Huurtoeslag terugbetalen, hulp gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:45

bliver schreef:
Moschino schreef:
Wat maakt het voor verschil als je doorgeeft dat je ex in 2013 samenwoonde? Ze zijn geen toeslagpartners, of hadden ze een kind samen of een samenlevingscontract bijvoorbeeld?

klopt! samenwonen betekent niet direct dat die moet mee worden gerekend bij de belastingaangifte. Ik woon al twee jaar samen en krijg gewoon mijn toeslagen

Wel voor de toeslagen.
Als ik met een klein inkomen in een huurhuis woon en veel huurtoeslag krijg, wordt deze lager als bv mijn nichtje (tijdelijk) bij mij in gaat wonen (die ook een inkomen heeft).
Je hoeft dan geen toeslagen partner te zijn, ze willen het gezamenlijkinkomen van de bewoners weten.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:05

Brainless schreef:
bliver schreef:
klopt! samenwonen betekent niet direct dat die moet mee worden gerekend bij de belastingaangifte. Ik woon al twee jaar samen en krijg gewoon mijn toeslagen

Wel voor de toeslagen.
Als ik met een klein inkomen in een huurhuis woon en veel huurtoeslag krijg, wordt deze lager als bv mijn nichtje (tijdelijk) bij mij in gaat wonen (die ook een inkomen heeft).
Je hoeft dan geen toeslagen partner te zijn, ze willen het gezamenlijkinkomen van de bewoners weten.

Samenwonen heeft inderdaad invloed op je huurtoeslag. Bij je zorgtoeslag ed. heeft het pas invloed als je elkaars toeslagpartner bent; dus getrouwd of samenlevingscontract.
Woon je in onderhuur bij je partner, dan ben je geen 'medebewoner' en heeft dit ook geen invloed op je huurtoeslag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

SpeechLess schreef:
Samenwonen heeft inderdaad invloed op je huurtoeslag. Bij je zorgtoeslag ed. heeft het pas invloed als je elkaars toeslagpartner bent; dus getrouwd of samenlevingscontract.
Woon je in onderhuur bij je partner, dan ben je geen 'medebewoner' en heeft dit ook geen invloed op je huurtoeslag.

Maar wordt de huur dan niet bij de hoofdbewoner zijn inkomen opgeteld?

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:26

Brainless schreef:
SpeechLess schreef:

-
Laatst bijgewerkt door Moschino op 23-07-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:41

Brainless schreef:
SpeechLess schreef:
Woon je in onderhuur bij je partner, dan ben je geen 'medebewoner' en heeft dit ook geen invloed op je (edit: zijn) huurtoeslag.

Je bedoelt de huur die de onderhuuder dan betaalt? Jawel, lijkt me. Maar het inkomen van diegene (de onderhuurder) telt dus niet mee voor de huurtoeslag.

Dit staat bij de proefberekening: 'Een medebewoner is iemand die bij u in huis woont en die op uw adres staat ingeschreven. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders. Uw toeslagpartner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner.'

bliver

Re: Huurtoeslag terugbetalen, hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:39

het word er niet simpeler op. Heb je de belastingdienst al gebeld TS?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:01

Welkom in de donkere wereld van de belastingdienst... Ik woon sinds 5 jaar in een appartement, en verdien onder de aangegeven grens. Vul altijd netjes de papieren in en aan het einde van het jaar is het altijd kassa voor de belastingdienst... Vraag mij wel eens af hoe die rekenformule tot stand is gekomen, maar het is bijna raak.... Er valt weinig van te snappen! Je kunt trouwens ook bijhouden op mijntoeslagen.nl wat ze dikwijls veranderen, als ze ook maar denken dat het anders is dan je hebt ingevuld. Tegenwoordig schat ik mijn inkomen hoger, en krijg ik minder. Ben benieuwd of dat dit jaar helpt!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 08:51

Udo2001 schreef:
Welkom in de donkere wereld van de belastingdienst... Ik woon sinds 5 jaar in een appartement, en verdien onder de aangegeven grens. Vul altijd netjes de papieren in en aan het einde van het jaar is het altijd kassa voor de belastingdienst... Vraag mij wel eens af hoe die rekenformule tot stand is gekomen, maar het is bijna raak.... Er valt weinig van te snappen! Je kunt trouwens ook bijhouden op mijntoeslagen.nl wat ze dikwijls veranderen, als ze ook maar denken dat het anders is dan je hebt ingevuld. Tegenwoordig schat ik mijn inkomen hoger, en krijg ik minder. Ben benieuwd of dat dit jaar helpt!

het is indd lekker krom soms. ik schat ook mijn inkomen hoger in. Ook om bijv terugbetalen van zorgtoeslag en dat soort dingen te voorkomen. Ik kan ook niet begrijpen dat er mensen bestaan die express een heel laag inkomen opgeven zodat ze veel zorgtoeslag krijgen die ze dan laten weer terug mogen betalen. want geloof me die mensen bestaan

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:22

Je hebt altijd mensen die misbruik maken, waar de andere dan weer de dupe van zijn... Beetje jammer!

