Vriendin profiteert steeds van anderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 02:52

NoGo schreef:
Sorry dit op internet zetten zou ik niet waarderen als 'vriendin' zijnde.
Verder mis ik in je hele openingspost de communicatie van jou naar je vriendin…
1. Vriendin leent geld, kleine bedragen worden groter ondanks dat je zegt het wel altijd terug te krijgen---> je kan je vriendin vertellen dat je dit niet prettig vind en ze daarom niks meer mag lenen.
2. Jullie gaan naar een festival en zij neemt niks mee---> word er vooraf dan niet gecommuniceerd: 'goh ik neem de tent en stoelen mee wil jij de pannen en luchtbedden meenemen of ik heb een tent die kan ik meenemen wat neem jij mee.
3. Dan het stukje over zand en afsluiten vd tent---> jij vind het vervelend en uit je op maak ik op dat je vriendin echt niet snapt waar je nou moeilijk over doet? Waarom dan niet gewoon uitleggen wat je er vervelend aan vind op dat moment ipv er een topic over openen. (Daarbij kom op he een festival daar is 9 vd 10 x zand en bagger en ze heeft je tent niet gesloopt?!)
4. Vriendin zegt krat bier uit tent te jatten---> je schreeuwt nog net geen moord en brand en morele waarde blablabla om vervolgens te eindigen met als hij buiten de tent zou staan zou je hem waarschijnlijk ook wegnemen.
Wat is nou dan het probleem, je vriendin heeft toch niet daadwerkelijk wat gejat?
Nougoed kan nog wel even doorgaan maar denk dat mijn mening wel duidelijk is en dat je dus zelf gewoon moet communiceren met je vriendin.

1. Vriendin leent al enkele jaren geen geld meer omdat ik toentertijd al had aangegeven dat ik niet alles kon blijven voorschieten. Nu doet ze terug hetzelfde, maar dan met materiële spullen waar anderen en ik vaak voor betalen.
2. We hebben geen tijd gehad om vooraf te communiceren omdat we beiden in onze examens zaten en dat festival al vlak na onze examens was.
3. Ze doet alsof het een zulke grote moeite is om even dat zand weg te vegen. Ja, een festival betekend vies worden, maar ik hou het toch graag schoon in de mate van het mogelijke en dan slaap ik liever niet met zand in mijn slaapzak, haar deel van de tent was immers wel altijd zonder zand omdat ze daar nooit ging zitten. Moest ik bij iemand anders in de tent liggen ga ik die tent ook niet vies maken uit respect voor die persoon's vrijgevigheid.
4. Tja, als je midden op de festivalweide bonnen ziet liggen raap je ze toch ook op? Je gaat ze toch niet uit iemand's zak stelen.

Anyway, volgende week zie ik haar en dan ga ik het er met haar over hebben. Dit op internet zetten was misschien niet mijn beste idee, maar ik ben nu wel verder geholpen en weet wat me te doen staat, daarom heb ik een aanvraag ingediend om het topic te laten verwijderen.

Rumpleteaser

Re: Vriendin profiteert steeds van anderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:19

Ik snap heel goed dat je hier ff wilt klankborden en ik kan me ook heel goed voorstellen dat je dit topic opent.
Roddelen vind ik dit niet en je noemt ook verder niemand bij naam.
Sterkte!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:07

Snollygoster sorry maar je neemt nu de punten over en geeft er feedback op die ik gewoon niet begrijp.
1. Als het je dwarszit communiceer je daarover met je vriendin.
2. Sorry maar vind ik een slecht excuus een appje is in 2 sec gestuurd, daarbij wist je toch ook dat zij geen tent had dus hebben jullie wel contact gehad.
3.respect vind ik in deze verkeerd gekozen jullie hebben duidelijk een andere manier van omgaan met spullen naar mijn idee prima op te lossen als je ook dit direct goed had gecommuniceerd.
4.ik snap je punt gewoon niet je vriendin heeft toch niets gestolen? Iets zeggen en doen zijn naar mijn idee 2 verschillende dingen en zelf ben je geen haar beter want je zegt wel een krat weg te halen die voor een tent staat, maar die is ook niet van jou?!

