vrije dag geweigerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:56

Kun je niet met je vriendin overleggen dat je later komt? Of trouwen ze echt al gelijk om half 10?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:56

NeverGiveUp schreef:
*knip op verzoek*

}:0 Zou ik jou niet graag in dienst willen hebben... En bovendien voor een baas is dit 1+1 hoor :=
Laatst bijgewerkt door Winged op 10-06-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:57

Valt ook echt niet op dat je ineens ziek bent op de dag dat je geen vrij kan krijgen B-)

Ik zou proberen te overleggen met je baas of je je werk misschien op een ander tijdstip kan doen als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld de dagen ervoor 1 of 2 uur langer doorwerken of evt een dag in het weekend.

vuurneon

NeverGiveUp schreef:
*knip*

Lijkt me eigenlijk niet zo handig op internet :))
Dat is ook zo, hij is vast niet achterlijk.

Nee inderdaad enne een huisbezoek is zo afgelegd :Y)
T is de middelbare school niet meer :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-06-14 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Winged; wil je dat even knippen aub :')

Ik had dat net weggehaald wegens ''dat is vast niet handig dat openbaar te hebben''
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 10-06-14 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:58

Misschien eerst even nadenken voordat je iets op een openbaar forum post :)*

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:59

Vrij vragen betekent niet gelijk vrij krijgen, tenminste dat is hier overal zo.
Kan je niet met iemand onderling ruilen? Iemand die die dag vrij is en her wel zou willen overnemen? Of lees ik hier overheen?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:00

Ik zou in jouw situatie met de baas in gesprek gaan. Uitleggen hoe het in elkaar zit en proberen tot een compromis te komen. Er moet toch wel iets te regelen zijn? Tis nog zo ver weg..

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:01

jammer dat je er niet bij kan zijn, maar helaas werkt het zo.
ondanks dat het voor jou belangrijk is heb je je aan je verplichtingen te voldoen.
ik heb vaak iets moeten laten schieten, omdat ik geen vrij kreeg of diensten geruild kreeg.
en dan zijn ze bij ons op het werk echt niet moeilijk, maar als het niet gaan dan gaat het niet.
jammer, pech gehad, maar ik leg me er dan bij neer.
je kan gewoonweg niet overal bij zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:01

Uhm ja Liselot, daar ga ik voor de rest niet eens op reageren, maar bedankt voor de wijze les.

Winged; ik had hem gelijk gewijzigd maar je was me net iets te snel haha. Kan gebeuren, neem aan dat je even knippen niet erg vindt. :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:02

Heb je ook de mogelijkheid om thuis te kunnen werken? Zo los ik dit soort dingen nog weleens op namelijk.

Verder zou ik anders nog een keer met je baas in gesprek gaan en uitleggen dat het voor jouw heel belangrijk is dat je bij de bruiloft bent en dat je openstaat voor oplossingen om de gemiste uren in te halen op een andere manier.
Is er trouwens geen partimer die anders op vrijdag vrij is die deze dag voor je zou willen werken? Dat deze de vrije dag ruilt me een andere dag in de week?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:02

Mioux schreef:
Als er al 2 eerder waren lieke,en geboekt hebben op die data's dan missen er al 2 mensen op de werkvloer. Dan mag je baas wel weigeren wegens onderbezetting.

Gewoon je contract nakijken en je CAO maar je baas mag wél een dag weigeren als hij anders onderbezetting heeft. Je kan namelijk niet zeggen dat hij niet mag weigeren,wat als 20 van de 21 man vrij willen op 1 dag? mag hij dan tegen allemaal geen nee zeggen?

Als je je ziek meld, kan hij je ontslaan. Zeker als blijkt dat bij bijvoorbeeld controle jij niet thuis bent of bij een arts of dergelijke, geen goede tip dus want hij weet dat jij die dag ook een bruiloft heeft.

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat een werkgever niet zomaar een vakantie kan weigeren. Het is natuurlijk afhankelijk van de werkzaamheden, soms kan het inderdaad niet. Maar het is niet per definitie zo dat je baas een vakantie mag weigeren omdat anderen ook al een vakantie hebben geboekt.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:04

Tja bij mij was het toen ik dat vroeg ook in eerste instantie moeilijk. Ik heb toen gewoon aangegeven dat ik die dag vrij was en dat het geen vraag was maar een mededeling (mijn vriend is zelfs getuige). Gelukkig weet ik wat ik waard ben en weet mijn baas dat het werk niet in de problemen komt ondanks dat de afdeling die dag wat leger is. Ik vraag ook bijna nooit vrij.

