Help, de buurman rookt pijp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anhighwood

Re: Help, de buurman rookt pijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:12

en zo kan je overal wel wat over zeggen...
leven en laten leven...volgende keer erger je je aan de deur die ze steeds dichtgooien.
tot 20 jaar geleden wat het heel gewoon dat iedereen rookt, nu ben je een uitzondering, wat nog nagekeken en bepraat word ook!
maar de oplossing is simpel, verhuizen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:15

Nou ja, als iemand structureel smijt met de deuren, dan vraag ik ook of hij doorheeft hoe het doorklinkt. Je woont er immers wel samen wat dat betreft. Beetje rekeningen houden met elkaar en als je gewoon netjes vraagt is er geen probleem (en als hij er niets mee wil doen, prima. Weet je het. Nee heb je, ja kun je krijgen)
Ik ben ook naar de buurman gegaan om te vragen wat hij in hemelsnaam doet, want wij horen meerdere keren in de week een heel bizar geluid. Bleek hij de muren te stofzuigen :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:17

vuurneon schreef:
Nou ja, als iemand structureel smijt met de deuren, dan vraag ik ook of hij doorheeft hoe het doorklinkt. Je woont er immers wel samen wat dat betreft. Beetje rekeningen houden met elkaar en als je gewoon netjes vraagt is er geen probleem (en als hij er niets mee wil doen, prima. Weet je het. Nee heb je, ja kun je krijgen)
Ik ben ook naar de buurman gegaan om te vragen wat hij in hemelsnaam doet, want wij horen meerdere keren in de week een heel bizar geluid. Bleek hij de muren te stofzuigen :')

_O-

Sommige mensen hebben echt teveel tijd. Mijn vader heeft buren die altijd op zaterdag buiten het terras stofzuigen.

Maar goed, terug naar roken. Ik zou een ventilator neerzetten. Dat zal zeker een stuk schelen. En ik zou het toch een keer proberen te zeggen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:16

Praten is denk ik de enige oplossing...

Hoewel, dat kan ook verkeerd uitpakken. Ik vroeg ooit aan de buren of als ze gaan bbq'en ze willen waarschuwen zodat ik me ramen dicht kan doen. Nu bellen ze keurig elke keer. Maar dat doen ze dan ook als ik 's avonds met een citronella-kaarsje in de tuin zit, me paardenjas in de tuin uithang en patatjes bak.

Ach ik tel tot 10 en doe wat anders.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:33

Wat voor tuinen hebben mensen dat ze last hebben van buren die roken? :')
Ik heb vooral last van de stank van de buurtkatten die mijn tuin volschijten :Y) toch iets ernstiger...

Ts ik zou vragen of de buur gewoon niet wil roken rond etenstijd. En anders even binnen of aan de voorkant wilt zitten ofzo...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:42

Als je toevallig toch met de buurman in gesprek bent kun je hem vertellen over electrisch roken( zelf even in verdiepen) Dat ze daar ook een variant van de pijp hebben. Dat dit niet stinkt en een stuk minder schadelijk is voor zijn en jouw gezondheid, en dat zelfs het smaakje vanille daarvoor beschikbaar is samen met nog veel meer smaakjes.
Voor meer info over de elctrische pijp google je op e-pipe

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:49

Uitleggen dat je begrijpt dat hij moeilijk ergens anders kan roken, maar dat je er tijdens het eten last van hebt en dan vragen of hij het erg zou vinden of je vlak voor het eten even een ventilator op het balkon zet in zijn richting? Dan kom je zelf al met een oplossing waar hij zich verder niet voor hoeft aan te passen en jij gewoon lekker van je balkon kan genieten.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:07

Met elkaar praten is vaak de enige oplossing.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:28

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier last van hebt en een oplossing zou willen vinden!!
Vind de geur van een pijp ook misselijkmakend.
Wij hebben ook super leuke buren. Zij hebben zo'n vuurkorf in de tuin. Gisteravond ook weer aan. De as waait steeds de tuin in, dus lekker zitten deed ik niet meer. Als je dan naar bed gaat (raam aan tuinkant), vergeten bent het raam dicht te doen, wordt je niet goed van de rooklucht. Ben daarbij ook nog eens astmatisch, dus ja ik heb er last van.
Weet ook wel dat praten de beste oplossing is. Maar wil ook geen zeur zijn.
Als ik nu een 'oplossing'zou weten, zo van zou je hem misschien wat verder daarheen willen zetten. Maar daarmee hebben wij nog steeds de rook. Dus dan zou ik moeten vragen of ze hem niet aan zetten?! Dat vind ik dus geen optie.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:31

Ik begrijp het erg goed, hier hetzelfde.

