Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:51

Op mij komen zulke topics ook over als pure luiheid. Even snel op één site gekeken en daarna maar op bokt zetten want dan hoef je zelf zo weinig mogelijk te doen.

Opzichte ook wel slim natuurlijk, anderen jou 'klusjes' laten opknappen :D :')

vuurneon

Re: Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:53

Ooo ik ben dan weer zo extreem behulpzaam dat ik ook nog braaf alles opzoek :')
Ik hospitaliseer ze hahaha, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:53

Pniekepnak, daarom vroeg ik ook of het wel of niet zo was. Gok dat ts hier mijn vraag en gedachte wel snapt. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:55

Het is maar wat je zelf wil.

Wat betreft slim zijn, ik denk dat het wel degelijk met slimzijn te maken heeft. Door zelf de pootjes niet uit het kooitje te zetten denkt men 'ach, dat kan een ander wel voor mij doen, zijn vast wel mensen die dat doen. Dat scheelt mij weer tijd en energie'.
In dat opzichte vind ik het ook weer deels slim.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:03

Soms kan ik het ook echt niet vinden zoals ok ooit een topic had geopent voor welj bit goed zou zijn voor me verzorgpony, ik had een paar dingen op het oog maar ik kon op inernet de werking ect niet vinden. Is dat zou zo groot probleem? Ook om verschillende ervaringen ect te vragen? >;) en inderdaad, als je het niet wilt weten, klik je het niet aan >;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:12

Ik begrijp je ook Ts. Zo denk ik ook over 'help ik kan niet slapen' topics en 'er zit een beest in mijn kamer' topics :') no offence naar die bokkers! Maar vind het zo nutteloos haha. Kan ik ook wel topics openen als Help, ik heb een grijze haar' of 'help, wat moet ik eten vanavond?' :') maar ach, sommige mensen vinden het leuk om een topic over dat onderwerp te maken of hebben geen idee wat voor termen ze moeten gebruiken om te zoeken dus dan gun ik het hen wel. Je merkt vanzelf wel of je reactie krijgt, toch? :))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:13

Kesha1, in mijn ogen is het vragen om ervaringen net iets anders. Dan zijn meningen vaak verschillend en lees je het vanuit verschillende perspectieven. Valt in mijn ogen niet te vergelijken met het opzoeken van een bepaald geurtje, kledingstuk e.d.

Wat ik nu wel jammer vind, is dat in mijn ogen alle jongeren nu over één kam worden geschoren. Ik bedoel, niet iedereen steekt op die manier in elkaar. Daarbij lees ik denk ik meer topics van ouderen daarover dan van jongeren, als ik heel eerlijk moet zijn :=
Bovendien, het ligt denk ik eerder aan de tijd, dan generatie. Alles wordt ons tegenwoordig makkelijk gemaakt. Kijk maar naar thuisbezorging van eten, webshops, maar ook de kleine dingen zoals het openen van de auto, thermostaat regelen. Dan wordt het luie er wel enigszins in ontwikkeld. Met als resultaat dat wij over tig jaar niets zelf meer hoeven te doen, maar dat alles met één druk op de knop gebeurt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:28

Was mij ook al op gevallen, maar niet alleen op internet, ook in het dagelijks leven.

Sommige mensen vragen nu eenmaal makkelijk dingen aan een ander en als het even kan laten ze iets door een ander doen. Ben zelf het tegenovergestelde en moest altijd alles zelf doen, dus voor mij zijn veel dingen dan ook geen moeite. Sommige mensen lopen al te piepen als hun paard achter in de wei staat bijvoorbeeld en hem daar moeten gaan halen... ik denk ach, lekker wandelingetje is goed voor me. :D

En bijvoorbeeld water bakken vullen in de wei... dat wordt toch ook altijd door kaboutertjes gedaan?? :=

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:31

Nayomie schreef:

Wat betreft slim zijn, ik denk dat het wel degelijk met slimzijn te maken heeft. Door zelf de pootjes niet uit het kooitje te zetten denkt men 'ach, dat kan een ander wel voor mij doen, zijn vast wel mensen die dat doen. Dat scheelt mij weer tijd en energie'.
Het kost me minder moeite om in Google "dieet nijlpaard" in te typen dan dat het me kost om naar Bokt te gaan, na te moeten denken over waar ik mijn topic het beste kan plaatsen (nijlpaarden zijn immers ook paarden, maar misschien is 'Beestenboel' toch beter), naar het betreffende subforum te navigeren, op de knop 'Nieuw onderwerp' te klikken en "hoi, ik heb een vraagje: weet iemand hier wat nijlpaarden precies eten?" in te typen. :))

