Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:54

Aan mensen die ik niet zo goed ken cq weinig mee heb, vind ik 20-25€ wel genoeg eigenlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:56

Mijn beste vriendin is in augustus getrouwd en ik heb samen met mijn vriend 50 euro gegeven. Wij hebben het ook niet breed.

Evi84: Het is toch niet omdat een koppel een chique trouwfeest wilt, dat de gasten daarvoor moeten betalen? Zo komt het toch wat over als ik je redenering lees.

Darkness85

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:57

Wij geven altijd 20,-. Puur omdat we niet meer hebben, maar toch iets willen geven.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:59

chanel1985 schreef:
Mijn beste vriendin is in augustus getrouwd en ik heb samen met mijn vriend 50 euro gegeven. Wij hebben het ook niet breed.

Evi84: Het is toch niet omdat een koppel een chique trouwfeest wilt, dat de gasten daarvoor moeten betalen? Zo komt het toch wat over als ik je redenering lees.

Neen, want zelfs met mijn getallen hebben ze er nog steeds een financiele kater aan hé. Het is gewoon voor mijn eigen gevoel, ik zou me schamen om te gaan met zo'n laag bedrag. Maar bon, dat is ieder an sich.

Zelfs mijn bedragen zijn nog vrij laag, want ik ken verschillende mensen die binnen 2 weken ook gaan gaan, het koppel evengoed kennen als ik en nog een pak hoger gaan gaan als gift.

Edit: ik vind het uiteraard nog een andere zaak wanneer je er eigenlijk financieel geen ruimte voor hebt hé, dan kan een lager bedrag geven een groter gebaar zijn als een hoog bedrag en dat zullen de trouwers ook wel weten. Ik spreek dan ook voornamelijk voor wanneer je als gemiddeld kunt worden beschouwd.
Laatst bijgewerkt door Evi84 op 13-06-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:59

Ga je de hele dag mee dan zou ik in dit geval 50 euro geven, voor alleen de avond de helft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:00

Iedereen kiest zelf hoe hij zijn bruiloft aankleed, ik vind het altijd heel vreemd dat mensen kijken hoe goed je iemand kent en vooral hoeveel er te eten en te drinken is. Mensen nodigen je niet uit op hun bruiloft omdat ze een berekening maken maar omdat ze vinden dat je erbij moet zijn.
En anoniem geven is heel normaal. Geef gewoon wat jij wilt geven en ga geen afweging maken wat het feest je waard is, de reden dat er vaak een enveloppe staat komt voort uit het feit dat veel mensen eerst samen wonen en dus alles al hebben en meer met geld kunnen dan met vijftig geraniums in een pot.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:01

Paar maanden nog een bruiloft gehad. Wij hebben 125 pp gegeven.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:02

Evi84 schreef:
50 euro voor 2 personen zou ik eerlijk gezegd niet durven als je ook naar het avondfeest moet.

Ik moet binnen 2 weken gaan, de kosten die het koppel eraan hebben is ongeveer 80 euro/ persoon. Dus voor een chique avondfeest zou ik dan eerder gaan voor 50 à 75 euro/persoon.
Als het maar een gewoon avondfeest is met een frietkraam en wat hapjes, dan zou ik inderdaad voor een lager bedrag gaan en iets van een 35 euro/per persoon geven. Lijkt me schappelijk dan.

Is het enkel de receptie waarvoor je bent uitgenodigd vind ik 25/per persoon een mooi bedrag.

Maar je hoeft als gast toch niet je aanwezigheid op de bruiloft af te kopen?

Ik zou het persoonlijk heel erg vinden als mensen aan mij een geldbedrag geven gebaseerd op wat ze denken hoeveel kosten ik aan hun heb.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:04

Liezel1 schreef:
Paar maanden nog een bruiloft gehad. Wij hebben 125 pp gegeven.

:wow:

Ik lees ook vol verbazing dat mensen geven afhankelijk van wat ze mee mogen maken va het feest..

