Samenwonen, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:54

Toen ik samenwoonde, betaalde ik alles en betaalde hij mij een bijdrage aan de maandelijkse kosten wat hij ook gebruikte, dus gwl, boodschappen etc. Aan het huis betaalde hij geen cent, wilde ik zelf niet (koophuis op alleen mijn naam en we zijn echt té snel gaan samenwonen, nl. zo ongeveer direct en ik/we had(den) een flinke verbouwing voor de boeg. Sterker nog, hij is meegeweest toen ik mn koopcontract ging tekenen en toen zaten we nog in date-fase :=
, dus wilde het sowieso ff op mijn naam alleen houden om te kijken hoe het zou gaan lopen). Achteraf méér dan blij mee, want toen het over was, was het een kwestie van zn spullen weg en hij weg en verder geen rompslomp.

Mocht ik nu ooit weer gaan samenwonen, gaat het in elk geval niet op die manier. Maar zal ook nooit meer zo snel gaan samenwonen :).

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:57

Wij hebben gewoon op een rijtje gezet wat we kwijt zijn aan gezamenlijke kosten. Hiervan storten wij allebei de helft op een gezamenlijke rekening.

Bij ons ook beetje anders, vriend heeft ook koophuis, ik betaal hem daar "huur" voor. Verder doen we niet zo moeilijk als de een een keer uit eten betaald en de ander iets anders.

Met mijn ex hadden wij allebei ons salaris op gezamenlijke rekening, we hadden dus niks meer voor onszelf. Dat zou ik nu nooit meer doen. Vind het wel lekker om zelf te bepalen als ik iets extra's wil. Plus ik heb een paard. Ik vind niet dat mijn vriend daarvoor moet betalen.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 11:22

Liselot schreef:
Maar jij gaat ook meer reiskostenvergoeding ontvangen van je werk doordat je meer km maakt. Ik denk dat je moet oppassen dat je niet te veel samen wilt trekken.
Of je moet het zo doen dat beide salarissen volledig op de gezamelijke worden gestort en daar dus alles van gedaan wordt. Nadeel daarvan vind ik dat je dan geen "eigen" geld hebt om een keer gigantisch dure schoenen te kopen oid. Alles zal dan in overleg moeten

Ik krijg niet meer reiskostenvergoeding. Ik zit al aan de max die je kunt krijgen. Dus wat dat betreft ga ik er wel op achteruit.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:32

Ik vind het ook lastig.

Ik werk 1 dag in de week minder, maar verdien veel meer dan mijn partner. Ik hou dus ook veel meer geld over in de maand. Heb al een keer voorgesteld dat ik per maand meer ga betalen, maar dat wil hij niet.

mannen ego?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:33

ik zou niet te veel samentrekken. Mocht het fout gaan moet je ook weer alles uit elkaar halen. betaal gewoon samen het huis, boodschappen en verzekeringen dan ben je al een heel eind.

Romeo2007

Re: Samenwonen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:38

Overigens.. ik ben getrouwd.

Hoe zou je een goede verdeling van de kosten kunnen maken als degene die meer verdient, meer wil betalen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:42

Qua reiskosten/benzinekosten, dat betalen wij gewoon zelf voor onze eigen auto's. Als ik bij wijze van spreken de hele dag rond wil crossen in mijn auto'tje, hoeft mijn vriend daar niet voor op te draaien, net zo goed als ik dat andersom ook niet wil. We betalen ook onze eigen zorgverzekering, tandartsrekeningen, etc.

Qua berekenen van wat ieder betaald, hebben we gewoon gekeken naar wat we netto verdienen en wat we totaal per maand op de gezamenlijke wilden storten. Vervolgens hebben we dit bedrag naar rato van de lonen verdeeld. Dus heel simpel gezegd: Stel mijn vriend verdient €2000,- per maand en ik verdien €1000,-, dat is dan in totaal €3000,- aan inkomsten. Mijn vriend verdient dan 66% en ik 34% van het totaalbedrag, dus dan kan je de vaste lasten ook zo verdelen (maar je kan het natuurlijk ook afronden, net waar jullie je goed bij voelen). Stel dat je vaste lasten €1000.- per maand zijn, dan betaald vriendlief €660,- en ik €340,-. Dit zijn natuurlijk niet onze echt lonen en lasten, maar mijn vriend houdt meer geld over om vrij te besteden dan ik. Daar werkt hij ook hard voor (en hij draagt meer bij aan ons huishouden), dus ik wil ook dat hij van het overige geld geniet!
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 21-07-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:45

Mijn ex en ik verdeelde de vaste lasten conform salaris. Hij is 10 jaar ouder (ik trok bij hem in) en had een groot huis (gelijk veel kosten etc.).

Ik verdiende (en nu zeg ik maar wat), 30% van ons gezamelijk salaris, dus ik betaalde 30% van de kosten. Buiten hypotheek om. Die betaalde hij zelf. Ik deed de boodschappen.

