Paardenhouderij niveau 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:24

Maar, stel, je bent klaar met deze opleiding op niveau 4, heb je dan ook toegang tot opleidingen van een hoger niveau?
Sprak gisteren heel kort een jongen die de orun had gehaald met deze opleiding maar daar zijn toch ook verschillende niveau's in? Kan je dan tot op hoog niveau lesgeven?

Ben ook benieuwd of jullie nu wel of geen paard moeten hebben zoals in Deurne het geval is/was. Opleiding van mijn dochter moet er wel een paard mee en die moet behoorlijke capaciteiten hebben anders haal je de proeven niet.

Ben heel benieuwd waar deze opleidingen van elkaar verschillen en overeen komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:26

Ik vraag me ook af wat je met deze opleiding kan. Voor werk in de paarden(sport) heb je gewoon het meeste aan (rij)ervaring. En voor pensionhouder heb je naast ervaring het meeste aan een zak geld als startkapitaal.

Ik zie het gewoon het meeste als een pretopleiding. Maar het blijft natuurlijk een volwaardige MBO 4 opleiding, dus je kunt in ieder geval nog wat andere kanten op waar gewoon ''een 4 jarige MBO opleiding'' voor wordt gevraagd.

Zelf heb ik een 4 jarige opleiding dierhouderij gedaan met paraveterinair ... ook zo'n pretopleiding. Toen ik startte met de opleiding wilde ik full time DA assistente worden en anders dierverzorger in een dierentuin of dolfinarium.
Na het afronden van mijn opleiding bleken er zo goed als geen fulltime banen te zijn als DA assistente en ook de parttime banen lagen niet voor het oprapen.
Op de websites van dierentuinen en het dolfinarium staat bijna al standaard onder het kopje 'vacatures' dat solliciteren weinig zin heeft omdat er maar weinig vacatures open komen en er enorm veel gegadigden voor zijn.

Na een reünie bleek dat van de 31 afgestudeerden er 1 full time aan het werk was als DA assistente, 1 parttime als DA assistente (en dit combineerde met andere parttime banen). Daarnaast waren er slechts nog 2 mensen die echt een betaalde baan in de dieren hadden. De rest was of verder gaan studeren of had werk in een compleet andere branche.
Zelf heb ik jarenlang gewerkt in een tuincentrum .... en dan niet eens op de dierenafdeling :+
Wij hadden de keuze een extra uitbreiding wiskunde en economie te doen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Het staat net iets leuker op je CV, voor wat het waard is dan ;).

Inmiddels ben ik 30 jaar en heb ik 2 dochters die gek zijn op paarden en dieren. Zelf ben ik er achter gekomen dat ik dieren en paarden gewoonweg veel leuker vind om als hobby te doen, dan er daadwerkelijk mijn werk van te maken.
Ik heb achteraf gezien echt heel erg veel spijt van mijn studiekeuze, maar dit valt niet terug te draaien en ik heb in ieder geval een 4 jarig MBO papiertje.
Mijn dochters zou ik in ieder geval sterk afraden een opleiding in de dieren of paarden te gaan volgen.

Natuurlijk is het moeilijk vooruit te kijken in welke branche er na het afronden van je opleiding (veel) werk te vinden is.
Maar volgens mij is in die zin de dieren- en paardenbranche erg stabiel ... al jarenlang weinig (fulltime) betaald werk in te vinden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 24-07-14 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:29

Als je je MBO niveau 4 hebt kan je doorstromen naar een HBO opleiding.

De ORUN die wordt aangeboden op opleidingen is het laagste niveau van de ORUN.
Hoe het nu zit met het nieuwe systeem van de ORUN durf ik het niet te zeggen tot welk niveau ze de cursus op scholen aanbieden.

Urbanus

Re: Paardenhouderij niveau 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:32

Niet alle HBO's, voor veel HBO's zul je nog een 21+ toets moeten doen voor bepaalde vakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:33

Chantaliiejj schreef:
Ik weet dat je zonder papiertje ook een goede baan in de paarden kan vinden dus waarom een opleiding wat niet met paarden te maken heeft als 'je' toch niks anders wil dan paarden ?

Omdat je het toch wel maakt in de paarden als je ECHT iets te melden hebt in de paardenwereld.

