Zwangerschap en studie, wat is wijsheid? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:12

Captain schreef:
Wat ik niet begrijp, waarom beginnen aan een kindje als je midden in een studie zit en een uitkering hebt?

dit snap ik ok niet helemaal niet..

Grapjasjes12

Re: Zwangerschap en studie, wat is wijsheid? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:19

Daar gaat het topic helemaal niet over, leuk altijd die antwoorden op vragen die je helemaal niet stelt.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:25

Ik kon lichamelijk bij mijn eerste twee zwangerschappen gewoon doorwerken tot vier weken voor de bevalling.
Ik kon alleen niet normaal denken, ik vergat alles, haalde alles door elkaar...
Hoop dat je daar geen moeite mee gaat krijgen.
Ik was na de bevalling heel snel weer op de been maar wilde de kleintjes eigenlijk geen minuut missen (nog steeds niet trouwens ;))

Ik zou zoveel mogelijk ervoor proberen te doen en daarna zoveel mogelijk thuis zijn, mits dit lichamelijk gaat natuurlijk want helemaal plannen kun je het nooit.
Met mn derde zat ik met 14 weken al thuis en hij kwam pas in week 42 dat duurde erg lang.

In ieder geval heel veel succes en geniet er van :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:55

phormicola schreef:
Daar gaat het topic helemaal niet over, leuk altijd die antwoorden op vragen die je helemaal niet stelt.

Lees de eerste zin van TS eens dan.. Dit is iets wat we ons toch af kunnen vragen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:02

Nee, want wat ga je haar dan aanraden? Kind zit er nu eenmaal al en dus heeft je vraag totaal geen raakvlak met de OP.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:33

Ik zat ook in de ww (teminste geloof dat het in NL zo heet) toen ik bewust zwanger werd en beviel, had nou eenmaal nog geen nieuwe baan en recht op ww.
Daarbij, je kunt een kind zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben nu alleen luiers nodig (en af en toe kleertjes) wat zo'n 70€/maand kost (gebruik wel pampers dus het zou ook goedkoper kunnen).

Qua energie etc. tot aan mijn bevalling voelde ik mij top, kon doen wat ik wilde doen. En na 2 weken deed ik ook alles weer gewoon. De nachten zijn soms wel vermoeiend maar je went er aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:41

phormicola schreef:
Nee, want wat ga je haar dan aanraden? Kind zit er nu eenmaal al en dus heeft je vraag totaal geen raakvlak met de OP.

Goh, ik mag me toch afvragen waarom TS deze bewuste keuze gemaakt heeft?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:46

Ja dat mag, alleen is het best onaardig om de keuze van een ander voor een kind te veroordelen. Want er spreekt uit dat je dat niet oké vindt. Terwijl je helemaal niet in de positie bent om over haar te oordelen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:14

Ik zou gaan voor optie 2. Door iedereen wordt heel erg ingezoomd op het lichamelijke aspect, maar vlak ook het geestelijke niet uit. Je concentratie wordt bijvoorbeeld fors minder, zaken onthouden wordt bijna onmogelijk etc. Dat heeft een enorme impact op je studie en houdt de eerste maanden na je bevalling ook aan.

studeren en zwanger ging bij mij goed. Ik ben in maart bevallen en heb half januari mijn laatste college gevolgd. Het na de bevalling weer oppakken van de studie daarentegen vond ik ontzettend zwaar

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 20:00

Chanel: dat inderdaad, op erg veel menselijkheid kan je gewoonlijk niet rekenen als het om instanties als de vdab en de rva gaat. Ik heb alles eigenlijk via de vakbond rechtstreeks met de rva geregeld, en aan de vdab enkel doorgegeven dat ik een vrijstelling had, en dat zij me dus niet meer hoefden lastig te vallen voor sollicitatietrainingen en dergelijke. Veel flexibiliteit verwacht ik niet, maar niet geschoten is altijd mis. Ik ga als ik terug ben van vakantie eens langs bij de vakbond, wie weet heb ik toch opties daar :)

Rowdine: dat is inderdaad het gevoel dat de school mij geeft, en precies wat ik bedoel met "creatief omspringen met regeltjes en richtlijnen". De studietrajectcoördinator kan me echter (uiteraard) niet garanderen dat individuele proffen willen meewerken en aanpassen, dus dat moet ik echt met hen apart bespreken.

kekaro: dankjewel voor je advies, ik kan me er inderdaad iets bij voorstellen dat ik moeite ga hebben om mn kleintje "achter te laten" om met mn neus in de boeken te duiken.

