me maatje aan de drugs..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Re: me maatje aan de drugs..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:17

TS ik heb je een pb gestuurd :)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:18

Vreselijk meid, uit ervaring kan ik zeggen dat er maar 1 is die hem kan helpen... en dat is hij zelf. Dus neem afstand als hij niet wil veranderen.
Heel veel sterkte, ik weet hoeveel pijn het doet en hoe moeilijk het is.. :(:)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:24

Mijn beste vriend is zo aan de heroïne geraakt, ik heb ook het contact moeten verbreken iets wat heel veel pijn heeft gekost we waren 4 handen op 1 buik, ik wist alles van hem en hij van mij...
We zijn in het zelfde dorp opgegroeid en ik heb meerdere malen aan zijn ziekenhuis bed gestaan bij een o.d. of een zelfmoord poging nummer zoveel terwijl iedereen hem in de steek liet. Ook zijn moeder wilde niks meer van hem weten.

Ook ik heb uiteindelijk voor mezelf gekozen omdat ik niet kon aanzien hoe iemand waar ik zo veel om gaf zichzelf naar de kl*te hielp... Hij gaf niks meer om zichzelf, het kon hem allemaal niks meer schelen :n

Nu zijn we bijna 8 jaar verder en hij is gaan afkicken, toen hij weer een beetje op de been was heeft hij mij als eerste gebeld vanuit een afkick kliniek, nu leeft hij met veel medicatie en een stoma en is een heel stuk uit zijn verleden kwijt maar hij leeft nog... En nee het is niet meer de persoon die ik ken hij is veranderd in iemand die ik eigenlijk nauwelijks meer ken.

Mijn vriend heeft geluk gehad, de meeste vervallen terug in het oude gedrag zodra ze weer terug zijn in hun vertrouwde omgeving waar vaak ook hun dealers wonen.

Succes wat je keuze ook is, maar besef wel dat je te maken hebt met een ziekte niet alleen een persoon!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:48

Tivoli schreef:
Helaas is 'G' één van de ergst verslavende drugs die er zijn.
Het is ook haast een epidemie dat veel mensen ineens een probleem hebben met G.

Zelfs na herhaaldelijk afkicken met professionele hulp vervallen de meesten toch weer in hun 'out gaan' patroon.
Verschrikkelijk om mensen in je omgeving zo achteruit te zien rennen en niks te kunnen doen.
Het klinkt vervelend,maar de enige die iets kan veranderen is hij zelf....

(volgens mij ken ik je,trouwens :) )

Hee bo was t toch? Toen in sassum op de reef !

Jaa hij is zeker de enige die wat kan veranderen zelf ! Maar hij heeft zelf aan dat het zonder hulp niet lukt (dus hij ziet het wel in) maar nou meot de stap nog gemaakt worden dat die hulp gaat zoeken en wil hem daar zo graag mee helpen .. Zodat het weer zoals eerst was!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:13

Boompje1985 schreef:
Succes wat je keuze ook is, maar besef wel dat je te maken hebt met een ziekte niet alleen een persoon!

Wat mooi gezegd.

Misschien kun je het boek De moeder van David S (van Yvonne Keuls) eens lezen. Leest gemakkelijk. Kort door de bocht gaat het over een moeder wiens zoon aan de drugs verslaafd raakt. Iedereen zegt tegen haar 'laat hem los'. Dat lukt haar in eerste instantie niet, het verhaal verteld haar proces hierin. Misschien dat zoiets lezen je helpt om je eigen weg te kiezen hierin.

Veel sterkte.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:30

Ow ! Das wel interessant

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:32

Joolien schreef:
Ik druk je op het hart om dit topic eens door te lezen. Dan zul je merken dat hem helpen en proberen hulp te zoeken niet zinvol is en dat de kans dat je hart gebroken wordt vrij groot is...
[MWS] Wat kan ik als laatste persoon nog doen?

Dit topic bedoelde ik inderdaad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:39

Lijstje met nummers geven van verslavingsinstanties en zeggen; als jij geen hulp zoekt, verbreek ik al het contact. Door een verslaafde te blijven steunen, steun jij zijn verslaving. Ook zonder dat je hem geld geeft, faciliteer jij onbewust de verslaving en ze vaak komen ze er maar op 1 manier achter dat drugs geen vriendschap geeft en dat is door ze keihard te laten vallen. Want drugs praat niet, drugs knuffelt niet met je, drugs geeft je geen advies wanneer je het nodig hebt. Maar daarvoor moet je wel contact volledig breken, ook voor jezelf.

