Pinbetalingen afronden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Pinbetalingen afronden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:14

Ik schaar dit onder de noemer: First world problems.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:14

Ik vind dit echt een beetje zeuren om het zeuren :=. Theoretisch zou het 50/50 zijn met afrondingen naar beneden en naar boven en zou je toch niet op -7,00 maar op plm 0,00 'verlies' uitkomen?

@ilaan, hoe doe jij dat met boodschappen?! Het klinkt voor mij als een hele gekke constructie. Bereken je vooraf tot op de cent nauwkeurig wat je aan je weekboodschappen kwijt bent en zet je dit op je lopende rekening? En stel dat de prijs van je brood met 2 cent is verhoogd, dan kan je het dus niet direct betalen zonder over te boeken van je spaar? En als je nou net in de winkel staat en er wordt iets afgeschreven (zorgverzekering, telefoonrekening)..?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:15

ilaan schreef:
Nou bij de ms mode doen ze het niet stiekem hoor. Staat gewoon op het scherm 'afronding ...' en dan het bedrag wat is afgerond.
Wat ik helemaal vreemd vind is dat een frietzaak in de buurt gewoon nog steeds afrond naar 5 euro :')
Dat mag al zeer zeker niet meer.

Dat is zeer zeker schandalig! Haha. Ik ben het nog nooit tegengekomen dat er in het scherm afronding staat. Maar vaak kijk ik ook niet eens wat ik pin. Soms sta ik in de kantine op stage te pinnen, ga ik zitten en eten en denk ik wat heb ik hier nou eigelijk voor betaald en dan kijk ik op internetbankieren en denk ik oja. Heel slecht eigenlijk dat ik nooit kijk :')

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:18

Plien91 schreef:
Ik vind dit echt een beetje zeuren om het zeuren :=. Theoretisch zou het 50/50 zijn met afrondingen naar beneden en naar boven en zou je toch niet op -7,00 maar op plm 0,00 'verlies' uitkomen?

@ilaan, hoe doe jij dat met boodschappen?! Het klinkt voor mij als een hele gekke constructie. Bereken je vooraf tot op de cent nauwkeurig wat je aan je weekboodschappen kwijt bent en zet je dit op je lopende rekening? En stel dat de prijs van je brood met 2 cent is verhoogd, dan kan je het dus niet direct betalen zonder over te boeken van je spaar? En als je nou net in de winkel staat en er wordt iets afgeschreven (zorgverzekering, telefoonrekening)..?

Als dit zeuren om het zeuren is, waarom is er dan toen vastgesteld dat je enkel mag afronden bij contante betalingen?
Het gaat mij er om dat er regels zijn waar ze gewoon maling aan hebben en die regels zijn er niet voor niets

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:21

Hoeveel seconden moet je extra werken voor die 2 cent?
En hoeveel tijd heb je besteed aan het jezelf opnaaien hierover? :D

Ik denk dat dat niet in proportie staat. :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:24

In de categorie "niet kijken wat je pint" heb ik wel eens een klant 200 euro laten bijpinnen wat niet de bedoeling was _O-
Sindsdien kijk ik zelf altijd heel goed, foutje is zo gemaakt!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:33

Konstantine schreef:
In de categorie "niet kijken wat je pint" heb ik wel eens een klant 200 euro laten bijpinnen wat niet de bedoeling was _O-
Sindsdien kijk ik zelf altijd heel goed, foutje is zo gemaakt!

Ik had het in de supermarkt.. Had een croissaintje gehaald en de kassamedewerkster sloeg hiervan 100 aan op één of andere manier. Gelukkig zag ze het zelf op tijd maar mijn pasje zat al in het pin apparaat _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:40

Plien, je hebt bij de meeste kassas een meekijkscherm waarop t exacte bedrag staat. Zo ook op de kassabon.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:53

Sammie schreef:
Plien, je hebt bij de meeste kassas een meekijkscherm waarop t exacte bedrag staat. Zo ook op de kassabon.

