Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:22

Wendy schreef:
Liselot schreef:
En een koe met mastitis die geen antibiotica mag is echt heel diervriendelijk... >;)

Antibiotica mag niet preventief worden toegediend, maar als er sprake is van een infectie dan mag het wel degelijk.

Maar ook tot op een bepaalde hoogte... Ik geloof zelfs dat als een koe een x aantal keer antibiotcia heeft gehad, hij niet meer behandeld mag worden en naar de slacht gaat. Zo deed de biologische boer waar wij een excursie naar hadden iig wel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:23

amoj schreef:
Wendy schreef:

Antibiotica mag niet preventief worden toegediend, maar als er sprake is van een infectie dan mag het wel degelijk.

Maar ook tot op een bepaalde hoogte... Ik geloof zelfs dat als een koe een x aantal keer antibiotcia heeft gehad, hij niet meer behandeld mag worden en naar de slacht gaat. Zo deed de biologische boer waar wij een excursie naar hadden iig wel.

En is dat erg dan? Of wil je liever een dier laten leven met pijn die keer op keer behandeld moet worden met antibiotica? -O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:25

[quote="Kinke"]Kentaro heeft blijkbaar geen idee wat het gaat kosten als een boer over zou gaan naar biologisch ;) Is trouwens ook een langdurig proces.
quote]

Zo kun je het ook lezen, maar ik bedoelde met mijn uitspraak dat het zo makkelijk zeggen is de consument wil niet betalen, dus er moet maar zo goedkoop mogelijk aangeboden worden met de daarbij slechte(re) omstandigheden van de dieren.
Als die mogelijkheid weggenomen zou worden, moet de consument meer betalen, krijgen de boeren meer geld en kunnen ze dieren op een betere manier houden.
Zeg niet dat dit uitvoerbaar is, maar zou het zo wenselijk vinden.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:26

grinn...6 miljard mensen op deze aarde..
allemaal willen ze een stukje vlees op het bord elke avond..
hoeveel kalveren moet een koe dan neerleggen op jaarbasis? per 5 minuten 1 of zo?
hoeveel paarden moeten er dan elke dag geslacht worden? totaal geen idee, maar meer als dat wij denken
hoeveel ruimte denk jij dat het dier krijgt om te leven? ehh biologisch, gemiddeld 5 cm erbij
ze krijgen minder antibiotica..(maar zit nog steeds in hun voeding!)

bestaat biologisch vlees? :z droom lekker verder!!
het is alleen goed om de staatskas te spekken, voordat je het label biologisch mag stickeren, ben je alweer veel lichter in je portemonnee!

Shadow0

Re: Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:32

Het beterleven-keurmerk maakt wel degelijk uit: http://beterleven.dierenbescherming.nl/

Ook is het duidelijk dat het de normen opschuift - een deel van wat ooit speciaal was is nu standaard regelgeving. Dat is dus verbetering. Nog niet heel veel, maar wel duidelijk in de richting van meer ruimte en wat fijner leven.

Op het vlees van de AH staat naast hun eigen aanduiding ook het keurmerk van beterleven.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:39

De boer waar mijn paard staat heeft Hereford koeien voor de slacht. De drachtige koeien lopen jaarrond buiten en krijgen daar kuil bijgevoerd. Pas wanneer ze niet meer produceren worden deze koeien geslacht.
De kalveren worden in het najaar (meestal oktober/november) gescheiden van de koeien en opgestald voor de winter. De stiertjes worden dan gecastreerd. In het voorjaar gaan ze weer de wei op.
De vaarsen worden in principe fok-koeien, de ossen worden geslacht als ze 3 jaar zijn.
De ossen worden 's winters opgestald net als de gespeende kalveren. In hun 3e jaar blijven ze 's zomers binnen totdat ze geslacht worden.
Bij ons wordt er 1 os/koe per maand geslacht en deze worden in vleespakketten door de boer verkocht.
Het dier wordt met de trailer naar een slager gebracht die speciaal biologisch vee slacht. Het dier mag daar eerst nog even bijkomen van de stress van het transport voordat het wordt geslacht.
Na het slachten krijgt het vlees tijd om te besterven alvorens het wordt uitgebeend en verdeeld in vleespakketten.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:40

Ik bestel mijn vlees bij OKvlees.nl. Zij kunnen je precies vertellen waar het vlees vandaan komt. Zij leveren ook vlees van varkens die echt een heel fijn leven hebben. Dat vlees eten we een paar keer per week en de rest vegetarisch. Ik mis alleen de keuze in broodbeleg dus dat koop ik meestal nog wel "gewoon".

