Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:52

Amaris schreef:
werk je soms bij een kledinggigant? Eigenaresse van mn bijrijdmerrie had net zulke verhalen als die van jou namelijk... en nu ben ik wel nieuwsgierig.

Dat dacht ik ook, maar met vier filialen?
Ik werk dus wel bij een kledinggigant (zeeman) en hier wordt al zolang ik weet (werk er zelf zes jaar) overlegd wie wanneer vakantie neemt en dit wordt goedgekeurd door manager en regiomanager.. Zo ben je altijd zeker van je vakantie.. Nog nooit problemen gehad..

iemand zei dat je contract afloopt en dat je moetopletten dat je je uren wel uitbetaald krijgt.. Ik zou persoonlijk direct ket mijn manager in gesprek gaan om te polsen of dit verlengd wordtof niet.. Zo niet, al je dagen opnemen.. als je ze laat uitbetalen, dan gaat de belasting eroverheen en krijg je maar bar weinig terug..

Amaris

Re: Problemen mbt regelen vakantie op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:59

ohja vier filialen is een beetje weinig.

Ik had het over Steps. Niet overal drama, maar in mijn woonplaats... daar lusten de honden geen brood van...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:13

Amaris schreef:
ohja vier filialen is een beetje weinig.

Ik had het over Steps. Niet overal drama, maar in mijn woonplaats... daar lusten de honden geen brood van...

Oeh, pb? :')

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:32

Ik werk wel bij een zeer groot bedrijf, maar geen kledinggigant ;)
De 4 fillialen waar ik het over heb vallen onder 1 manager.

Anyway, contact met hoofdkantoor is vandaag niet mogelijk, kreeg de voicemail.
De AM raadde me aan het bij de hogere manager aan te kaarten, wellicht dat hij wat meer open staat voor mijn bezwaren.
De AM zei ook al dat de huidige manager er erg laat mee is gekomen dat ik geen vakantie op kan nemen, en dat het niet bepaald een gewichtige reden is dat ik het niet aan hem bevestigd heb via mail, aangezien de vakantie al goed gekeurd was door de vorige manager.

Ik heb afgelopen maand gevraagd hoe het zit met m'n contract, daar hoefde ik me geen zorgen over te maken want er waren geen noemenswaardige problemen volgens de huidige manager.
Hij zou me voor eind juni wel op de hoogte brengen, maar hij had weer 2 weken vakantie en is pas sinds gister terug.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:57

Hebben jullie geen vertrouwenspersoon?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:08

Ik volg dit even. Vind het heel vreemd dat je geen vakantie kunt opnemen

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:11

We hebben geen vertrouwenspersoon, onze AM is dat min of meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:28

Poeh hee.... dus je staat altijd klaar om in te vallen voor een ander, had je vakantie geregeld, hebt een jong kind met nog iets van gezondheidsproblemen, veel overuren en vakantiedagen die je nog als vrije tijd op moet nemen, en je werkt full-time terwijl je een parttime contract hebt. En vergeet inderdaad niet dat het contract afloopt en je maar moet afwachten of dat daadwerkelijk verlengd wordt.

Het is natuurlijk van de gekken dat nu net jouw vakantie door de neus geboord dreigt te worden, dat kan echt niet in jouw situatie tegenover die kleine :(:)

Die vakantie was goedgekeurd, dan hoor je hem toch gewoon te krijgen :j

Er moet anders op zijn minst toch iets te regelen zijn dat een groot deel van de uren opgevangen wordt door anderen. In je eigenlijke vakantie nog meer uren moeten werken dan waarvoor je eigenlijk een contract hebt is helemaal van de gekken :P

Het klinkt alsof ze een probleem hebben met het opvullen van de uren en omdat jij hebt laten blijken dat je makkelijk inzetbaar bent, dat ze proberen dit probleem bij jou in de schoenen te schuiven.

Hoe kan het eigenlijk dat je oude manager wel jouw vakantie goedgekeurd had, en deze nu niet?
Heeft die nieuwe nieuwe toezeggingen gedaan van mensen die het na jou aangevraagd hebben?

