In de ziektewet, reïntegreren nu andere baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:05

Wat ik begrijp uit je verhaal had jou partner een werkgever en is toen uitgevallen door ziekte. Hoe lang is jou partner nu ziek en hoelang waren er geen duurzaam benutbare mogelijkheden (dit zal de bedrijfsarts hebben gesteld om een verkorte aanvraag wia tot stand te laten komen)?

Het UWV doet na iets minder dan 2 jaar ziekte een toetsing van de re-integratie inspanningen van de werkgever. Als jou partner arbeidsmogelijkheden heeft dan zullen ze wat met hem moeten. Blijkbaar is dat nu bezig.

In het eerste jaar moet de werkgever kijken naar mogelijkheden in het eerste spoor (de eigen werkgever). Is het eigen werk passend of passend te maken? Daarna gaan ze kijken naar andere functies binnen de eigen organisatie. Het UWV toets aan het einde van de ziektewet periode of dit wel goed is onderzocht. Wat voor werk is jou partner aangeboden? Als jou partner denkt dat hij dit niet aan kan (geestelijk of fysiek) kan hij een deskundige oordeel aanvragen bij het UWV. Zij geven dan een objectief oordeel.

Als jou partner al een jaar of meer ziek is moet de werkgever ook gaan kijken naar het tweede spoor. Het tweede spoor is werk buiten de eigen werkgever. Als jou man dus meer dan een jaar ziek is, zijn de inspanningen ook voldoende als hij voor het mogelijk aantal uren ergens anders aan de slag gaat!

Pinda_Dipje

Re: In de ziektewet, reïntegreren nu andere baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:50

Mijn man is inmiddels 17 maanden ziek.
Waarvan hij sinds 2 maanden bezig is met het bekijken van de arbeidsmogelijkheden.

Ze hebben geen andere functie beschikbaar. Momenteel bieden ze hem een re-integratie als verpleger, waarbij hij voornamelijk observeert, medicatie uitdeelt en de administratie bijhoud op een groep met redelijk zelfstandige cliënten.

Zou ik hiervoor ook de arbeidsdeskundige kunnen raadplegen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:01

Mijn god, ik heb een ander topic van je gevolgd, maar wist niet dat het zo heftig was allemaal..... Wat erg!

Ik weet niet hoe lang de aanbieding voor de andere baan blijft staan??
Zou je man anders niet het aangeboden werk bij zijn huidige werkgever op kunnen pakken, en zodra hij weet dat hij het werk weer aan kan, ontslag nemen en bij zijn nieuwe baan beginnen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:37

Pinda_Dipje schreef:
Mijn man is inmiddels 17 maanden ziek.
Waarvan hij sinds 2 maanden bezig is met het bekijken van de arbeidsmogelijkheden.

Ze hebben geen andere functie beschikbaar. Momenteel bieden ze hem een re-integratie als verpleger, waarbij hij voornamelijk observeert, medicatie uitdeelt en de administratie bijhoud op een groep met redelijk zelfstandige cliënten.

Zou ik hiervoor ook de arbeidsdeskundige kunnen raadplegen?

In 1e instantie zal een werkgever proberen te re-integreren in de eigen functie (bedongen arbeid), is dit niet mogelijk, dan zal gezocht moeten worden naar passende arbeid, in 1e instantie bij de eigen werkgever, anders bij een andere werkgever (2e spoor)
Ik neem aan, dat er inmiddels een Plan van Aanpak is opgesteld? Daarin zullen de re-integratieverplichtingen worden afgesproken en gevolgd.
Is de aangeboden functie niet geschikt voor je man? Is deze functie in overleg met de bedrijfsarts aangeboden? Misschien beginnen met een paar uur per dag en dan langzaam opbouwend? Zo te lezen, is dit lichamelijk geen zware functie in verhouding tot de normale werkzaamheden van een verpleegkundige? Toch fijn, dat de werkgever deze mogelijkheid heeft en aanbiedt. Indien je man hiertoe in staat is, zal hij zich aan de re-integratieverplichtingen moeten houden. Misschien als hij deze functie accepteert om te re-integreren, biedt dit weer andere mogelijkheden in de toekomst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:41

Je kunt kijken in hoeverre deze nieuwe baan zou passen binnen een 'tweede spoor' beleid. Inderdaad niet re-integreren bij de huidige werkgever, maar bij de nieuwe.

