Geen band met mijn ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Geen band met mijn ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:34

Ik krijg gewoon heel erg het gevoel dat ze in mijn schoonzus de dochter heeft gevonden die ze wil en ik niet ben.
Ik hou nou eenmaal niet zo van jurkjes en tasjes enz.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:37

Ik zou gewoon open en eerlijk tegen ze zijn aangezien je er wel heel erg mee zit. doe je niks gebeurd er ook niks.
Het is inderdaad wel raar dat ze jou nergens bij betrekken en je broer wel maar je geeft aan dat je eigenlijk altijd wel erg zelfstandig bent geweest misschien dat ze daarom denken ooh die red het wel daar hoeven we ons niet zo druk over te maken.

Ik zou gewoon vragen of ze een keer bij je op de koffie willen komen en dan uitleggen hoe je je voelt, niet op een aanvallende manier maar gewoon zo van: mam, pap, ik zit al een tijdje ergens mee .. en dan verdere uitleg, waarschijnlijk zijn zij alleen maar blij dat je je gevoelens uit en voor een oplossing wil zorgen, misschien voelen zij het wel net zo maar durven ze je niet te vragen om een of andere reden.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:40

friesam schreef:
Ik krijg gewoon heel erg het gevoel dat ze in mijn schoonzus de dochter heeft gevonden die ze wil en ik niet ben.
Ik hou nou eenmaal niet zo van jurkjes en tasjes enz.

Zo ben ik ook absoluut niet maar mijn jongste zusje wel, erg meisje meisje.
Nu heeft zij wel een andere moeder (wel zelfde vader)
Maar mijn vader lijkt daar niet zo erg mee te zitten, kan het wel goed met hem vinden maar mijn broertje daarin tegen niet.
Het is jammer dat jij volgens je moeder niet de 'ideale' dochter bent omdat je niet van jurkjes houd en dergelijke en je schoonzus wel. ook dat zou ik bespreekbaar maken als ik jou was, dat je het gevoel hebt dat zij haar meer als een dochter zien dan jou.

Nu woon ik al bijna 2 jaar bij mijn vriend en in die 2 jaar is hij 2x langs gekomen, ook iets wat ik niet leuk vind maar net als jij moeilijk vind om dat tegen hem uit te spreken.
Heb hem gewoon gevraagd van wanneer kom je weer eens langs?
uhm nou maandag avond maar doen dan? dus vanavond komt hij dan eindelijk weer eens langs.
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 07-07-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:42

friesam schreef:
De namen lijken totaal niet op elkaar en de meiden ook niet :o
Buitenlandse schoonzus (klein en vrij donker) en lange Nederlander.

Mijn vriend zei gelijk waar het hart van vol is loopt de mond van over ;(

Nou hup, zelfmedelijden aan de kant zetten en maak er werk van.
Je bent ontevreden met deze situatie en je hebt één heel groot voordeel: Je hebt er zelf een boel invloed op om deze te verbeteren!

Als jij een betere band en meer contact wil; benader je ouders dan wat vaker. Je kunt toch zelf contact met haar zoeken & activiteiten voorstellen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:45

Doubtless schreef:
friesam schreef:

Nou hup, zelfmedelijden aan de kant zetten en maak er werk van.
Je bent ontevreden met deze situatie en je hebt één heel groot voordeel: Je hebt er zelf een boel invloed op om deze te verbeteren!

Als jij een betere band en meer contact wil; benader je ouders dan wat vaker. Je kunt toch zelf contact met haar zoeken & activiteiten voorstellen?

Je hebt ook gelijk heb al wel het een en ander geprobeerd maar moet misschien nog wat beter mijn best doen. Maar het voelt bijna zo als schreeuwen om een beetje aandacht van mijn ouders als een klein kind.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:50

Als je zelf stappen ondernomen hebt die niet aangenomen worden, wordt het tijd om je ouders er op aan te spreken. Geef gewoon aan dat je het erg jammer vindt dat jullie weinig gezamenlijk doen en dat je graag meer tijd met hen zou besteden. Zo'n gesprek hoeft helemaal geen vingertje wijzen te zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:52

Je zegt zelf dat je niet echt open bent, en dat ze wel leuk omgaat met de anderen in de familie.

Misschien dat je eens kan beginnen met zèlf wat meer interesse en initiatief tonen?
Wellicht geef je de indruk dat je niet zo'n behoefte hebt aan contact.

