De psychologie van eten.. Waarom altijd meeeeeeeeer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 23:10

s1993 schreef:
Ik heb dit ook, vooral met chocolade.
At altijd heelveel chocolade en vond toen dat ik te verslaafd was dus heb een maand lang helemaal geen
chocolade gegeten, dat ging eigenlijk prima. Maar ik ben erachter gekomen dat ik ook veel makkelijker iets helemaal niet kan eten dan een beetje te eten. Behalve als alles per hele kleine stukjes verpakt is, dan kan ik wel weer één nemen :)

Dammmnn ben er dit weekeind inderdaad ook weer ingestonken.. Baal er nu zo van, maar stond als een junk te stuiteren in de supermarkt dat we chocolade moesten hebben.. Ben nu al ruim 1,5 jaar aan het lijnen, waarvan het laatste half jaar stabiel van gewicht.. Door de weeks hou ik het goed vol, regelmaat van het werk.. Maar die weekenden, drama.. Te veel, verkeerd en elke keer weer spijt..

Moest vanavond dus weer aan dit topic denken.. Ik vrees dat ik net als een alcoholist gewoon een soort levenslang heb, qua eten dan.. Pff lastig hoor. Baal er zo van, zoveel afgevallen en nu zo bang het er allemaal weer aan te gaan eten in dit soort zwakke dagen.. ;(

Liezel1

Re: De psychologie van eten.. Waarom altijd meeeeeeeeer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:16

Als je zoveel bent afgevallen en dus veel te zwaar bent geweest.... en zo van lekkere dingen houdt... dan heb je altijd levenslang.... ik behoor ook tot die categorie. Ik zal levenslang een bijzondere relatie hebben met voedsel. Ik ben al afgevallen, maar ik zit nu pas op 1/3 van het gewicht dat ik kwijt wil. Wat ik ben afgevallen, moet dus nog maal 2.

Maar ik zal altijd op moeten blijven letten. Ik heb levenslang...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:04

Liezel1 schreef:
Als je zoveel bent afgevallen en dus veel te zwaar bent geweest.... en zo van lekkere dingen houdt... dan heb je altijd levenslang.... ik behoor ook tot die categorie. Ik zal levenslang een bijzondere relatie hebben met voedsel. Ik ben al afgevallen, maar ik zit nu pas op 1/3 van het gewicht dat ik kwijt wil. Wat ik ben afgevallen, moet dus nog maal 2.

Maar ik zal altijd op moeten blijven letten. Ik heb levenslang...

Yep hier ook, heel herkenbaar. Levenslang caloriën tellen, pff.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:28

Hier ook, compleet gedoemd, helaas. :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:57

Maar wat is dan de oplossing? Helemaal nooit meer nemen? En dan neemt de hunkering (om het zo maar even te noemen) af?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:03

helemaal herkenbaar dit..... pffff ja ik denk toch levenslang. het is je denkwijze omzetten, maar toch wil je soms terug naar al dat lekkers! en je word er mee dood gegooid(ongezond voedsel) zodra je een tijdschrift, tv aanzet/bekijkt of de deur uitstapt overal word je verleid tot ongezonde dingen

ik ben over 2, 5 jaar tijd 20 kilo afgevallen maar als je op je gewicht zit gun je je zelf ook wel eens wat, meer zwakke momenten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 16:24

Mariska_28 schreef:
Maar wat is dan de oplossing? Helemaal nooit meer nemen? En dan neemt de hunkering (om het zo maar even te noemen) af?