Jes: je hebt inderdaad veel zelf in de hand gelukkig, je hoeft een kind niet in een paleis op te laten groeien om goede ouders te zijn.

Benangelique (en kekaro): ik heb van meer vrouwen gehoord dat je concentratie en laten we het "algemene helderheid" noemen een stapje terug neemt. Tot hiertoe heb ik daar nog niks van gemerkt, maar ik ben natuurlijk nog maar 16 weken ver. Stiekem maak ik me daar wel zorgen over, maar vrees dat ik hier niet meer kan doen dan afwachten.

Aan Captain, Zillionke, Rowdine (en alle dames die mij verdedigen):
Voor ik antwoord wil ik graag even aanhalen dat ik niet vind dat dit ook maar enige invloed heeft op het onderwerp van dit topic, en ik het heel wat vind dat jullie mij daarop durven veroordelen. Ik heb er echter geen bezwaar tegen om wel gewoon (beperkt) te antwoorden, maar als ik jullie mening daarover belangrijk had gevonden, had ik die wel gevraagd VOOR we onze keuze maakte. Hier verder over discussieren heeft dus in mijn ogen weinig nut, doe dit dan alsjeblieft ook niet.

De voornaamste reden, is dat mijn man 37 is, en er niet jonger op wordt. Als we eerst nog 4 jaar hadden moeten wachten, om dan misschien ook nog eens tot de ontdekking te komen dat het zwanger worden zelf minder vlot ging dan gehoopt (want dat weet je niet tot je eraan begint), dan kan je daar nog een aantal jaartjes bij optellen. Verder zijn de eerste maanden van je carriere ook niet de meest geschikte om zwanger te worden, het is veiliger om nog eens minimaal een jaar af te wachten of je contract verlengd wordt. Met in het achterhoofd dat we graag meer dan 1 kind willen, hebben we dus besloten dat wachten tot dit alles achter de rug was, voor ons géén optie was, omdat hij dan gewoon voor ons gevoel echt te oud zou zijn. Wachten tot later in mijn studie zou in een theoretische richting ongetwijfeld een handigere optie zijn geweest, maar hier niet. Gezien de verdeling van de praktijkvakken en stages over de jaren, was dit eigenlijk echt het beste moment.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:08

Ik heb nu toevallig werk gevonden, maar ik kom van een opleiding die ik wegens omstandigheden niet heb afgemaakt. En zelfs als ik geen werk had gevonden had ik gestart met onze kinderwens. Temeer omdat, zoals je weet, het via ivf moet en je niet weet hoe rap het gaat. Ken verhalen dat het soms wel jaren kan duren.

Dus trek het je niet aan, er zijn prioriteiten in het leven en als je het financieel kunt dragen, wat is het probleem dan?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:25

TS, allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! En knap dat je het ziet zitten om dit te combineren!

Ik heb een gelijkaardige opleiding gevolgd en weet uit ervaring dat het tweede jaar niet gemakkelijker wordt dan het eerste.

Om problemen te vermijden kan je best veiligheidshalve kiezen voor voldoende studiepunten om je uitkering te behouden, maar niet te veel meer dan dat. Zoals je zelf aanhaalt heb je geen idee hoe het straks zal zijn met jullie kindje erbij, en of de zwangerschap goed zal verlopen.

