Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:01

Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:02

Wat een hoop bekrompen misgunners hier :+
Je hebt er toch geen last van, van mij mag iedereen op mijn OV mee reizen. Het OV is al belachelijk duur al helemaal voor wat je er vaak voor terug krijgt. Ik zou het juist echt super stom vinden als iemand zou zeggen nee dat mag niet. :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:04

xNathaliee schreef:
Ik vind het een beetje dubbel. Heb het overigens zelf ook een keer meegemaakt en heb toen ook gewoon 'ja' gezegd alleen moest ik er na 2 stops alweer uit dus kon diegene weer op zoek gaan. Aan de ene kant denk ik tja ik heb er verder geen last van, hoef er niks voor in te leveren of wat dan ook. Aan de andere kant denk ik tja, die mensen gaan er al van uit dat ze mee mogen reizen en kopen gewoon een kaartje met 40% korting terwijl ze geen zekerheid hebben. Daardoor kan je bepaalde type mensen (die geen nee durven te zeggen) wel een druk laten voelen. Ze hebben inmiddels al dat kaartje gekocht dus je kán dan geen nee zeggen (even vanuit zo'n iemand gezien). Het is wel brutaal dat ze er al van uit gaan dat het lukt.
Overigens ben ik heel blij met mijn gratis OV. Stel dat iedereen op korting zal reizen dan zal over een aantal jaar de studenten OV ook niet meer gefinancieerd kunnen worden.

Helemaal mee eens!
Ik ben ábsoluut iemand die mensen wil helpen/dingen wil delen. Maar ik kan slecht tegen mensen die al ergens vanuit gaan :P
Als wij op vakantie zijn, gaan we altijd ergens shoppen waar je voor 1,00 een dagkaart om te parkeren kunt kopen. Als we weer weg gaan, kijken we altijd of er iemand is om hem daarna aan te geven.
Vorige keer kwam er een vrouw achter ons aanlopen. 'Mag ik jullie kaartje?' En m'n vriend kijkt haar aan. 'Ja, het is hier gebruikelijk dat we het kaartje doorgeven' Toen kon m'n vriend het niet nalaten om te zeggen 'Voor 0,50 is die voor jou' }>
(in de trant van mensen die vragen worden overgeslagen...)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:04

Inderdaad stel nou dat de conducteur je vraagt waar je naar toe gaat terwijl dat een andere bestemming is dan je mede reiziger dan zie ik het hier in Nederland nog gebeuren ook dat jij dan een boete krijgt :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:06

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt maar zie het probleem ook niet zo. Zou gewoon ja zeggen. Ben de moeilijkste niet hoor :')
Als een zwerver je om een euro of beter voorbeeld een broodje vraagt vind je die ook asociaal?
Ik vind het asociaal om het asociaal te vinden elkaar te helpen in deze wereld. Volg je ? :')

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:07

xNathaliee schreef:
Inderdaad stel nou dat de conducteur je vraagt waar je naar toe gaat terwijl dat een andere bestemming is dan je mede reiziger dan zie ik het hier in Nederland nog gebeuren ook dat jij dan een boete krijgt :')

Dat gaat de conducteur toch helemaal niks aan?
Ik zeg altijd ja. Kleine moeite :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:09

Uiteindelijk zal je voor vervoer moeten betalen, direct of indirect. Hiermee bedoel ik dat of de kosten van de ov kaart omhoog gaan, of de treinprijzen in het algemeen vanwege misgelopen inkomsten. En anders wordt het meereizen waarschijnlijk in de toekomst voor ov helemaal afgeschaft..

Dus nee als ik nog OV had zou ik nee zeggen.

Sabine

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:13

Vooralsnog verdient de NS nog genoeg aan al die mensen die vergeten uit te checken en het niet terug vragen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:18

Sabine schreef:
xNathaliee schreef:

Dat gaat de conducteur toch helemaal niks aan?
Ik zeg altijd ja. Kleine moeite :)

Daar heeft de conducteur juist wel mee te maken. Die is er om te controleren of iedereen een geldig vervoersbewijs heeft. Meereiskorting is precies dat: korting als je dezelfde reis maakt dus van A naar B samen reist. Niet om een willekeurige vreemde een meevaller te gunnen.

Ik vind het trouwens ook niks te maken hebben met mensen helpen. Iemand helpen is als diegene problemen ergens mee heeft dus bijv het voorbeeld van afspraak met vrienden, kaartje al gekocht maar trein gemist. Tja, dan zou ik het nog wel doen. Maar bewust een kaartje kopen omdat je gewoon vind dat je recht hebt op korting? Daar werk ik echt niet aan mee.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:22

Ik zou het geen enkel probleem vinden. Zou zelfs mijn kaartje gratis weggeven, na een reis aan een vreemde wanneer daarom werd gevraagd. Net als met het parkeerkaartje wanneer er nog best wat minuten opstaan. Hoevaak wij die niet van vreemden hebben gekregen, zonder daarom te vragen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:28

Zwerte schreef:
Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.