Ik krijg een beetje het idee dat je vooral wilde horen dat je vriendin 'slecht' bezig is en nu er wat kritischer gekeken word en iemand niet met je meepraat moet het topic maar dicht.
Maargoed desondanks hoop ik dat je gewoon met je vriendin in gesprek gaat en jullie hier samen uitkomten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:17

jullie groeien hier door uit elkaar, maar gewoon vertellen wat je er van vindt.
en echte vriendschap kan dat hebben en daar heb je ook vrienden voor!
nu allen nog de krachtvinden om het bespreekbaar te maken succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:27

Hm ik vind het allemaal nogal meevallen eerlijk gezegd. Ik leen ook wel eens geld, en leen het ook wel eens uit. Soms duurt het idd wat langer, maar als het allemaal terug komt, geen probleem.
Verder vind ik het hartstikke logisch dat wanneer jij allerlei kampeerspul hebt, en zij niet, dat jij hier dus voor zorgt. Ik zou het echt niet kunnen waarderen als vriendinnen mij bewust! op kosten zouden jagen door me zelf al dat spul aan de laten schaffen terwijl zij het hebben.

Of zij bier schooit bij een ander, niet jouw probleem. En als zij gratis bier krijgt, nou lekker voor haar toch? Als ik met vrienden regelmatig samen kom gewoon voor de lol ga ik toch niet iedereen van drank voorzien? Dat kost me een vermogen. Logisch dat eenieder z'n eigen drank meeneemt.

Oftewel, ik vind dat jij je behoorlijk aanstelt. Mocht het je echt irriteren, dan praat met haar ipv je beklag op het www te doen.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:39

Rowdine schreef:
Verder vind ik het hartstikke logisch dat wanneer jij allerlei kampeerspul hebt, en zij niet, dat jij hier dus voor zorgt. Ik zou het echt niet kunnen waarderen als vriendinnen mij bewust! op kosten zouden jagen door me zelf al dat spul aan de laten schaffen terwijl zij het hebben.

Jeetje wat een egoistische instelling.

Je kunt toch niet eisen dat je alles van een ander mag gebruiken puur en alleen omdat ze het toevallig hebben? Bespreek het dan op z'n minst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:51

Ik ben niet verder gekomen met het lezen van je betoog dan het gezeik over het delen van een tent. Mijn vriendin zou je niet meer zijn als je zo moeilijk zou doen over het delen van een tent.
Samen naar een festival en dan niet je tent willen delen? Of met zoveel gezeur? Bah.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:54

Rebeccaa schreef:
Ik ben niet verder gekomen met het lezen van je betoog dan het gezeik over het delen van een tent. Mijn vriendin zou je niet meer zijn als je zo moeilijk zou doen over het delen van een tent.
Samen naar een festival en dan niet je tent willen delen? Of met zoveel gezeur? Bah.

Misschien moet je niet zo oordelen als je te lui bent het hele verhaal te lezen. :z

ooit gehoord van de druppel die de emmer doet overlopen?
Als een vriendin altijd overal van profiteert en daar ook gewoon op voorhand vanuit gaat, dan is dat gewoon vervelend en ik kan me best voorstellen dat TS na een tijdje er geen zin meer in heeft en heftiger reageert op 'kleine' dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 14:57

Kana schreef:
Rebeccaa schreef:

Misschien moet je niet zo oordelen als je te lui bent het hele verhaal te lezen. :z

ooit gehoord van de druppel die de emmer doet overlopen?
Als een vriendin altijd overal van profiteert en daar ook gewoon op voorhand vanuit gaat, dan is dat gewoon vervelend en ik kan me best voorstellen dat TS na een tijdje er geen zin meer in heeft en heftiger reageert op 'kleine' dingen.

Ik heb ondertussen het hele verhaal gelezen en vind het nog steeds gezeik. Daarnaast heeft ze in haar profiel foto's van zichzelf staan dus als die vriendin of iemand anders dit ooit leest, dan weten ze ook over wie het gaat, sorry, maar dat vind ik echt respectloos en niet getuigen van vriendschap.