Ik vind dat het bedrag een cadeau is, zonder dat daar afhankelijk van moet zijn of ik iets de hele dag mee maak of niet. het is hoe goed je ze kent en wat je er voor over hebt.. zij nodigen jou uit voor een feest.

je neemt op een verjaardag toch ook niet je eigen taart mee in geldvorm? je geeft iets omdat ze jarig zijn, niet omdat ze jou taart geven..

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:05

Tja, ik dus niet.

Een bruiloft kost al handenvol geld en zeker voor een jong startend koppel, dan vind ik niet dat ze er een financiele kater aan dienen over te houden, door hen enkel maar te verblijden met mijn aanwezigheid en weinig te geven ondanks dat ik het wel zou kunnen opbrengen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:08

Ik vind gewoon als je eten krijgt en drank dat het gewoon netjes is om meer dan tien euro per persoon te geven.
10 euro per persoon vindt ik echt krenterig :)F :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:10

Evi84 schreef:
Tja, ik dus niet.

Een bruiloft kost al handenvol geld en zeker voor een jong startend koppel, dan vind ik niet dat ze er een financiele kater aan dienen over te houden, door hen enkel maar te verblijden met mijn aanwezigheid en weinig te geven ondanks dat ik het wel zou kunnen opbrengen.

Je kiest toch zelf hoe duur je je bruiloft maakt als koppel? Bruidsjurken kun je tegenwoordig zelfs bij de h&m halen ( :+ ). Ik vind dat je het bedrag moet aanpassen aan wat je kwijt kúnt en wílt en ik zou inderdaad voor een hele dag aanwezigheid iets meer geven dan voor alleen een dagdeel.
Ik vind 25 pp voor een dagdeel heel schappelijk, 40/50 voor een hele dag, een bruiloft hoeft er niet voor te zorgen dat jij je huur niet meer kunt betalen. Hierboven ervanuitgaand dat dat het maximum is dat je kwijt kunt, als je meer hebt en echt wilt helpen, is een ruimer bedrag wel heel tof :)
Mijn ouders geven aan echt goede vrienden rond de 250.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 13-06-14 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:11

Wij laten het afhangen van onze band met de newly weds. Dit zit tussen de €50 en €300.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:13

En wat zouden jullie aan gezinsleden geven als die gaan trouwen? Broers of zussen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:15

Ik geef samen met mijn vriend meestal de volgende bedragen:

Kennissen: 20 euro p.p
Goede vrienden: 75 euro p.p
En familie/familie van vriend (broers/zussen): 100 euro p.p

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:30

Ladybird schreef:
Ik lees ook vol verbazing dat mensen geven afhankelijk van wat ze mee mogen maken va het feest..

Voor mij telt het wel mee hoe dierbaar een persoon voor mij is.
In het geval van TS is er niet echt een band en komt het op mij meer over als een soort van verplichting om te komen en ook voor haar stiefzus om haar te vragen om te komen.
Ik ken genoeg bruiloften waar maar zoveel mogelijk mensen werden uitgenodigd om te kunnen zeggen wij hadden wel 200 mensen op ons feest. Dan voel ik mij niet geroepen om als ik daarvoor ben gevraagd om een hele dikke enveloppe te geven.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:58

Ik weet nog van toen wij trouwden dat de bedragen lagen tussen de 10 en 100 euro. Moet wel zeggen dat ik met die 10 euro veel blijer was. Nichtje van manlief die nog studeerde en het niet breed had. Ze had echt haar best gedaan om niet met lege handen te komen terwijl voor ons de aanwezigheid van mensen veel belangrijker was en het ook op de uitnodiging stond.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:28

Ik heb nog niet heel veel huwelijken meegemaakt, maar ik ga echt niet meer of minder geven als ik wel of niet mee mag eten, wat een onzin. Zij kiezen er zelf voor om een groot of klein huwelijk te geven met al dan niet eten erbij? Ik zou er zelf ook niet blij van worden dat mensen dat op mijn huwelijk zouden doen..

