Uit huis, naar Antwerpen -- hulp gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 18:36

mcsjelle

Re: Uit huis, naar Antwerpen -- hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:41

Ik woon al 8 jaar in Gent, maar nog altijd bij mamsie ingeschreven en ook mijn zorgverzekering heb ik nog altijd in Nederand. Als je wilt gaan werken in Antwerpen kun je je wel beter daar inschrijven.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:45

Ow en trouwens, veel huisbazen van koten willen helemaal niet dat je je inschrijft op je kotadres, omdat dat andere verzekeringen voor de kotbaas vereist ofzoiets. Dus als je dat toch wilt, zou ik dat wel even aan je huisbaas vragen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:46

Meest voordelig is inderdaad om OV weekend te nemen en dan een campuskaart van roosendaal naar antwerpen. Hoe het met uitchecken geregeld is weet ik niet meer, want reis nooit over de grens meer.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 18:54

dankjewel mcsjelle,

ik zie dat de trein die ik zal nemen wel stopt in roosendaal maar of er dan op het perron een in/uitcheckpaal staat is de vraag hahah. misschien maar gewoon eens naar toe rijden. dan weet ik het:P

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:06

Mijn trein stopt ook in Roosendaal, heb alleen geen idee waar bij Roosendaal het incheckpaaltje staat. De vorige keer dat ik met de trein naar België ging, in 2011, had ik nog een studenten-ov en hoefde ik niet in te checken. Als ze bij de NS een beetje hebben nagedacht, staat er gewoon 1 op het perron. Maar de vraag is of ze dat hebben gedaan :')

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:08

hahah het blijft de ns he.... maar ik ga misschien maar eens met de ns bellen die kunnen mij dat wel vertellen

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:11

Tegenwoordig staat er op elk spoor van een groot station wel een incheck/uitcheck paaltje :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:27

Dat zou ik toch even uitzoeken.. In Nijmegen staan ze bijvoorbeeld niet op het spoor en dat is wel een redelijk groot station!

EDIT: ik was laatst op station Roosendaal en ik meen me te herinneren dat ze daar wel op het spoor staan!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:30

Ik weet dat er wel over gesproken is dat je in de internationale trein moeilijk kunt uitchecken en dat er naar een oplossing is gezocht, dus neem aan dat er wel iets voor geregeld is.

Er bestaat trouwens ook een facebookgroep: Ik ga naar Nederland en neem mee... Waarop mensen carpoolmaatjes zoeken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 09:44

ik ben niet zo van het carpoolen, ik ga liever met de trein :) maar bedankt voor de tip

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:16

Hoe staat het hier met alle voorbereidingen? Ik ben gister mijn kamer wezen bezichtingen. Het gebouw waar ik in terecht kom is helemaal nieuw, dus ik ben de eerste bewoner van mijn kamer. Ik heb echt heel veel zin om daar mijn eigen plekje van te gaan maken! :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:13

Nou @dream_lot, ik hoorde net dat wij niet alleen huigenoten worden, maar zelfs bijna buren. Ik ga kamer B1.8 huren in het Floraliënhuis :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:14

leintje_ schreef:
Nou @dream_lot, ik hoorde net dat wij niet alleen huigenoten worden, maar zelfs bijna buren. Ik ga kamer B1.8 huren in het Floraliënhuis :D

Hier de andere buurvrouw *\o/* B1.7! Dan hebben we alleen maar bokkers in het rijtje :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:17

StableDoor schreef:
leintje_ schreef:

Hier de andere buurvrouw *\o/* B1.7! Dan hebben we alleen maar bokkers in het rijtje :D

Jeeeeeej! *\o/* Foto's ga ik uploaden en dan doorsturen :)

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:25

Ik kom je topic nu pas tegen maar je kan je wel wat info geven over het reizen, ik ben namelijk een doorgewinterde reizer met de trein van NL naar Belgie..

Alle treinen richting Nederland stoppen in ieder geval op Roosendaal, zowel de stoptrein als de intercity richting Rotterdam/Den Haag HS (alleen de Thalys niet maar die is zo duur dat ik er niet vanuit ga dat je daar mee gaat reizen). Op Roosendaal hebben ze tegenwoordig wel incheckpoortjes, als je op Roosendaal moet overstappen omdat je bijvoorbeeld in de stoptrein zit is het handig om te weten waar je moet gaan zitten omdat de overstappen vaak niet zo lang zijn (vaak meot je nogal rennen, lange leve de NS). Mocht je in de stoptrein zitten vanaf Antwerpen dan is het het best om ergens achteraan de trein te gaan zitten, dan ben je snel bij een in of uitcheckpoortje en bij de trap. Bij de intercity vanaf Brussel Zuid/Antwerpen naar Rotterdam/Den Haag HS kan je dan weer het best vooraan gaan zitten om dicht bij een in en uitcheckpoortje te zitten en snel naar de trap te kunnen.
De stoptrein sluit trouwens ook aan op een intercity richting Rotterdam :)

In- en uitchecken hoeft niet altijd, bijvoorbeeld als je in de intercity naar Rotterdam/Den Haag HS zit en je blijft gewoon de hele rit zitten hoef je niet in en uit te checken als je op dat moment gratis reist met je OV chipkaart, heb je alleen 40% korting op die dag raad ik het aan om gewoon een kaartje te kopen, scheelt je een hoop geren en gehaast..