Overigens is het inderdaad niet alleen de jeugd die dingen snel vraagt. Hoe vaak ik wel niet door m'n moeder opgetrommeld wordt als er iets misgaat met de wifi/iPad/camera/telefoon/noem-uw-elektronische-object, terwijl ik er ook geen verstand van heb, maar in elk geval niet te bedonderd ben om gewoon te googlen of zelf even op wat knopjes te drukken. :=
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 26-07-14 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:34

Zo zit niet iedereen inelkaar. Het is denk ik ook dat mensen liever niet lading tekst willen doorzoeken voor informatie, maar dat ze het gewoon even simpel willen houden.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:38

Maar zo word je natuurlijk nooit handig met Google. :+ En 9 van de 10 keer als je op paardgerelateerde dingen zoekt is Bokt een van de eerste hits, dus sla je twee vliegen in één klap: je hoeft zelf geen topic aan te maken en Google heeft meestal sneller de juiste topics te pakken dan de zoekfunctie van Bokt zelf.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:41

_Summerly_ schreef:
Maar zo word je natuurlijk nooit handig met Google. :+ En 9 van de 10 keer als je op paardgerelateerde dingen zoekt is Bokt een van de eerste hits, dus sla je twee vliegen in één klap: je hoeft zelf geen topic aan te maken en Google heeft meestal sneller de juiste topics te pakken dan de zoekfunctie van Bokt zelf.

Google vraagt nu niet echt een bepaalde vaardigheid :+

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:43

Toch wel degelijk, want als je niet de gewenste resultaten krijgt, doe je toch iets niet goed. Het klopt dat je inderdaad alleen maar hoeft te kunnen typen, maar bepaalde denkstappen zijn wel vereist wil je effectief kunnen zoeken. Als ik wil weten wat mijn nijlpaard moet eten en ik typ alleen 'nijlpaard' of 'dieet' in, kan ik inderdaad lang zoeken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:45

Ik denk dat het eerder met een soort brutaliteit te maken heeft, al klinkt dat erg negatief. Misschien is chochme een beter woord, maar dat zal niet iedereen kennen.

Ik ben zo iemand zie bijvoorbeeld in een winkel liever een uur zoekt dan iets aan een medewerker vraagt. Zeker vroeger. Ik kijk liever op een kaart dan dat ik de weg vraag. Ik wil mensen niet lastig vallen met mijn 'probleem'. Ik schaam me soms ook een beetje als ik met iemand ben die wel iets snel vraagt, al ben ik dan wel weer blij dat ík het tenminste niet hoef te vragen.
Maar dan krijg je dus vaak opmerkingen als 'vragen staat vrij' en 'brutalen hebben de halve wereld'. Daar lijkt toch steeds meer de voorkeur naar uit te gaan. Misschien dat kinderen steeds meer opgroeien met dat principe en daarom dingen zo snel vragen, zonder zelf eerst goed te zoeken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:46

_Summerly_ schreef:
Nayomie schreef:

Overigens is het inderdaad niet alleen de jeugd die dingen snel vraagt. Hoe vaak ik wel niet door m'n moeder opgetrommeld wordt als er iets misgaat met de wifi/iPad/camera/telefoon/noem-uw-elektronische-object, terwijl ik er ook geen verstand van heb, maar in elk geval niet te bedonderd ben om gewoon te googlen of zelf even op wat knopjes te drukken. :=

Je wil niet weten hoevaak ik van dat soort klusjes voor anderen (dan heb ik het over ouderen) kan gaan doen :+

_Summerly_ schreef:
Toch wel degelijk, want als je niet de gewenste resultaten krijgt, doe je toch iets niet goed. Het klopt dat je inderdaad alleen maar hoeft te kunnen typen, maar bepaalde denkstappen zijn wel vereist wil je effectief kunnen zoeken. Als ik wil weten wat mijn nijlpaard moet eten en ik typ alleen 'nijlpaard' of 'dieet' in, kan ik inderdaad lang zoeken.

