Rare makelaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:11

Het is wel zomervakantie in veel gebieden he dus zo raar is het niet. Banken zijn dan ook veel minder bezet in die periode.

Sammie

Re: Rare makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:14

Het is zomervakantie in heel Nederland, alleen nu nog niet hoor. :) Maar dat zal er ook niet debet aan zijn. Banken hebben gewoon teveel mensen naar huis gestuurd, was allemaal te duur. Intern opnieuw solliciteren op je eigen functie, standaard zoveel uren overwerken, geen vrije dagen, werk van drie collega's op je nemen, omdat zij ziek of anders uitgeschakeld zijn. Allemaal normale zaken geweest bij de gemiddeld bank de afgelopen jaren. Zijn er dan weer wat meer hypotheekgesprekken dan mensen dan zit je gelijk in de penarie, want daar is het personeel niet meer voor.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:21

Aankoopmakelaar inschakelen die in jullie belang handelt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:33

Ik zal een klacht indienen !

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 12:28

Bedankt voor alle reacties!

Heb nog niet alles gelezen. Ben aan het werk en reageer nu even in mijn pauze.

Ik had al gekeken bij NVM daar is het bedrijf wel bij aangesloten. Die geven aan dat je eerst bij het bedrijf een klacht moet indienen zodat hun ook de kans krijgen dit op te lossen.

Het lastige is dat mijn vriend en ik niet helemaal op 1 lijn zitten met betrekking tot de klacht indienen. Ik bel het liefst gelijk maandag en mijn vriend wacht liever en denkt misschien lukt het toch nog.

Zelf heb ik zo'n nare smaak in mijn mond van deze makelaar dat het huis me eigenlijk gestolen kan worden. Ook al was dit echt een super leuk huis. Er zijn nog meer huizen te koop.

Maar ik laat het hier zeker niet bij zitten.

Ik zal als ik vanavond thuis ben nog ff de reacties verder lezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:31

Wij hebben het hele huiskoop proces onlangs ook meegemaakt en zoals jouw makelaar handelt kan echt niet! Prive en werk gaat niet samen en dat blijkt maar weer. Het lijkt ook wel alsof hij allerlei regels probeert te omzeilen.
Hebben jullie hem zelf al hiermee geconfronteerd?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:35

Ik heb zelf geen ervaring met huizen kopen, maar als ik je bericht zo lees, dan vraag ik me af of deze man hier als 'eigenaar' instaat, of als makelaar. Wordt het echt via het makelaarskantoor verkocht, of eerder particulier?
In het eerste geval kan ik me voorstellen dat hij zich niet aan dezelfde regels hoeft te houden als wanneer hij als makelaar daar staat. Dan zal hij inderdaad proberen het onderste uit de kan te halen, en de manier waarop zal hem dan niet veel uitmaken. Wanneer het wel via het kantoor gaat, zou ik daar toch even een belletje aan wagen. Het kantoor zal waarschijnlijk ook niet blij zijn met zo'n vertegenwoordiger.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:37

Volgens mij mag je als makelaar zijnde niet een huis van naaste familie verkopen.
Dan moet er een andere makelaar ingezet worden van het bedrijf.

Volgens mij probeert hij dit dubbel te verkopen
Hij verkoopt het denk ik als familie zijnde, en niet als makelaar.
Maar tegen jullie zegt hij dat hij dit verkoopt als makelaar.
Volgens mij heb je als makelaar zijnde niet de volmacht over een huis om te zeggen dat je alleen de vraagprijs wilt, en niks minder.
Die volmacht heb je alleen als je het als eigen persoon verkoopt, en niet als makelaar.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:40

fleurtjeuh schreef:
Volgens mij mag je als makelaar zijnde niet een huis van naaste familie verkopen.
Dan moet er een andere makelaar ingezet worden van het bedrijf.

Volgens mij probeert hij dit dubbel te verkopen
Hij verkoopt het denk ik als familie zijnde, en niet als makelaar.
Maar tegen jullie zegt hij dat hij dit verkoopt als makelaar.
Volgens mij heb je als makelaar zijnde niet de volmacht over een huis om te zeggen dat je alleen de vraagprijs wilt, en niks minder.
Die volmacht heb je alleen als je het als eigen persoon verkoopt, en niet als makelaar.

Als de makelaar de eigenaar is (moeder is overleden), dan heeft hij die macht natuurlijk wel (ervan uitgaande dat hij het enige kind is, en het huis heeft geërfd). Vraag is dan inderdaad alleen of hij dit wel als makelaar mag verkopen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:42

Dat probeerde ik dus uit te leggen :')
Maar ik kwam er niet zo goed uit.
Volmacht heb je alleen als je eigenaar bent van het huis.
Niet als makelaar.
Maar als je eigenaar bent van het huis, mag je het niet als makelaar verkopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:43

Persoonlijk zou ik hem vertellen dat je weet dat hij er in staat als familie en dat je dit liever via een onafhankelijke partij -desnoods een collega van hem- wilt afhandelen. Dat is dan misschien niet helemaal onpartijdig, maar ik zou het verder niet via deze meneer doen. Die staat duidelijk te dichtbij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:06

Nou Cayenne, een collega van hetzelfde bedrijf..? Dan kunnen ze er nog net zo goed ingeluisd worden.(denk aan: hypotheek met te kleine lettertjes, hoge kosten, slecht bouwkundig advies over staat van het huis enzovoorts..)

