Opstart van je leven in deze maatschappij; financieel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:34

Maar een paard is ook een luxe... Je moet gewoon keuzes maken.

Nu moet ik wel toegeven dat ik wél stufi heb gehad, maar er wel 20 uur in de week bijwerkte. Niet dat ik zo'n ontzettend gemakkelijke studie had, maar wél om rond te kunnen komen.

Ik ben nét in mijn eerste (huur)huisje getrokken waar ik langere tijd wil gaan wonen. Houdt wel in dat je wel moet investeren in meubels, verf, keukenspul etc etc. Vervolgens de boodschappen... Ik kan ook niet alles kopen waar ik zin in heb, moet ik ook voor sparen. Maar ik maak wél de keuzes wat ik wel en wat ik niet kan.

Zag nog ergens de vraag waarin de TS dan schuldenvrij wilde gaan wonen: Ze had een containerwoning gekocht via een veiling. (zie het 'ik ga op mijzelf wonen' topic)

lizy29

Re: Opstart van je leven in deze maatschappij; financieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:41

Zoals al eerder gezegd denk ik dat het probleem veel meer zit in het feit dat starters veel hogere eisen stellen en veel luxer willen leven. Vroeger was ieder jaar 1 keer op vakantie echt een luxe goed tegenwoordig lijkt dat bijna een eerste levensbehoefte te zijn voor mensen. Ik denk dat het goed is dat een hoop mensen weer even met hun neus op de feiten worden gedrukt dat alle luxe geen vanzelfsprekend iets is en dat er hard voor gewerkt moet worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:49

Toen bekend werd dat de stufi werd afgeschaft stond iedereen op z'n achterste benen omdat er niet meer geïnvesteerd zou worden in de toekomst en nu is het allemaal maar logisch :+ Ik blijf het kwalijk vinden en Nederland gaat er zeker klappen door vangen. Je kan niet geld van 1 hele belangrijke plek wegtrekken en maar hopen dat alles beter gaat worden. Zo werkt dat niet.

Daarnaast is een paard natuurlijk luxe, net als vakantie en een auto. Ik ben al 7 jaar niet op vakantie geweest, ik heb geen paard en geen auto, zou niet weten waar ik dat van moet betalen. Wij gaan ook nooit uit, dat is ook luxe, net als de kabeltv die we al jaren niet meer hebben. Dat klinkt allemaal niet leuk, maar dat is de realiteit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:51

Cassidy schreef:
Ik eet dat in Belgie heel veel getolereerd wordt zonder die regeltjes. Zo hebben mijn ouders ooit een gracht willen dempen en stom genoeg daar officieel toestemming voor gevraagd. De buren hadden hem al dichtgegooid, zonder daar ooit toestemming voor te hebben gevraagd en daar keek ook niemand naar om.

In de jaren stillekes misschien maar die tijd is voorbij. Nichtje heeft een beek door haar bouwgrond lopen en mag één brug v beperkte afmeting zetten. Ze moet wel over die beek met bv boodschappen enz maar dat boeit de gemeente niet.

Verder zijn jongeren verwend heb ik het ide. Als je een huis koopt zit op vakantie er gaan Miss even niet in maar verdorie je hebt een EIGEN dak boven je hoofd.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:22

Dat de studiefinanciering afgeschaft is ben ik het niet mee eens, ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die in een situatie zitten dat ze om te kunnen studeren afhankelijk zijn van de studiefinanciering.
Wanneer deze geen gift meer is zou dit voor hun een torenhoge schuld betekenen wanneer ze gaan werken.

verder over het niet kunnen huren of kopen wanneer je werkt ligt dan denk ik enorm aan je omgeving.
Ik woon samen met mijn vriend in een hoekhuis, ik studeer nog en mijn vriend is automonteur.
wij komen goed rond, kunnen 2 weken op vakantie en sparen dan ondertussen nog geld voor wanneer we een huis gaan kopen(wanneer ik klaar ben met studeren).
verder weet ik hier in het dorp genoeg mensen te wonen die met een gemiddeld salaris een hartstikke leuk huisje kunnen huren of kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:38

Als ik het goed begrijp valt het nogal mee met die studieschuld? :)

Natuurlijk bouw je een schuld op. Maar als je gewoon je studie afrondt en dankzij die studie een goede baan vindt, dan is zover ik begrip het idee dat je vanaf het moment dat je een baan hebt, je nog jaren de tijd hebt om die schuld af te betalen en dat kan tegen een paar tientjes per maand.