Ons buurmeisje rookt op het balkon, alleen grenst onze slaapkamer DIRECT aan haar balkon en liggen we met ons hoofd naar het raam(anders past het bed niet :Y) ).
Waardoor we dus ook alle (die we echt niet willen horen) gesprekken verplicht moeten meeluisteren als ze aan de telefoon zit of met mensen op het balkon zit, omdat ze bijna in onze slaapkamer staat. :')

Rooklucht vind ik normaalgesproken niet erg, maar wel als ik in m'n net gewassen bedje lig en het lijkt of ik in een rookruimte slaap :+
Gelukkig hebben we een goede band met haar, en hebben we er iets van gezegd. Na een uur of 22:00 rookt ze voor uit het raam ipv achter op het balkon, probleem dus opgelost.

En als het gesprek te hard gaat savonds laat/weekend, geven we gewoon antwoord op vragen die we horen, waardoor ze doorkrijgt dat we in bed liggen en alles kunnen horen, of we sturen een appie :D

Of andere optie die wij gaan doen: Veruizen 8-)
(niet hierdoor hoor :+ )

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:40

Oh man! Wat ben ik blij dat ik dat niet heb. Ik zou er om verhuizen, werkelijk waar. Ik word beroerd van roken. Mijn leven is echt zo veel leuker geworden sinds het rookverbod in de horeca. Ik werd altijd doodziek wakker na een avond in de kroeg. Ik vind het zo raar dat we het normaal vinden dat normaal/als een recht gezien wordt dat een ander jou in kankerverwekkende rook laat zitten. Vaak ook nog omdat die persoon die rook niet in z'n eigen huis wil.

Dat je met elkaar meedenkt over een passende oplossing lijkt me niet meer dan normaal, maar doen of het raar is dat iemand aan geeft daar last van te hebben. Ik kan er niet bij. Als ik morgen op mijn balkon mosterdgad ga verstoken omdat ik daar zo lekker van geniet wordt dat toch ook als belachelijk en asociaal gezien?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:41

anhighwood schreef:
en zo kan je overal wel wat over zeggen...
leven en laten leven...volgende keer erger je je aan de deur die ze steeds dichtgooien.
tot 20 jaar geleden wat het heel gewoon dat iedereen rookt, nu ben je een uitzondering, wat nog nagekeken en bepraat word ook!
maar de oplossing is simpel, verhuizen!

20 jaar geleden ging je ook dood aan een hoop ziektes die ze nu kunnen genezen, weiger je die behandelingen ook te accepteren?

Roken is ongezond, dwing een ander niet om mee te roken. TS; ventilator weg van jou huis /balkon zetten? Gezien volgens mij veel rokers gaan reageren als bovenstaande..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:31

Als je toch een goede relatie hebt met je buren...
maak het eens gewoon bespreekbaar?

Misschien heb jij een oplossing, misschien zij, misschien dat jullie elkaar tegemoet kunnen komen?

'Buurman, om eerlijk te zijn heb ik soms wat last van je pijp, maar ik wil ook geen zeurkous zijn.
Hoe zouden we dit samen op kunnen lossen? Heb jij nog ideeen? Wat vind je van dit idee..? '

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:47

Je kan toch gewoon een vriendelijk gesprekje aangaan. Buurman, ik wil niet als lastig overkomen. maar met mooie dagen wil ik graag buiten eten en ik heb dan wat last van uw pijp.is het misschien mogelijk dat u tussen vijf en zeven even niet daar wil roken. daar zou u mij een groot plezier meedoen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:51

De tip van het plaatsen van een ventilator ga ik meenemen, dit vind ik wel een goede. Het speelt voornamelijk bij windstil of wind vanuit het zuidwesten. Mijn balkon is aan 2 kanten open, de voor en zijkant. Boven en de andere zijkant zijn afgesloten. Hierdoor blijft alles hier een beetje hangen.

En toch maar eens een gesprek aanknopen... Brrr, hekel aan!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:45

Ik snap je probleem helemaal. Maar wanneer je gewoon goed contact hebt met de buren moeten hier zeker afspraken over gemaakt kunnen worden. Gewoon een keer op de koffie gaan en wat babbelen, om vervolgens dit ter sprake te brengen?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:53

git schreef:
Als je toevallig toch met de buurman in gesprek bent kun je hem vertellen over electrisch roken( zelf even in verdiepen) Dat ze daar ook een variant van de pijp hebben. Dat dit niet stinkt en een stuk minder schadelijk is voor zijn en jouw gezondheid, en dat zelfs het smaakje vanille daarvoor beschikbaar is samen met nog veel meer smaakjes.
Voor meer info over de elctrische pijp google je op e-pipe

Zo dan, doe dit vooral niet. Dat is pas belerend. :=
Ik zou het echt niet waarderen als mensen die met mij niets te maken hebben even gaan uitleggen dat ik maar een e-sigaret/pijp moet roken omdat het beter voor MIJN gezondheid is. :')
En ik rook niet eens (meer) _O-