Dat klinkt goed Alvaron. Daar zou ik ook wel vlees van willen hebben.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:42

de regelgeving zit heel krom hiervoor vind ik.
De ex-vriend van mijn moeder kweekte bv 'scharrelkoeien' :+ .
Was een winterhard ras (schots hoogland) dat vrij in een stuk natuurgebied met zelfs een vijver op rondscharrelde. Er was wel een schuilhok, maar daar kwamen ze nooit in. Verder kwam het drinkwater uit een drinkwaterpunt op het land & het hooi kwam van een ander deel natuurgebied dat hij mocht hooien.

In mijn ogen het soort vlees dat je wilt; van een echte kudde, volledig vrij & geen rare voedingsmiddelen of groeikorrels. ze werden ook altijd één per één geslacht. zelf brengen naar de slachterij & terug meenemen zodat de slager in de werkruimte thuis alles kon komen versnijden.

Toch had hij geen bio-label. om dat te krijgen zou hij zijn voer moeten aankopen bij een erkend bio-bedrijf & zou hij ook moeten laten vaststellen dat zelfs het water biologisch is...+ nog een hoop certificaten of zijn koeien echt wel bio gehouden werden enz. Dat kostte zo veel dat hij het gewoon gelaten heeft & het vlees rechtstreeks verkoopt aan de particulieren die intekenen. Mensen mogen altijd komen kijken hoe de dieren leven (& de meeste in de regio weten ook wel waar zijn koeien lopen) en als zij vinden dat dat goed vlees is, bestellen ze maar.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:45

@ blue_sky: Dat wordt dan een aardig stukje rijden voor je ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:46

Jammer Alvaron! Ik hoop toch nog eens zo'n adresje hier in de buurt te vinden.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:51

weet iemand iets over het greenfields merk van de ah? Staat op de verpakking specifiek dat het dierenwelzijn van de koeien belangrijk is en dat ze vrij rond kunnen lopen etc.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:11

Ik koop tegenwoordig mijn vlees rechtstreeks bij de boer. Ideaal, vlees is mooi en het smaakt ook veel beter.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:13

ik zou me niet teveel van dat greenfields voorstellen!

heeft iemand een betrouwbaar adres van een boer uit utrecht en omg voor mij? :)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:17

http://Www.limovlees.nl
Ik woon er vlakbij dus ik ga er zelf heen. Zat keuze, moet wel eerst bestellen hoor. Alleen beleg is nog niet zo veel

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:26

@FlappieR! superbedankt! ziet er goed uit en niet al te ver weg!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:30

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:32

Hier ook een bio-boer in de buurt, vleesverkoop aan huis. Geen gesleep met dieren over lange afstanden.
Daarnaast eten wij veel minder vlees. Éen of twee keer per week is ruim voldoende en zelfs gezonder. Kip eten we wel iets vaker, en dan biologisch, het liefst ook van deze bio-boer.

Overigens zit hier ook een vrije-uitloop eierenboer. De kippen kunnen naar buiten, maar veel kippen blijven binnen??? Maar goed, de keuze is er. Dus in dit geval maakt het wel degelijk uit qua dierenwelzijn.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:34

Gewoon een stap verder gaan dan "bio", en gaan voor vlees met een Pure Graze label. Dan heb je 100% grasgevoerd vlees. Geen antibiotica, zoveel als mogelijk naar buiten, natuurlijk voedsel. (EN super lekker vlees).

Je betaald er wel voor....

