Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xNathaliee schreef:Ik vind het een beetje dubbel. Heb het overigens zelf ook een keer meegemaakt en heb toen ook gewoon 'ja' gezegd alleen moest ik er na 2 stops alweer uit dus kon diegene weer op zoek gaan. Aan de ene kant denk ik tja ik heb er verder geen last van, hoef er niks voor in te leveren of wat dan ook. Aan de andere kant denk ik tja, die mensen gaan er al van uit dat ze mee mogen reizen en kopen gewoon een kaartje met 40% korting terwijl ze geen zekerheid hebben. Daardoor kan je bepaalde type mensen (die geen nee durven te zeggen) wel een druk laten voelen. Ze hebben inmiddels al dat kaartje gekocht dus je kán dan geen nee zeggen (even vanuit zo'n iemand gezien). Het is wel brutaal dat ze er al van uit gaan dat het lukt.
Overigens ben ik heel blij met mijn gratis OV. Stel dat iedereen op korting zal reizen dan zal over een aantal jaar de studenten OV ook niet meer gefinancieerd kunnen worden.

xNathaliee schreef:Inderdaad stel nou dat de conducteur je vraagt waar je naar toe gaat terwijl dat een andere bestemming is dan je mede reiziger dan zie ik het hier in Nederland nog gebeuren ook dat jij dan een boete krijgt
Sabine schreef:xNathaliee schreef:Inderdaad stel nou dat de conducteur je vraagt waar je naar toe gaat terwijl dat een andere bestemming is dan je mede reiziger dan zie ik het hier in Nederland nog gebeuren ook dat jij dan een boete krijgt
Dat gaat de conducteur toch helemaal niks aan?
Ik zeg altijd ja. Kleine moeite
Zwerte schreef:Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.
Vanky schreef:Ik heb een dal-voordeelkaart, komen inderdaad ook steeds vaker mensen die mee willen reizen.
Omdat ze per ongeluk een kaartje met 40% korting hebben gekocht...
Ik zeg altijd nee. Ze kopen maar lekker een normaal kaartje. Ga andere niet op mijn geld laten reizen
Ik werk er hard voor en kost mij m'n hele maandloon om dat ding te betalen. Zou ik ook wel met iemand mee willen reizen. Scheelt me een hoop geld.
Als ik het me goed herinner kost een dal-voordeelkaart voor net afgestudeerde welgeteld €29 per jaar, en voor alle overigen iets van €50 per jaar. Schamper maandloon heb je dan..

Waar halen mensen de vrijpostigheid vandaan om bij voorbaat vast een kaartje met korting te kopen en dan er in de trein van uit te gaan dat er iemand wel gaat toestemmen._Mara_ schreef:Ik vind het niet heel raar. Jij betaald niet voor je studentenov, die meereiskorting zit er sowieso op. Hoeveel moeite is het om iemand met korting met je mee te laten reizen? Het enige dat het je kost is om tegen de conducteur te zeggen dat die gene met jou meereist, that's it. Mij is het ook een aantal keer overkomen en heb ze gewoon laten meereizen, kleine moeite..
Mnon1994 schreef:ik heb het 1 keer gehad. zei hij, ik zit een paar coupes verder op, uuhm ja leuk maar ik blijft lekker zitten waar ik zit
Nee even serieus. Als ik in een winkel sta ga ik toch ook niet aan de kassière vragen of ik haar personeelskorting mag gebruiken
Rebeccaa schreef:Ik zeg altijd dat dat prima is en dat ik naar [plaats] reis dus dat als ze verder moeten reizen, ze daarna iemand anders moeten zoeken.
Het ov is toch belachelijk duur, ik snap die mensen best.
Vjestagirl schreef:Rebeccaa schreef:Ik zeg altijd dat dat prima is en dat ik naar [plaats] reis dus dat als ze verder moeten reizen, ze daarna iemand anders moeten zoeken.
Het ov is toch belachelijk duur, ik snap die mensen best.
En het wordt alleen maar duurder als iedereen op 40% korting gaat rijden. De kosten gaan namelijk niet omlaag, maar de inkomsten wel.
xNathaliee schreef:Mnon1994 schreef:ik heb het 1 keer gehad. zei hij, ik zit een paar coupes verder op, uuhm ja leuk maar ik blijft lekker zitten waar ik zit
Dat bedoel ik dan.. Zó aso zijn ze dan al om zoiets te zeggen. Het wordt alleen maar erger. Straks zetten ze nog een mes op je keel. Nee hoor zulk gedrag moet je niet belonen. Wil niet zeggen dat het criminelen zijn maar ook die beginnen ergens. Straks wordt het normaal gevonden en als iemand dan nee zegt wat dan? Krijgen we dan filmpjes op internet dat mensen iemand in elkaar trappen vanwege de 40% korting?Nee even serieus. Als ik in een winkel sta ga ik toch ook niet aan de kassière vragen of ik haar personeelskorting mag gebruiken
Dus ik "Hallo, wilt u dit dagkaartje misschien hebben? " Hij was hartstikke blij ermee! Heb ik hem toch even 15 euro bespaard. Helaas kan dat niet meer met de OV chipkaart, maar ach.