Ging prima!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:47

Romeo2007 schreef:
Overigens.. ik ben getrouwd.

Hoe zou je een goede verdeling van de kosten kunnen maken als degene die meer verdient, meer wil betalen?

Ik zou de inkomens optellen en dan uitrekenen hoeveel procent van het totale inkomen ieder heeft en dan die percentages nemen in de verdeling van de kosten.

Voorbeeld.

A verdient 1300 euro pm.
B verdient 2000 euro pm

Samen verdien je dan 3300 euro pm.
A: 1300/3300 = 39,4 %
B: 2000/3300 = 60,6 %

Dan zou je de kosten dus afgerond 40% / 60% kunnen verdelen.
Degene met het meeste inkomen houdt dan in verhouding wel meer over voor zichzelf, maar als er nog geen kids oid zijn waardoor er eentje minder werkt oid, dan zou ik dat wel een prima verdeling vinden.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:59

Wij hebben echt niet zo moeilijk gedaan en alles verrekend. Alle eigen kosten betalen we zelf. Daarnaast betaald hij het huis (koopwoning dus van hem zelf) en ik doe de boodschappen. Dit is voor nu een hele aardige verdeling en heel simpel uit elkaar te trekken als het niet goed zou zijn. Zodra we samen een huis kopen of er kinderen komen (en je dus echt wel financieel aan elkaar gebonden bent) dan komen de dingen wel op papier. Maar om dat gelijk te doen terwijl je eerst nog met z'n tweeen bent en nog maar moet zien of je elkaar nog zo leuk vindt als je constant op elkaars lip zit.. Maar goed, wij zijn beide best wel makkelijk daarin. Is niet eens in me opgekomen dat ik meer km moet rijden naar mijn werk en al helemaal niet om dat bij hem te verhalen.

Verder hoef je niks te regelen behalve inschrijven op t adres en kun / mag je zover gaan regelen dat jullie voor elkaar partner pensioen regelen en eventueel zelfs erfgenamen worden. Dat hangt helemaal van af hoe je in je relatie staat. :)

Zoals gezegd hebben wij nog niks. Ik heb mezelf ingeschreven, we hebben alles en iedereen op de hoogte gesteld en that's it :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:03

Die kms hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoeveel meer je gaat rijden... Ik kreeg er toen ik ging samenwonen 300 euro aan (onvergoede) reiskosten bij. Ik kan je vertellen dat dat er toch wel behoorlijk inhakt. Nu is het bij ons toch al anders verdeeld ivm koopwoning op zijn naam, maar anders had ik dat wel meegenomen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:10

Zoiets is in jouw geval handig Sentido, maar mijn vriend kwam hiervoor uit een hele vervelende relatie. Om van het gezeik en de ellende af te zijn, heeft hij alleen zijn dierbare bezittingen meegenomen en zijn ex is met al hun spullen in hun huis blijven wonen. Ze heeft niets aan hem betaald voor de overname van de spullen, dus mijn vriend was in zijn nieuwe relatie met mij veel voorzichtiger.

Maar goed, ik woonde nog bij mijn ouders en hij woonde tijdelijk op een kleine studentenkamer, dus wij zijn samen naar een grotere woning gaan kijken en hebben dit afgestemd op ons toenmalige loon. We hebben alles op financieel gebied ook gelijk goed doorgesproken, zodat we daar achteraf geen ruzie of scheve gezichten over zouden krijgen. Ik hoor in mijn omgeving heel vaak dat mensen grote ruzie hebben over geld binnen hun relatie, maar daar hebben wij geen last van en daar ben ik heel blij om! Toen we een huis gingen kopen hoefden we daar dus ook niet opnieuw over te praten, we konden zo al onze eerder gemaakte afspraken op papier zetten bij de notaris. Dat was erg prettig moet ik zeggen!

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:15

Wij splitten de helft gewoon ( hebben ook een koophuis ) wij storten maandelijks een bedrag op onze rekening en daar wordt alles van betaald. Ik moet ook zeggen dat mijn vriend en ik (bijna ) evenveel verdienen dus het eerlijkst vind ik dan om het te splitten.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:17

Wij hebben alle vaste lasten op een rijtje gezet, dat is bij ons om en nabij de 1150 euro. En dan hebben we 400 euro voor boodschappen uitgeteld.
Bij elkaar zitten we dan op een grove 1550 euro. Hiervan betaal ik 500 euro, en vriendje de rest.
Hij werkt fulltime en heeft een goede baan als adviseur sociale wetgeving. Ik studeer nog voltijd. :)
Wij hebben een huurwoning.

Met mijn ex, waar ik ook mee samenwoonde, deden we alles 50/50 omdat hij het onzin vond dat ik vroeg of hij iets meer kon betalen dan ik (omdat hij fulltime - 60-70 uur per week- werkte en ik net met mijn studie begonnen was).