Die moet je makkelijk kunnen missen, zeker omdat je als het goed is dankzij die studie een beter betaalde baan hebt gekregen, dan zonder die studie.

Ik denk dat het wel goed is :j

Zelf investeren in je eigen toekomst is een stuk eerlijker dan wanneer je verwacht dat een ander het doet.
Ergens is het een beetje asociaal dat mensen met baantjes zonder opleiding, die al niet zoveel verdienen, extra belasting moeten gaan betalen om de studie te betalen van andere mensen zodat die veel meer dan hen kunnen gaan verdienen. Het is toch niet fair dat een ander jouw studie betaalt :=

Ik denk dat het sowieso goed is wanneer mensen weten dat ze op eigen kosten aan een studie beginnen, dat ze beter beseffen dat deze studie afbetaalt zal moeten worden zodat ze maar beter een goede, courante studie kunnen beginnen waarmee de kans groot is dat ze een goede baan kunnen vinden.

En niet "leve de lol" een pretstudie beginnen, er weer uit stappen, weer wat anders beginnen... en op kosten van de samenleving veel geld weggooien dat vervolgens verloren gaat voor die samenleving.

Laat mensen dat maar fijn van hun eigen geld doen +:)+

Niks mis met investeren in jezelf i.p.v. je handje ophouden en maar verwachten dat je alles cadeau krijgt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:51

Hoe groot je studieschuld is hangt af van een aantal factoren: wat voor type studie doe je (3 contacturen in de week en verder zelfstudie vs. 40 contacturen in de week en verder zelfstudie), wat kunnen je ouders betalen, is een bijbaantje mogelijk en hoe woon/leef je.

Voor één van mijn studiegenoten gold dat zijn ouders de studie niet konden betalen en hij hier dus voor moest lenen en bijwerken was maar beperkt mogelijk. Voor een studie van 5 jaar zit je dan al gauw op €30.000,- en dat zal hij nog steeds aan het afbetalen zijn. Ik ben zelf wel altijd heel blij geweest met de basisbeurs als gift en een OV, waardoor ik vrijwel geen studieschuld had aan het einde van de rit.

Ik denk echter wél dat in veranderende economische tijden er moet gelden dat iedereen hier een stukje van meebetaalt. Dat betekent dus ook dat het helaas voor studenten minder makkelijk wordt. Ik hoop dat minder makkelijk niet al te onmogelijk is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:58

Hilli: Hoe kom je uit op 30000? Even heel simpel, stel dat je 5 jaar studeert en de kosten liggen nu rond de 2000 euro denk ik? Dan kom je in 5 jaar uit op 10000. Per jaar aan boeken/studiemateriaal ongeveer 500.. Dus 2500. Totaal zou je dan 12500 euro. En tjah, daar zijn geen kamers etc bij berekend, OV is nog wel gratis dacht ik?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:04

500 euro per maand (voor levensonderhoud, collegegeld en studieboeken), maal 12 (maanden), maal 5 (studiejaren) = €30.000,- . Als je ouders namelijk niks kunnen betalen, krijg je best een stukje gift/aanvullende beurs, maar dat was in dit geval niet genoeg. Combineer dat met een studie die intensief is qua contacturen en niet in deeltijd mogelijk is en dan zit je al snel aan zo'n bedrag. Heb je een minder intensieve studie en kun je bijwerken dan kan het te lenen bedrag makkelijk omlaag.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:20

Ik maak mij eerlijk gezegd niet zoveel zorgen om mijn studieschuld. Ja ik leen maar dit is een investering in mijn eigen toekomst. Daarnaast vind ik het een drive om te zorgen dat ik mijn studie zo snel mogelijk afrond omdat de schuld anders onnodig oploopt. Ik ga overigens niet uit en bespaar ieder jaar door mijn studiegeld vooruit te betalen ipv in termijnen. Dit scheelt ''maar'' 24 euro maar op deze wijze bekijk ik al mijn financiën. Ik heb geen uitgebreide zorgverzekering meer dit overige geld word gespaard en alleen bij het hoog nodige ga ik naar de huisarts. Mocht er dan iets toch nodig zijn kan dit uit dat spaarpotje betaald worden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:04

Welkom in de echte wereld! :D

Ik denk dat veel jongeren hier niet heel erg bij stilstaan trouwens!