Aangezien het gros het NIET maakt in de paarden, is een opleiding waar de rest van de wereld ook op zit te wachten, een stuk zinvoller. Je kunt dan met enige inzet een zodanig salaris verdienen dat een paard houden zonder veel concessies er gewoon in zit.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:36

Eens met Delphi ik heb ook Mbo 4 gedaan dierverzorging ik heb veel geluk gehad dat ik na school in een subsidietraject terecht kwam en zo 1 jaar in een asiel heb gewerkt en daarna naar een kinderboerderij kon.
Op de kinderboerderij werk ik nu ruim 15 jaar maar pas sinds vorig jaar is mijn gesubsidieerde functie overgegaan op een reguliere baan. Ik had de mazzel dat ik geen kostwinner hoefde te zijn anders had ik mijn baan op moeten geven omdat het salaris een lachertje was.
In de dierensector is er heel veel vrijwilligerswerk en als er al een vacature vrij komt wordt hij vaak via via opgevuld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:42

Percy, op best wat HBO kun je terecht met een MBO4 opleiding dierenhouderij of paardenhouderij. Wel zal je in sommige gevallen een toets moeten maken of een bepaald vak(ken) in de zomervakantie moeten halen om toegelaten te worden.
Zelf heb ik nog een jaar HBO gedaan en om toegelaten te worden moest ik twee vakken volgen in de zomervakantie en daarna een positieve toets maken.
Dit heb ik toen positief afgerond, waarna ik toegelaten werd tot de opleiding. Uiteindelijk was dit niet wat ik wilde dus ben ik gestopt, maar de mogelijkheid is er gelukkig zeker om door te stromen naar een HBO opleiding ... eventueel ook in een compleet andere richting.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:50

Oké Delphi, dan is het toch niet zo'n pretopleiding? Tenminste als je op niveau 4 studeert dan. Neem aan dat je dan toch aardig wat niet paardgerelateerde theoretische vakken moet hebben gehad.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:56

Grappig topic!

Ik werkte tot voor kort nog in de paarden zonder opleiding oid in die trant.
Er kwam toen ook een groep scholieren langs die de opleiding paardenhouderij oid deden.
Meiden die allemaal vragen hadden over mijn werk omdat ze dit ook wilden doen.
Tot dat ik vertelde dat ik dit zonder papiertje deed..
Meiden allemaal met onmogelijke dromen waarvan geen enkel meisje ooit zou worden aangenomen op de stallen die ik ken.
Je moet aanleg hebben en papiertje of niet als je geen gevoel/aanleg hebt kiezen ze toch niet voor je

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:59

Percy schreef:
Oké Delphi, dan is het toch niet zo'n pretopleiding? Tenminste als je op niveau 4 studeert dan. Neem aan dat je dan toch aardig wat niet paardgerelateerde theoretische vakken moet hebben gehad.

Zelf heb ik geen paardgerelateerde opleiding gevolgd, maar een dierhouderij opleiding. Om een volwaardige 4 jarige MBO opleiding te zijn kregen wij ook vakken als wiskunde, economie, nederlands, engels. Ik denk dat dit voor een 4 jarige MBO opleiding paardenhouderij ook zal gelden. Ik denk dat die standaarden landelijk bepaald zullen zijn.

Met pretopleiding doelde ik meer op hetgeen je er later mee kunt. In mijn geval was dat zeer beperkt door het zeer beperkte aanbod in banen.
Ik was (en ben) gek op dieren, dus het leek mij super een opleiding te volgen waarbij je veel theoretisch en praktisch bezig was met dieren.
Ik heb mij daar gewoon op blindgestaard en gehoopt dat er na 4 jaar wel/meer werk in te vinden was. Er zijn tal van andere 4 jarige MBO opleidingen waarin je veel breder opgeleid wordt, wat je kansen op de arbeidsmarkt flink vergroot.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:12

Ik heb de opleiding in Deurne gedaan, maar ben na 3 jaar gestopt omdat ik het toen te theoretisch vond worden op school, ik wilde aan het werk.

Ik ben toen aan het werk gegaan, en heb 10 jaar op die stal gewerkt.
Had dat gelukt zonder papiertje? Vast wel, maar de school heeft me veel meer gegeven dan alleen een papiertje.
Ik heb er veel mensen leren kennen, kennis op gedaan (wel buiten de lessen om, maar toch) ik deed 5 of 6 paarden elke dag (omdat ik niet zo veel zin had in theorie ;) )

Van de bijna 40 leerlingen waar we toen mee begonnen, waren er na een jaar nog 20 over, na nog een jaar 10..
En hoeveel werken er nog in de paarden? Ik denk 4 als ik mezelf meereken.