Pas als hij echt hulp zoekt en doorzet, dan kun je hem weer steunen. Maar wel nadat hij nuchter en volledig is afgekickt. Zijn enige maatje is nu zijn drugs. Dat is zijn echte liefde, daar gaat hij volledig voor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:56

Lees het boek Christiane F. Is een duits boek over een meid die op jonge leeftijd verslaafd raakt aan de heroine, haar leven als verslaafde en hoe zij op dat moment tegen de hulpverlening aan keek, en haar afkickproces. Is een waargebeurd verhaal en geeft veel inzicht in hoe verslaafden denken en doen, maar ook in reacties van de omgeving, wat werkt en wat niet werkt. Speelt wel in de jaren '80, maar is wat dit onderwerp betreft nog steeds relevant. Is ook een film van, met David Bowie.

Trek pas conclusies na jezelf goed geinformeerd te hebben, kijk daarbij ook goed naar wat je zelf hebben kan. Trek je eigen grenzen, wees vooral duidelijk naar hem toe. Wat je nu niet accepteert, morgen ook niet accepteren en volgende maand ook niet.

Maar iemand laten vallen heeft nog geen enkele verslaafde van zijn verslaving afgeholpen, dat helpt ze alleen dieper in de put. Ik kom uit een buurt waar vroeger (20, 30 jaar terug) veel verslaafden rondliepen, klasgenoten en jeugdvrienden zaten aan de heroine. Diegenen die door iedereen werden uitgekotst zijn zonder uitzondering al heel lang morsdood. Diegenen die wel mensen om zich heen hadden die ze als mens bleven accepteren, daar is een groot deel van afgekickt en heeft een soort van normaal leven. Een heel klein deel is nog steeds verslaafd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:03

Toch is mijn ervaring anders; als iemand echt niet geholpen wil worden, heeft niets meer zin. Diegene gaan ook dood ondanks dat ze bij het handje worden gehouden. Maar het werkt averechts als je maar blijft steunen, want dan je slechts opvulling na de drugs. Op het moment dat er weer drugs voor handen zijn, hebben ze je niet meer nodig. Maar het kwartje moet vallen dat de persoonlijke assistente niet meer aanwezig is als het de verslaafde maar uit komt. Kan 2 kanten op gaan, maar blijf je maar trouw aan een verslaafde gaat het met jezelf ook niet goedkomen want niemand wordt daar blij van :n

Help ze absoluut als ze geholpen willen worden, help ze maar die instanties toe. Sta klaar als ze geholpen worden. Vang ze op als ze weer nuchter zijn en afgekickt. Help ze met een dagritme. Geef ze een gezonde maaltijd.

Maar neem afstand als hun allergrootste liefde/vijand weer terug in het spel is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:12

Lees je vooral goed in, praat met (voormalige) verslaafden, informeer jezelf. En beslis pas aan de hand van de informatie die je hebt gekregen.

Noot: Informatie van voormalig verslaafden is vollediger dan die van hulpverleners en anti-drugsvoorlichting. Die geven informatie vanuit beide oogpunten, niet eenzijdig.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:13

Ik wil niemand aanvallen maar ik denk dat jullie wel erg snel conclusies trekken.
Ja op een bepaald moment is het het beste om de persoon in kwestie los te laten.
Maar om dat moment te bepalen heeft de TS hier veel te weinig informatie neergezet.