Ik neem toch aan dat de oude manager niet te veel mensen tegelijk vrij gegeven heeft? :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:45

De gezondheidsproblemen van m'n kleine zijn op zich niet dramatisch (altijd verkouden, ontstoken oren etc), maar een ziekenhuisopname en een operatie (zeer waarschijnlijk neus-amandelen eruit) in het vooruitzicht is best heel wat voor zo'n jong kind.
Je bericht klopt helemaal, je hebt het goed begrepen :-)

De nieuwe manager wilde van iedereen via mail een bevestiging wanneer we vakantie hebben, echter heb ik de eerste 4 mails al niet gehad(waaronder de mail waarin dit vermeld stond).
Ik weet van 1 collega dat zij niets heeft bevestigd, toch heeft zij 3 weken vakantie.
De AM had de gehele vakantie-planning aan de nieuwe manager gegeven, alleen weigerde hij die planning over te nemen want onze AM mocht dat in zijn ogen helemaal niet regelen.
Alle vakantie's waren goed gekeurd door de vorige manager, en de huidige manager heeft dus ook alle vakantie's goed gekeurd.
Ik vind het alleen erg flauw dat ik, terwijl ik de mails niet heb gehad, dus geen vakantie krijg omdat ik geen mail heb gestuurd.
Dat er in augustus veel (meer dan de helft) collega's op vakantie gaan, heeft de nieuwe manager dus ook gewoon goedgekeurd :(
Normaal is dit geen probleem, we werken dan allemaal 1 of 2 diensten per week meer.

Ik zou na de zomervakantie een maand vrij kunnen krijgen, maar daar heb ik niets aan en mijn kind al helemaal niet, hier ga ik dus ook niet mee akkoord.
Sowieso heb ik meer dan een maand aan vrije uren staan, buiten mijn normale vakantie-dagen, dus ik zou in totaal bijna 2 maanden vrij moeten kunnen krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:53

Maar dan snap ik nog steeds niet:

- bij de oude manager kon jij wel vrij krijgen
- bij deze ineens niet meer

Waar zit het verschil in dan?

Stel dat er 10 mensen tegelijk vrij mogen zijn dan zat jij in het lijstje van die oude manager bij die 10.
Dat zit je nu dan toch nog steeds?

Of heeft die nieuwe iemand anders (die pas later vakantie vroeg) jouw plekje gegeven?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:58

Ik denk ook dat er nu mensen vakantie hadden die het bij de oude manager nog niet geregeld hadden, dat kan dus niet. Als je de mails niet gehad hebt, kun je ook niet reageren, dus daar zou ik het bedrijf/ manager op aanspreken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:01

Waar het verschil in zit weet ik ook niet, krijg ik ook geen duidelijk antwoord op behalve dat ik hem geen mail heb gestuurd en dat hij nu de planning niet meer om kon gooien(half juni gesprek gehad), het enige is dat we 1 zieke hebben die er een behoorlijke tijd uit ligt, maar die is ook al ruim 1,5 maand thuis.

Ik heb net personeelszaken gebeld, een heel vriendelijke dame aan de telefoon gehad.
Helaas was haar collega die zich met dit soort zaken bezighoud vandaag niet aanwezig, de dame heeft alles opgeschreven en morgen word ik terug gebeld.

Heb ook gelijk aangekaart dat ik het niet fair vond dat ik geen vrij kon krijgen de dag dat mijn dochter uit het ziekenhuis ontslagen werd, terwijl ik dit bij opname al aan had gegeven.
De manager is in de weekenden en 's avonds zeer moeilijk bereikbaar, en belde mij ook pas op de dag van ontslag uit het zh terug met de vraag wat ik wilde, om vervolgens weer te bellen dat ik gewoon moest komen werken want hij kon geen vervanging regelen.
En dat ik hem nu behoorlijk zit te knijpen met een volgende zh-opname.
Gelukkig was het echt een heel vriendelijke dame aan de telefoon, heel begripvol dus ik hoop dat er echt wat mee gedaan kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:04

Dat bedoel ik dus, hij heeft zoals ik het begrijp wel de lijst met afspraken gezien dus had gezien dat jij vrij hebt gekregen.

