Niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:55

Wat vervelend zeg! Ik heb dat ook eens gehad (wel vaker ook maar dan over andere dingen).

dan droom ik ook inderdaad dat bv mijn moeder overlijd en word dan wakker en moet huilen, de hele tijd en dan denk ik bij mezelf huilen heeft geen zin ze is er niet meer. En dan huil ik nog erger. De volgende kom ik verdrietig naar beneden en dan zie ik mijn moeder..

Ik heb dan ook geen neiging om te bellen omdat ik er 100% van overtuigd ben dat ze al een week overleden is. Wel heb ik mijn vriend gebeld huilend om te zeggen dat ik het niet meer alleen trok en hem terug wilde. Dat was overdag, hij was in de ochtend werken en had geen bericht gestuurd. Hij had geen flauw idee waar ik het over had haha.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:59

Is er iets in zo'n droom wat je kan koppelen aan een bepaalde gedachte. Als het goed is heb je dat al een beetje geoefend met lucide dromen.

Ik kan bijvoorbeeld alleen lucide dromen als ik luchtzwem. Ik heb overdag ooit bedacht, als ik luchtzwem, dan weet ik dat ik droom, want in real life kan ik niet luchtzwemmen. Dit heb ik wekenlang 'herhaald', gewoon overdag/voordat ik ging slapen. Als ik nu toevallig in m'n droom luchtzwem gaat er gelijk een lichtje aan: 'heeee wacht 'ns even, ik droom…' en dan schakelt er een soort van knopje om en kan ik volledig m'n droom beheersen (dus helemaal lucide).

Bijvoorbeeld: stel, je moeder gaat altijd op dezelfde manier dood of, je wordt altijd opgebeld door iemand die verteld dat je moeder dood is of, iets wat in elk geval ALTIJD in dit soort dromen voorkomt, dit 'plaatje' koppel je aan de gedachte: 'als dit gebeurt, dan weet ik dat ik droom'. Herhaal die gedachte voordat je gaat slapen, net zo lang totdat je dit ook daadwerkelijk realiseert als je een keer dat punt tegenkomt in je droom.

Hopelijk wordt je dan zo lucide dat je je eigen droom kunt beheersen: misschien kun je je moeder wel redden of kan je de droom toch nog tot een goed einde brengen.

Calanddra

Re: Niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:20

Ik herken je gevoel helemaal. Ik heb ook weleens nachtmerries dat ik de mensen waar ik van houd verlies en ben daar dan vaak ook nog zeker n paar uur van slag van nadat ik wakker ben geworden. Onlamgs gedroomd dat iedereen was overleden bij een vloedgolf, wat voelde ik me vreselijk, werd ook huilend wakker en heb me de hele dag er naar onder gevoeld. Als ik wakker word weet ik dat t niet echt is, maar het voelde wel echt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:22

_Nelleke_ ik droom regelmatig dat ik telekinese kan, maar mn hoofd wil dan niet realiseren dat dat niet kan dus dat ik droom :')

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:31

Ik heb ook wel eens last van dat soort nare dromen. Niet regelmatig maar toch wel af en toe.
Zoals meer mensen hebben dat er iemand dood gaat, of dat het uit gaat met mijn vriend, of dat ik bijv. achterna gezeten wordt en dan kan ik niet hard rennen omdat mijn benen hartstikke zwaar worden en ik ga heel langzaam en raak in paniek. Dat soort dromen. Ik word dan huilend wakker, of helemaal bezweet, ook wel eens met een razend kloppend hart.

Echt heel erg vervelend. Ik ben ook wel benieuwd wat er tegen kan helpen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:33

_Nelleke_ schreef:
Is er iets in zo'n droom wat je kan koppelen aan een bepaalde gedachte. Als het goed is heb je dat al een beetje geoefend met lucide dromen.

Ik kan bijvoorbeeld alleen lucide dromen als ik luchtzwem. Ik heb overdag ooit bedacht, als ik luchtzwem, dan weet ik dat ik droom, want in real life kan ik niet luchtzwemmen. Dit heb ik wekenlang 'herhaald', gewoon overdag/voordat ik ging slapen. Als ik nu toevallig in m'n droom luchtzwem gaat er gelijk een lichtje aan: 'heeee wacht 'ns even, ik droom…' en dan schakelt er een soort van knopje om en kan ik volledig m'n droom beheersen (dus helemaal lucide).
.