Je snapt wel wat ik bedoel ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:49

Joh, laat iedereen lekker topics openen over wat ze willen en als dat iets opzoeken is omdat ze het zelf niet kunnen vinden door luiheid of echt niet weten hoe en anderen vinden het prima om dat voor ze op te zoeken, dan zie ik het probleem niet.. Vind je het niet interessant, klik het weg... Het zorgt er in ieder geval voor dat er wat te lezen is op Bokt als ik niets te doen heb :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:50

_Summerly_ schreef:

http://fantastischebeesten.blogspot.nl/2011/02/hoeveel-eet-een-nijlpaard.html

LOL....

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:53

papagroom schreef:
_Summerly_ schreef:

http://fantastischebeesten.blogspot.nl/2011/02/hoeveel-eet-een-nijlpaard.html

LOL....
O damn, ze eten dus geen kattenbrokjes. :\

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:53

Nayomie schreef:
_Summerly_ schreef:

Je wil niet weten hoevaak ik van dat soort klusjes voor anderen (dan heb ik het over ouderen) kan gaan doen :+

Dat is iets anders. Dat is de angst voor techniek die veel ouderen, vooral vrouwen, hebben. Mijn vader vergelijkt dat altijd met dyslexie. Ze zien het apparaat wel, maar kunnen het niet 'lezen'. Mijn moeder wordt al zenuwachtig van de betaalautomaat in een parkeergarage. Wij zeggen altijd 'gewoon doen wat op het schermpje staat', maar zij moet eerst dat hele ding bestuderen voordat ze überhaupt het schermpje gevonden heeft. :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:56

Ik heb het niet over hoe iets werkt, daarvoor bied ik altijd hulp aan. Maar waar ik op doelde was écht luiheid. 'Nayomie, kun je dit even doen?' 'Kun jij dat even toevoegen' terwijl die mensen dat onderhand zelf ook al vaak genoeg hebben gedaan :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:52

Tjoh, ik hou wel van de slappe topics, zonder echte inhoud.
De nutteloze vragen skip ik gewoon. Als het je niet bevalt, is het toch niet moeilijk om topic weg te drukken? Of helemaal niet te openen?

Dit topic gaat niks bereiken, dus kun je als nutteloos beschouwen, tja zo valt er op alles wel wat aan te merken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:04

Dat klopt niet helemaal, zoals murthul al aangaf: is een topic echt nutteloos kan er getemt worden en dan wordt het gesloten of in sommige gevallen verplaatst naar de HuisKamer. Dingen als, wie weet of er een V&D in amsterdam ligt of hoeveel is 2+2. Dat soort vragen zijn eigenlijk niet de bedoeling hier op bokt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:21

Voor mij is het geen luiheid maar puur dommigheid. Het is zoveel meer werk om een topic te openen en te checken dan een paar woorden in Google in te toetsen. Het is ook een vorm van aandacht vragen. Joehoe ik ben er ook nog!
Ik heb een vriendin die nog wel durft te bellen om te vragen waar de mayo bij de ah ligt.

Serita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:23

Wat _Summerly_ ook al zei merk ik ook best wel in het dagelijks leven. Op de een of andere manier kunnen bepaalde mensen (niet alleen jongeren maar regelmatig ook in andere leeftijdscategorieen) niet de juiste zoekterm verzinnen om op te gaan zoeken.
En daardoor vinden ze vaak op google precies niet wat ze zoeken, als ze het een keer proberen. En als anderen je dan willen helpen, leer jet het ook niet echt.

Kwestie van gemak en vast idd opvoeding en nog een heleboel meer dingen. Ik negeer de topics idd ook gewoon hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:30

Ik zie het niet als dommigheid, maar eerder een symptoom van deze tijd. De patatgeneratie, die idd alles aangereikt krijgt wat hun hartje begeert, en nergens voor heeft moeten knokken. En dat uit zich in het gezeur om een pony, tot het pushen omdat ze toch dat paar schoenen van merk X willen hebben omdat ze anders niet meetellen, tot idd het aan het werk zetten van anderen omdat ze niet geleerd hebben om dingen zelf op te lossen of er ook maar enige moeite voor te moeten doen.

De oudere generatie, dat is een ander verhaal. Techniek verandert zo snel, en soms weten ze ook niet waar ze het zoeken moeten. Als mijn moeder een telefoonnummer hebben moet, pakt ze nog steeds de gouden gids, en ik duik het internet op.....het komt gewoon niet in ze op.