Ik zou het bij de ventilator houden. Probeer dat eens uit, en zie dan weer verder. Ik zou alleen het gesprek aanknopen als het echt niet anders meer kan.
Werkt het niet (als je daar zelf van houdt) om wat geurkaarsjes neer te zetten buiten? Of Wierook? Of van die olie op 'n bakje met een kaarsje eronder? Wellicht neutraliseert dat. Met eucalyptus of dennen of mint ofzo. :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:37

Eigenlijk wel een beetje gek, de buren roken buiten omdat ze zelf geen rook binnen willen hebben. En de niet rokers moeten allerlei dingen gaan aanschaffen/doen om de rook uit hun huis te houden.
Roken is vaak moeilijk bespreekbaar. Mensen voelen zich gelijk aangevallen en in de verdediging gedrukt. Ik heb een paar collega's die ook roken en als ze dan weer binnenkomen dan hangt die rook nog in de kleren en stinkt het hele kantoor nog. Er is bij ons niemand die er wat van durft te zeggen. Mijn baas liep een keer ons kantoor binnen en zei, jemig wat stinkt het hier naar rook en deed een raam open. Ze kreeg gelijk een snauw.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:22

pinkie87 schreef:
Gelukkig rookt deze alleen pijp!!! Je mag weekje bij ons zitten?!
Woon ik een normale buurt in een rijtjeshuis met naast mijn een catering bedrijf. Die mensen horen we sinds de verbouwing 100x de trap op en ql lopen. En regelmatig komt er hier om 4 uur in de ochtend etensluchtjes naar binnen waaien en schalenkabaal is hier ook normaal.
Dan hebben onze achterburen wat heel normaal is voor een rijtjeshuis.. ahm. .... en tekkelkennel als je nacht dienst heb ben je echt niet blij. maar als je normale werktijden heb ook niet want het jankt vaak tot uur of 1 a 2 Door midden in de nacht en begint altijd weer lekker vroeg.

Dus wil wel ruilen.

Dus omdat jij naast een cateraar en een tekkelkennel woont mag de TS geen last hebben van de pijn van de buren?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:37

Lastig probleem idd, zelf zit ik ook nooit meer in de tuin als mijn buren buiten zijn. (nooit meer dus!) Zij hebben een kind wat bijna altijd huilt en zelf maken ze ook behoorljk wat geluid, dus dan zit je ook niet echt lekker rustig. Maar je kunt moeilijk vragen of ze dan naar binnen gaan :o

Maar sigaren- of pijplucht is inderdaad wel een hele penetrante geur als je daar in moet zitten. Zelf zou ik dan gewoon lekker binnen gaan zitten eerlijk gezegd

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:29

Het heeft gewoon geen nut om hier te klagen de buurman lest dit niet ;)
Maar tegenwoordig klagen we zo snel is gewoon jammer.
Zou gewoon even op afstappen volgens mijn zal hij je niet vermoorden om dit probleempje

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:37

Het is geven en nemen in een druk landje als dit. Mijn buren aan de ene kant hebben een heel druk kleinkind nogal vaak op visite, aan de andere kant barbequen ze graag en ik ga nog weleens los als er een lekkere gouwe ouwe soulplaat op de radio is, moet kunnen, we wonen in een rijtjeswoning in een hele fijne buurt en dat vind ik wel belangrijker dan die dingen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:19

chanicha schreef:
Het is geven en nemen in een druk landje als dit. Mijn buren aan de ene kant hebben een heel druk kleinkind nogal vaak op visite, aan de andere kant barbequen ze graag en ik ga nog weleens los als er een lekkere gouwe ouwe soulplaat op de radio is, moet kunnen, we wonen in een rijtjeswoning in een hele fijne buurt en dat vind ik wel belangrijker dan die dingen.

Same here. Ik doe mijn muziek ook wel eens hard met deur open, buur draait zo nu en dan keihard country, bovenburrn hebben hun wilde kleinkinderen over de vloer en mijn andere buur heeft een erg gezellige tijd met zijn partner in de ochtend. En mijn tuin is de lokale kattenbak *\o/* maar vind het een erg leuke en gezellige buurt :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:31

pinkie87 schreef:
Het heeft gewoon geen nut om hier te klagen de buurman lest dit niet ;)
Maar tegenwoordig klagen we zo snel is gewoon jammer.
Zou gewoon even op afstappen volgens mijn zal hij je niet vermoorden om dit probleempje

Nou tegenwoordig weet je t niet.. je word voor minder vermoord hoor. :j :r

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:00

Ehm kijken even hoeveel mensen er wonen en hoeveel moorden er gepleegd worden. En als iedreen zo denkt komen we nergens in deze wereld meer.