Wat bedoel je met luchtzwemmen? :o

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:35

Een droom die als nachtmerrie omschreven word, is dacht ik een droom waar je wakker van word.
Dus ook als je huilend wakker word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:37

ThreeFingers schreef:
Een droom die als nachtmerrie omschreven word, is dacht ik een droom waar je wakker van word.
Dus ook als je huilend wakker word...

Heh?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:37

Wat vervelend TS. Zelf heb ik er ook heel erge last van, alleen dan bel ik niet direct. Bij mij zit het hem erin dat mijn ex mij achtervolgt en in de smiezen houdt, en laatst of eigenlijk dat ik eergisteren nog zo naar droomde dat ie mij kapot kwam schieten :o.
Heb dan zelf ook wel erge angst als ik alleen ben in het donker, teveel narigheid gehad en gezien van mijn ex.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:47

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:53

DianXX schreef:
_Nelleke_ schreef:

.

Wat bedoel je met luchtzwemmen? :o

Zwemmen in de lucht, vliegen (:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:51

Geef mij trouwens een pammetje en ik heb écht een bizarre onwerkelijke nacht. De dag erna ben ik ook echt heel maf nog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:06

Ik vind het ook iets genant en ook wel prive, maar goed. Ik droom al jaren heel naar. Met regelmaat droom ik heftig en als ik wakker wordt kom ik er niet vanaf. Als het lukt, draai ik me om en wil ik een andere wending aan die droom geven. Maar word ik ermee wakker lukt het me niet om van de gedachte uit die droom af te komen. Het vervaagd wel weer qua beeld, maar de gedachte draag ik nog even bij me.
In verschillende dromen komen mensen voor die overleden zijn en dan leven. Maar situaties en verhoudingen kunnen anders zijn.
Van deze dromen ben ik me wel bewust dat ik nog veel moet verwerken, omdat ik het weg stop. Heb er gewoon geen zin in, maar ik heb wel de gedachten bij me dagelijks, dus als het in je dromen eruit komt, snap ik.

Andere dromen zijn als ik iets naars op tv heb gezien bijv. Ik kan echt niet naar enge of hele nare films kijken. Toen ik jong was wel, maar sinds de laatste jaren niet meer.
Terwijl ik wel weet dat ik vroeger ook nachtmerries had en behoorlijk heftig was in mijn slaap.

Ik word van alles wakker, dus heel vast slaap ik niet altijd. En ik word ook niet uitgerust wakker.

Je kan er vast aan werken. Bij mij heeft het wel effect op mn humeur soms.

Wat ik nu doe is iets vrolijks aanzetten op tv en daarmee in slaap vallen. Iets van comedy central. dat werkt op zich best goed. Nadeel is dat tv nog even aan staat en daarna op standby, maar goed, het helpt mij.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:08

Heel herkenbaar, alleen had ik het als kindzijnde. Ik had altijd nachtmerries over 'de dieven'. Was echt super realistisch en doodeng. Waren 2 dieven die me altijs wouden pakken en vermoorden. En dat vermoorden was dan op manieren die je in vieze horrorfilms ziet... Ik was tussen de 6 en 10 odzo toen ik dit had. Echt geen idee hoe ik er dus altijd bij kwam want heb helemaal geen traumatische dingen in mn jeugd meegenaakt ofzo. Ik was dan ook echt bang als ik dan nog wakker was, ook omdat ze volgens mij achter mn kast leefden :+
Ik heb dit oa. Opgelost door mezeld wakker te kunnen naken in mn slaap. Heel handig want dat kan ik nu nog steeds :P Eerste stap is dan merken dat je droomt, als je bijv iets ziet wat niet kan of een gebied wat je niet kent oid. Wat ik dan deed is mn ogen 10 seconden lang heel hard dichtknijpen en dan opeens open doen. Dan werd ik in t echt ook wakker, wel meteen licht aan doen want je bent dan echt verschrikkelijk moe.
Later is dit uirgebreid tot lucide dromen, toen was de angst helemaal afgelopen. Ik kon namelijk besturen hoe ik t wou, ook t weer bijv. Hoefde er toen dus niet meer bang voor te zijn en toen was t afgelopen :P
Dat luchtzwemmen is ook heel herkenbaar trouwens! Dat deed ik ook altijd :')