Ik denk dat die opmerking niet voor mij was bedoeld maar voor degene die na mij postte?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:56

Ik begrijp je wel hoor TS. Het gaat niet om die minimale verschillen, het gaat om het principe. Als ik per pin betaal wil ik gewoon dat betalen wat het bedrag is, en geen afgerond bedrag niet naar boven en niet naar beneden. Gelukkig kom ik het zelden tegen, volgens mij maar 1 keer gehad maar toen was ik zo overdonderd dat ik dacht dat ik me vergist had en heb ik er maar niks van gezegd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:01

Plien91 schreef:

Nu ik de boodschappen moet doen haal ik per dag. Al heb ik zaterdag voor de hele week gehaald. Maar dab heb ik gewoon een vast bedrag waar ik niet overheen ga ja.
Maar vaak is het zo dat ik iets nodig heb en al shoppend het even overmaak ja. En dan is het wel vervelend als er word afgerond. In de supermarkt word hier ook niet afgerond :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:31

Ik weet ergere dingen om je druk om te maken, dit zijn echt zoals eerder gezegd 'first world problems'.

Ik heb geen flauw idee of mij dit ook overkomt, en nee, ga er niet op letten, laat staan me er druk om maken :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:00

Ik ga denk ik maar een topic maken over het verschil tussen je ergens aan ergeren/iets dat je irriteert. :D

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:29

Wat jij omschrijft TS kan alleen bij winkels die een 'los' pinapparaat hebben, wat dus niet gekoppeld zit aan de kassa. Hierbij moet de verkoper dan ook altijd handmatig het te betalen bedrag intypen. Gezien bij pinbetalingen afronden niet mag is de oplossing voor je probleem vrij simpel: geef aan dat je het precieze bedrag wil betalen of anders niet. Kunnen ze met een mobiele pin zo voor je aanpassen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:32

upendo schreef:
Ik ga denk ik maar een topic maken over het verschil tussen je ergens aan ergeren/iets dat je irriteert. :D

Is er al geweest. Hielp dus niks :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:10

upendo schreef:
Hoeveel seconden moet je extra werken voor die 2 cent?
En hoeveel tijd heb je besteed aan het jezelf opnaaien hierover? :D

Ik denk dat dat niet in proportie staat. :')

Bruto of netto? Haha ik heb het serieus uitgerekend.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:16

Effy schreef:
Wat jij omschrijft TS kan alleen bij winkels die een 'los' pinapparaat hebben, wat dus niet gekoppeld zit aan de kassa. Hierbij moet de verkoper dan ook altijd handmatig het te betalen bedrag intypen. Gezien bij pinbetalingen afronden niet mag is de oplossing voor je probleem vrij simpel: geef aan dat je het precieze bedrag wil betalen of anders niet. Kunnen ze met een mobiele pin zo voor je aanpassen...

Niet waar. Zoals ik eerder zei doet ms-mode het hier in de stad met ee apparaat gekoppeld aan de kassa. Daarbij verwerkt de kassa ook nog eens de afronding qant het word weergegeven op het scherm voor de klant.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:21

Zou het ook niet gewoon zo zijn dat die kassa medewerkster dan even niet op staat te letten, het bedrag braaf voor je opnoemd en als je daarna aangeeft te willen pinnen vergeet het bedrag weer terug naar onafgerond te bedenken? Ik kan me iig niet voorstellen dat er winkels zijn die er van afhankelijk zijn om jou 2 cent extra af te troggelen door verkeerd af te ronden om winst te maken, dan zouden ze hun prijzen gewoon wat hoger maken denk ik :o?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:24

