Ik heb de brief met natte ogen zitten lezen, pas dan weet je echt wat zoiets voor iemand kan betekenen. Verder weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen, ik ben echt even stil van de brief die je ontvangen hebt.
Ik snap helemaal waar die privacywetgeving voor is, maar stiekem, heel stiekem, hoop ik voor jullie dat er toch een wonder gebeurt waardoor jullie elkaar ooit gaan tegenkomen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:50

Wauw, wat onwijs mooie brief. Ik krijg er kippenvel van!

En wat super dat je je aangemeld had als donor en dan ook nog eens donor mocht zijn. Respect voor jou, dat je dit gedaan hebt.

Ik heb overigens ervaring met de stamcelaferese vanuit het bloed, waarbij je dus aan een machine ligt. De stamcellen werden toen niet voor een ander uit het bloed gehaald, maar voor mezelf. Dat is inmiddels al twaalf jaar geleden, dus ik kan me er niet heel veel meer van herinneren. Ik heb het twee keer gedaan en volgens mij was ik beide keren snel hersteld.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:50

Wauw!! Wat goed van je!!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 15:50

Sammie schreef:
Wat mooi :j Ik wist niet eens dat dit kon. Omdat beenmerg meestal binnen de familie gevonden moet worden ivm de match. Wat jammer dat jullie elkaar nooit persoonlijk mogen spreken/ontmoeten..? Je zou toch denken dat als jullie daar allebei mee in stemmen dat het geen probleem zou moeten zijn.

Loop je op kreuken vanwege de operatie of had dat een andere reden?

Ik liep 2 dagen even op krukken omdat ik echt teveel last van mijn rug had, (had sowieso al een zwakke rug, dus dit erbij werd even teveel ;p) de 3e dag kon alweer zonder, de 4e dag zat ik op het paard, en de 6e dat had ik alweer een indoor eventing ;)

Ik snap ergens wel dat het vanwege een privacy wet is. Zij zal altijd het idee hebben dat zij iets verschuldigd is.

Stel je voor: Ik zit in geldproblemen over 30 jaar. Zij zou zich misschien verplicht voelen om mij te helpen.

ERgens vind ik het ook een heel mooi gebaar, dat je zo met elkaar verbonden bent. En dat je iets belangeloos doet.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:52

Wauw. Je bent een held. Dat je dit gedaan hebt. En die brief, ik wordt er stil van. Ik ga er later zeker over nadenken om donor te worden!