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 03:10

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 04:01

Jeetje, kom er dus net achter dat ik ook slaapverlamming heb (gehad), wist niet dat er een benaming voor was. Maar gelukkig de laatste jaren weinig last van, had het vaak tijdens mijn latere tienerjaren, hele beschrijving klopt. Goh... :=

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 06:55

Met slaapverlamming heb ik mezelf aangeleerd geluid te maken of mijn ademhaling aan te passen, zodat mijn man me wakker kan maken. Die heeft daar vaak nog moeite mee ook, want ik word daar niet makkelijk wakker uit! Na zo'n verlamming ben ik vaak nog een hele tijd naar. Ik ben gelukkig niet alleen wat dat betreft.

En net als nu, ik heb mijn slaap gehad, maar ik blijf wakker. Ik ga nu niet meer slapen, want dan ga ik raar dromen. Ik heb nogal eens dromen waarbij dat rotgevoel blijft hangen overdag. Meestal als ik op mijn rug slaap. Op mijn zij nergens last van.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:49

mick75 schreef:
Heb het wel af en toe dat ik echt de hele dag blijf hangen in een droom. Dan weet ik later nog precies wat ik gedroomd heb en kan de sfeer van die droom ook niet loslaten. Ben dan ook de hele dag een beetje van de wereld/ van slag. Geen idee hoe je daar uit moet komen, ik zit het maar gewoon uit en tegen de buitenwereld zeg ik dat ik mijn dag niet heb.

Ik herken dit. Het gebeurt niet vaak, maar soms heb ik een droom die zo intensief is (dus bv met overlijden of extreme ruzie) dat ik 's ochtends heel verdrietig wakker word en dat gevoel de hele dag blijft hangen. Ik weet meteen bij het wakker worden dat het een droom is geweest, maar de intense gevoelens blijven de hele dag.
Ik heb dit trouwens ook wel eens gehad met een goede droom. Dan was ik in mijn droom verschrikkelijk verliefd (op wie dan ook) en dan was ik de hele dag blij en gelukkig en liep ik met dat verliefde gevoel rond :D

Wel bijzonder om te lezen hoe iedereen zijn dromen beleeft. Ik weet dus bijvoorbeeld (bijna) elke ochtend wat ik die nacht gedroomd heb (soms meerdere dromen), maar dat ben ik vrij snel weer kwijt (ik schrijf niets op). Ik kan echter niet mijn dromen beïnvloeden en daar heb ik ook geen behoefte aan.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:04

jullie hebben allemaal dromen met geesten of wat dan ook
maar je moet die beelden ergens hebben gehoord of gezien misshcien helpt het om geen horrofilms te zien en niet meer horror boeken te lezen dan kom je er ook niet in aanraking door

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:18

lieveli schreef:
Het niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie is ontstaan in mijn late pubertijd/adolescentie. Misschien is het een hormonaal dingetje, ik weet het niet. Vanmorgen was de eerste keer sinds 3 jaar maar ik ben de hele dag al meh. Ik kijk zo'n 4 a 5 horrorfilms per week, maar daar heb ik nooit last van.

Slik je sindsdien de pil? Nachtmerries kunnen soms ook als bijwerking optreden...

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:20

Hier al vanaf kleutertijd last van nachtmerries...
sinds pubertijd wel stuk minder en meer voorspelbaar wanneer ze komen, bij mij komen ze de week voor mijn menstruatie en de eerste paar dagen daarvan, ik heb dan altijd 's nachts iets verhoging en dan ga ik dromen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:22

Weet niet of het al gezegd is, maar misschien kan je reality checks intrigreren in je dagelijks leven? In een droom bestaat er geen tijd, als je bijvoorbeeld gewend bent om op je horloge te kijken dan zal je waarschijnlijk 'wakker' schrikken omdat het niet is wat je verwacht te zien.

http://www.world-of-lucid-dreaming.com/ ... hecks.html

Hier staat het uitgelegd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:47

Linea schreef:
lieveli schreef:
Het niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie is ontstaan in mijn late pubertijd/adolescentie. Misschien is het een hormonaal dingetje, ik weet het niet. Vanmorgen was de eerste keer sinds 3 jaar maar ik ben de hele dag al meh. Ik kijk zo'n 4 a 5 horrorfilms per week, maar daar heb ik nooit last van.

