hoe ga je om met iemand die het minder heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:32

Wat wil je zelf? Wil je een gelijkwaardige vriendschap of wil je haar vooral helpen? Want het klinkt een beetje als het laatste en dan is het sowieso een scheve relatie en niet gezond. Het is heel lief wat je doet, maar kijk echt uit dat je dit niet doet omdat het jou een goed gevoel geeft om haar te helpen.
Wil je wel echt een gelijkwaardige vriendschap? Hou dan onmiddelijk op met dingen voor haar in te vullen en haar met fluwelen handschoentjes te behandelen. Behandel haar als gelijkwaardig iemand en laat dus buiten beschouwing dat ze minder kansen heeft gehad.

Als je denkt (!!) te zien dat ze gekwetst raakt van jouw verhalen, vraag haar dan of dat zo is en zo ja, of ze juist wil dat je je inhoud of niet. Dan houd je het ook bij haar namelijk. Het is niet jouw taak om te voorkomen dat zij iets voelt! Als vriendin kan je hier uiteraard rekening mee houden, maar niet ongevraagd en op basis van een vermoeden.
Wat heel goed kan helpen, is je beseffen dat jij haar niet kwetst. Jij triggert bij haar een bepaald gevoel, wat gebaseerd is op haar eigen ervaringen in het verleden. Jij veroorzaakt dat niet, dat zit al in haar, jij triggert het slechts en dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:33

vuurneon schreef:
Brittneyx schreef:
@vuurneon Ah dat wist ik niet! Ik zou het wel jammer vinden als ik zou werken dat de toeslagen van mijn ouders zouden verminderen. Dan zou het er ook op neerkomen dat ik mijn verdiende centen zou moeten afgeven aan mijn ouders? (even in de veronderstelling)

Nee, dan worden je ouders gewoon gekort en krijgen zij minder geld van de overheid omdat jouw inkomen dan gewoon meetelt en jij dus ook mee kan betalen.

Ah langs deze weg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:34

vuurneon schreef:
Brittneyx schreef:
@vuurneon Ah dat wist ik niet! Ik zou het wel jammer vinden als ik zou werken dat de toeslagen van mijn ouders zouden verminderen. Dan zou het er ook op neerkomen dat ik mijn verdiende centen zou moeten afgeven aan mijn ouders? (even in de veronderstelling)

Nee, dan worden je ouders gewoon gekort en krijgen zij minder geld van de overheid omdat jouw inkomen dan gewoon meetelt en jij dus ook mee kan betalen.

Dat is vanaf een bepaald bedrag volgens mij, ik weet niet precies hoe het zit maar stel dat ze 10 uren in de week zou werken dan heeft dit volgens mij geen invloed op de uitkering van haar moeder.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:44

Brittneyx schreef:
Dus het komt erop neer dat je niet moet gaan opscheppen en opletten hoe je het zegt. Ik zal eraan denken en haar niet meer proberen te kwetsen.

Zolang je niet loopt op te scheppen, hoef je imo nergens rekening mee te houden. Tenzij je haar dus wil behandelen als kwetsbaar poppetje die niet voor zichzelf kan zorgen en jou nodig heeft voor wat geluk in haar leven.... Jij mag net zo goed jezelf zijn als zij! Je moet toch niet jezelf anders voor gaan doen omdat iemand daar mogelijk moeite mee heeft?

verootjoo

Re: hoe ga je om met iemand die het minder heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:48

Tja, het leven is niet eerlijk. Ik had ook wel een groot huis gewild met een wei en een BMW voor de deur, maar dat heb ik ook niet :+ Toch heb ik een enorm gelukkig leven en zou ik mijn leven niet anders willen.
Je levensgeluk mag nooit afhangen van wel of geen paard en wel of geen les van een of andere geweldige instructeur. Superleuk toch dat jij die kansen krijgt? Zij heeft misschien weer andere kansen/talenten/beter op school ofzo.
Bovendien heeft elk huisje zijn kruisje en is er overal wel wat. Zij hebben het misschien niet zo breed, jij hebt misschien ook wel issues thuis met je ouders of wat dan ook. Je kan niet alles van de buitenkant beoordelen.

Anyway; gewoon lekker praten over wat je wil, zonder naast je schoenen te gaan lopen. En superlief dat je haar op je pony laat rijden. Met z'n tweeën plezier van de pony is dubbel zo leuk :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:15

oke dankjewel! Gewoon mezelf blijven werkt dus het best.
Zit er ook net aan te denken als ze het niet leuk zou vinden dat ik zoveel kansen krijg dat ze niet met me zou willen omgaan. Ze blijft wel contact zoeken!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:08

Meid, voel je vooral niet 'schuldig' omdat jij deze kansen wel hebt gekregen..daar kwets je niet zo snel iemand mee hoor ;)
Althans, ik was vroeger de persoon zoals je vriendin, met een moeder die en had toevallig alleen maar vriendinnen die uit een 'rijk' gezin kwamen en de luxe van eigeb paarden.
Omdat het mijn vriendinnen zijn (nog steeds ja) werd ik betrokken bij hun activiteiten. Mocht zo nu en dan rijden, maar ging overal mee naartoe :)
Heb me nooit gekwetst of minder bedeeld gevoeld..heb het altijd enorm gewaardeerd juist dat ik gewoon zoals je met vriendinnen omgaat, betrokken werd in de vriendschap..en dat de verschillen groot waren en de kansen ook anders lagen, tuurlijk, dat viel me wel eens op..maar nogmaals, me daardoor niet minder gevoeld :)