+1
Ik vind dat iedereen gewoon een geldig kaartje voor zichzelf hoort te kopen
Zelf heb ik het ook niet ruim maar ik haal ook gewoon een kaartje die ik hoor te gebruiken en niet die met korting want daar heb ik geen recht op.
Vind het asociaal dat mensen gewoon een met korting kopen om geld te besparen terwijl ze gewoon fout bezig zijn.
En als je ze dan mee laat reizen dan beloon je dat gedrag en doen ze het vaker.
Terwijl ze gewoon fout bezig zijn.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:33

Vanky schreef:
Ik heb een dal-voordeelkaart, komen inderdaad ook steeds vaker mensen die mee willen reizen.
Omdat ze per ongeluk een kaartje met 40% korting hebben gekocht...
Ik zeg altijd nee. Ze kopen maar lekker een normaal kaartje. Ga andere niet op mijn geld laten reizen :n
Ik werk er hard voor en kost mij m'n hele maandloon om dat ding te betalen. Zou ik ook wel met iemand mee willen reizen. Scheelt me een hoop geld.

Een dal voordeel kaart kost jou je hele maandloon >;) Als ik het me goed herinner kost een dal-voordeelkaart voor net afgestudeerde welgeteld €29 per jaar, en voor alle overigen iets van €50 per jaar. Schamper maandloon heb je dan..

Maargoed. Ik vind het prima hoor, heb het zelf ook wel eens gedaan toen ik het laatste stuk niet met een vriendin mee kon reizen. Vreemden hebben ook wel eens met mij mee gereisd. Vind het een beetje egoïstisch om op zoiets nee te zeggen. Het schaadt je toch niet? En als je graag rust wilt, kun je dat gewoon zeggen hoor :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:35

Ik koop braaf kaartjes bij de Kruidvat en AH want anders is de trein te duur en ik stap altijd in Maastricht op, ik zou het risico niet willen lopen mensen te vragen of ik mag meereizen als zij veel eerder dan mij uitstappen, dan moet ik weer een nieuw persoon zoeken en de treinen zijn al zo druk. Dus dan maar lekker een dagretourtje :+
Ik heb namelijk geen OV omdat ik in België studeer en hem niet nodig heb. Zou het zelf niet vragen dus maar als iemand mij vroeg had ik het niet erg gevonden mits ze me wel lekker met rust laten want ik luister graag m'n muziek ipv gezeur van mensen. Zit daarom altijd in de stilte ruimte.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:37

Van mij mogen ze meereizen, zeg wel altijd op voorwaarde, dat als er ruzie van komt de korting persoon de boete betaald. Vindt het niet erg om te doen met m'n 'gratis' OV, maar bij een betaald kaartje kunnen ze het vergeten.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:38

Ligt eraan hoe het word gevraagd, laatst kwam er een meid naar me toe die al kijken op het scherm van het incheck paaltje aan me vraagt: waar ga je naar toe? Ik geef antwoord met rotterdam centraal. Zegt ze gewoon o dan reis ik met jou mee.

Ik heb vriendelijk gezegt, dat ze maar een kaartje zonder korting moest kopen want ik ken je niet ;)
Belachelijk dat mensen er maar vanuit gaan met je mee te kunnen reizen.

Als ieman het nou heel vriendelijk vraagt en bijvoorbeeld al een kaartje had maar een trein had gemist oid. Dan mag dat best van mij :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:39

Ik vind het eigenlijk ook niet correct. In België bestaat het systeem niet, maar als ik het zo hoor zou ik ook 'liever niet' antwoorden. Terwijl ik wel gewoon een parkeerticket aan iemand geef als ik de volle pot heb betaald, maar onvoorzien toch sneller naar huis ga, en de parkeerplek dus niet meer nodig heb.

Openbaar vervoer werkt met prijsdiscriminatie en verlies. Het is niet voor niets dat enkel lage tarieven aan kinderen, studenten, grote gezinnen, ouderen wordt toegekend. Het kan gewoon niet anders; de overheid moet sowieso al geld pompen in openbaar vervoer.

Als we allemaal gaan free riden en het systeem uitbuiten, is het ook niet zo gek dat men uiteindelijk gewoon iedereen de volle pot laat betalen.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:40

ik heb het 1 keer gehad. zei hij, ik zit een paar coupes verder op, uuhm ja leuk maar ik blijft lekker zitten waar ik zit :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:40

De eerste keer was ik ook te verbaasd, toen had ik nog een studenten-ov (moet je nagaan, is dus minimaal 6 jaar geleden)

Maar tegenwoordig denk ik: sódemieter op met je aso idee -:(- Waar halen mensen de vrijpostigheid vandaan om bij voorbaat vast een kaartje met korting te kopen en dan er in de trein van uit te gaan dat er iemand wel gaat toestemmen.

Dat is dus wat ik dénk. Qua tekst die uit mijn mond komt is het meer iets van: uhh ik ben geen student.