In plaats van gaan 'klagen' dat je niet genoeg aandacht krijgt / je buitengesloten voelt kan je deze situatie i.m.o. beter gewoon positief benaderen en zelf wat meer initiatief tonen door ze uit te nodigen voor het 1 of ander, en / of zelf onderwerpen ter sprake te brengen op gebieden waar gezamenlijke interesses liggen :)

En als moeder dan niet 'hapt' dan maar gewoon accepteren dat er geen intieme band is, wie weet komt dat nog wel als je inderdaad een keer zwanger wordt van haar kleinkind :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:53

friesam schreef:
Kinke schreef:
Tuurlijk, het kan zijn dat ze zich 'vergissen', maar dat weten we niet.

Ik denk dat het probleem anders ligt dan dat jij in de beginpost schrijft.
Je voelt je achtergesteld omdat jij denkt dat je moeder gekker is met haar schoondochter.

Om te beginnen, kom eens uit de slachtofferrol en benader de hele situatie eens wat positiever.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:57

Mjetterd schreef:
Je voelt je achtergesteld omdat jij denkt dat je moeder gekker is met haar schoondochter.

Om te beginnen, kom eens uit de slachtofferrol en benader de hele situatie eens wat positiever.

Heb dat gevoel niet alleen mijn oma (moeder van moeder) zei het ook al en mijn vriend, meer mensen om me heen.
Deed er zelf nooit zo moeilijk over maar andere spreken me er op aan en dat zet me aan het denken.

Heb ze al verschillende keren uitgenodigd (zijn in alle jaren pas 2x bij ons geweest) voor BBQ etentjes enz maar meestal hebben ze een reden om nee te zeggen of later af te bellen.
Mijn moeder met moederdag een high tea bon gegeven (met de woorden kunnen we wat leuks doen) maar die heeft ze ook met mijn schoonzus opgemaakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:02

friesam schreef:
Kinke schreef:
misschien als open vraag stellen? Dat je het idee hebt dat ze geen interesse in je hebben en of dit klopt en zo ja, waarom dan?

Ben zo bang dat ik ze dan tegen me in krijg en er helemaal geen contact meer is. Het is nu al allemaal zo gemaakt gezellig.
En wil graag kinderen en kinderen met 2 opa's en oma's.

Ik zou het eerder andersom brengen niet zeggen dat je denkt dat ze geen interesse hebben maar dat je het heel fijn zou vinden om samen wat te doen en als ze met jou mee zouden kunnen leven. Dat dat voor jou toch belangrijk is. Dus niet aanvallend, maar je open op stellen dat je graag samen wat zou willen praten over kinderen hebben en dat je graag meer zou doen samen en dat zou waarderen als er meer interesse en betrokkenheid over en weer zou zijn.

Pfff lees net over de high-tea bon.. dan maar gewoon bellen en direct samen een high tea PLANNEN. Aangeven dat je heel graag een keer met haar dat samen zou doen etc etc.. dus initiatief nemen :j :(:)
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-07-14 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:03

friesam schreef:
Mjetterd schreef:

Heb dat gevoel niet alleen mijn oma (moeder van moeder) zei het ook al en mijn vriend, meer mensen om me heen.
Deed er zelf nooit zo moeilijk over maar andere spreken me er op aan en dat zet me aan het denken.

In dat geval kan het zo zijn dat je oma, je vriend en die andere mensen er aan hebben meegedragen dat jij in een slachtofferrol bent beland.
Wij kunne hier wel allerlei tips geven, maar uiteindelijk zul je het toch met je moeder hierover moeten gaan hebben.

Nog even inhaken op de vraag in je topicstart: 'Hoe krijg ik ze geinteresseerd in mij?'
Een relatie tussen 2 mensen komt van 2 kanten. Je kan niet verwachten dat mensen geinteresseerd in jouw zijn terwijl jij dat niet in hun bent. Dus wees geinteresseerd in je ouders, dan komt dat ook allemaal weer terug jouw eigen kant op.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:06

Mjetterd schreef:
friesam schreef:

Nog even inhaken op de vraag in je topicstart: 'Hoe krijg ik ze geinteresseerd in mij?'
Een relatie tussen 2 mensen komt van 2 kanten. Je kan niet verwachten dat mensen geinteresseerd in jouw zijn terwijl jij dat niet in hun bent. Dus wees geinteresseerd in je ouders, dan komt dat ook allemaal weer terug jouw eigen kant op.