Daarnaast, als je je er zo aan ergert, laat het contact dan gewoon verwateren en onderneem niet elke keer dingen met haar, hoe moeilijk kan het zijn. Als een vriendschap alleen maar gezeur en "ja maar weet je nog die keer dat.." is, vraag ik mij af in hoeverre het überhaupt een vriendschap is en waarom je daar nog tijd in zou steken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:03

Een vriendschap gewoon laten verwateren... Nee dat getuigt van respect. :')

In de beste vriendschappen komen problemen voor en die moet je gewoon bespreken met de ander. En dat TS het ventileert op internet, tsja ook niet mijn keuze maar geen wereldramp. Ze heeft die vriendin niet bij naam benoemt dus het is niet alsof wanneer je die vriendin gaan googlen je te lezen krijgt hoe gierig ze is. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:17

Volgens mij komt het er samengevat op neer dat TS zich ergert aan bepaalde gedragingen van haar vriendin (of dat nou terecht is of niet) en dit topic opent om advies te vragen wat te doen. Nou dat ze dat advies vraagt vind ik niet zo raar en volgens mij hoeft ze dan niet zo afgezeken te worden.

TS, als de vriendschap het je waard is dan moet je dit bespreken met je vriendin, anders houdt de vriendschap op de langere duur geen stand. Het is best lastig om zoiets te bespreken, maar vertel haar gewoon rustig wat je irriteert, en dat je jullie vriendschap graag gezellig wil houden. Jullie kennen elkaar al heel lang dus jullie komen er heus wel uit. Als voor jouw vriendin de vriendschap ook belangrijk is zal ze je serieus nemen en het gesprek met je aangaan.

1 tip: haal er geen anderen bij in de zin van "die vindt dat ook, of die zei dat..." dat is voor je vriendin heel vervelende indirecte communicatie. Hou het bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:27

Kana schreef:
Rowdine schreef:

Jeetje wat een egoistische instelling.

Je kunt toch niet eisen dat je alles van een ander mag gebruiken puur en alleen omdat ze het toevallig hebben? Bespreek het dan op z'n minst.

Misschien moet je eens fatsoenlijk leren lezen voordat je anderen beticht van een egoïstische instelling. Wie heeft het in hemelsnaam over EISEN? Niemand eist hier iets.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:41

"We zijn vorige week samen naar een festival geweest, vriendin had geen eigen tent, geen gasvuurtje, geen stoeltje, geen gamel om eten in te bereiden, etc., dus alles moest van mij komen."

Die vriendin had gewoonweg niks bij zich. Ze zet TS dus gewoon keihard voor het blok en gaat er dus vanuit dat TS wel der tent en spullen deelt(ongevraagd maak ik er uit op).
Dit vind ik egoïstisch en eisen, ja.

Jij zegt precies het zelfde in andere woorden, er gewoon vanuit gaan dat je spullen mag gebruiken van anderen vind ik erg raar en egoïstisch.

En ergens zomaar vanuit gaan en mensen voor het blok zetten zodat ze geen nee kunnen zeggen is een vorm van eisen. Wat had TS moeten doen? Haar op het gras laten slapen?
Laatst bijgewerkt door Kana op 10-07-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:43

Ik vind het nog brutaal dat jij invult dat ts en haar vriendin dat niet van tevoren hadden besproken. Dat staat namelijk helemaal nergens :)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:44

Als dat besproken is voor de tijd dan was dit topic er niet geweest lijkt me. :+

Maar misschien heb je gelijk hoor. Kan het me niet voorstellen aangezien er dan letterlijk geen probleem is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:46

Sommigen maken overal een probleem van.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:55

Ik begrijp je hoor TS. Wie heeft er nu nooit frustraties aan zijn of haar beste vriendinnen. Vooral als je elkaar zoals je aangaf veel ziet op korte tijd kan dat soms de kop op steken.

Mijn beste vriendin is ook niet de gemakkelijkste qua geldzaken en ik heb ook vaak het gevoel dat er meer vanuit mijn kant komt, maar door je er aan te ergeren los je het niet op.
Ik persoonlijk zou zoiets ook niet aankaarten want wellicht gaat je vriendin zich hierdoor aangevallen voelen en komt hierdoor de vriendschap in het gedrang. Hangt natuurlijk af van de manier waarop je het brengt en hoe zij hiermee om kan gaan.
Het beste is om je eigen grenzen aan te geven en dus op zo een dingen niet meer ja en amen te zeggen. Als ze zonder iets komt opdagen ben je niet verplicht om het jouwe te gaan delen. Net zoals de tent, je bent niet verplicht om haar in je tent te nemen. Vriendschap is natuurlijk wel veel van het delen , maar je kiest zelf wat je wilt delen.
Mijn vriendin kwam bvb regelmatig bij me voor BBQ, maar nam een beetje te vaak andere mensen met haar mee. Nu ok geen probleem, maar dat is dan 10€ pp. Ik ga geen inkopen doen voor mensen die ik amper ken. Zo kun je dus voor je materiaal afspraken gaan maken. Als ze in jouw tent wilt slapen schoenen uit of zand weg en anders is het andere tent zoeken.
Laatst bijgewerkt door betadine op 10-07-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:58

Correct me if i'm wrong, maar voor zo ver ik weet zijn bier, sigaretten en festivals luxegoederen en geen eerste levensbehoeftes.