Er is een omslag nodig. Ik merk het om me heen ook aan pubers die zakgeld krijgen en een bijbaantje hebben. Ze kunnen ontzettend veel (alles) van wat ze binnenkrijgen besteden aan dingen die zij leuk vinden. Papa en mama betalen de zorgverzekering nog wel, eventueel de verzekering van de brommer en kostgeld hoeven ze nog niet te betalen.
Het geld gaat dus op aan hobby's (paard krijgt een dozijn setjes), elke week 1 of 2 avonden stappen, kleding en vakanties. En sparen? Dat is moeilijk joh! Hartstikke leuk natuurlijk, maar dan komt het moment dat ze misschien iets minder te besteden hebben en niet meer alles kunnen doen wat ze zo leuk vinden. Veel studenten konden nog steeds op een luxe manier doorleven, vaak ook met behulp van de ouders. Nu zijn er ouders die niet voldoende bij kunnen springen, verdwijnt de stufi en onstaat er onrust.

Misschien heerst er ook nog wel heel erg de instelling dat schulden hebben slecht is door alle berichtgevingen in de media. Natuurlijk is het mooi als je financieel geheel onafhankelijk bent, maar dat zal niet vaak voorkomen. En het is een verschil of je een bedrag leent om op vakantie te kunnen tegen een hoog rentepercentage of een hypotheek tegen een lager percentage om onderdak te hebben of te lenen tegen een nog lagere rente...

Dus ja, je steekt je in de schulden, zult misschien niet meer jaarlijks op vakantie kunnen en een paard kunnen houden en kunnen stappen en...en..., maar je investeert in jezelf en in je eigen toekomst. Wat is belangrijker; de levensvreugde van de luxe of onderdak hebben en investeren in je toekomst?

Ik zou me momenteel meer zorgen maken of ik met de gekozen studie wel een kans op een baan heb :=

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:01

Ik ben het voor een gedeelte met ts eens. Het wordt voor jongeren moeilijker om te leven in deze maatschappij. Ik ben nu jogeen maandje bezig met een deeltijd studie, ik vverdien dus wel, maar niet veel. Mijn vriend werkt fulltime, maar verdiend ook geen vetpot. We kunnen alleen maar heel duur huren want er is een giga wachtlijst. We willen graag kopen, maar krijgen de hypotheek niet rond want we hebben geen spaargeld kunnen opbouwen. Leuke dingen proberen we wel te blijven doen, want je moet nog wel kunnen leven, maar dat betekend wel dat we een maand minder te besteden hebben. We kunnen niet aan de andere kant van nl België of Duitsland wonen, want mijn vriend heeft hier zijn werk, hier liggen zijn kansen om hoger op te komen en dus meer te verdienen.

Ja we kunnen nog een baantje nemen, maar waar wordt je als 20tiger nog aangenomen voor een paar uur per week? Kunnen we dan helemaal niet meer leven en genieten van het leven? Waarschijnlijk moeten we nog 55-60 jaar werken.

Ik heb geen paard, auto weg gedaan en ik ben niet meer lid van de hockeyclub. We hebben wel 2 poezen en een konijn.

Ja we zijn blij dat we een dak boven het hoofd hebben, maar op de manier waarop.... Elke maand weer kijken hoeveel we kwijt kunnen, nooit eens iets spontaan kunnen doen. Ja misschien zijn wij wel verwend, maar ik werk heeeel hard om allee te kunnen betalen aan deze maatschappij.

Ik las dat iemand zei dat de studie niet van onze belastingcenten betaald hoeven worden, maar nu ze de studiefinanciering hebben afgeschaft betaal ik echt niet minder belasting helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:17

Als je een dak boven je hoofd hebt, gezond genoeg bent om te kunnen werken dan ben je al veel beter af dan veel anderen. Als je niet kan genieten van gezondheid, een thuis... Tsja, dan ben je imo gewoon ondankbaar. :) Wellicht ligt daar dan ook je les... blij zijn met wat je WEL hebt. :)
Je kan best spontaan doen, maar spontaan doen kan ook een terrasje of een ijsje eten zijn, dat hoeft toch geen reis naar de Malediven te zijn bij wijze van spreken.. :?
En een terrasje of ijsje ben je met 10 a 15 euro wel klaar. ;) Leren genieten van de kleine dingen zou sommigen hier mooi staan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:35

Ik ben ook van de generatie dat ik pas rond mijn 20e het huis uit kon omdat mijn ex al een flatje huurde. En daarna pas weer met mijn huidige vent rond mijn 25e, en pas een aantal jaar later kunnen kopen. Zo erg is dat toch niet?