Ten eerste: waar je je wel niet druk om kunt maken. Ten tweede: ik heb dit nog nooit gezien. In ieder geval, voor zover ik weet. Ik heb niet de behoefte om op de cent nauwkeurig mijn bonnekes te gaan controleren. Ten derde: ik werk ik een winkel en daar wordt het bij pinnen niet afgerond. Bij contant betalen wel, is dat dan geen "first world problem" voor je? Of wel? Jij bent demonstratief op pinnen overgegaan, waar later blijkt dat je met pinnen in het ootje wordt genomen en dat je nota bene die twee centen ook meer moet betalen. ^)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:31

knaasje schreef:
Ten eerste: waar je je wel niet druk om kunt maken. Ten tweede: ik heb dit nog nooit gezien. In ieder geval, voor zover ik weet. Ik heb niet de behoefte om op de cent nauwkeurig mijn bonnekes te gaan controleren. Ten derde: ik werk ik een winkel en daar wordt het bij pinnen niet afgerond. Bij contant betalen wel, is dat dan geen "first world problem" voor je? Of wel? Jij bent demonstratief op pinnen overgegaan, waar later blijkt dat je met pinnen in het ootje wordt genomen en dat je nota bene die twee centen ook meer moet betalen. ^)

Demonstratief op pinnen overgegaan? Nou ik loop liever niet met contant geld op zak tegenwoordig. Daarbij vragen ze vaak of je wilt pinnen omdat ze het anders niet terug hebben. Sta zelf ook in een winkel waar niet word afgerond trouwens.

Maar tegenwoordig heb je geen keuze. Een pinpas heb je nodig. En daarbij gaat het niet om 2 cent maar om het principe. Afronden gebeurt omdat het handiger is als 1 en 2 cent gebruiken. Bij pinnen bestaat dit probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:58

Hier ook nog nooit meegemaakt, enneh.....als je contant betaald ronden ze toch ook af.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:19

ilaan schreef:
Niet waar. Zoals ik eerder zei doet ms-mode het hier in de stad met ee apparaat gekoppeld aan de kassa. Daarbij verwerkt de kassa ook nog eens de afronding qant het word weergegeven op het scherm voor de klant.

Dubieus kassasysteem houden zij er op na dan. Persoonlijk heb ik geen moeite met afronden, maar met pinnen ben ik inderdaad niet anders gewend dan dat je het exacte bedrag betaald. Zou ze er daar dan ook zeker op wijzen. Dan gaat het mij echt niet om die één of twee cent, maar wel om het feit dat dat gewoon niet mag.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:05

ilaan schreef:
knaasje schreef:

Demonstratief op pinnen overgegaan? Nou ik loop liever niet met contant geld op zak tegenwoordig. Daarbij vragen ze vaak of je wilt pinnen omdat ze het anders niet terug hebben. Sta zelf ook in een winkel waar niet word afgerond trouwens.

Maar tegenwoordig heb je geen keuze. Een pinpas heb je nodig. En daarbij gaat het niet om 2 cent maar om het principe. Afronden gebeurt omdat het handiger is als 1 en 2 cent gebruiken. Bij pinnen bestaat dit probleem niet.

Ik had er niet beter op kunnen reageren en sluit mij er dus volledig bij aan.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:12

Ik maak me persoonlijk niet zo druk om afronden etc.. Maar snap op zich je punt wel. Het klopt niet.

Wat me wel eens is opgevallen in een klein kledingzaakje in de stad hier in de buurt, die ronden tijdens het pinnen de bedragen handmatig naar ronde getallen af. Bijvoorbeeld van 24,90 naar 25 euro. Het is me eens opgevallen en heb daarna op gelet en ze doen dit structureel. Heb er in mezelf om gelachen en er niets van gezegd, omdat het gedoe me die paar cent niet waard is, maar dubieus en niet zo netjes is het wel.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:13

Ik heb het ook weleens gehad. Mag dan twee cent zijn, maar nog steeds vind ik het mensen bestelen.
Het maakt mensen niet uit of ze durven er niks van te zeggen.
Het mag dan een 'first world problem' zijn maar ik snap best dat je dit niet wilt pikken.
Ik zou er persoonlijk wel wat van zeggen tegen de cassiere.
Als een winkel 300 klanten op een dag heeft en dit doen ze elke keer, hebben ze wel een extra winst van 6 euro per dag die eigenlijk nergens vandaan komt.
Met een winkel die 6 dagen per week open is, komt dit neer op 1872 euro per jaar :+ klinkt het ineens een stuk meer.
Ik maak me er verder niet druk om, zou er persoonlijk wel iets van zeggen mocht het me weer eens gebeuren.