Wat betreft het inschrijven in Belgie, ik heb het ook niet gedaan. Omdat op het moment dat ik mij ging inschrijven op de UA er een brief lag voor de Nederlandse studenten waarop stond dat zolang je vaak naar huis gaat (denk dus aan elk weekend) je gewoon in NL in geschreven mag blijven staan. Ik heb zo ver ik weet ook gewoon mijn verzekering in NL en ontvang gewoon nog zorgtoeslag.

Jammer dat jullie al kamers hebben, wilde net zeggen dat bij mij in het huis nog een paar kamers vrij komen, had jullie graag uitgenodigd!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:56

Dankjewel voor je uitgebreide bericht Pferdelove! :) Zeker jammer van de kamers :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:13

Ga iig voor een campuskaart vragen op het station (69 cent enkele reis naar/van Roosendaal, geldig tot je 26 bent). Internationale kaartjes moet je bij de balie kopen. Ga je verder dan Roosendaal (dus als je met korting reist ipv gratis) dan betaal je €3-4 aan servicekosten. Dan kan je beter online bij ns internationaal of hoe het nu ook heet je kaartje kopen en zelf printen. Inchecken op Roosendaal is dan niet nodig omdat je internationaal rijdt. Pas met je overstap check je in (mits je gratis reist, anders heb je je papieren kaartje tot je eindbestemming).

Andersom naar Belgie toe kan je kaartje gewoon in een automaat kopen (die met NS logo erboven waar ook eenmalige chipkaarten bij gekocht kunnen worden). Maar als je gratis reist op OV en met campuskaart hoeft dat niet en check je dus ook niet in (want je kan niet uitchecken). Reis je met korting in NL of zonder campuskaart koop je wel een kaartje. Daar moet je tegenwoordig wel mee inchecken. En in Antwerpen kan je die gewoon weggooien. Die zijn een maand geldig, de oude papieren kaartjes kon je vaker gebruiken als je niet werd gecontroleerd. Maar nu met inchecken weet ik niet of dat gaat. Of dat ze kunnen zien dat die al een andere dag gebruikt is..

Als je van plan bent vrijdagen na half 7 te reizen en op zondag terug. Dan neem je best de OV vergoeding (die krijg je van DUO automatisch, wil je toch OV dan even online zelf aanpassen!). Een weekendabo is namelijk €29/maand (actie momenteel, maar normaal ook slechts €40). Je campuskaart is helemaal spotgoedkoop, dus dan maak je "winst" op je vergoeding.

Inschrijven in Antwerpen en uitschrijven in NL moet je niet doen. Je gaat regelmatig terug etc (en zo niet: hoe controleren ze dat). Als je naar een huisarts of tandarts moet dan gaat dat gewoon goed hoor. Weet niet precies hoe het werkt maar NLse kotgenoten zijn al weleens langs een huisarts geweest.

Ow mocht je paracetamol gebruiken zo nu en dan als je ziek bent. Vergeet die niet uit NL mee te nemen. Dat verkopen ze in Belgie namelijk niet in de winkels. Enkel bij de apotheek en dan heel stuk duurder als wat wij gewend zijn.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:47

Bedankt Idinn :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:12

Hallo!

Wat leuk dat jullie naar Antwerpen gaan en ook buren van elkaar worden! Ik ben een vriendin van Leintje en kwam via haar dit topic tegen. ;)

Ik zie veel diergeneeskunde studenten hier en ik wilde ze wijzen op het leuke diergeneeskunde topic op bokt: Yipee @ [HK] #2; We can't keep calm, we're vetstudents!

Heel veel mensen uit Belgie praten ook in dit topic. Handig ook voor tijdens je studie om tips en andere dingen uit te wisselen. En het is ook gewoon gezellig. ;)

Veel succes en ook vooral plezier met de voorbereidingen!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:45

Nou ik heb me opgegeven voor de verkenningsdagen :D

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:57

Gaat een van jullie ook het overbruggingsonderwijs doen?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:51

Ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:49

Dat zou ik niet aanraden. Wiskunde krijg je niet, dus dat is al onzin om te volgen. En met natuur en scheikunde starten ze met de colleges ook gewoon bij het begin. Natuurkunde is (althans toen ik het volgde) gewoon dom formules stampen en kunnen toepassen op een vraagstuk. En meerkeuzevragen (tip: bekijk zeker de oude examenvragen :+). Scheikunde is wel verandert (andere prof ook) dus dat zou je anders even moeten vragen in het topic aan degene die dat hebben gehad. Of die ook nog gewoon bij begin begint of dat daar overbruggingsonderwijs wel nuttig voor is.

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:11

Mensen die van ons jaar overbruggingsonderwijs hebben gedaan hebben er helemaal niks aan gehad! Wat idinn ook zegt, ze beginnen bij alles aan het begin. Maar inderdaad scheikunde weet ik ook niet, na ons jaar is er weer een andere prof gekomen..