Heeft hij ook contact met de arbo-arts? Dan zou ik het daar bespreken. Of inderdaad bij het UWV een onderzoek aanvragen :-)

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:44

Voor een onafhankelijk advies zou je ook een deskundigenoordeel bij het UWV kunnen aanvragen als je twijfel hebt of er voldoende re-integratie mogelijkheden worden aangeboden door de werkgever.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:09

Bij de huidige werkgever is eenvoudigweg te belastend. Er hangt een negatieve sfeer om het geheel, en in combinatie met de PTSS is het nu gewoon heel lastig om door te grijpen. Hopelijk wordt dat over een paar maanden wat minder, maar daar hebben we nu niets aan.

Stel hij zou beginnen met 3 uurtjes per dag werken, dan is hij infeite (incl. reistijd) al 6 uur onderweg. Dat is gewoonweg niet realistisch voor iemand die ruim 1,5 jaar binnen 4 muren in isolement heeft geleefd. Buiten onze ouders en de artsen hebben we helemaal niemand meer gezien of gesproken in die periode (leer je echte vrienden kennen...)

Helaas is de zorg in Nederland bijzonder slecht geregeld, en bleken we met nagenoeg alles tussen de mazen van de wet te vallen mede omdat ik 'psychisch stabiel' bleef.

We hebben 1,5 jaar lang in totale gekte geleefd. Ik ben fulltime gaan werken om de inkomensdaling aan zijn kant te compenseren, reed in mijn pauzes heen- en weer om de hond uit te laten en hem zonodig met iets te helpen. Ik deed het volledige huishouden, verzorgde de kinderen, verzorgde manlief - aankleden, uitkleden, verschonen, in bed leggen, douchen, zat dagelijks in het ziekenhuis, deed boodschappen, verzorgde onze huisdieren, deed de boodschappen, het tuinonderhoud, onderhield alle contacten met werkgever/arbo/artsen/revalidatie. Ik vaak tot diep in de nacht research naar behandelingsmogelijkheden en therapieën, masseerde s'nachts regelmatig de kramp weg uit zijn lijf, ging mijn bed uit als de kinderen een ongelukje hadden, en de volgende ochtend begon met gemiddeld 3 uur slaap per nacht het hele riedeltje opnieuw.
Door alle emoties is het gelukt om alle ballen in de lucht te houden. Maar tijd om hem mee naar buiten te nemen voor een wandeling of samen met de kindjes naar zoiets eenvoudigs als de kinderboerderij te gaan, had ik simpelweg niet. Er was ook niemand anders die dat wilde doen.

Mensen realiseren zich dat vaak helemaal niet. Zo iemand schrikt ineens van onverwachte geluiden, rolt weg van een voorbij rijdende trein, duikt in elkaar in gezelschap, is bang om een gesprek aan te knopen, en raakt simpelweg vervreemd van de boze buitenwereld.
Het is een volledig proces wat door veel mensen word onderschat, zelfs door de bedrijfsarts.

Ik ben bang dat ik hem kwijtraak op het moment dat ik hem nu een schop geef richting re-integratie.
Deze week heeft hij voor het eerst wat kleine werkzaamheden verricht voor het andere bedrijf op vrijwillige basis, dat is in een besloten en veilige omgeving. Het is 2 minuutjes rijden met de auto, hij neemt ons jongste zoontje mee en is dolgelukkig als hij 1,5u later een complimentje krijgt omdat hij het zo netjes doet. Als er dan ineens vreemde mensen het terrein oplopen merk je dat hij dat weer spannend vind maar het niet langer ontwijkt omdat hij zich goed voelt in de omgeving.

Het doet hem goed om weer thuis te komen met 'een verhaal', en zich te omringen met begripvolle mensen (waaronder mijn vader) die van de hoed en de rand weten. Ze weten alles van zijn verleden, en dat brengt denk ik het stukje transparantie waardoor hij zonder schaamte (tsja waarvoor) iedereen onder ogen durft te komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:13

Dan inderdaad bij het UWV een deskundigheidsoordeel aanvragen en bij de Arbo-dienst een reintegratie 2e spoor bij andere werkgever bespreken :-)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:15

_/-\o_ Wat een respect voor jou!!!
Uiteraard kan ik niet in jullie portemonnee kijken, maar kunnen jullie kiezen voor de gezondheid van je man, ontslag nemen en rustig opbouwen bij zijn nieuwe baan??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:21

Ontslag nemen, is financieel niet gunstig.
Misschien is de werkgever bereid om mee te werken aan een beëindigingsovereenkomst, zodat je man recht heeft op WW. Dan hebben jullie even lucht en kan je man proberen te re-integreren bij dat andere bedrijf, in 1e instantie misschien met behoud van uitkering, om ervaring op te doen in de nieuwe werkzaamheden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:24

Het is absoluut niet gunstig, maar als je kijkt uit wat voor 'n gat haar man omhoog moet kruipen, zou het besparen van al de stress misschien juist het herstel voorspoedigen?!

