Meander aanleunwoning en enorm hoge gasprijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Meander aanleunwoning en enorm hoge gasprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:05

Heeft ze geen losse meters per verwarming? Dus als ze een verwarming aan zet, dat deze dan de doorstroom aan warm water meet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:06

Waar zouden deze meters moeten zitten?

Ik zie overigens net dat Ista geen energieleverancier is (of ik moet wel heel verkeerd kijken).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:11

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:15

Deze kastjes zitten inderdaad op de verwarming, bedankt. Hier staat enkel niks op (geen nummer), had deze dingen gespot maar alle lijken 'uit' te staan. Hier heb ik ook eens op gekeken toen mijn oma er net woonde, gewoon uit nieuwsgierigheid, er stond toen ook niks op. Dacht dat het verouderde of vergeten dingen waren.

Terwijl als ik Google op deze kastjes ( doprimo®II radio) wel gewoon getallen te zien zijn.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:17

Wij hadden in onze flat vroeger ook een verdeelsleutel. Verwarming werd gemeten via een metertje op de verwarming (hoeveel vocht eruit was) en die werden per jaar vervangen. Dus niet altijd getallen. Maar iets moet er op te zien zijn...

Maar... verdeelsleutel of niet, eigen meter of niet, 1500 euro voor alleen gas is belachelijk. Dat is buiten proporties. Dus zelfs zonder meterstanden is dit nog niet eens een twijfelgeval. Daar zit een fout. En als je dan schrijft dat anderen in de flat ook fors bij hebben moeten betalen, zou ik bijna gaan denken dat iemand zijn zak zit te spekken over de rug van de bewoners. Bezwaar aantekenen bij de verhuurder en aangeven dat je dit uitgezocht wilt hebben, inzage van de meterstanden waar dit op berekend is en het geld terug halen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:20

xSlvna schreef:
De 'meters' staan weergeven als badkamer, keuken, woonkamer en slaapkamer, ook nergens staat dat het gedeeld is geworden door alle inwoners bijvoorbeeld. Wel staat er dat de prijs per eenheid berekend is over de totale kosten (€30.000) gedeeld door het aantal vierkante meter (ruim 5 ton), waar dit op slaat weet ik ook niet.

Het gaat overigens om 'Ista'.

Ik denk dat dit het punt is, ze pakken het verbruik van het hele gebouw en rekenen dat terug naar de vierkante meters.
Dat jou oma dan zuinig is en nauwelijks stookt maakt niet uit als haar buurvrouw met de ramen open het op 24 graden wil hebben.

1500 voor gas hoeft op zich niet gek te zijn, mijn schoonzusje betaald per jaar meer en als je bedenkt dat ouderen vaak meer stoken en de hele dag thuis zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:22

Het gaat overigens niet alleen om de flat waar mijn oma in zit, maar zelfs de andere in de buurt.

Reken eens uit, 90 inwoners in één flat en van ze allemaal een €100 tot €1000 erbij rekenen en in eigen zak steken, tikt lekker aan hoor. Er word dus zo snel mogelijk werk van gemaakt!

Zonnebloem18, er zijn (ruim) 90 woningen, dan zou het toch uitkomen op €30.000 / 90 = €333.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:23

Na je verhaal weet ik eigenlijk bijna zeker dat vanuit een verdeelsleutel de kostes worden doorgerekend.
Gezien de hoeveelheid m3 die je noemt.

Zou eens even de huurovereenkomst van je oma nagaan en kijken wat er hierin vermeld staat, en alvast een bezwaar maken op de nahefing en vemelde dat je daarom het bedrag storneerd. Naheffing moeten wel redelijk blijven natuurlijk..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:25

Waarschijnlijk is het bedrag niet over alle 90 apartementen maar een deel ervan 333 per jaar aan gas is echt heel weinig dan moet je bijna niet stoken en nauwelijks douchen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:26

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:42

Als die meters niets weergeven, zal dat misschien het probleem zijn. Het is vaak met energieleveranciers toch zo dat als ze geen meterstanden bekend hebben dat ze de indicatie aannemen?