Nu ga ik het heel anders doen, ga voor de hobby wat fokken, misschien kleinschalige handel richting Nederland (woon nu in Frankrijk) en ga aan het werk met m'n paarden (in het bos, op de wei, op het land)
Dus de opgedane kennis en vaardigheden kan ik hier weer gebruiken.
Niet dat ik voor elke voerbeurt ga uitrekenen wat de paarden moeten hebben, dit doe ik gewoon op gevoel, maar bijvoorbeeld het bijhouden van de hoeven doe ik zelf, bel niet voor elk klein dingetje de dierenarts etc etc.

Zonde van je geld? Ja en nee.
Ga je er wat mee doen dan niet, kom je er achter dat het niets is, dan wel.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:17

Ik zat eerst ook te denken aan deze opleiding. Ik heb het niet gedaan. (Weinig werk in te vinden)
Ik ben nu bezig met dierverzorging ook in Alkmaar en deze opleiding vind ik hartstikke leuk :)
Ik weet ook wat ik wil worden :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:26

misschien een offtopic vraagje, maar wat is het verschil tussen niveau 2/3/4? niveau 4 is waarschijnlijk een hoger niveau, maar wat verschilt er nou net?

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:30

Niveau 2 minder leerlingen en je krijgt meer hulp
Niveau 3 meer leerlingen en minder hulp
Niveau 4 meer leerling en minder hulp plus alles zelf doen

Dit heb ik begrepen weet niet of het waar is anders mag je het veranderen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:32

xnien_ schreef:
Ik zat eerst ook te denken aan deze opleiding. Ik heb het niet gedaan. (Weinig werk in te vinden)
Ik ben nu bezig met dierverzorging ook in Alkmaar en deze opleiding vind ik hartstikke leuk :)

Je hebt niet voor een paardenopleiding gekozen, omdat er weinig werk in te vinden is.
Maar waarom heb je voor dierverzorging gekozen dan? Want daar is ook al jááááren zeer weinig betaald werk in te vinden.
Zoals in mijn post hierboven zijn er van de 31 klasgenoten, 3 mensen fulltime in de dierensector gaan werken. De rest kon niets vinden in deze sector. Dan praat je over slechts een kleine 10% dat een betaalde fulltime baan in de dieren heeft kunnen vinden.

Wat wil jij later graag worden (je schrijft dat je al precies weet wat je wilt worden)?

De keuze voor deze opleiding snap ik wel hoor. Maar voor mij is het inmiddels 15 jaar geleden dat ik de keuze heb gemaakt om aan deze opleiding te beginnen. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, dan was ik daar niet aan begonnen. Ik moet ook zeggen dat het tijdens de open dag ook enorm rooskleurig werd voorgespiegeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:45

xnien_ schreef:

En heb je ook een reëel uitzicht op die baan?

Kijk, iedereen moet gaan leren wat ie leuk vindt, maar als je perspectief wil op een goed betaalde baan en soort van baangarantie: ga een vak leren; een ECHT vak.
Binnen nu en enkele jaren gaan de babyboomers met pensioen en het gat dat zij achterlaten, zal moeten worden opgevuld door degenen die nu op school zitten.
De grootste problemen gaan zich voordoen in de technische vakken: werktuigbouw, elektrotechniek, (industriële) automatisering. Wil je een baan, zoek het in die hoek als je ook maar enigszins interesse hebt in de techniek.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:30

Daar noem je wat Ikke, je moet wel interesse in de techniek hebben.

Ik ken de Nederlandse paardenhouderij opleiding onvoldoende (heb hier wel al wat bijgeleerd) maar als je een volwaardig mbo-diploma hebt kan je daarna toch nog alle kanten op?

De Belgische opleiding is middelbaar onderwijs maar dat werkt hier anders dan in Nederland. Bij de opleiding van mijn dochter is het een soort mavo/havo + een soort van Deurne maar dan anders ;)

Ben je afgestudeerd, dan heb je een toegangsticket tot hogere opleidingen. Je kan een bedrijf starten en je mag en kan tot gp niveau lesgeven. Door de vele lessen door instructeurs met veel ervaring verbeter je jezelf elk jaar weer als ruiter. Het opent deuren, juist ook omdat je zoveel beter leert rijden.