Het lijkt wel een standaard te zijn dat het bedje al gespreid klaar moet staan, dat alles in kannen en kruiken hoort te zijn wbt woning kopen/huren en dat je luxe als een eigen paard en 3-4x per jaar op vakantie lijkt ook heel normaal te zijn.

Hier is het simpel, als er geen geld voor is gebeurt het niet. Ik ga echt niet lenen voor een vakantie oid. Te belachelijk voor woorden. Voor een studie, ja, voor een woning, ja, maar voor bv een auto al niet eens. Sparen, sparen, sparen sparen. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd zei mijn oma altijd.

Ik zie heel erg eerlijk niet in wat er nou zoveel anders is nú, dan toen mijn generatie (ik ben nu 45) voor dezelfde beslissingen stonden. Wat niet kan dat kan niet, omstandigheden veranderen nu eenmaal en als je eenmaal werkt en lekker kan sparen (wat alleen kan als je dus je geld niet uitgeeft) kan er alsnog veel.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:40

Breghje schreef:
Ik ben ook van de generatie dat ik pas rond mijn 20e het huis uit kon omdat mijn ex al een flatje huurde. En daarna pas weer met mijn huidige vent rond mijn 25e, en pas een aantal jaar later kunnen kopen. Zo erg is dat toch niet?

Het lijkt wel een standaard te zijn dat het bedje al gespreid klaar moet staan, dat alles in kannen en kruiken hoort te zijn wbt woning kopen/huren en dat je luxe als een eigen paard en 3-4x per jaar op vakantie lijkt ook heel normaal te zijn.

Hier is het simpel, als er geen geld voor is gebeurt het niet. Ik ga echt niet lenen voor een vakantie oid. Te belachelijk voor woorden. Voor een studie, ja, voor een woning, ja, maar voor bv een auto al niet eens. Sparen, sparen, sparen sparen. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd zei mijn oma altijd.

Ik zie heel erg eerlijk niet in wat er nou zoveel anders is nú, dan toen mijn generatie (ik ben nu 45) voor dezelfde beslissingen stonden. Wat niet kan dat kan niet, omstandigheden veranderen nu eenmaal en als je eenmaal werkt en lekker kan sparen (wat alleen kan als je dus je geld niet uitgeeft) kan er alsnog veel.

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn ouders hebben er altijd op gehamerd dat ik moest sparen. En natuurlijk heb ik wel eens gezegd dat ze niet zo moesten zeuren. Maar achteraf gezien (ik ben nu 26) ben ik wel blij met dat "gezeur".
Ik ben ook van mening dat als je iets wil, je er keihard voor moet sparen.

maar bij het afschaffen van de studiefinanciering heb ik wel een dubbel gevoel. Na de opleiding begin je natuurlijk wel met een schuld.
Als je nog thuis woont is dat inderdaad zo afbetaald, mits je 1 opleiding van 3 jaar doet.
Maar hoeveel studenten gaan er niet een andere opleiding doen, omdat de 1e niet blijkt te zijn wat ze willen?
En naar mijn idee zijn de kosten voor de opleidingen ook verschillend.
En niet alle ouders kunnen een dure opleiding betalen. Die waren ook blij met een beetje financiële steun van de overheid

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:49

Ayasha schreef:
Als je een dak boven je hoofd hebt, gezond genoeg bent om te kunnen werken dan ben je al veel beter af dan veel anderen. Als je niet kan genieten van gezondheid, een thuis... Tsja, dan ben je imo gewoon ondankbaar. :) Wellicht ligt daar dan ook je les... blij zijn met wat je WEL hebt. :)
Je kan best spontaan doen, maar spontaan doen kan ook een terrasje of een ijsje eten zijn, dat hoeft toch geen reis naar de Malediven te zijn bij wijze van spreken.. :?
En een terrasje of ijsje ben je met 10 a 15 euro wel klaar. ;) Leren genieten van de kleine dingen zou sommigen hier mooi staan.

Ik schrijf toch ook dat ik blij ben dat ik wel een dak boven me hoofd heb.