Niemand hier weet hoe vaak hij "gebruikt" en in welke hoeveelheden. Er is verder niet omschreven
hoe hij zich hierbij voelt. Er is niks bekent over zijn situatie bedoel ik te zeggen.
Ik heb zojuist met de TS gepraat en ik denk persoonlijk dat deze jongen er nog helemaal niet klaar voor is om geen kansen meer te krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:17

Vroeger werd er altijd gezegd dat verslaafden (alcohol,drugs) eerst in de goot moesten belanden om te beseffen dat ze hulp nodig hebben. Tegenwoordig word er gepamperd, gepraat enzenz. Ik weet uit eigen ervaring in mijn omgeving dat de goot de beste en de snelste optie naar een eventuele genezing is. Aai over de bol werkt helaas niet bij verslaafden, meestal krijg je zelf problemen en zij gaan vrolijk door met gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:17

Selecteer wel goed als je met een ex-verslaafde wil praten, maar je kan ook een verslavingszorg vragen daarvoor. Of je met een oud-deelnemer kan praten. Want het is wel handig om een ex-verslaafde te hebben die nog wat weet van die tijd, want aan de voormalig verslaafden die ik ken heb je geen bal meer. Die leven in het hier en nu en weten zelfs niet eens meer van hun problematiek of überhaupt welke dag het is. Alles volledig aangetast door het middelenmisbruik en ook de slechte verzorging van zichzelf tijdens die lange, lange periode. Dus vanuit hun perspectief heb je er bar weinig aan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:34

ik ga mee met de rest, jij kunt hem op dit moment niet helpen.
Een goede docu hierover (over hoe ver de verslaving gaat) is deze van de BBC https://www.youtube.com/watch?v=7PFRIGx69bw hij heet "Cold Turkey" een verslaggever van de BBC infiltreert in het drugswereldje en raakt zelf verslaafd. Op het einde willen zijn collega's hem helpen afkicken- schokkend hoe hij hen om de tuin probeert te leiden.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 21:42

Ik heb informatie gekregen van Iinge_ en zag dat er ook hulpdiensten in mijn dorp zaten ! Super handig dus :) ga vanavond als ok terug ben van stal eventjes verder informatie zoeken!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:13

Je moet niet willen helpen met afkicken. Wat verslaafden zoeken is geen hulp, maar iemand die ze niet veroordeelt. Iemand die zowel grenzen stelt en zich daaraan houdt, maar die er wel is voor ze zolang ze zich aan de (duidelijke!) regels houden. Iemand die ze wel wegstuurt als ze zich niet aan de regels houden, maar die de deur niet definitief dichtknalt en bereid is onder voorwaarden de deur weer op een kiertje te zetten. Iemand die als ze eenmaal besloten hebben af te kicken ze daarin steunt en die ze later de weg in het normale leven weer kan wijzen. Iemand met een bijna onvoorstelbaar incasseringsvermogen.

Er zijn vele boeken en films over verslavingen. Sommigen verheerlijken de drugs en het junkieleven (Trainspotting), anderen laten de zwarte kant zien.

Vuurneon, als mensen echt niet geholpen willen worden dan willen ze gewoon niet geholpen worden. Er zijn inderdaad junks die dat echt niet willen en die eindigen meestal inderdaad dood. Er zijn er ook velen die wel geholpen willen worden. Stiekem of meer openlijk. maar die niet weten hoe ze hulp moeten vragen omdat iedereen ze heeft uitgekotst en afgedankt. Er zijn er ook die een soort van normaal leven hebben weten op te bouwen ondanks hun verslaving, met hulp van mensen die er voor hen waren, onder voorwaarden. Die regels stelden. Mijn vorige huis lag recht tegenover een verslaafdenopvangcentrum, ik deed daar vrijwilligerswerk. Ik heb geen monsters gezien daar. Ik heb trieste hoopjes mens gezien die opgejaagd werden en uitgekotst. Stuk voor stuk mensen met verhalen. Mensen met dromen en idealen die hun best deden ondanks alle ellende iets van hun leven te maken en die ondanks soms 30 jaar verslaving daar toch soort van in slaagden.

Dit gaat wel over heroine.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:22

Ik heb niet alle reacties van iedereen gelezen maar ik heb in een soort gelijke situatie gezeten.

Loslaten doe je niet zomaar, hij zal je nog vaak kwetsen voor je op het punt komt dat je het helemaal kan doen. Bij mij is de vriendin in kwestie uiteindelijk toen ze echt iedereen kwijt was in een ziekenhuis terecht gekomen waar ze zwanger bleek. Dat is haar uitweg geweest. Maar hiervoor moest ze dus eerst inzien dat ze alles en iedereen kwijt was.
Hopelijk gaat jou maatje niet die weg op want het is zo verdomde moeilijk om dat te zien gebeuren. Zorg dat je er bent (als je dit wil) als hij echt echt wil. Tot die tijd, kan jij echt heel weinig voor hem betekenen helaas :(.