Maar veel, heel veel hangt van jezelf af. Het is maar een klein groepje wat de eindstreep haalt. Het is namelijk keihard werken en heel vroeg beginnen. School vraagt geen stage tot het zevende jaar om uitbuiting te voorkomen maar als leerling staat het je vrij om in de vakantie's vrijwillig stage te doen en dat wordt door school gewaardeerd. Mijn dochter besteed ook heel wat uurtjes bij een stal waar ze heel veel leert.

Ik vind het alleen jammer dat er maar zo beperkt orun wordt aangeboden bij de Nederlandse opleiding.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:09

Xnien wat wil je gaan doen dan?

Van mijn klas ( wel 20 jaar terug) ben ik de enigste die een baan in de dierensector heeft.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:19

purny schreef:
Maar kom op nou... serieus een diploma moeten halen om een stal uit te mesten? Een baan in de paarden verdient niet goed... je kan beter een andere opleiding gaan volgen, iets van dierenverzorging ofzo. Je moet het met ervaring doen. De stages zijn loeizwaar, je mag alleen maar stallen mesten hoorde ik..

Maar voor degene veel succes met de opleiding.

Ik heb op al mijn stage plekken alleen maar op het paard gezeten.
Zowel op nationale als internationale stallen.

Het verschil zit hem gewoon in 'talent' en motivatie.
De meeste meisjes die deze opleiding doen vinden paarden vooral heel erg lief, en weten niet van aanpakken. Deze mensen klagen dan ook vooral, zoals hier op Bokt. En ja, deze mensen moeten stallen uit mesten omdat ze verder ook niet veel kunnen.

Deels ben ik het dus wel met je eens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:15

sandra8 schreef:
Xnien wat wil je gaan doen dan?

Van mijn klas ( wel 20 jaar terug) ben ik de enigste die een baan in de dierensector heeft.

En, verdient dat dusdanig leuk dat je daar fluitend twee paarden en een dikke 4x4 van kunt betalen, naast je huis, vakanties en de rest van je leven?

Percy schreef:
Daar noem je wat Ikke, je moet wel interesse in de techniek hebben.

Ik ken de Nederlandse paardenhouderij opleiding onvoldoende (heb hier wel al wat bijgeleerd) maar als je een volwaardig mbo-diploma hebt kan je daarna toch nog alle kanten op?

Nou nee, zo simpel werkt dat in NL niet. Bedenk dat het schoolsysteem in België nogal afwijkt van wat we in NL kennen. Zodanig zelfs dat er vanuit de grensstreek Nederlandse bussen rijden om Nederlandse scholieren naar Belgische scholen te brengen, simpelweg omdat de kwaliteit dusdanig beter is, dat zowel de ouders als de kinderen liever de extra reistijd kiezen dan dat ze dichterbij in NL naar school gaan!

Interesse is een breed begrip. Ik heb een technische opleiding maar heb al in geen 15 jaar een schroevendraaier vastgepakt (voor m'n werk). Ik doe alle voorbereiding, begeleiding en nazorg zodat onze technici hun werk goed, veilig en efficiënt kunnen uitvoeren.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:43

Zou het nu weer over mijn openingspost mogen gaan..?

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:43

Chantaliiejj schreef:
Ik ga volgend school jaar ook naar Alkmaar, maar ga niveau 2 doen. Hebben jullie trouwens al die introductie/kennismakings dag gehad ?

Nee, jij wel?

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:44

puppy1128 schreef:
Ik ga daar ook heen, alleen dan niveau 3.

Leuk! Misschien kom ik je nog tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:40

ABC321L schreef:
Zou het nu weer over mijn openingspost mogen gaan..?

Dit gaat ook over jouw openingspost en de waarschuwingen die terecht gegeven worden door mensen die al ervaring op de arbeidsmarkt hadden toen jij nog niet eens overwogen werd, laat staan uit twee delen bestond.

Niemand verplicht je om die adviezen aan te nemen, maar evenmin ben je verplicht om ze in de wind te slaan. Je moet doen wat je leuk vindt en een gek zoeken die je ervoor wil betalen, maar in bepaalde sectoren lopen meer gekken met grotere geldbuidels rond dan in andere sectoren.

Ik ken eerlijk gezegd niet zoveel paardenbedrijven die jaaromzetten halen van 2.500.000.000,00 (geen typefout!) waar onze directeur van dergelijke bedragen zou zeggen: daar kan de schoorsteen nog net van roken, maar echt iets eraan verdienen doen we nog niet....... (jaaromzet lag ook hoger).

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:03

Ik werk op het moment al in de paarden vandaar dat ik deze opleiding ga doen ;)