Dank je! Daar ga ik aan werken. Mijn oma wilde mijn moeder er op aanspreken maar heb gezegd dat ze dat niet moet doen. Ze is uhhh... nogal direct

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:07

Moeilijk he? Dat je juist met je moeder niet een moeder-kind relatie hebt die je zou willen. Herken je gedeeltelijk. Mijn moeder is niet erg van het knuffelen, bellen, geïnteresseerd doen, maar zij doet dat met niemand, ook niet met mijn andere broers en zussen danwel schoonzussen. Ze is een beetje bijgedraaid nu ze oma is geworden van mijn nichtje.
Ik heb geaccepteerd dat zij er nooit in gaat veranderen, en dat ik dan de volwassene ben die haar belt en vraagt hoe het met haar is en haar af en toe meeneemt naar een voorstelling.
Ben er al een aantal keer tegenaan gelopen in mijn leven dat die relatie niet is wat ik zou willen dat het was, helemaal toen ik een kinderwens had en nu zwanger ben en zelf moeder word. Haptonomie heeft mij erg geholpen, je kan eens kijken.

Ben het wel eens met: wat gij niet wilt wat u geschiet, doe dat dan ook een ander niet. Dus als jij het vervelend vind dat je niet uitgenodigd wordt, doe dat dan hen ook niet aan. Nodig ze eens allemaal bij jou thuis uit, of juist alleen je moeder/ouders. Hoe vaker je haar ziet voor koetjes en kalfjes, hoe makkelijker het wordt om eens aan te snijden waar je mee zit.

Dikke knuffel voor jou!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:44

Kom je ook in ander topic tegen waarvoor je naar ZH moest, misschien is dat juist iets om aan je moeder voor te leggen en je zorgen te delen?? Daar is ze toch ook jouw moeder voor .. Veel succes en sterkte in ieder geval in het contact maken én openstellen :(:) :(:)

By the way, dat wisselen van namen dat heeft NIET persé veel te betekenen, mijn moeder verhaspelt de namen van mijn nichtjes naar mij (dochters van mijn zus) en mijn naam juist weer richting mijn nichtjes .. dus dat heeft niet persé wat te betekenen. En mijn zus doet dat ook richting haar dochters en mij, die namen wisselen ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-07-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:47

fargo schreef:
Kom je ook in ander topic tegen waarvoor je naar ZH moest, misschien is dat juist iets om aan je moeder voor te leggen en je zorgen te delen?? Daar is ze toch ook jouw moeder voor .. Veel succes en sterkte in ieder geval in het contact maken én openstellen :(:) :(:)

By the way, dat wisselen van namen dat heeft persé veel te betekenen, mijn moeder verhaspelt de namen van mijn nichtjes naar mij (dochters van mijn zus) en mijn naam juist weer richting mijn nichtjes .. dus dat heeft niet persé wat te betekenen. En mijn zus doet dat ook richting haar dochters en mij, die namen wisselen ;-)

Klopt ik moet regelmatig naar het ziekenhuis van kinds af aan al. Maar sinds ik met openbaar vervoer kon en daarna met auto zijn ze niet meer mee gegaan. Moest vrijdag op controle en mijn vriend kon geen vrij krijgen heb ik mijn moeder nog gevraagd maar nee die moest boodschappen doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:49

Dan denk ik dat je dat aan moet grijpen om aan te geven dat je het heeeeeel fijn zou hebben gevonden als ze mee was gegaan omdat je onzeker en nerveus van te voren was. Dat mag ze best horen immers .. zo stel je je open en kun je het gesprek aangaan en vragen of jullie ergens koffie kunnen gaan drinken oid??

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:53

fargo schreef:
Dan denk ik dat je dat aan moet grijpen om aan te geven dat je het heeeeeel fijn zou hebben gevonden als ze mee was gegaan omdat je onzeker en nerveus van te voren was. Dat mag ze best horen immers .. zo stel je je open en kun je het gesprek aangaan en vragen of jullie ergens koffie kunnen gaan drinken oid??

Ja ik denk dat ik haar maar eens over bel deze week. Had het toch wel erg fijn gevonden als ik niet alleen hoefde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:55

Ik zou juist wel eens je oma een opmerking laten maken naar je moeder. Jij hoort het toch ook van anderen hoe het voor buitenstaanders uit ziet waarom zou het jouw moeder niet aan het denken kunnen zetten?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:00

joyce83 schreef:
Ik zou juist wel eens je oma een opmerking laten maken naar je moeder. Jij hoort het toch ook van anderen hoe het voor buitenstaanders uit ziet waarom zou het jouw moeder niet aan het denken kunnen zetten?