Maar ik vind het voorstel om met de huidige werkgever te praten over een beindigingsovereenkomt ook een hele goede!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:35

Oke, duidelijk.

Ben erg benieuwd wat er mogelijk is. Wil ook de mogelijkheden eens bekijken voor een eigen vof.

@Kentaro: Dat is helaas geen optie. :(
We hebben door de omstandigheden en rompslomp met de gemeente enorm veel geld zelf bij moeten leggen, en worden nog steeds iedere maand geconfronteerd met de veel te hoge hypotheek van onze nieuwe zorgwoning. Spaarpotjes zijn helemaal leeg. Dus we zullen het op een nette manier met zijn werkgever moeten regelen, en hoop nu op een reintegratie in het 2e spoor.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:37

Een te beladen sfeer bij de werkgever is geen reden om niet verder te gaan in re-integratie, althans niet volgens de bedrijfsarts of het UWV. Andere aspecten kunnen wel te belastend zijn. Zijn de functionele mogelijkheden vast gesteld door de bedrijfsarts? Dan kun je d.m.v. van een deskundige oordeel aan het UWV vragen of het aangeboden werk passend is.

Kan het aangeboden werk structureel worden aangeboden? Zo niet dan is dat tweede spoor zeker aan de orde! Ga in overleg met de eigen werkgever en de arbo dienst hierover. Ze missen dan namelijk mogelijkheden op het tweede spoor en aangezien de WIA aanvraag eraan zit te komen over enkele maanden :x

Mocht je overigens in de loop van het proces nog vragen hebben, mijn pb box staat open. Ik ben namelijk arbeidsdeskundige en heb dagelijks met dergelijke vraagstukken te maken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 11:41

Nee, in het arbeidsdeskundig onderzoek staat reeds vermeld dat het aangeboden werk een tijdelijke functie betreft en dat er op termijn meer verpleegtechnische handelingen worden verwacht.

Dank voor je aanbod, daar maak ik graag gebruik van.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:53

Het is dus tijdelijk waardoor je partner misschien straks weer zonder werk thuis zit? Dan kun je, wederom, een deskundige oordeel aanvragen waarin je vraagt of de werkgever voldoende doet aan re-integratie. Heb je een mooie stok achter de deur!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:01

Rytir schreef:
Het is dus tijdelijk waardoor je partner misschien straks weer zonder werk thuis zit? Dan kun je, wederom, een deskundige oordeel aanvragen waarin je vraagt of de werkgever voldoende doet aan re-integratie. Heb je een mooie stok achter de deur!

Het kan toch ook zijn, dat de man deze functie tijdelijk gaat doen, verder herstelt en dan, na verloop van tijd, weer kan functioneren in zijn eigen functie?
Het lijkt erop, dat deze werkgever wel voldoet aan zijn re-integratieverplichting, immers hij biedt een zelfde functie aan, maar met eenvoudiger en minder belastende werkzaamheden.

Niet om negatief te doen, maar dat werknemer is verhuisd (om plausibele redenen) op 3 uur reistijd, daar kan werkgever natuurlijk niets aan doen en je kan ook niet verwachten dat werkgever daar (lang) rekening mee houdt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:04

Electra63: Nee, we zijn niet verder weg gaan wonen. We wonen op 2km afstand van ons vorige huis. Voor een gezond mens is 3 uur reistijd per dag al belastend maar niet ondoenlijk. Het is dus wel degelijk iets om rekening mee te houden omdat dit alles op het moment van sollicitatie in 2012 al bekend was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:25

Pinda_Dipje schreef:
Electra63: Nee, we zijn niet verder weg gaan wonen. We wonen op 2km afstand van ons vorige huis. Voor een gezond mens is 3 uur reistijd per dag al belastend maar niet ondoenlijk. Het is dus wel degelijk iets om rekening mee te houden omdat dit alles op het moment van sollicitatie in 2012 al bekend was.