Soms vragen vrienden ga je mee een bosrit maken of ga je mee naar de bioscoop ga je mee bowlen of zwemmen, moet ik allemaal nee op zeggen en dat bedoel ik meer met spontaan iets doen. Ijsje eten doen we wel gezellig, maar veel vrienden en familie die snappen niet dat wij niet even +- 50 euro hebben om samen te komen zwemmen of een bioscoop te pakken. (Bij wijze van he)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:51

Maar het is toch ook je eigen keuze geweest om een tweede studie te gaan doen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:54

Lootje1991 schreef:
Ayasha schreef:

Ik schrijf toch ook dat ik blij ben dat ik wel een dak boven me hoofd heb.

Soms vragen vrienden ga je mee een bosrit maken of ga je mee naar de bioscoop ga je mee bowlen of zwemmen, moet ik allemaal nee op zeggen en dat bedoel ik meer met spontaan iets doen. Ijsje eten doen we wel gezellig, maar veel vrienden en familie die snappen niet dat wij niet even +- 50 euro hebben om samen te komen zwemmen of een bioscoop te pakken. (Bij wijze van he)

No offence maar misschien heb je dan de foute vrienden. Gewoon eerlijk zijn. "nee dat gaat niet. Ik heb een huis af te betalen en het kan er deze maand niet van af". Klaar. :) Over 20 jaar heb jij op je 45e een eigen afbetaald huis en je bowlende vrienden zijn met wat pech nog steeds aan't huren. :)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:02

Ik vind het jammer dat je niet leest. Zie mijn post. Ik heb een heel duur huurhuis, waardoor wij NIET kunnen sparen en daardoor geen huis kunnen kopen omdat je 4% zelf moet betalen. Dat is +- 5000 euro en dat hebben wij NIET!! Verder zeg ik ook altijd NEE maar ik snap dat mijn vrienden dan ook zoiets hebben, die vragen we niet meer.

Nogmaals ik ben blij dat ik een dak boven mijn hoofd heb en eten op mijn bord, maar soms word ik wel gek van de maatschappij dat alles zo verdomd duur is!!! En dat je wordt tegen gehouden bijvoorbeeld door geen hypotheek te krijgen, terwijl ik nu meer aan huur betaal dan dat ik dan aan mijn hypotheek zou betalen.

Ook snap ik echt wel dat niet alles op een gouden bordje voorgeschoteld wordt, maar ik werk dan ook heel hard voor mijn geld en moet er heel veel voor laten. Niet op vakantie, jammer dan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:08

Er is veel onderzoek gedaan naar jongeren en schulden. Jongeren hebben inderdaad schulden bij DUO (rentedragende lening). Jongeren hebben ook vaak schulden bij de zorgverzekering, vaak weten jongeren niet dat ze zichzelf verplicht moeten verzekeren.

De mobiele telefoons zijn een ander verhaal: mobiele telefoonabonnement afsluiten, na een half jaar erachter komen dat het niet meer te betalen is en dan vervolgens tot de ontdekking komen dat je er niet meer vanaf komt of in 1 keer het hele bedrag tot het einde looptijd van het contract moet betalen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:11

ValerieM schreef:
Breghje schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn ouders hebben er altijd op gehamerd dat ik moest sparen. En natuurlijk heb ik wel eens gezegd dat ze niet zo moesten zeuren. Maar achteraf gezien (ik ben nu 26) ben ik wel blij met dat "gezeur".
Ik ben ook van mening dat als je iets wil, je er keihard voor moet sparen.

maar bij het afschaffen van de studiefinanciering heb ik wel een dubbel gevoel. Na de opleiding begin je natuurlijk wel met een schuld.
Als je nog thuis woont is dat inderdaad zo afbetaald, mits je 1 opleiding van 3 jaar doet.
Maar hoeveel studenten gaan er niet een andere opleiding doen, omdat de 1e niet blijkt te zijn wat ze willen?
En naar mijn idee zijn de kosten voor de opleidingen ook verschillend.
En niet alle ouders kunnen een dure opleiding betalen. Die waren ook blij met een beetje financiële steun van de overheid

Klopt hoor, mijn zoon gaat het geluk hebben dat wij een leuk spaarpotje :D hebben voor zijn MBO opleiding. Wil hij daarna verder dan is er echt nog wel wat over en kan dat, anders gebruiken we het voor zijn huis. Máár heb je die mazzel niet als student of wil je verder idd en is het geld op, dan heb je een schuld. Aan de andere kant, ik kon ook pas ná mijn 20e het huis uit, en an sich... als je het goed hebt thuis en je betaald bv kostgeld dat ook weer gespaard kan worden, dan red je het ook wel. Maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat onze situatie echt niet voor iedereen geldt.

