Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:26

Sorry dat ik het zeg TS maar ik vind wel dat je heel erg naief (geweest) bent om hem er onder deze voorwaarden te laten wonen. Je bent niet voor niets uit elkaar neem ik aan en waarom zou jij je dan nog laten binden door dit? Stel nou dat jij een leuke vent tegen komt kunnen jullie niks omdat jouw loon al onder deze hypotheek is meegenomen.

Verder als je NHG hebt had je toen dus misschien nog wel wat kunnen regelen wat betreft restschuld. Of hij had jou uit moeten kopen maar je gaf al aan dat hij dat toen der tijd financieel niet kon. Dus grote kans dat hij de hypotheek ook niet had kunnen betalen in zijn eentje. Dan had je aanspraak kunnen maken op de NHG en was je los van hem geweest en was je er zelf minder slecht uitgekomen dan nu waarschijnlijk het geval gaat zijn.

Ik zou eerst de bank bellen wat zij adviseren en dan eens kijken met rechtsbijstand oid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:27

Goed dat je je er ruim van te voren in gaat verdiepen, er gaat tenslotte heel wat veranderen!
Kan je geen advies vragen van een onafhankelijke partij? Als je dat advies eenmaal hebt dan in gesprek gaan met je ex.

Jij kan niet verder als je wat zou willen kopen omdat je al een hypotheek hebt lopen waar je eigenlijk alleen maar de lasten van hebt en niet de lusten zoals je ex, hij heeft het woongenot nog van het huis en kan vrolijk daar verder leven met straks zijn nieuwe vrouw. Hij zal het waarschijnlijk allemaal wel best vinden zoals het nu gaat en gaat verder met zijn leven terwijl het jou zal gaan belemmeren als je de stap van een nieuw huis willen kopen zou willen gaan zetten.

Jiskaa

Re: Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:34

Ik ben ook enorm naïef geweest, daar hebben jullie allemaal gelijk in. Zoiets zal me ook nooit weer gebeuren ;) Alleen zijn de zaken nu zoals ze zijn, en moet ik het doen met de huidige situatie.

Nogmaals, volgens mij hebben we geen NHG, maar dat zou ik voor de zekerheid na moeten kijken, maar de kans acht ik heel groot dat die er niet is.

Gelukkig is een eigen hypotheek voor mij nog niet aan de orde, en ik weet ook niet of ik ooit weer een huis wil kopen, wat een ellende :P Nee gekheid, ik weet dat er wat zal moeten veranderen, en hopelijk kunnen we er op een normale manier een oplossing voor vinden.

MarjanB

Re: Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:36

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:46

Jiskaa schreef:
Ik ben ook enorm naïef geweest, daar hebben jullie allemaal gelijk in. Zoiets zal me ook nooit weer gebeuren ;) Alleen zijn de zaken nu zoals ze zijn, en moet ik het doen met de huidige situatie.

Nogmaals, volgens mij hebben we geen NHG, maar dat zou ik voor de zekerheid na moeten kijken, maar de kans acht ik heel groot dat die er niet is.

Gelukkig is een eigen hypotheek voor mij nog niet aan de orde, en ik weet ook niet of ik ooit weer een huis wil kopen, wat een ellende :P Nee gekheid, ik weet dat er wat zal moeten veranderen, en hopelijk kunnen we er op een normale manier een oplossing voor vinden.

Dan nog nu wil je het niet maar je weet niet wat er op je pad komt en met wie.
Nu kan je nog aardig met je ex door 1 deur maar dat kan maar zo veranderen, plus hoe als ze in eens besluiten om te gaan verkopen of als hij de hypotheek niet meer op kan brengen, dan kloppen ze wel bij jou aan. Hoop gedoe voor iets waar je erg in meegaand bent geweest en netjes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:51

Jiskaa schreef:

Als je huis onder bepaalde waarde gekocht is, en jullie allebei in loondienst waren is het al een grote kans, want dan ben je min of meer "verplicht" om NHG af te sluiten. Vraag het anders even na bij je onahankelijke tussenpersoon.
Daarnaast kun je altijd adviesgesprekken aanvragen bij dit soort instanties.

Ik denk dat ik zou proberen om zelf ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid in te zetten en dan haar te laten wonen. En dat het reeds gespaarde geld voor wat betreft de levensverzekering uitbetaald wordt > 50/50%. Indien het bijv. niet lukt kan dit geld ook in mindering gebracht worden op de hypotheek, waardoor de nieuwe partner bijv. wel jou deel over kan nemen. Alleen heb je dan weer de discussie dat jouw geld erin zit.

Wie krijgt overigens maandelijks / jaarlijks de hypotheekrente terug? Krijgt hij 2x 50% of alleen zijn deel?