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:07

Udo2001 schreef:

Maar dan is je verzamelinkomen dus hoger uitgevallen dan dat je van te voren hebt ingevuld. Wat begrijpelijk is want ik weet ook niet altijd van te voren wat mijn verzamelinkomen aan het einde van het jaar zal zijn. De 'spelregels' worden niet tussentijds aangepast. Wat is er dan "donkere wereld" aan?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:18

Nou sorry, dat verzamelinkomen van mij zal niet meer schelen als een paar tientjes per jaar.. Thats it! En ik moet er vanuit gaan dat als ik een berekening krijg dit juist is! Want de reken formule die ze aanhouden kun je nergens terug herleiden, en dus controleren. Dus je gaat er vanuit na het invullen van je gegevens dat daar de juist mee om gegaan word. Er valt namelijk voor niemand wat te controleren! En dat is mijn ervaring en mening! Een bekende heeft zelfs zijn gelijk gekregen bij de rechter na het aansprakelijk stellen van de belastingdienst.. Dus tja, ook daar gaat veel mis...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 07:12

Udo2001 schreef:
Nou sorry, dat verzamelinkomen van mij zal niet meer schelen als een paar tientjes per jaar.. Thats it! En ik moet er vanuit gaan dat als ik een berekening krijg dit juist is! Want de reken formule die ze aanhouden kun je nergens terug herleiden, en dus controleren. Dus je gaat er vanuit na het invullen van je gegevens dat daar de juist mee om gegaan word. Er valt namelijk voor niemand wat te controleren! En dat is mijn ervaring en mening! Een bekende heeft zelfs zijn gelijk gekregen bij de rechter na het aansprakelijk stellen van de belastingdienst.. Dus tja, ook daar gaat veel mis...

Je kan toch als je wat invult op mijn toeslagen het uitprinten of opslaan? dan kan je bewijzen dat er iets niet klopt

immii_clarrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:36

Heeft de ex vriendin ook niet een bepaalde periode van dat jaar iets verdiend? Dat geintje kregen ik en m'n vriend dus..

Januari gaan samen wonen, ik nog op school en en mini inkomen en dus recht op huurtoeslag van zo'n 200 euro per maand. In augustus klaar met school, en september gaan werken. Omdat daardoor het inkomen over het hele jaar gezien te hoog werd om huurtoeslag te krijgen, werd het recht voor huurtoeslag over het hele jaar dus 0 euro.. konden we dus ook bijna 2000 euro terug gaan betalen.. niet leuk!

Kan dus best zo zijn dat al is er maar een klein bedrag bij haar ingekomen, je vriend en exvriendin samen toch net boven het bedrag zijn gekomen wat je dus mag verdienen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, en dan moet je dus heel zuur, inderdaad alles terug gaan betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:42

Udo2001 schreef:

Die kan je wel herleiden/controleren. Dat is alleen niet heel simpel. http://wetten.overheid.nl/BWBR0008659/g ... 25-07-2013
De Belastingdienst is voortdurend betrokken in rechtszaken, you win some, you lose some, dat is volledig normaal.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:39

Udo2001 schreef:

Nee, het is wel je eigen verantwoordelijkheid om de gegevens te controleren op juistheid. Als ik me niet vergis staat dit ook op de brief voorlopige teruggave/toeslag. En het valt allemaal te controleren, inderdaad met behulp van wetgeving en besluitgeving en rekentools op internet. De 'formule' wijzigt niet tussentijds, als jij aan het begin van het jaar exact dezelfde bedragen invult als de Belastingdienst aan het einde van het jaar vaststelt, komt je op exact hetzelfde bedrag uit. Er wordt niet ineens een andere berekening op losgegooid. Alleen je verzamelinkomen kan anders uitvallen dan het loon wat je maandelijks krijgt, dat kan soms voor problemen zorgen. Maar dat kan de Belastingdienst ook niet vooraf inschatten. Snap dat het frustrerend is als je steeds terug moet betalen, maar dat ligt echt niet aan de BD.