Vind 't ook niet echt leuk om nog geen 30 geschat te worden maar dat is weer een ander verhaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:44

_Mara_ schreef:
Ik vind het niet heel raar. Jij betaald niet voor je studentenov, die meereiskorting zit er sowieso op. Hoeveel moeite is het om iemand met korting met je mee te laten reizen? Het enige dat het je kost is om tegen de conducteur te zeggen dat die gene met jou meereist, that's it. Mij is het ook een aantal keer overkomen en heb ze gewoon laten meereizen, kleine moeite..

Je betaald €70,- voor je studenten OV, wordt gewoon bij je schuld opgeteld. Dus dat het niet bepaald gratis.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:44

Mnon1994 schreef:
ik heb het 1 keer gehad. zei hij, ik zit een paar coupes verder op, uuhm ja leuk maar ik blijft lekker zitten waar ik zit :')

Dat bedoel ik dan.. Zó aso zijn ze dan al om zoiets te zeggen. Het wordt alleen maar erger. Straks zetten ze nog een mes op je keel. Nee hoor zulk gedrag moet je niet belonen. Wil niet zeggen dat het criminelen zijn maar ook die beginnen ergens. Straks wordt het normaal gevonden en als iemand dan nee zegt wat dan? Krijgen we dan filmpjes op internet dat mensen iemand in elkaar trappen vanwege de 40% korting? :') Nee even serieus. Als ik in een winkel sta ga ik toch ook niet aan de kassière vragen of ik haar personeelskorting mag gebruiken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:45

Ik zeg altijd dat dat prima is en dat ik naar [plaats] reis dus dat als ze verder moeten reizen, ze daarna iemand anders moeten zoeken.

Het ov is toch belachelijk duur, ik snap die mensen best.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:46

Rebeccaa schreef:
Ik zeg altijd dat dat prima is en dat ik naar [plaats] reis dus dat als ze verder moeten reizen, ze daarna iemand anders moeten zoeken.

En het wordt alleen maar duurder als iedereen op 40% korting gaat rijden. De kosten gaan namelijk niet omlaag, maar de inkomsten wel.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:47

Vjestagirl schreef:
Rebeccaa schreef:

En het wordt alleen maar duurder als iedereen op 40% korting gaat rijden. De kosten gaan namelijk niet omlaag, maar de inkomsten wel.

_/-\o_ _/-\o_

Kinke

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:51

Zo typisch Nederlands dit…het een ander geen korting gunnen. Beetje hetzelfde als ritsen in het verkeer…als ik hier sta dan mag jij echt niet voor mij invoegen hoor, stel je voor dat jij 5 meter verder bent dan ik. Ik zie echt het probleem niet, het leven is al duur genoeg en als ik dan iemand zou kunnen helpen met goedkoper reizen dan is dat toch hartstikke mooi? Bovendien geeft de NS die kaartjes niet voor niets uit, die worden gewoon per post aan iedereen toegestuurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:52

xNathaliee schreef:
Mnon1994 schreef:

Dat bedoel ik dan.. Zó aso zijn ze dan al om zoiets te zeggen. Het wordt alleen maar erger. Straks zetten ze nog een mes op je keel. Nee hoor zulk gedrag moet je niet belonen. Wil niet zeggen dat het criminelen zijn maar ook die beginnen ergens. Straks wordt het normaal gevonden en als iemand dan nee zegt wat dan? Krijgen we dan filmpjes op internet dat mensen iemand in elkaar trappen vanwege de 40% korting? :') Nee even serieus. Als ik in een winkel sta ga ik toch ook niet aan de kassière vragen of ik haar personeelskorting mag gebruiken :+

Dit vind ik een héél goed voorbeeld!

Ik doe het ook nooit hoor. Gewoon een kortingkaartje kopen en er vanuit gaan dat een ander wel zo aardig is om jou die korting te gunnen. Nee hoor, ikke niet. Dan ga ik liever bij de automaat staan om te zeggen "Hallo, wie wil er met mij meereizen met korting?" Dat is vast ook erg gezellig :j

Wel heb ik al eens een dagkaartje afgegeven. Ik had hem zelf gekregen van iemand, maar ik hoefde maar zo'n kippeneindje dat ik daar een man heb aangetikt die net een kaartje naar Lelystad ging kopen (was in Gouda). Hij dacht dat hij overvallen werd geloof ik, sprong een meter de lucht in :+ Dus ik "Hallo, wilt u dit dagkaartje misschien hebben? " Hij was hartstikke blij ermee! Heb ik hem toch even 15 euro bespaard. Helaas kan dat niet meer met de OV chipkaart, maar ach.

Wbt dat het OV al zo duur is: ten eerste, ja, en dat wordt alleen maar erger als iedereen dit gaat doen. Ten tweede: ik weet niet of je wel eens in het buitenland het OV pakt, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik in Italië een verkeerde trein heb gepakt, vervolgens een uur heb moeten wachten op de trein terug (zo niet-frequent gaan die dingen daar), waarna de laatste trein naar mijn bestemming al was vertrokken (om 9 uur 's avonds)(naar een plaatsje met ongeveer 30 000 inwoners).
Uiteindelijk de nacht doorgebracht in een andere stad en de volgende dag stonden we op tijd op het station maar de trein had 1,5 uur vertraging.

Tja. Maar het kost dus geen drol daar :+