Stel nou dat de vorige bewoners het graag heel warm hadden (ook niet onwaarschijnlijk bij oude mensen) dan zou die indicatie berekend worden en dan klinkt het wat mij betreft wel een reeël. :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:50

€1500 voor 48 m² kan ik eerlijk gezegd op geen enkele manier reeël vinden of je moet al half wegbakken in je kippenhok.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:55

Het is inderdaad niet reeel, maar met zo'n verdeelsleutel wel een mogelijkheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:58

Als ze de meters op de verwarmingselementen uit hebben staan dan zijn ze volgens mij in overtreding, ik geloof dat woningcorporaties vanaf dit jaar alleen het werkelijke verbruik mogen rekenen en niet met een verdeelsleutel mogen werken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 13:02

Dat mag dit jaar nog, en volgend jaar ook nog heb ik gelezen, die verdeelsleutel. :\

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:16

Die radiatormeters van ista laten zo op het eerste gezicht inderdaad niks zien, afhankelijk van het type moet je bovenop een tiptoets ondrukken of juist onder het schermpje de meter indrukken. Je hebt verschillende veldjes. Ik weet echter niet wat de verschillende veldjes precies voor betekenis hebben, maar volgens de site van Ista Nederland moet je ook de eindstand van de afgelopen afrekeningsperiode kunnen zien.

De 4 meternummers zullen slaan op de meters die op de verwarming hangen, die hebben elk een nummer, staat bij die van mij zo te zien net onder het schermpje.

Ze moeten het echter ook op afstand kunnen zien als er een meter kapot is, want ik kreeg ineens een bericht per post met het vriendelijke verzoek een afspraak te maken met een monteur voor het vervangen van zo'n meter.

Ik heb een flat van zo'n 118m2 en betaal als voorschot puur en alleen voor de Ista €100,- per maand, zit bij de huur in zeg maar. Ik krijg echter altijd terug, omdat ik alleen in de woonkamer en soms als het echt koud is even kort in de slaapkamer de verwarming aan heb en een enkele keer in de winter in mijn werkkamer, maar verder eigenlijk nergens. Van de 6 radiatoren, staan er dus hooguit 3 aan, waar van 2 maar nu en dan. Kan me dus ook bij niet voorstellen dat jou oma zoveel moet bijbetalen, terwijl ze het niet heel warm stookt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:23

Zet je vraag ook eens neer op het Vara forum. Daar zitten een stel leden die aardig wat in huis hebben mbt dit soort zaken, ook juridisch.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:39

Google eens flink rond op de term Ista. Genoeg (negatiefs) over te vinden.
Een aantal jaren geleden deed Ista ook onze meters in ons koopappartement. Rekeningen van 2300,- per jaar waren niet ongewoon voor een appartement van 65m2. Bezwaar aangetekend en alles, maar helaas we moesten gewoon betalen.....
Blij dat we er nu vanaf zijn. Betalen nog geen eens 100,- per maand voor gas en elektra voor 140m2 en krijgen vaak nog een beetje terug.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:55

Vraag bij ista eens de meterstanden op en vergelijk deze met wat er op papier staat. Regelmatig zitten daar fouten in en dan moet je flink bijbetalen. Wij krijgen zelf nog ruim 1250 euro terug over het stookseizoen 2011/2012 de jaren erna zijn nog niet afgesloten bij onze verhuurder.

De meters van ista zijn regelmatig kapot dus eerst checken of dat werkelijk overeen komt.

Op je papier van de woningbouw staat hoeveel eenheden je verbruikt hebt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:25

Zijn jullie al iets wijzer geworden TS?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:40

Ik heb een vergelijkbare casus bij de hand gehad bij een client van me en heb toen veel gehad aan de sociaal raadslieden http://www.sociaalraadslieden.nl
In Deventer zitten deze mensen in de bieb en deze helpen je kosteloos met dit soort zaken. Wellicht heb je in jouw gemeente ook sociaal raadslieden of iets vergelijkbaars

Verder kun je altijd het juridisch loket even bellen
Succes!