Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Theoretisch zou het 50/50 zijn met afrondingen naar beneden en naar boven en zou je toch niet op -7,00 maar op plm 0,00 'verlies' uitkomen?ilaan schreef:Nou bij de ms mode doen ze het niet stiekem hoor. Staat gewoon op het scherm 'afronding ...' en dan het bedrag wat is afgerond.
Wat ik helemaal vreemd vind is dat een frietzaak in de buurt gewoon nog steeds afrond naar 5 euro
Dat mag al zeer zeker niet meer.
Plien91 schreef:Ik vind dit echt een beetje zeuren om het zeuren. Theoretisch zou het 50/50 zijn met afrondingen naar beneden en naar boven en zou je toch niet op -7,00 maar op plm 0,00 'verlies' uitkomen?
@ilaan, hoe doe jij dat met boodschappen?! Het klinkt voor mij als een hele gekke constructie. Bereken je vooraf tot op de cent nauwkeurig wat je aan je weekboodschappen kwijt bent en zet je dit op je lopende rekening? En stel dat de prijs van je brood met 2 cent is verhoogd, dan kan je het dus niet direct betalen zonder over te boeken van je spaar? En als je nou net in de winkel staat en er wordt iets afgeschreven (zorgverzekering, telefoonrekening)..?

Konstantine schreef:In de categorie "niet kijken wat je pint" heb ik wel eens een klant 200 euro laten bijpinnen wat niet de bedoeling was
Sindsdien kijk ik zelf altijd heel goed, foutje is zo gemaakt!
Plien91 schreef:Ik vind dit echt een beetje zeuren om het zeuren. Theoretisch zou het 50/50 zijn met afrondingen naar beneden en naar boven en zou je toch niet op -7,00 maar op plm 0,00 'verlies' uitkomen?
@ilaan, hoe doe jij dat met boodschappen?! Het klinkt voor mij als een hele gekke constructie. Bereken je vooraf tot op de cent nauwkeurig wat je aan je weekboodschappen kwijt bent en zet je dit op je lopende rekening? En stel dat de prijs van je brood met 2 cent is verhoogd, dan kan je het dus niet direct betalen zonder over te boeken van je spaar? En als je nou net in de winkel staat en er wordt iets afgeschreven (zorgverzekering, telefoonrekening)..?
Effy schreef:Wat jij omschrijft TS kan alleen bij winkels die een 'los' pinapparaat hebben, wat dus niet gekoppeld zit aan de kassa. Hierbij moet de verkoper dan ook altijd handmatig het te betalen bedrag intypen. Gezien bij pinbetalingen afronden niet mag is de oplossing voor je probleem vrij simpel: geef aan dat je het precieze bedrag wil betalen of anders niet. Kunnen ze met een mobiele pin zo voor je aanpassen...
knaasje schreef:Ten eerste: waar je je wel niet druk om kunt maken. Ten tweede: ik heb dit nog nooit gezien. In ieder geval, voor zover ik weet. Ik heb niet de behoefte om op de cent nauwkeurig mijn bonnekes te gaan controleren. Ten derde: ik werk ik een winkel en daar wordt het bij pinnen niet afgerond. Bij contant betalen wel, is dat dan geen "first world problem" voor je? Of wel? Jij bent demonstratief op pinnen overgegaan, waar later blijkt dat je met pinnen in het ootje wordt genomen en dat je nota bene die twee centen ook meer moet betalen.
ilaan schreef:Niet waar. Zoals ik eerder zei doet ms-mode het hier in de stad met ee apparaat gekoppeld aan de kassa. Daarbij verwerkt de kassa ook nog eens de afronding qant het word weergegeven op het scherm voor de klant.
ilaan schreef:knaasje schreef:Ten eerste: waar je je wel niet druk om kunt maken. Ten tweede: ik heb dit nog nooit gezien. In ieder geval, voor zover ik weet. Ik heb niet de behoefte om op de cent nauwkeurig mijn bonnekes te gaan controleren. Ten derde: ik werk ik een winkel en daar wordt het bij pinnen niet afgerond. Bij contant betalen wel, is dat dan geen "first world problem" voor je? Of wel? Jij bent demonstratief op pinnen overgegaan, waar later blijkt dat je met pinnen in het ootje wordt genomen en dat je nota bene die twee centen ook meer moet betalen.
Demonstratief op pinnen overgegaan? Nou ik loop liever niet met contant geld op zak tegenwoordig. Daarbij vragen ze vaak of je wilt pinnen omdat ze het anders niet terug hebben. Sta zelf ook in een winkel waar niet word afgerond trouwens.
Maar tegenwoordig heb je geen keuze. Een pinpas heb je nodig. En daarbij gaat het niet om 2 cent maar om het principe. Afronden gebeurt omdat het handiger is als 1 en 2 cent gebruiken. Bij pinnen bestaat dit probleem niet.
klinkt het ineens een stuk meer.