Stoppen met studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:13

KGasfart schreef:
Studeren is niet mijn ding en is helaas nooit geweest. Ik kan goed leren hoor! Maar mn concentratie duurt niet langer dan 2minuten en dan is het lang. Ik word gek van de boeken en lessen en eigenlijk alles :S
De baan waar ik voor ga is een grote kans dat ik hem krijg en anders zoek ik verder voor een baan. Thuiszitten is namelijk ook niks voor mij!
Ik hoop dat mn ouders dit snappen

En ik moet nog een hele stage inhalen en een toets maken.. Dat red ik niet meer..

Maar als ik dit lees, hoe ga je dat doen op je werk dan? Daar moet je je toch ook van 9 tot 5 concentreren?;)
Ik zou zelf niet stoppen, maar een oplossing zoeken om wel een studie (hoeft niet perse deze te zijn) af te ronden. Straks ben je 30/40 en heb je geen diploma. Als je dan ooit je baan kwijtraakt heb je een groot probleem, want je hebt niets om op terug te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:14

Anoniem schreef:
KGasfart schreef:
Mn ouders denken dat ik 13 ben.. Ik weet dat ze van me houden maar het is benauwend..
Ik vind de studie zelf ook gewoon niks...
En gelukkig heb ik mn stufi altijd op mn spaarrekening gezet dus die kan ik terug betalen!
Helaas moet ik mn ouders het apart vertellen.. Mn vader is laat thuis en ik kan iet meer vanmiddag zo lang met alleen mn moeder zitten zonder iets te zegge ..

Helaas is het reizen waarschijnlijk ook ong. 2000 euro aan schuld.
Persoonlijk zou ik toch nog eens met een consulent gaan praten, over de problemen.

En correct me if im wrong maar heeft je geringen motivatie misschien ook iets te maken met de behandeling van je ouders?
Je zegt dat je ouders je behandelen als een 13 jarige. En wanneer je fulltime gaat werken heb je wss de mogelijkheid om uit huis te gaan (en dat begrijp ik heel goed) . Heeft je keuze om te willen stoppen daar ook iets mee te maken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Helemaal mijn idee. Ben je onder (onbewuste) druk halsoverkop een studie gaan kiezen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wilde. Misschien wil je wel wat anders doen? Je kunt ook een mbo-studie doen, dat is veel minder werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:17

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
Helaas is het reizen waarschijnlijk ook ong. 2000 euro aan schuld.
Persoonlijk zou ik toch nog eens met een consulent gaan praten, over de problemen.

En correct me if im wrong maar heeft je geringen motivatie misschien ook iets te maken met de behandeling van je ouders?
Je zegt dat je ouders je behandelen als een 13 jarige. En wanneer je fulltime gaat werken heb je wss de mogelijkheid om uit huis te gaan (en dat begrijp ik heel goed) . Heeft je keuze om te willen stoppen daar ook iets mee te maken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Helemaal mijn idee. Ben je onder (onbewuste) druk halsoverkop een studie gaan kiezen terwijl je dat eigenlijk helemaal niet wilde. Misschien wil je wel wat anders doen? Je kunt ook een mbo-studie doen, dat is veel minder werk.

En een MBO is veel praktischer en als je niet van boeken en studeren houd. Kan dat zeker een optie zijn. Daarbij zijn er genoeg leuke opleiding op het MBO!

KayleeJane

Re: Stoppen met studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:24

Ik heb op het moment ook geen idee wat voor opleiding ik zou willen en moet niet weer een domme keuze maken. De drogist kan ik wel een diploma halen als ik word aangenomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:28

KGasfart schreef:
Ik heb op het moment ook geen idee wat voor opleiding ik zou willen en moet niet weer een domme keuze maken. De drogist kan ik wel een diploma halen als ik word aangenomen!

Hebben jullie geen consulent op school?
Bij ons kun je speciaal naar een consulent voor studie keuze advies enz.

Heb ik ook gedaan toen ik stopte met mijn eerste opleiding. Samen met de consulent een andere studie gezocht en nu zit ik helemaal op mijn plek.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:48

Pff niet dat ik weet..
Heb wel veel keuzetesten nogmaals gedaan maar er kwam weinig uit..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:55

Volgens mij heeft elke hogeschool iemand waar je met zulk soort vragen terecht kan!