Maar hij wilde dit zelf nogmaals met iedereen afspreken en heeft daarom gemaild.

Jij hebt die mail niet ontvangen (waarom niet :? ) en dus heeft hij gedacht: die schrap ik van de lijst, en ik geef haar plekje aan iemand anders. Zou het zo gegaan zijn?

Dan zou ik toch zeggen dat hij die laatkomer maar moet gaan teleurstellen of als hij dat niet wil, een andere oplossing moet zoeken maar jouw goedgekeurde aanvraag kan hij niet zomaar van tafel vegen en jouw vakantietijd aan een ander geven -O-

Ik denk echt dat ze denken: jij bent zo makkelijk, jij pikt dat wel.
Terwijl ze als ze slim zijn, juist heel erg zuinig op zulke mensen zouden moeten zijn.

Hopelijk kan personeelszaken wat voor je betekenen want het niet terugmailen zien als reden om je goedgekeurde vakantie te schrappen....dat zal toch echt niet mogen neem ik aan.

Maar ik ben wel benieuwd waarom je de mail niet hebt ontvangen?

Is hij wel aan je verstuurd? Naar een verkeerd mailadres ofzo :?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:11

Hij heeft 3x mijn mail-adres gevraagd en gekregen, de 1e en 2e keer heeft hij het schijnbaar niet goed over genomen en de AM gaf ook al aan mijn naam niet in de mail-lijst te hebben zien staan.
Dit was volgens de manager niet het geval.
De laatste keer stond ik erbij dat hij mijn mail-adres invulde en de mails verstuurde, nu gaat het wel goed.

Op het rooster van juli (en mijn 2 weken vakantie) hebben er in de 1e week maar 6 van de 20 vrij en in de 2e week maar 5. In augustus 11 van de 20, en een hele berg rooster-vrij maar dat is geen vakantie maar gewoon ingeplande vrije dagen omdat er teveel uren gemaakt zijn door die personen bijvoorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:29

Ben je al bij het juridisch loket geweest om een brief op te stellen waarin je stelt dat je van mening bent dat de vakantie is toegezegd en dat je er dus vanuit gaat dat deze vakantie gewoon staat op basis van de wet?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 11:31

Nee, nog niet. Probeer het eerst binnen het bedrijf te regelen, maar zo'n brief is wel een goed idee, hij kan maar vast klaarliggen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:35

Ik kan me ook nog voorstellen dat ze ervan uit gaan dat jij er niets mee doet omdat je contract bijna afloopt, oftewel misbruik maken van jou positie nu. Als ik de planning zo lees is er dus geen reden om jou geen vrij te geven in de 2 weken die je gepland had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:57

Dus je kan eigenlijk ook prima bij hem de schuld leggen dat die mails niet zijn aangekomen :)

Ik zou echt gewoon even het gesprek aan gaan met de manager en hem vertellen dat je echt de moeilijkste niet bent, maar dat je toch echt niet akkoord gaat met het afnemen van je toegezegde vakantie omdat je nu eenmaal gebonden bent aan de zomervakantie van je kind.

Wellicht kan je nog voorstellen (als je dat zelf geen probleem vindt) dat je de weken dat hij je prima moet kunnen missen vrij krijgt, en dat je dan zelf eventueel nog wel een weekje in wil leveren om nogmaals je goede wil te tonen?

Maar dat dan ook alleen maar zeggen als je het geen probleem vindt en anders gewoon de dagen opeisen die je toegezegd zijn, het is zijn fout hoor, niet de jouwe :n

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:59

Ik wacht even af wat ze morgen vanuit het hoofdkantoor te zeggen hebben, en ga daarmee naar de manager.
Normaal gesproken zou ik best een weekje in willen leveren, maar niet bij deze man.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:05