Ben wel blij met de manier waarop we het nu geregeld hebben, hierdoor konden we ook een huis in een andere prijsklasse gaan zoeken. :)

Kwa bezittingen hebben we niets op papier. Eigenlijk is praktisch alles van mij op 1 bank, het bed en zijn kledingkast na.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:22

Wauw, best veel mensen die het echt helemaal uitgerekend hebben!

Mijn vriend en ik hebben dat niet, ik werk 20 uur en hij 40. Dus verdiend hij ook een stuk meer.
Hij betaald de huur van het huis en rekeningen en ik betaal de boodschappen/benzine en "leuke" dingen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:26

Maaaarije schreef:

Mijn vriend en ik hebben dat niet, ik werk 20 uur en hij 40. Dus verdiend hij ook een stuk meer.
Hij betaald de huur van het huis en rekeningen en ik betaal de boodschappen/benzine en "leuke" dingen

hoeft toch ook niet perse. Ik vond het fijner! Krijg je ook geen gezeur als de ander iets duurs voorzichzelf koopt ofzo terwijl hij niet genoeg mee betaald aan het huishouden. Maar als jullie je er goed bij voelen om het gewoon zo te doen is dat toch prima

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:28

Maaaarije schreef:

Zo hebben wij het ook geregeld. Ik vind het altijd een beetje panisch om alles tot aan de euro te verdelen, wat van mijn man is is van mij en andersom, dus uiteindelijk maakt het ons niet uit uit welk 'potje' iets betaald wordt. We doen ook niet moeilijk als een van ons iets buitensporig duurs koopt. Moeten we lekker zelf weten. Maargoed, wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. :+

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:29

Wij hebben het niet eens uitgerekend eigenlijk. Hij vroeg aan mij wat ik kan missen en de rest betaalt hij. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:47

Wij verdienen beide nagenoeg hetzelfde dus de kosten verdelen we ook 50/50. Elke maand maken we een bedrag over naar onze gezamenlijke rekening. Daarvan betalen we de huur, boodschappen en de kleine verzekeringen. Zorgverzekering, abonnementen en contributies is ieder voor zich.
De auto staat op mijn naam en de verzekering en wegenbelasting wordt van mijn rekening afgeschreven. Komt ook omdat ik m al had voor we samenwoonden. Brandstof betaalt mijn vriend grotendeels omdat hij de auto meer gebruikt voor zijn werk en daarvoor ook vergoeding krijgt.

Uitjes, etentjes en vakanties betalen we afhankelijk van het bedrag om en om, of we maken vooraf een extraatje over naar de gezamenlijke rekening en betalen we dan daarvan alles.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:49

Niwla schreef:
Maaaarije schreef:

Zo hebben wij het ook geregeld. Ik vind het altijd een beetje panisch om alles tot aan de euro te verdelen, wat van mijn man is is van mij en andersom, dus uiteindelijk maakt het ons niet uit uit welk 'potje' iets betaald wordt. We doen ook niet moeilijk als een van ons iets buitensporig duurs koopt. Moeten we lekker zelf weten. Maargoed, wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. :+

vaak doet ook niemand er moeilijk over zolang het goed gaat, maar pas wanneer het fout gaat. krijg je ineens het gezeur van ik heb altijd meer betaald dus ik mag dat

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:08

Ik ga per dag 100 km meer rijden naar mijn werk. Dat betekent dat ik zo'n 50€ per week extra kwijt ben aan benzine. Wat vinden jullie in deze situatie? 'Meeberekenen of niet?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:09

das wel een hoop indd. overleg het gewoon met je vriend

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:31

Ga jij er wel op vooruit ?
je bent extra tijd kwijt, extra geld, je gaat ver van je huidige vriendenkring wonen en je mag dadelijk voor je vriend gaan zorgen (met een beetje pech)...
Ook al 'verdien' je meer, het kost je ook veel... en als je dadelijk geen geld meer hebt om je eigen dingen te doen..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:31

overleggen inderdaad, je zou ook kunnen zeggen dat jullie dat bij vaste lasten optelt(immers, het is een vaste last, omdat het iedere maand weer terugkomt) als je dan vervolgens naar rato berekent betalen jullie beide een stuk van het benzinnegeld.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:49

bliver schreef:
Maaaarije schreef:

hoeft toch ook niet perse. Ik vond het fijner! Krijg je ook geen gezeur als de ander iets duurs voorzichzelf koopt ofzo terwijl hij niet genoeg mee betaald aan het huishouden. Maar als jullie je er goed bij voelen om het gewoon zo te doen is dat toch prima

Klopt, zo heeft ieder z'n eigen ding, mijn vriend draagt eigenlijk altijd dure schoenen, die betaal ik vaak.. en vervolgens hoor ik hem ook niet als ik eens met een extra shirtje thuis kom :)
Maar ik verbaasde me er gewoon over hoeveel mensen dat echt geregeld hebben of allebei een eigen rekening en een gezamenlijke :)