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:57

Ik heb morgen een gesprek met mn slber dus misschien komt die er ook morgen mee. Maar voor aankomend jaar wil ik denk ik toch een jaar werken. Even niet meer denken aan school. Alles loslaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:05

Dat is nooit verkeerd hoor, ik ben 28 en weet nu pas wat ik echt wil doen. Soms is kiezen gewoon moeilijk, vooral als je van huis uit wordt beinvloed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:13

Je moet ook niet 100% tegen je zin deze studie afmaken, dat bedoel ik ook niet. Maar misschien een andere studie of gewoon een cursus of de avondschool. In België hebben we zoiets als Syntra waar je beroepsopleidingen kan volgen, is er in Nederland ook niet zoiets?
Ik weet natuurlijk niet helemaal hoe het zit met het onderwijs in Nederland, maar 1 niet-afgemaakte opleiding staat gewoon niet goed op je cv.
Ik wil je echt niet pushen in een bepaalde richting en er zijn zat mensen die geen opleiding hebben en wel op hun pootjes terecht komen, maar denk er toch goed over na. Voordat je er later spijt van krijgt of denkt 'had ik maar'. Emotionele keuzes zijn snel gemaakt als het water al aan je lippen komt.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:21

Ik snap goed wat je bedoeld en ik weet dat ik er goed over na moet denken. Het is inderdaad nu ook een deel emoties wat me overneemt. En inderdaad een cursus volgen kan ook.
Ik wil in iedergeval als ik word aangenomen vanmiddag voor mn drogistdiploma etc gaan en misschien blijf ik er uiteindelijk hangen en voor het geval dat niet zo is moet ik inderdaad goed nadenken wat ik wil. Dat ga ik in ieder geval doen want als het lukt wil ik wel na een jaar weer studeren. Mits ik weet wat ik wil doen natuurlijk en als er iets is wat ik aankan.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 12:40

Nou ik ga nu naar dat gesprek toe! Iedereen voor nu alvast bedankt voor de reacties! Waardeer het heel erg!! Ik post vanmiddag wel hoe het gegaan is.. Als ik dat dan nog kan :S

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:51

Succes

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 15:02

Nou ik heb een baan!!! Mn moeder is boodschappen doen dus zal zo wel thuiskomen.. En daarna vanavond met mn pa praten als hij thuis komt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:03

Ah wat fijn zeg!! Gefeliciteerd! Sterkte zo meteen..

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:56

Gefeliciteerd met je baan! Succes strakjes :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:23

Gefeliciteerd met je nieuwe baan :) succes met het vertellen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:27

en hoe is het gegaan?

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:37

Nou zojuist met mn ouders gepraat!!
Pff wat was dat zwaar zeg. Ik heb aardig wat tranen gelaten. De teleurstelling was erg groot. Dat doet me ook wel pijn dat ik ze heb laten zitten. Ze bleven boven verwachting erg kalm. Misschien moet de grootste schok nog komen??
Ik moet natuurlijk wel alles terugbetalen.. de "straffen" vallen mee.
Nu ik niet meer studeer moet ik wel in huis gaan meebetalen met de dingen. Dit vind ik dan ook erg logies.
Ze willen wel dat ik goed aan mij toekomst denk. Dit wil ik ook zeker doen. Ze willen dat ik wel goed terecht kom natuurlijk. De sfeer is nog wel lekker te proeven in huis.. Maar dat trekt vast wel weg
Ik heb veel aan ieders steun gehad hierzo!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:51

Wat fijn dat ze zo gereageerd hebben. Ze zijn zich natuurlijk ook kapot geschrokken... Het is nogal wat dat je al aangenomen bent en nu zo definitief met de studie gestopt bent zonder hun te hebben ingelicht of het gewoon te delen.. Daarvoor zijn je ouders er natuurlijk ook. Dat je moet mee betalen is idd heel logisch. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:52

Wel super dat je het verteld hebt vandaag al!!! Mag je wel trots op zijn

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:50

dankje! En man man man wat een last valt er van mn schouders zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:03

Ahw je hebt 2 jaar erop zitten. Kunnen die andere 2 er niet bij? Ik hoop dat je geen spijt krijgt ! Ik zou het iedereen afraden te stoppen met jr studie

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 23:16

Nouja dan moet je dus wel je P hebben en die heb ik ook helaas niet kunnen halen. Doordat de druk en tegenzin te hoog waren... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:19

Oh, dus je zou sws jaar 2 over moeten doen? En instromen op het mbo jaar 3? Is dat een optie? Ik zou echt wat meer opties open laten.