Ik heb altijd geleerd dat als je iets niet kan betalen, je iets niet moet kopen. Kun je geen sigaretten betalen, stop dan met roken (ik ben zelf gestopt na 11 jaar, dus het is mogelijk!), kun je geen alcohol betalen, dan moet je niet drinken en heb je niet de goede spullen en centen voor op een festival, dan moet je thuis blijven.
Lijkt mij heel logisch toch?

Wij hebben hier in de vriendengroep ook een paar van die mensen die wat minder bedeeld zijn, die mogen best een keer een rondje overslaan, puur omdat ze er geen gebruik van maken.
Er is er helaas eentje die dat wel deed (de parasiet) en die krijgt nu dus ook gewoon helemaal niets meer. Rondjes ontvangen (of gewoon drinken afpakken) kon ze heel goed, maar een rondje geven kende ze niet. Zij was zelfs in staat om sigaretten te gaan schooien en die in haar pakje sigaretten te stoppen, zodat ze meer had voor later..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:32

Ik heb ook wel eens in deze schoenen gestaan. Op een gegeven moment heb ik gewoon met een knipoog terug gezegd: "Joh wanneer is het nou eens jouw beurt? Ik ken wel leukere uitgaves dan alleen jouw drankjes".
Als ze dat niet begrijpt heeft ze wel een flinke plaat voor haar kop hoor.

Het is natuurlijk wel erg makkelijk als je er altijd vanuit gaat dat het voor je gedaan wordt en het gebeurt ook uiteindelijk. Ik zou gewoon even mijn handen er van af trekken en niet zomaar meer delen.
Als ze jouw tent nodig had gehad en dit bij die laatste druppels in de emmer had gezeten had ik mooi gezegd: "Jij hebt een bed als jij het bier meeneemt".

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 18:56

Heel erg bedankt voor alle reacties allemaal, volgende week zie ik haar weer en dan ga ik het met haar bespreken. Ik ga het eerst op een subtiele manier proberen zoals "wanneer is het jouw beurt om de drank te gaan halen?" of zo, en als ze het dan nog niet snapt ga ik er wel dieper op in gaan.
Dit op internet zetten was inderdaad niet mijn beste idee, maar in onze vriendenkring wordt hier niet over gesproken, en verder dan de mening van mijn moeder kom ik dan niet :'). Heb er ondertussen een beetje weet van en zou nu toch wel graag mijn beginpost willen laten verwijderen..

Rowdine schreef:

Neen, ik vind dit niet "hartstikke logisch". Ik heb voor die spullen ook een boel geld moeten betalen, waarom zou ik dan alleen voor de kosten moeten opdraaien? Ik heb er geen problemen mee om een keertje iets uit te lenen, maar niets voorzien voor 4 dagen is me te veel van het goede. Als ik naar een festival ga zorg ik gewoon telkens voor mijn eigen spullen en dat ik van niemand afhankelijk moet zijn, zo voorkom je ook de meeste problemen.

Rebeccaa schreef:

Ik had totaal geen probleem met het delen van mijn tent, ik had een probleem met het feit dat ze zo moeilijk deed wanneer ik haar vroeg om gewoon het zand weer weg te vegen. Ik had er geen probleem mee dat ze m'n tent vies maakte (ja hallo, het is een festival), maar wel dat ze het achteraf gewoon niet terug opruimde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:22

Snollygoster schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties allemaal, volgende week zie ik haar weer en dan ga ik het met haar bespreken. Ik ga het eerst op een subtiele manier proberen zoals "wanneer is het jouw beurt om de drank te gaan halen?" of zo, en als ze het dan nog niet snapt ga ik er wel dieper op in gaan.
Dit op internet zetten was inderdaad niet mijn beste idee, maar in onze vriendenkring wordt hier niet over gesproken, en verder dan de mening van mijn moeder kom ik dan niet :'). Heb er ondertussen een beetje weet van en zou nu toch wel graag mijn beginpost willen laten verwijderen..