Ik snap echt niet dat TS+vriend niet wat beter naar hun gevel luisteren! Van alle kanten doemen er 'red flags' op - het gaat toch inderdaad niet om een broodje kopen, maar om een levenslange investering waar, als er zaken niet goed zitten, je alleen maar met veel ellende en hoge kosten vanaf kunt komen.
Verliefd op een huis.. maakt blind.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:08

Jeannepauli, het liefst natuurlijk via een compleet ander kantoor, maar daar zal de beste man wel helemaal niet mee akkoord gaan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:16

er zijn wel meer mooie huizen te koop vandaag de dag. Volg je verstand. Als die anderen echt zo enthousiast waren geweest, was het al wel verkocht. Iemand die weet dat ie de buit binnen heeft, gaat niet zo zenuwachtig en pusherig te werk.

Check die makelaar eens.

Maar laat je niet misleiden dat een bouwtechnisch onderzoek daadwerkelijk echt technisch is en je behoed voor onraad. Heb er inmiddels aardig wat gezien, het is gewoon echt niet technisch en houd zich bezig met oppervlakkige zaken. Je laat wel zien dat je aan je onderzoeksverplichting hebt gewerkt.

unbelievable schreef:
Heb je wel een bouwtechnisch onderzoek al laten doen? Het is een hele rare manier van handelen. Ruik onraad!!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-06-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:18

oh man Jannepauli, die typefout _O- echt hilarisch gezien het onderwerp van dit topic...gevel (ja ik weet dat je gevoel bedoeld en dat je gewoon de o bent vergeten, maar toepasselijke typefout)

ontopic; tja het is duidelijk dat die makelaar als eigenaar staat en niet als makelaar. Maar hij staat daar wel werkzaam voor zijn kantoor, aangezien hij blijkbaar zijn eigen makelaardij gebruikt om het huis te verkopen. Dus het kantoor zal absoluut niet blij zijn met hoe hij nu handelt. Ik zou daar zeker een klacht indienen.
Het huis zou ik niet eens meer willen; dankzij de crisis meer dan genoeg keuze in koophuizen, maar zo te zien denkt ts daar eigenlijk net zo er over (behalve wederhelft dan). Maar ik zou wel een klacht indienen, want volgende potentiele kopers zullen precies dezelfde behandeling krijgen als je dat niet doet. Die man wil natuurlijk zo snel mogelijk van het huis af ivm hypotheek, verzekeringen etc. Logisch natuurlijk, want als hij enige erfgenaam is dan draait hij in zijn eentje voor al die kosten op en hij wil daar zo snel mogelijk van af. Begrijpelijk, maar geeft niet het recht om kopers zo te behandelen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:28

Deze meneer maakt volgens mij misbruik van het feit dat jullie geen aankoopmakelaar hebben......Ik zou het huis late schieten. Ik weet niet of het zinvol is om alsnog een aankoopmakelaar in te schakelen, mocht je dit huis perse willen, maar het lijkt me zinvol om je bij te laten staan door iemand met verstand van zaken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:44

Ik zie nog niet zoveel verkeerd eigenlijk. Wellicht is het een rare man in omgang en vind je de manier waarop je te woord bent gestaan niet fijn, maar wat is er nu zo fout? Het zijn soms pushers, gladde praatjes, maar daar heb je toch lak aan? In eerste instantie is hij niet met jou verder in onderhandeling gegaan omdat mensen de vraagprijs wilden, hij heeft je dus wel een tegenbod gedaan, dat was de vraagprijs. Daarna was hij vrij om met anderen verder te gaan, of hij dat nu daadwerkelijk heeft gedaan is dan toch niet belangrijk. Het is wel gebruikelijk dat de overeenkomst op korte termijn getekend wordt, verkopers willen ook graag zekerheid, ze moeten nu anderen teleurstellen om het zo te zien vanaf de andere kant van het verhaal. Banken horen daar wel op in te springen, of het momenteel druk is heb ik ook geen kijk op, maar vind dat van jouw bank helemaal niet netjes. Daar zou ik mijn vertrouwen verloren hebben. Het is nl heel gewoon dat je een huis koopt en dan maar 3 weken de tijd hebt na tekenen van de verlopige verkoopakte om evt te ontbinden mocht je de hypotheek niet rond kunt krijgen. Makelaars maken het zelf helaas veel te vaak mee dat toezeggen toch niet voldoende zijn en hypotheken niet verstrekt worden, heel logisch dat ze daar geen weken op willen wachten. Ook kan ik er wel een beetje mee begrijpen dat hij contact met je bank opneemt, vergeet niet dat ze daar vaak veel mensen kennen vanuit het taxeren, dit gaat in samenwerking met banken. Al vind je het allemaal niet erg netjes, ik zie nog geen mega verbreken hoor. Leek mij dat een makelaar zijn eigen woning ook mag verkopen, maar pin me daar niet op vast. Bekijk je contract goed wanneer je het niet vertrouwd, het is geen pakje boter. Ik begrijp niet zo goed wat anderen in dit topic willen dat ze meld bij diverse organisaties? Misschien heb ik over iets heen gelezen hoor en snap best dat je met dit soort bedragen zenuwachtig wordt, haha. Hopelijk hebben jullie snel je droomhuisje.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:48