Ze mag maar blij zijn met een vriendin zoals jij..je hebt tegenwoordig genoeg snotapen rondlopen die alles aangedragen krijgen, verwend op zn zachts gezegd en niet waarderen wat er allemaal aan mogelijkheden voor hun ligt. Jij doet dat wel zo te lezen!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:10

Tja, als zij niet wil werken en daarom minder te besteden heeft heeft zij in mijn ogen ook niks te klagen. Mijn ouders hebben het nooit echt krap gehad maar ik werk al wel vanaf mijn 13e en heb sinds die tijd nooit zonder baan gezeten. Werk overal hard zat voor en heb ook een eigen paard gehad. Als zij nou hard werkt dan is paardrijden of zelfs een eigen paard ook haalbaar. Zou inderdaad niet opscheppen, maar ook niet uit medelijden veel dingen aanbieden. Wel heel lief van je trouwens. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:28

TS, fijn dat jullie goede vriendinnen van elkaar kunnen zijn. Dat is heel wat waard.

Wat betreft sommige reacties: zonder 'iemand zielig te willen praten', is het niet voor iedereen even gemakkelijk om voor zichzelf en hun naasten te zorgen.

Rijkdom of armoede gaat niet alleen over het bezitten van geld, maar over het bezitten van gezondheid, sociaal netwerk, educatie, psychische gezondheid, succeservaringen, (zelf)vertrouwen, etc. etc.
Ik ken diverse mensen die het echt heel krap hebben, die 'voor de buitenwereld' vooral niet willen laten zien wat werkelijk hun probleem is. Schaamte is daarin een belangrijke drive.
Trouwens niet alleen voor mensen met zichtbare armoede!

Denken dat iedereen dezelfde kansen heeft en dat het je eigen schuld is als je het niet gemakkelijk redt in onze samenleving is simplisme van de bovenste plank.
(en om nog even door te filosoferen: dan zou het kapitalisme niet bestaan.. want dat gaat uit van verschil tussen mensen)
Laatst bijgewerkt door senna21 op 08-07-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:35

Ik ken de situatie wel een klein beetje. Mijn vriend komt uit een wat beter bedeeld "nest" dan ik.
Hij heeft ook wel eens van die verhalen, waar ik het dan moeilijk mee heb. Ja, sommige dingen doen wel zeer dat ik die heb moeten missen.
Ben ik daardoor een ongelukkig mens? Nee, helemaal niet. Maar ik zou bijvoorbeeld een wedstrijd kunnen rijden o.i.d. ook wel eens heel cool vinden! En dan is iemand naast je die dat elke week kan af en toe best zuur.

Zo lang je niet opschept en haar vertelt wat je in je OP zet, dat je dus ook weet dat jij het goed getroffen hebt en dat het niet vanzelfsprekend is dat je bepaalde dingen kunt of mag, is het niet erg. Misschien blijft het voor je vriendin wel zuur om het te horen, maar daar kun jij niets aan doen. Het is al super lief dat je haar op je pony laat rijden!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:38

Ik heb het in een iets anders situatie met mijn zus. Ik ben jonger dan haar, maar heb veel meer mogelijkheden en kansen.

Het is jaren lang niet goed met haar gegaan, waardoor ze niet meer heeft dan de HAVO, slim genoeg is ze, maar een studie kan ze gewoon niet. Ze kan ook niet meer dan zo'n 24 uur in de week werken. Ze kreeg de kans om een appartementje te kopen, om te wonen. Ik was zo ongelofelijk blij voor der.

Maar intussen was ik afgestudeerd aan de unie, werk ik in het onderzoek in een promotie plaats en heb nu zelf ook een huisje gekocht. Ik heb daardoor al veel meer opgebouwd en veel meer mogelijkheden dan mijn oudere zus.

Ik merk dat ze het er moeite mee heeft dat ik die mogelijkheden en kansen wel heb, terwijl zij waarschijnlijk nooit heel veel verder zal komen dan dit. Ik vond dit ook erg moeilijk om mee om te gaan.

Ik heb besloten dat het voor mij niet te doen is om het niet te hebben over de dingen die ik koop, of niet blij te zijn met afstuderen, mijn baan en mijn huisje in haar bij zijn, ik probeer wel niet zo ongecontroleerd blij te zijn als bij anderen, maar ik heb het er wel over. Dat niet doen werkt gewoon niet, dan loop ik nep te doen en creeert alleen maar afstand. Ik doe gewoon normaal en blij over de dingen waar ik blij om ben.

Daarnaast probeer ik de dingen die zij bereikt en doet en koopt die voor haar heel groot zijn gewoon ook te herkennen en daarin echt blij voor haar te zijn en naar haar te luisteren en te steunen. Ik luister naar der en toon oprechte interesse en blijheid voor haar.

Op die manier merk ik dat het werkt, en gaat het goed.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 12:58

Heel erg bedankt voor de reacties, dit helpt heel erg :j