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:36

3 beter leven sterren staat volgens mij gelijk aan biologisch. En dat heeft wel degelijk effect op het dierenwelzijn! Een biologisch keurmerk zonder de sterren van de dierenbescherming zou ik ook niet zo snel vertrouwen, maar met die 3 sterren moeten ze echt voldoen aan bepaalde eisen die goed zijn voor het welzijn van het dier. Niet alleen minder AB!

En dit keurmerk staat los van leveranciers, is van de dierenbescherming zelf, dus dat geloof ik wel :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:36

Over biologische veehouderij weet ik niet de precieze details. Wat ik wel weet: biologische koeien krijgen biologisch voedsel. Maar biologisch gras en mais betekent NIET dat het onbespoten is. Biologisch gras en mais mag bespoten worden met biologische middelen, niet met chemische middelen. Veel biologische middelen (denk aan middelen die ze halen uit schimmels of paddestoelen) zijn veel giftiger en gevaarlijker voor je dan chemische middelen. Bovendien is het ook niet zo dat biologische middelen sneller afgebroken of verdwenen zijn uit het gras of mais (of je eigen groente) dan chemische middelen. Ik ben dus heel erg sceptisch over "biologisch", vlees of groente.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:42

femo schreef:
Ik haal het dus bij een biologische slager, en heb wel eens het eea gevraagt. waar de kippen bijv vandaan komen. dan zeiden ze: een boerderij. maar echt veel info krijg je niet.

Kan iemand mij aan een betrouwbare boer helpen omg utrecht?! :)

Ga eens naar de Sligro! Daat hebben ze Livar vlees, vlees afkomstig van varkens die echt in de modder liggen. Deze varkens worden door monniken in Limburg grootgebracht en die hebben echt een goed varkens leven. Ok, ze worden wel geslacht voor consumptie, maar hun leven is erg mooi geweest.

Ook verkopen ze bij de Sligro O'sullivan rundvlees uit Ierland. Deze dieren staan ook op de weide en hebben ook een beter leven gehad dan de meeste slachtdieren in Nederland. Veel rundvlees wat in Nederland verkocht wordt komt uit Brazielie, of is afkomstig van uitgerangeerde melkkoeien, maar de O'sullivan runderen staan dus gewoon lekker op de wei.

En je proeft het ook! Ik zou je dat wel aan kunnen raden, die twee merken. Die merken, daar kan ik echt achter staan.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:47

Ik geloofde eerst ook in biologisch vlees, maar ma inlezen ben ik daar op terug gekomen,
Ik haal nu vlees van de boer, kost meer, maar je kan de dieren gewoon bezoeken en bekijken en alles ziet er super uit.
Ik heb zelf kipjes in de tuin voor eieren, scheelt ook weer.
Trouwens,scharrel eieren zijn geen scharrel eieren zoals wij dat bedenken,( lekker veel ruimte om te scharrelen)
Dit zijn alsnog 10 kippen op een vierkante meter, je kan dan beter voor vrije uitloop eieren kiezen!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:55

Ik zag laatst op tv een stukje over http://www.koopeenkoe.nl/, erg leuk initiatief. Ik weet niet precies meer in hoeverre de welzijn van de koeien goed is, maar dat staat misschien wel op de site of je kunt het ze vragen. Je koopt wel een grote hoeveelheid in 1 keer, maar misschien eens leuk om te proberen. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar waarschijnlijk ga ik dat wel eens doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:58

Heeft iemand een idee waar in Twente vlees gekocht kan worden bij een boer?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:58

Ik ken iemand die dit doet met kalveren. Die heeft zelf net een kalf gekocht en die krijgt daar straks het vlees van. Maar dat kalf staat gewoon in een klein hokje met 9 anderen (5 bij 5 meter schatte hij het hok) en met 500 dieren op het bedrijf. Dus wel gewoon bioindustrie, alleen dan je eigen kalf. Dan kan je het net zo goed bij de super halen denk ik.

Maar het kan best dat er bedrijven zijn die dit wel anders aanpakken. Ik neem aan dat je wel kan komen kijken voordat je een koe/kalf koopt, dus dan zou je dan kunnen inschatten of het iets voor je is.