xxCYNNxx schreef:
oh man Jannepauli, die typefout _O- echt hilarisch gezien het onderwerp van dit topic...gevel (ja ik weet dat je gevoel bedoeld en dat je gewoon de o bent vergeten, maar toepasselijke typefout)

_O- .. als ze naar de gevel zouden kunnen luisteren dan is mijn advies: niet kopen! Slooppand!!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:57

Dat hij idd niet zolang op de bank wil wachten, kan ik nog wel begrijpen. En wel om dezelfde redenen als je al zegt Mightymike.
En hij zal ook zijn eigen huis mogen verkopen, dat mag je immers ook als particulier. Je bent niet verplicht een huis via een makelaar te verkopen.
Maar de wijze waarop ts en haar vriend behandeld zijn tijdens de tweede bezichtiging en later tijdens een telefoon gesprek; nu niet bepaald een visitekaartje voor het beroep en het kantoor waar meneer voor werkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:01

Overigens voor alle duidelijkheid deze man heeft echt geen regels omzeilt of overtreden. Je mag zelf je huis verkopen, hij mag dus ook zelf dit huis verkopen. Hij handelt alleen niet ethisch, totaal niet zelfs. Maar regels en wetten overtreden. Nee dat heeft hij niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:03

Misschien had hij wel meerdere geïnteresseerden, dat kan toch? En die indruk wekken is ook zo gedaan, verkoop is en blijft een tactiek spelletje. Vraagprijs vragen mag hij ook proberen, tja, het blijft persoonlijk dat je liever niet met hem door een deur gaat, maar dat kun je slecht melden natuurlijk bij instanties.. Kijk er zakelijk naar, jouw portemonnee, jouw toekomst, makelaar daar buiten gelaten. Wellicht kan er iemand meekijken naar het contract, dan maakt zijn gedrag verder niet meer zoveel uit toch. Als je gevoel over het huis maar goed is! Jij gaat er in wonen en niet hij!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:03

Tja, het gaat om veel geld, maar als een huis je goed bevalt.....................dan zou ik daar moeite voor doen en me niet af laten leiden door een rare makelaar. Veel makelaars zijn niet te vertrouwen (spreek uit ervaring), dus moet je zorgen voor goede begeleiding. Dus of een eigen makelaar inschakelen of bijvoorbeeld eens contact opnemen met de Vereniging Eigen Huis. Zij kunnen je veel meer vertellen of iets al dan niet normaal verloopt en waar je op moet letten enz. Ik zou niet meteen op de kast klimmen, maar goed je eigen doel, je eigen voordeel in de gaten houden en daar mee bezig blijven. Laat je niet afleiden door de makelaar en wat hij al dan niet wil. Zorg dat je goed geinformeerd en met de juiste begeleiding eventueel weer in contact treedt (en laat je niet door emoties afleiden, houdt het zakelijk!) Uiteindelijk gaat het om een zakelijke transactie, je hoeft niet met de makelaar vrienden te worden. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:28

Sammie schreef:
Overigens voor alle duidelijkheid deze man heeft echt geen regels omzeilt of overtreden. Je mag zelf je huis verkopen, hij mag dus ook zelf dit huis verkopen. Hij handelt alleen niet ethisch, totaal niet zelfs. Maar regels en wetten overtreden. Nee dat heeft hij niet.

Een NVM-makelaar mag dat niet, volgens hun erecode.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:48

Ik kan mij sowieso niet voorstellen dat dit een nvm makelaar is. Bovendien is die erecode erg makkelijk te omzrilen :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:57

Rare gang van zaken, maar wat ik ook niet begrijp is de slechte dienstverlening van jullie bank. Bijna 2 maanden moeten wachten op een hypotheekgesprek? Zij willen toch aan jullie verdienen? Daarbij kan het zeker uit om te gaan "shoppen" voor hypotheken.

Ik zou zdggen - ga eens naar dd Hypotheker ofzo. Daar zijn wij al een paar keer prima geholpen met een betere en goedkopere hypotheek dan bij onze eigen bank. En je kunt veel sneller terecht.

Voor de rest kun je de NVM eens bellen voor advies.

Succes