Persoonlijk vind ik het antwoord van Rytir: "stok achter de deur" niet netjes tegenover deze werkgever, het lijkt er immers op, dat deze werkgever wel zijn best doet om aan zijn verplichtingen te voldoen.
De werkgever biedt jullie een re-integratieplek aan, in zoverre houdt de werkgever zich aan zijn verplichtingen. Maar ook de werknemer heeft verplichtingen. Immers hij ontvangt loon, hij verricht geen arbeid door arbeidsongeschiktheid, inmiddels gedeeltelijk hersteld, werkgever biedt aangepast werk aan (voorlopig). De re-integratie zal worden geëvalueerd en kan eventueel weer aangepast worden. Maar je man is wel verplicht om mee te werken aan zijn re-integratie.

Ik krijg de indruk, dat je man eigenlijk niet terug wilt/kan naar zijn huidige werkgever.
Misschien is dan het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, met recht op WW, een betere optie voor jullie en voor werkgever.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk voor je man (en voor jou) wat jullie is overkomen, maar vanuit werkgeverskant is het ook moeilijk. Iemand is langdurig ziek, jullie zijn al bezig met een vervroegde WIA, dus werkgever heeft zich daarom niet aan de re-integratieverplichting gehouden, werknemer is "ineens" herstellende, werkgever biedt re-integratieplaats aan, maar deze is eigenlijk niet gewild/geschikt.

De enige oplossing is dus: re-integratie 2e spoor of arbeidsovereenkomst beëindigen. Dat is een hele moeilijke keuze om te maken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:14

Mijn man heeft passie voor zijn vak, is erg perfectionistisch maar voelt zich momenteel zo bedwelmd onder de gebeurtenissen dat hij zichzelf niet capabel genoeg acht zich te ontfermen over zorg-afhankelijke cliënten. Je kunt niet riskeren dat een verpleger 'even met zijn hoofd in de wolken loopt'.
Er is dus absoluut geen sprake van onwil jegens het re-integratietraject, en we zijn dankbaar met de mogelijkheden die de werkgever tracht te bieden in een tijd waarin enorm bezuinigd word in de zorg. Werkgever oefent druk uit, enerzijds om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen. Anderzijds omdat er sprake was van wederzijdse tevredenheid. Cum laude werknemers behouden ze graag.

Het enige wat ik hen wel kwalijk neem, is dat men de PTSS afwimpelt als kul: Je loopt weer, dus kun je werken. Zo werkt dat nu eenmaal niet. Professionals hebben ons op het hart gedrukt rustig aan te blijven doen en de situatie eerst te stabiliseren. Ondertussen proberen we een zo net mogelijke oplossing te vinden waar alle betrokken partijen baat bij hebben.

re-integratie 2e spoor heeft hierin in ieder geval mijn voorkeur, omdat er naar mijn weten dan ook de mogelijkheid bestaat op een later tijdstip alsnog terug te keren in functie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:22

Ik snap uiteraard de kant van werkgever!
Maar vind het zo erg voor jullie dat jullie zo'n dramatische tijd hebben meegemaakt en dan buiten al het gedoe om geld, ook nog eens met de spanning van werk zitten! Nogmaals, ik snap ook wel dat het zo werkt, maar dit zijn eigenlijk spanningen die je er op zo'n moment helemaal niet bij kunt hebben...

Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:28

Dan zou ik "open"het gesprek aangaan met de werkgever of arbeidsdeskundige/arboarts. En dan de mogelijkheden van 2e spoor bespreken en vooral aangeven waar de problemen liggen met re-integreren in de aangeboden functie, met name reistijd bespreken (extra vermoeiend), en de "onzekerheid" en huidige beperkingen van je man om met cliënten te werken, op dit moment.

Dit is wel een moeilijke en zware tijd voor jullie, maar wat zullen jullie blij en opgelucht zijn over het herstel van je man, ik hoop dat dit doorzet en dat hij weer "de oude" wordt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:10

Mwah, zeg volgens mij nergens dat de werkgever slecht bezig is o.i.d? Stok achter de deur kan 'beide kanten op werken. Want als ik lees: 17 maanden ziekte, niet structureel werk, gesteggel over een tweede spoor en vreemde sfeer etc. toch het idee dat het allemaal niet helemaal lekker loopt. Dat deskundigen oordeel kán dan het re-integratieproces weer een beetje vlottrekken zodat zowel werkgever als werknemer weten waar ze aan toe zijn.

Edit: even een driedubbelpost in mijn post :7

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:25

ik wilde net zeggen, die "stok achter de deur" er staat nergens bij dat die geld voor de werkgever, die werkt twee kanten op...ik zie "stok achter de deur" ook niet als iets negatiefs trouwens?