Rowdine schreef:

Neen, ik vind dit niet "hartstikke logisch". Ik heb voor die spullen ook een boel geld moeten betalen, waarom zou ik dan alleen voor de kosten moeten opdraaien? Ik heb er geen problemen mee om een keertje iets uit te lenen, maar niets voorzien voor 4 dagen is me te veel van het goede. Als ik naar een festival ga zorg ik gewoon telkens voor mijn eigen spullen en dat ik van niemand afhankelijk moet zijn, zo voorkom je ook de meeste problemen.

Rebeccaa schreef:

Ik had totaal geen probleem met het delen van mijn tent, ik had een probleem met het feit dat ze zo moeilijk deed wanneer ik haar vroeg om gewoon het zand weer weg te vegen. Ik had er geen probleem mee dat ze m'n tent vies maakte (ja hallo, het is een festival), maar wel dat ze het achteraf gewoon niet terug opruimde.

Als mijn vriendinnen eenzelfde iets zouden zeggen, dan geloof ik dat de vriendschap heel rap voorbij gaat zijn.
Jij hebt die spullen nu eenmaal. Wat heeft het voor nut als zij die dingen ook koopt? Heb je van alles twee nodig?

Ik ga mijn vriendinnen niet op extra kosten jagen als ik die zaken al heb. Ze mogen alles van me lenen. Daar ben je toch vriendinnen voor?
Waar ik eerder in dit topic werd beticht van ego gedrag, vind ik persoonlijk jou een erg egoistische vriendin.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:41

Enige wat ik eigenlijk wel vreemd vind in je verhaal is dat je vindt dat bier wat zij gratis gekregen heeft eigenlijk niet telt ofzo. Maar het gaat jou toch niks aan hoe zij aan haar spullen komt? Als zij de mazzel heeft dat ze een lijntje heeft voor wat gratis bier dan is dat voor haar mooi meegenomen en een manier waarop ze een bijdrage kan doen terwijl ze verder geen geld heeft.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 22:51

Alwiene schreef:
Enige wat ik eigenlijk wel vreemd vind in je verhaal is dat je vindt dat bier wat zij gratis gekregen heeft eigenlijk niet telt ofzo. Maar het gaat jou toch niks aan hoe zij aan haar spullen komt? Als zij de mazzel heeft dat ze een lijntje heeft voor wat gratis bier dan is dat voor haar mooi meegenomen en een manier waarop ze een bijdrage kan doen terwijl ze verder geen geld heeft.

Daarom schrijf ik er ook bij dat het eigenlijk niet mijn probleem is, dat weet ik heus wel hoor ;). Het zijn gewoon kleine dingen die me irriteren dat ze het ook bij anderen doet en ik wou het gewoon even van me afschrijven.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:59

Verder snap ik je verhaal en je irritatie ook wel hoor. Ik kan er ook niet tegen als iemand het normaal gaat vinden dat jij voor alle kosten opdraait, zeker niet als de oorzaak daarvan is dat iemand liever wat anders doet dan geld verdienen. Oké dat is eigen keuze maar dan wel ook daarnaar leven en niet andere laten opdraaien voor jouw gebrek aan geld. Dus snap je heel prima hoor, had alleen dat punt even aangestipt omdat ik dat niet terecht vond. :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 23:12

Alwiene schreef:
Verder snap ik je verhaal en je irritatie ook wel hoor. Ik kan er ook niet tegen als iemand het normaal gaat vinden dat jij voor alle kosten opdraait, zeker niet als de oorzaak daarvan is dat iemand liever wat anders doet dan geld verdienen. Oké dat is eigen keuze maar dan wel ook daarnaar leven en niet andere laten opdraaien voor jouw gebrek aan geld. Dus snap je heel prima hoor, had alleen dat punt even aangestipt omdat ik dat niet terecht vond. :)

Ik snap je punt wel hoor, het is ook niet terecht van mij om daar moeilijk over te doen want het zijn niet mijn zaken, maar ik was er eigenlijk gewoon zo verstomd van hoe iemand zoiets nu steeds kan blijven vragen, gewoon omdat zoiets niet in mij opkomt, ik wou het gewoon kwijt, maar had dat inderdaad beter gewoon achterwege moeten laten.