Ik zou persoonlijk 35,- geven, net even iets minder 'krenterig' dan 20,- maar sommige bedragen die ik voorbij zien komen verbazen mij echt, wat een geld, ik zou me daar als bruid geloof ik zelf ook een beetje raar bij voelen haha.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:31

Ik zou er wel een kaartje bij doen, en wij kregen gemiddeld 50 per stel toen. Zonder eten, alleen avond feest.
Maar je moet geven waar jij je goed bij voelt, en niet meer.. Het is niet verplicht he, alles is mooi meegenomen en anders is het sowieso al raar.. :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:32

Wij hadden laatst een bruiloft van een collega, ik heb 30 euro gegeven. Eigenlijk meer omdat collega's tussen de 25-30 euro wilden zitten, ik vond het bedrag een beetje aan de lage kant.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:35

Furrow schreef:
Ik vind gewoon als je eten krijgt en drank dat het gewoon netjes is om meer dan tien euro per persoon te geven.
10 euro per persoon vindt ik echt krenterig :)F :D

wat een onzin, ze zijn niet verplicht iets te geven vind ik, wij waren overal blij mee ook met niks of een kleinigheidje.
prima toch? wij willen een feest met mensen die ons lief zijn en gezelligheid meebrengen niet om wat qua geld meebrengen.
en wat een onzin dat je gaat kijken hoe die dag met jou word ingevuld dat je daarvanuit het bedrag kiest?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:37

Lijkt me raar dat een mening onzin is, omdat die net niet in jou straatje past.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:46

Gewoon geven wat je kan en wil missen dus. Geen warme band + niet breed? Dan geef je toch gewoon lekker 10 euro. Je moet je echt niet verplicht voelen.

Ik heb laatst op het laatste huwelijk (van een vriendin) waar ik was helemaal geen geld gegeven. Kon het gewoon niet missen en dat wisten ze ook. Nouja niets.. de vrijgezellendag kostte al over de 100 euro pp (wat ik dus al eigenlijk niet had), dus dat vond wel genoeg!
Daar ging het ook niet via envelop, maar moest het overgemaakt worden naar de ceremoniemeester (tevens een vriendin) dan werd het toch op 1 hoop gegooid en namens iedereen aangeboden. Ik vond dat nogal raar dat het via de ceremoniemeester moest.

Ik vind geld geven ook helemaal niet leuk, is niet persoonlijk (geld krijgen is daarentegen altijd beter dan troep waar je niets aan hebt). Nu ik erover nadenk heb ik volgens mij nog nooit iemand geld gegeven als kado. Ik doe liever iets origineels, grappigs of persoonlijks.

@Keet in jouw geval 200 stuivers bij de bank halen, die in een spaarpot stoppen die je kapot moet slaan om erbij te komen :p
Laatst bijgewerkt door jorretje op 13-06-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:48

Ik ga over een maand trouwen en heb ook een envelopje genoteerd op de kaart alles wat we mogen ontvangen is mooi mee genomen al komen ze met een bos bloemen.. Ik zou me er niet zo druk om maken je moet geven wat je zelf wilt geven..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:48

Het hangt er imo vanaf wat je relatie met elkaar is en wat je eigen vermogen is. Als jij en je partner beide een goedbetaalde job hebben en het kunnen permiteren twee keer per jaar op vakantie te gaan en gemiddeld tweehonderd euro per maand uitgeeft aan nieuwe schoenen en kleren, en je geeft samen aan je beste vriendin een briefje van twintig euro af...dat vind ik maar krenterig.
Als je werkt op een groot bedrijf en je wordt uitgenodigd voor het feest van een collega waar je dit jaar misschien nog maar vijf woorden mee hebt gewisseld inclussief 'hoi' en 'tot morgen hé', dan is een briefje van twintig of wat je ook wilt geven niet zo gek (ok, vijf euro voor twee personen gaat misschien ook wat krenterig blijven :+ )
En als je het beide moeilijk hebt op de arbeidsmarkt, weinig inkomen, elke maand moet tellen om alle rekeningen betaald te krijgen, dan is twintig euro soms een heel groot cadeau.