Ik denk dat je de belasting van de semesters beter gelijk houdt. Ik denk dat je het tweede semester best niet volledig vol plant. Dan heb je de eerste maanden met je kindje iets meer 'ademruimte', zodat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken als je eens een slechtere nacht hebt. Meer plannen in het eerste semester heeft volgens mij ook weinig zin, aangezien je toch waarschijnlijk weinig of geen examens kan afleggen.
En een gelijkmatige belasting geeft meestal ook minder problemen met volgtijdelijkheid.

In elk geval veel goeie moed toegewenst! Waar studeer je?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 21:44

Chanel, ik snap volledig dat jullie ongeacht werk of geen werk toch ivf zouden hebben opgestart. Een écht ideaal moment is er nooit, maar als je het graag wil zorg je er gewoon voor dat het lukt. Al is het natuurlijk heel fijn en vooral handig dat je wel nog een baan gevonden hebt. Heel veel succes met de behandelingen, en hou ons op de hoogte in het zwangerschapstopic hé ;)

GeekGirl, dankjewel! Ik studeer in antwerpen, het handigste aangezien ik daar ook in de buurt woon. De vakken zullen inderdaad niet gemakkelijker worden, afgelopen jaar heb ik op bepaalde vakken toch serieus gezwoegd, maar het ziet er naar uit dat ik alles succesvol ga kunnen afronden gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:41

bakkabouter schreef:
Chanel: dat inderdaad, op erg veel menselijkheid kan je gewoonlijk niet rekenen als het om instanties als de vdab en de rva gaat. Ik heb alles eigenlijk via de vakbond rechtstreeks met de rva geregeld, en aan de vdab enkel doorgegeven dat ik een vrijstelling had, en dat zij me dus niet meer hoefden lastig te vallen voor sollicitatietrainingen en dergelijke. Veel flexibiliteit verwacht ik niet, maar niet geschoten is altijd mis. Ik ga als ik terug ben van vakantie eens langs bij de vakbond, wie weet heb ik toch opties daar :)

Rowdine: dat is inderdaad het gevoel dat de school mij geeft, en precies wat ik bedoel met "creatief omspringen met regeltjes en richtlijnen". De studietrajectcoördinator kan me echter (uiteraard) niet garanderen dat individuele proffen willen meewerken en aanpassen, dus dat moet ik echt met hen apart bespreken.

kekaro: dankjewel voor je advies, ik kan me er inderdaad iets bij voorstellen dat ik moeite ga hebben om mn kleintje "achter te laten" om met mn neus in de boeken te duiken.

Jes: je hebt inderdaad veel zelf in de hand gelukkig, je hoeft een kind niet in een paleis op te laten groeien om goede ouders te zijn.

Benangelique (en kekaro): ik heb van meer vrouwen gehoord dat je concentratie en laten we het "algemene helderheid" noemen een stapje terug neemt. Tot hiertoe heb ik daar nog niks van gemerkt, maar ik ben natuurlijk nog maar 16 weken ver. Stiekem maak ik me daar wel zorgen over, maar vrees dat ik hier niet meer kan doen dan afwachten.

Aan Captain, Zillionke, Rowdine (en alle dames die mij verdedigen):
Voor ik antwoord wil ik graag even aanhalen dat ik niet vind dat dit ook maar enige invloed heeft op het onderwerp van dit topic, en ik het heel wat vind dat jullie mij daarop durven veroordelen. Ik heb er echter geen bezwaar tegen om wel gewoon (beperkt) te antwoorden, maar als ik jullie mening daarover belangrijk had gevonden, had ik die wel gevraagd VOOR we onze keuze maakte. Hier verder over discussieren heeft dus in mijn ogen weinig nut, doe dit dan alsjeblieft ook niet.