Opzich wel maar mijn oma heeft het woord subtiel niet in haar woordenboek staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:06

friesam schreef:
joyce83 schreef:

Opzich wel maar mijn oma heeft het woord subtiel niet in haar woordenboek staan

Maar misschien is dat dan wel de manier om in 1x door te dringen. Is niet leuk, maar is misschien wel in 1x de oplossing. :j Als jij je moeder een cadeaubon geeft voor een uitje, zodat jullie wat leuks kunnen doen, je dit ook aan haar vertelt en ze neemt vervolgens je schoonzus mee, dan mag het best wat directer worden :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:08

friesam schreef:
Mjetterd schreef:

Heb ze al verschillende keren uitgenodigd (zijn in alle jaren pas 2x bij ons geweest) voor BBQ etentjes enz maar meestal hebben ze een reden om nee te zeggen of later af te bellen.
Mijn moeder met moederdag een high tea bon gegeven (met de woorden kunnen we wat leuks doen) maar die heeft ze ook met mijn schoonzus opgemaakt.

Dat vind ik wel raar, oke je geeft het als cadeau en natuurlijk mag ze zelf weten met wie ze hem uitbesteed maar ikzelf zou dan de persoon kiezen van wie ik hem gekregen heb, al helemaal als dat met mijn eigen kind is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:23

Er is hier maar een manier voor..en dat is het gewoon uitspreken wat je hier schrijft. JE gevoel uitspreken hoe het jou doet voelen als ze zo doen? En waarom het zo lijkt? Misschien klaart dan de lucht. En dat kan 2 kanten op gaan..het kan verbeteren maar het kan ook slechter worden. Maar dan zit je niet meer met je gevoel en heb je antwoorden.

En kan je niet met je ouders op trekken doe je toch gewoon met je broer en schoonzus op trekken? MIsschien dat er dan nog meer veranderd? EN als dat ook niet werkt..je hebt een leuke schoonfamilie en waarschijnlijk leuke vrienden? Dat is toch ook wat waard? Menig een is het andersom met schoonfamilie niet door de deur te kunnen:)

Ik zou me er niet te druk om maken. En als je kinderen wil snap wel dat je dat wil delen..maar dat kan dan mooi aan de andere kant..waarom niet? Als ze het niet aan nemen? En wie weet als het zo ver is...wat er veranderd. En als het niet veranderd...er is geen nood!

Ik zeg altijd..familie kies je niet die krijg je erbij cadeau...en vrienden kies je. Je hebt ze teminste ik dan niet altijd nodig en heb in de jaren meer aan mijn vrienden dan aan ouders gehad. En dat wil niet zeggen dat ik slechte ouders heb! Zij lijden ook hun eigen leven met hun eigen dingen en hoeven niet alles met hun kinderen te moeten delen? Het zijn ook mensen met eigen keuzes?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:39

Vraag waar je hier geen antwoord op hoeft te geven... maar die misschien wel interessant is om voor jezelf te beantwoorden.
Je schrijft namelijk over je oma. Hoe is de relatie tussen je moeder en je oma (haar moeder)? Nu en in het verleden. Heeft moeder nog broers/zussen... en hoe is die relatie (en ook weer met je oma)

Soms herhalen familiepatronen zich.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:43

Zeg het niet tegen ons, maar tegen je moeder.

Overigens noemt mijn vader mij ook structureel bij de verkeerde naam, die van mijn zus :') ach, ik vind het wel humor want dat zeg ik gelijk: 'volgende halte, bejaardentehuis!' :D of 'hier begint het aftakelen al mee...'

Ach ja... Ouders, het zijn soms net mensen. Ze kan zich er ook simpelweg niet bewust van zijn. Het kan 2 kanten op gaan natuurlijk; ook jouw houding kan van grote invloed zijn. Dus als jij al uitgaat van het slechtste en je voelt je jaloers, maakt het de verstandhouding niet beter. Kijk dus ook goed naar jezelf ipv naar je moeder te wijzen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:56

Evelijn schreef:
Vraag waar je hier geen antwoord op hoeft te geven... maar die misschien wel interessant is om voor jezelf te beantwoorden.
Je schrijft namelijk over je oma. Hoe is de relatie tussen je moeder en je oma (haar moeder)? Nu en in het verleden. Heeft moeder nog broers/zussen... en hoe is die relatie (en ook weer met je oma)

Soms herhalen familiepatronen zich.

Mijn oma is een lieve vrouw ze probeert de ruzieende familie bij elkaar te houden. De ene keer kan mijn moeder de ene broer schieten en dan 5 jaar later is dat over en dan de andere broer weer.

Mijn opa leeft al 10 jaar niet meer maar mijn moeder lijkt meer op mijn opa die was ook minder lief en zorgzaam.
Ik ben meer een junior versie van oma zeggen ze allemaal.