Net de bond gebeld, ik sta volledig in mijn recht. Niet mailen is geen geldige reden om een vakantie te annuleren.
Ook mag ik verwachten dat de planning overgenomen werd door de nieuwe manager, en dat hij dit geweigerd heeft is volledig zijn probleem.
Nu wacht ik even af wat het hoofdkantoor me morgen nog meld, nu ga ik een mail opstellen naar m'n manager aangezien het dan op papier staat en hij alles gemaild wil hebben.
Wel spannend, ik kan er slecht tegen om mensen teleur te stellen, maar anderzijds moet ik wel echt opkomen voor mezelf anders heb ik volgend jaar nog geen vakantie. Of misschien wel heel lang, als ze m'n contract niet verlengen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:47

Ik denk dat het wel scheelt dat je het niet alleen voor jezelf doet, want als je vakantie niet doorgaat stel je ook iemand heel erg teleur. Dus lekker doorpakken hoor :j

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 15:29

Aan het hoofdkantoor heb ik totaal niets, er werd niet gepraat over het feit dat de vorige manager de vakantie goed gekeurd heeft, enkel dat het rooster van juli al een tijdje bekend is.
En dat ik er met m'n manager uit moet komen, maar dat madam niet op de stoel van de leidinggevende gaat zitten.

Net m'n manager gesproken, die de bal continue terug kaatst met t feit dat ik hem niet op tijd heb gemaild met mijn vakantie data.
De vakantie's waren per locatie geregeld, en het is dus schijnbaar veel meer moeite om 4 lijstjes samen te voegen en tot een goed rooster te komen, dan iedereen afzonderlijk te laten mailen met data.
Daarnaast heb ik de betreffende mail niet gehad, en ik heb gewoon niet altijd tijd om mails te checken en/of te beantwoorden.
Ik blijf erbij dat mijn vakantie was goed gekeurd, en dat hij alles ineens om wil gooien en er dus van alle kanten verwarring is ontstaan.
Vele collega's zijn ook geheel niet blij met de nieuwe manager, om de haverklap ligt er iemand uit en dat moeten we onder elkaar opvangen, maar degenen die het hardst lopen kunnen het minst krijgen en daar baal ik van.

Zo hebben wij ook de roosters van de overige locatie's, maar wat hebben wij daarmee te maken? Voorheen was er nooit gedoe dat we op andere locatie's met andere systemen moesten werken etc.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:52

Gewoon aan de manager mededelen dat je je oude vakantie aanhoudt, als hij niet samen met jou kijkt naar een andere oplossing?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 17:08

Dat zal gezien worden als werkweigering wat een reden voor ontslag kan zijn. Ben heel benieuwd morgen, frustrerend is dat in je gezicht gedaan word alsof overal rekening mee word gehouden, maar dan komt de planning en dan merk je dat alles wat je hebt aangegeven simpelweg "vergeten" is, iets wat bij onze vorige manager absoluut niet gebeurde.
Net als dat onze schappen regelmatig leeg zijn, omdat de manager het beter denkt te weten dan wij medewerkers, gebeurde bij de vorige manager ook niet.... En zo zijn er nog een heel aantal dingen waar ik me druk om maak, en dat icm de eventuele verlenging van mijn contract maakt het stresslevel best hoog.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 18:17

different1 schreef:
Dat zal gezien worden als werkweigering wat een reden voor ontslag kan zijn. Ben heel benieuwd morgen, frustrerend is dat in je gezicht gedaan word alsof overal rekening mee word gehouden, maar dan komt de planning en dan merk je dat alles wat je hebt aangegeven simpelweg "vergeten" is, iets wat bij onze vorige manager absoluut niet gebeurde.
Net als dat onze schappen regelmatig leeg zijn, omdat de manager het beter denkt te weten dan wij medewerkers, gebeurde bij de vorige manager ook niet.... En zo zijn er nog een heel aantal dingen waar ik me druk om maak, en dat icm de eventuele verlenging van mijn contract maakt het stresslevel best hoog.

Dat is toch sowieso pas na je contractverlenging aan de orde?
Wat zegt hij trouwens als jij zegt dat je graag met hem/haar naar een andere oplossing kijkt voor dit probleem? Of dat jij aangeeft anders in de periode op vakantie te gaan, waar amper mensen weg zijn?