De voornaamste reden, is dat mijn man 37 is, en er niet jonger op wordt. Als we eerst nog 4 jaar hadden moeten wachten, om dan misschien ook nog eens tot de ontdekking te komen dat het zwanger worden zelf minder vlot ging dan gehoopt (want dat weet je niet tot je eraan begint), dan kan je daar nog een aantal jaartjes bij optellen. Verder zijn de eerste maanden van je carriere ook niet de meest geschikte om zwanger te worden, het is veiliger om nog eens minimaal een jaar af te wachten of je contract verlengd wordt. Met in het achterhoofd dat we graag meer dan 1 kind willen, hebben we dus besloten dat wachten tot dit alles achter de rug was, voor ons géén optie was, omdat hij dan gewoon voor ons gevoel echt te oud zou zijn. Wachten tot later in mijn studie zou in een theoretische richting ongetwijfeld een handigere optie zijn geweest, maar hier niet. Gezien de verdeling van de praktijkvakken en stages over de jaren, was dit eigenlijk echt het beste moment.

Ik veroordeel je helemaal niet. Ik vind het verbluffend dat je zoiets aandurft aangezien het dus blijkbaar nogal wat meer zorgen met zich meebrengt. Wat mij betreft had jij je hier ook helemaal niet hoeven te verdedigen en de reden achter je keuze kenbaar hoeven maken. Daar heeft niemand wat mee te maken :)
Het lijkt me dat professoren best flexibel zijn in dit soort omstandigheden en ze je best tegemoet willen komen. Ik zou ze wel op tijd op de hoogte stellen van de onstandigheden.

Veel succes, komt vast goed.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 05:40

Rowdine, het is inderdaad minder evident, maar ik wil het heel graag. En stél dat het écht niet zou lukken, dan kan ik nog steeds gewoon terug een baan zoeken. Al hoop ik uiteraard dat dat niet nodig zal zijn :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:48

Ja ik . heb 3 kinderen gekregen tijdens mijn studie geneeskunde. Ik wilde ook jong moeder worden. Nooit spijt van gehad. Wel dat ik nooit zwangerschapsverlof heb gehad- wat een luxe lijkt me dat. Ik werd altijd vooral door eigen ondernemers aangesproken en die zeiden - dat hebben wij ook niet- hup baby in bed en s'avonds weer in restaurant werken.
2 van de 3 kinderen zijn overtijd geboren en de eerste met 38 weken. Je kunt het dus niet helemaal plannen. Ik heb gewoon het lesprogramma gevolgd maar wel alleen het verplichte onderdeel. Dus geen college's. En onderwijsgroepen max aantal missen (2 van de 10). De bijeenkomsten waren steeds max 2 uur - dus het was eigenlijk goed te doen.
Alleen voor de co-schappen heb ik wat moeten regelen omdat dat een full time stage is. Ik wilde er natuurlijk wel ook voor de kids zijn. Maar met een beetje vindingrijkheid is dat ook gelukt (heb bv stage bij een kennis gelopen en al weekend dagen voorgewerkt waardoor ik tijdens uitgerekende datum wat verlof kon nemen).
Succes en leuk- geniet ervan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 06:58

Wauw, dat klinkt als een prestatie van formaat! Echt, wauw!
Hoe heb je het met examens opgelost? Of kwam dat qua timing elke keer min of meer goed uit?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:02

je kunt toch ook gewoon vanaf februari de lessen gaan volgen(mits dit lichamelijk mogelijk is) en in augustus examen doen? Dan hoef je je geen zorgen t maken over de zwangerschap.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:25

Ik had wel het geluk dat ik me altijd erg goed heb gevoeld. Zowel voor al na de bevalling. Dus het moet je ook een beetje meezitten. Ik heb de middelste zelfs 3 weken over gedragen- en dus ook gewoon doorgegaan. Dan vroegen mensen aan mij- hoe lang moet je nog ?- als ik dan zei dat ik al lang overtijd was keken ze erg vreemd... haha

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:26

Dus ik zou zeggen - doe wat je het liefste doet. Een kind is een aanvulling op je leven- geen beperking. En voor elk probleem zal zich ook een oplossing aandienen. Dus volg je hart..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 23:16

siepjes schreef:
Een kind is een aanvulling op je leven- geen beperking.

Das een hele mooie, die moet ik onthouden! Jammer dat veel mensen een kind vaak wel als een soort van beperking zien.