En ook wij zouden het niet erg vinden als de stufi er nog was. Nu is de opleiding van mijn zoon op fietsafstand, maar mocht hij op kamers moeten dan heb je idd denk ik wel snel een probleem.

Maar moet je tegenwoordig 4% inleg hebben om een huis te kunnen kopen????

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:14

Ach, ik ben pas net weer op mijzelf, ben nu 25...

Lootje: In jouw geval, je hebt al een opleiding, waarom zou dan iemand anders voor jouw 2de opleiding moeten betalen? (Even heel cru gezegd)

VOor een eigen woning moet je inderdaad volgens mij een bepaald percentage zelf al kunnen inbrengen :j

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:25

Ik ben het er ook gedeeltelijk mee eens, het is nu eenmaal de laatste jaren wat harder werken voor wat minder dan eerst.
Banen zijn moeilijker te vinden en de staat vangt niet meer alles kwa ziektes, kinderen, leren en leven voor je op.
Maar het lijkt wel of twintigers niet meer snappen dat je de boel 'op moet bouwen' :')
Nee ze willen gelijk dát huis, dié studie, een auto, ow ja en stappen en vakantie's natuurlijk, want stel dat kan niet! (hier bedoel ik niet persé TS mee).
Twee tellen afzien of met minder genoegen nemen is er niet meer bij (als ik in mijn omgeving kijk dan).
Wij hebben ons huis gekocht als opknapper. Iedere cent gespaard om er telkens wat aan te doen.
En nog is het niet af. Wij hebben hier een tijd zonder tv en internet gezeten (de shock! de horror!).
In een krappe maand aten we de laatste 10 dagen alleen maar brood. Armoedig? Zielig? Nee absoluut niet!
Maar snap aan de andere kant wel dat het heel zuur is, er is een hele generatie die heeft genoten van de studiefinanciering waardoor ze een leuk baantje konden bemachtigen. En diegene klagen nu dat ze zoveel belast worden haha. (Denk managers, directeuren, de Quote 500 enz.)
Vroeger werd er met hypotheken gestrooit (hier leen er nog 20.000 bij voor een nieuwe keuken) en nu kom je soms niet eens in aanmerking terwijl je wel een baan hebt en huur betaald dat hoger is dan een eventuele hypotheek. Kan mij voorstellen dat dát frustrerend is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:31

Weet je wat ook frustrerend is?

Wanneer je door die makkelijke hypotheken van de banken destijds blijkbaar teveel betaald hebt voor je huis.
En het nu al jaren te koop hebt staan voor een bedrag waarmee je met een halve ton restschuld blijft zitten.
En dat je door diezelfde banken (die nu naar de andere kant doorgeslagen zijn) nog geen koper kan vinden omdat mensen geen hypotheek krijgen.

Maar wel gewoon je te hoge hypotheek door moeten betalen elke maand aan die bank die het lachend in ontvangst neemt -O-

Waardoor je ook nog niet eens kunt beginnen met het wegwerken van die restschuld en dat steeds meer voor je uitschuift terwijl er al snel 1000 euro per maand wegtikt aan je oude huis. Dat is ook dikke pret +:)+

En daar zitten dus veel mensen mee uit die generatie die het zo getroffen heeft met de studiefinanciering.
Zo heeft elke generatie wel wat :=

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:34

Ik vind het juist erg meevallen. De werkgelegenheid trekt weer wat aan, ik heb al een baan gevonden voordat ik afgestudeerd ben. Maar ik ben wel naar alle carriéredagen geweest, een aantal inhousedagen bij bedrijven bezocht, assesments gemaakt en nog veel meer brieven geschreven, activiteiten gedaan die goed staan op mijn CV en de laatste 2 jaar met heel veel moeite hoge cijfers gehaald.

Huren hoeft ook helemaal niet duur te zijn, bij een huur van 550 euro krijg je de helft aan huurtoeslag! Daar kan ik niet voor kopen. In mijn regio kun je daar een volledige eensgezinswoning voor huren :)