Sterkte!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:22

ik heb ook al met iemand gesproken en k denk dat ik haar advies opvolg ! zei zegt ook dat het zeker nog niet te laat is omdat hij het wel inziet waar die mee bezig is enzo! nou moet hij de stap ook nog zetten om er hulp voor te zoeken. M heeft tegen mij gezegt dat die graag wilt stoppen alleen die drang te groot is (met anderen woorden hij staat niet sterk in ze schoenen) .. en ook dat hij liever ze oude vrienden heeft en mij dan die G vrienden.. ! dus hij weet het wel maar staat helaas niet sterk in ze schoenen hiervoor..

dus ik ga toch maar eventjes eigenwijs zijn en het proberen ! neem hij het niet aan ja dan laat ik het voor wat het is en trek ik mijn handen van hem af .. en als hij dan clean is mag hij natuurlijk altijd terug komen want de deur zou altijd voor hem open staan !

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:24

leonie87 schreef:
Ik heb niet alle reacties van iedereen gelezen maar ik heb in een soort gelijke situatie gezeten.

Loslaten doe je niet zomaar, hij zal je nog vaak kwetsen voor je op het punt komt dat je het helemaal kan doen. Bij mij is de vriendin in kwestie uiteindelijk toen ze echt iedereen kwijt was in een ziekenhuis terecht gekomen waar ze zwanger bleek. Dat is haar uitweg geweest. Maar hiervoor moest ze dus eerst inzien dat ze alles en iedereen kwijt was.
Hopelijk gaat jou maatje niet die weg op want het is zo verdomde moeilijk om dat te zien gebeuren. Zorg dat je er bent (als je dit wil) als hij echt echt wil. Tot die tijd, kan jij echt heel weinig voor hem betekenen helaas :(.

Sterkte!

jeetje das wel erg ! maar toch beter dat ze zwanger is geworden want dat heeft haar gered ! spreek je haar nog wel eens?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:25

Helemaal doorgelezen.. en jemig zeg, sterkte.
Goede keus TS, je doet het super. Jij bent echt iemand waar je op kan rekenen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:27

Probeer het los te laten. Iemand moet zelf inzien dat die fout is en zelf willen veranderen. Het zal jou alleen pijn doen, zorg ervoor dat je er niks meer van meekrijgt. Komt later toch goed (of niet).

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:32

Ik ben trouwens ook eventjes langs een vriend van mij geweest die dit vroeger gebruikte maar daar nu vanaf is ! hij vertelde mij dat je er totaal niet brak van bent en als je eventjes geslapen (2 uurtjes) heb je daarna weer top fit bent ! dat is juist wat ook vaak in de weg zit .. je hebt niet zoals van XTC dat je de volgende dag ook goed brak of emotioneel bent (iedereen ervaart dat natuurlijk anders) ! dus niet echt dat die op ze donder krijgt van ze lichaam..

daarom denken ze er ook makkelijker over om het de volgende keer weer te doen ! en ja natuurlijk naar het out gaan werken vinden hun meestal het relaxt?

( zo is het mij uitgelegd)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 23:33

DoxLover schreef:
Helemaal doorgelezen.. en jemig zeg, sterkte.
Goede keus TS, je doet het super. Jij bent echt iemand waar je op kan rekenen.

dankjewel ! :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:37

Mensen kunnen enkel geholpen worden als ze ZELF geholpen willen worden...

Zolang dat niet het geval is, moet je je handen er van trekken en verder gaan met jouw eigen leven... je moet je enegie niet steken in het trekken aan een dood paard... mocht meneer besluiten dathij geholpen wil worden dan kun je hem naar een afkickcentrum toe brengen of naar de huisarts waar zij dit traject vmet hem kunnen doorlopen. Hij heeft hulp nodig van een professional. .. niet van een reddende engel zoals jij die hem met de beste bedoelingen wel even gaat verzorgen maar die en te dicht bij hem staat om hem objectief te kunnen helpen en waarbij de benodigde kennis ontbreekt