Zelfdiscipline ontwikkelen. Heel moeilijk. Ik ben er ook druk mee bezig. Vorig jaar had ik nog enorme eetbuien waarbij hele zakken chocolade, pepernoten, koekjes etc zo opgingen. Nu moet ik mezelf leren dat 1 stukje gewoon genoeg is. Daarna de zak weg leggen.
Voorheen gooide ik maar de volledige volle zak weg omdat hij maar bleef roepen, maar nu gaat het steeds beter!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:25

Ik sluit me aan bij de alles of niets types hoor. Ik kan prima lijnen door mezelf alles te ontzeggen en 10 a 15 kilo vet verliezen om daarna in een paar maanden weer terug aan te groeien. Ik ben nu weer aan het 'lijnen' volgens het IIFYM principe waarbij ik weet per dag/maaltijd hoeveel ik moet eten aan eiwitten en mag eten aan vetten en koolhydraten, maar hoe ik dat invul is aan mezelf. Op deze manier kan ik prima dagelijks 25 gr chocolade inpassen en heb ik eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan meer. Wie mij hiermee helpt is Jeanet Wolf van Wolf coaching. Haar site staat vol met heel heldere blogs over dit onderwerp.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:22

Het schijnt de combinatie van vet en suiker te zijn (in de verhouding 50/50) die ervoor zorgt dat je door blijft eten. Ga maar na: je eet geen pak suiker achter elkaar of een liter room, maar wel ijs, taart, slagroom, donuts etc.

Zie ook deze docu: https://www.youtube.com/watch?v=Y1L-_jfJ09Y

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:26

Mariska_28 schreef:

Pffffffff ik ken het.. Ik zit ook nooit vol. Discipline is het enige wat ik kan zeggen.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:35

ook ik had een verslaving voor chocola... 1 blokjes werd 1 reep, 1 handje chips werd de hele zak.
Maar ik heb mezelf ook de halt toe geroepen en dat gaat heel goed.
Heb in mijn koelkast een reep chocola, wel puur, want heb mezelf geleerd puur te eten en vind ik nu ook lekkerder dan melk. Maar mij is het wel gelukt, gewoon 1 blokje pakken en dan weglopen bij de koelkast. Probeer echt te genieten van dat ene blokje.
Ook met chips lukt het me. Ik pak een klein bakje en geniet ervan. De zak leg ik weg (ook buiten zicht) en dan is 1 bakje genoeg!

Wel betrapte ik me erop dat die chocolade letter die ik heb gekregen wel sneller op gaat. Maar ondanks dat, eerder was die binnen dag op, nu doe ik er al 4dagen mee. Maar het zijn wel iets grotere blokjes dan 1 chocolade blokje.

Het zit ook vooral in het jezelf NIET verbieden van lekkere dingen.
Dat hou je toch niet vol.
Geniet, maar met mate. EN leer jezelf daar aan wennen en geniet vooral intens van het beetje wat je krijgt. Legt de rest buiten zicht en dan gaat het vaak goed (want ook ik pak soms wle eens een 2e blokje haha)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:40

Ik ben in een half jaar 7 kilo afgevallen. Had geen overgewicht, maar ik vond dat mijn broeken steeds strakker begonnen te zitten en ik voelde mezelf er niet prettig bij. Iedereen om mij heen riep: jij?? Afvallen?? Waarom? Nu ziet ook niemand dat ik die 7 kilo kwijt ben, maar ik voel mezelf er stukken beter bij. (van 70 naar 63 kilo bij 1.72m, is beiden een goed gewicht). Ik heb het gedaan door calorieën bij te houden en wat minder te snoepen. Ik ben ook begonnen met 3 keer per week hardlopen. 's Avonds op de bank is mijn grote valkuil, zeker nu het 's avonds donker is en koud. Dan hang ik teveel op de bank en ga ik snaaien. Ik neem nu nog steeds wel wat lekkers op een dag, want ontzeggen kan ik het mezelf niet. Wel moet ik echt uitkijken dat ik maar een paar snoepjes neem en niet een heleboel. Chips eet en koekjes eet ik nauwelijk, maar lekkere snoepjes kan ik moeilijk weerstaan.
Maar omdat ik zoveel calorieën verbrand met 5 keer paardrijden en 3 keer hardlopen per week, blijf ik nu ook mooi op gewicht.