Slik je sindsdien de pil? Nachtmerries kunnen soms ook als bijwerking optreden...

Nee ik gebruik geen anticonceptie

bloem12 schreef:
jullie hebben allemaal dromen met geesten of wat dan ook
maar je moet die beelden ergens hebben gehoord of gezien misshcien helpt het om geen horrofilms te zien en niet meer horror boeken te lezen dan kom je er ook niet in aanraking door

Je advies is lief bedoeld maar ik denk niet dat het echt toepasselijk is in dit topic

DianneM schreef:
Met slaapverlamming heb ik mezelf aangeleerd geluid te maken of mijn ademhaling aan te passen, zodat mijn man me wakker kan maken. Die heeft daar vaak nog moeite mee ook, want ik word daar niet makkelijk wakker uit! Na zo'n verlamming ben ik vaak nog een hele tijd naar. Ik ben gelukkig niet alleen wat dat betreft.

En net als nu, ik heb mijn slaap gehad, maar ik blijf wakker. Ik ga nu niet meer slapen, want dan ga ik raar dromen. Ik heb nogal eens dromen waarbij dat rotgevoel blijft hangen overdag. Meestal als ik op mijn rug slaap. Op mijn zij nergens last van.

Haha ik heb exact hetzelfde trucje als jij, hoewel ik soms wel eens hallucineer dat ik geluid maak :')

Maar slaapverlamming vind ik niet meer eng, het helpt me bij het lucide kunnen dromen.

Cyella schreef:
Weet niet of het al gezegd is, maar misschien kan je reality checks intrigreren in je dagelijks leven? In een droom bestaat er geen tijd, als je bijvoorbeeld gewend bent om op je horloge te kijken dan zal je waarschijnlijk 'wakker' schrikken omdat het niet is wat je verwacht te zien.

http://www.world-of-lucid-dreaming.com/ ... hecks.html

Hier staat het uitgelegd

Omdat ik lucide kan dromen lukt dit af en toe. Eergisteren dus niet :')

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:00

Vanwege veel terugkerende nachtmerries in de kindertijd heb ik me aangeleerd om mijzelf wakker te maken, maar vooral ook om de nachtmerrie onder controle te krijgen.

Als ik wakker wordt moet ik namelijk iets doen of het licht aan hebben anders val ik er zo weer terug in. Dus heb ik geleerd de nachtmerrie te herkennen en mijzelf in een heldenrol te verplaatsen en dus de confrontatie aan te gaan. Vaak wordt ik dan okk wel wakker maar niet meer angstig of met een heel hard kloppend hart.

Verder als ik ga vechten versneld mijn ademhaling (ook dus als het met oozet is) en sinds ik een vriend heb maakt hij me wakker. En nu ik erover nadenk heb ik bijna nooit meer een nachtmerrie en als het komt is het 1 keer per jaar en vaak als hij een nacht niet thuis is.

Ik droom verder nog altijd, vaak bewuste fantasy dingen die ik leuk vind. Ik verzin in mijn lichte slaap een leuk scenario en dan springt mijn geest vanzelf naar iets heel geks toe. Dan wordt ik in de ochtend wel wakker met een gevoel van hoe kwam ik daar nou bij uit :P.

Heb wel 1 keer gehad dat ik droomde knallende ruzie te hebben gehad met mijn vriend (terwijl wij nooit ruzieen) en was echt even in de war. Moest ik nu nog boos op hem zijn of niet :P . Heb toen sochtends maar gevraagd of we ruzie hadden gehad.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:03

Dat snap ik, maar ik neem aan dat je niet alles geprobeerd hebt. Het is echt de bedoeling dat je dit systematisch overdag ook doet als een soort van 'tik', zodat je dat in de droom ook doet. Als het niet werkt, dan werk jij er ook nog niet genoeg aan :)