Enige optie is werkgever overtuigen dan je je werk af hebt die dag (daar voor zorgt) en dat er dus niets in de problemen komt.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 10-06-14 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:06

NeverGiveUp schreef:
Ik denk trouwens dat je mij heel graag in dienst wilt hebben, alleen áls ik dan 1x een vrije dag wil hebben wil ik die ook hebben. Vind dat echt slappe hap om dan nee te zeggen.

Je zit A) vast aan een maximaal aantal vrije dagen per jaar. B) indien jouw werk op een bepaalt moment op bijvoorbeeld een deadline zit die gehaald moet worden en door het missen van mankracht wellicht gemist wordt mag de baas jouw vrije dag weigeren.

Wij weten niet de context waarom de TS geen vrij mag. Ja, er zijn 2 mensen vrij, maar niet hoeveel mensen er nog meer werken / wat voor werk de TS doet.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:07

Je baas geeft je als oplossing om een zaterdag of zondag te werken.
Als die bruiloft echt zo belangrijk voor je is kun je dat toch gewoon voor een keertje doen.
Alles opgelost. Jij blij omdat je naar die bruiloft kunt en baas blij omdat je in het weekend een dagje terug komt...

En als je dat niet wilt dan zul je helaas moeten accepteren dat je er niet bij kunt zijn op de bruiloft van je vriendin... Het leven is nou eenmaal niet eerlijk.

NeverGiveUp

Re: vrije dag geweigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:09

Winged; Natuurlijk komen dat soort dingen voor. Maar normaal gesproken (Tenminste in de bedrijven waar ik stage gelopen heb, die ook te maken hebben met strenge deadlines, uitgeverijen bijv)
is er toch altijd wel iets te regelen.

Desnoods werk je in het weekend, of daarvoor een paar avonden door. Het hoeft ook niet vanuit de baas te komen, maar een simpele 'nee', vind ik juist weer iets wat je tegen kinderen zegt.
Ik snap dat hij nee kán zeggen, maar dat er niks te regelen valt..

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:10

Daar had ik een beetje overheen gelezen, in dat geval snap ik het niet zo goed TS. Dan toch gewoon in 't weekend werken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:10

Karin92 schreef:
Als die bruiloft echt zo belangrijk voor je is kun je dat toch gewoon voor een keertje doen.
Alles opgelost. Jij blij omdat je naar die bruiloft kunt en baas blij omdat je in het weekend een dagje terug komt...

En als je dat niet wilt dan zul je helaas moeten accepteren dat je er niet bij kunt zijn op de bruiloft van je vriendin... Het leven is nou eenmaal niet eerlijk.

Je leest het verkeerd, ts geeft zelf aan dat zij zaterdag of zondag extra kan werken dus het is haar initiatief, niet van de baas.
Citaat:
Ik werk full time het enige wat ik mijn baas kan aanbieden is zaterdag of zondag werken.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:11

vuurneon schreef:
Karin92 schreef:

Je leest het verkeerd, ts geeft zelf aan dat zij zaterdag of zondag extra kan werken dus het is haar initiatief, niet van de baas.

Ja sorry je hebt gelijk, had inderdaad even te snel gelezen.
Maar dan kan ze alsnog dat weekend aanbieden.
Een baas waardeert het al erg als je meedenkt voor een oplossing...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:12

Als de baas daarmee akkoord gaat is het mooi.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:12

ligt ook helemaal aan het werk dat je doet, maar misschien kun je vooruit werken? of evt savonds nog even nakijken wat er die dag gebeurd is?
of voorstellen 2 dagen in het weekend te komen werken voor 1 doordeweekse dag vrij, als je er zoveel moeite voor doet zal hij misschien wel wat voor je willen doen, als je maar blijft laten zien dat het echt belangrijk voor je is.
evt kan dit ook schriftelijk als je er moeite mee hebt het nogmaals te vragen, en zo wordt de baas niet voor het blok gezet om meteen ja of nee te verkopen.

zijn anderen afhankelijk van jou en krijg je daarom geen vrij wordt het een hele lastige situatie ben ik bang, zou het wel echt zonde vinden voor je :(

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:35

ik ga het idd nog een keer proberen en dat weekend werken aanbieden.
tweede vraag was niet voor niks, hoe zouden jullie reageren?
ik durfde het niet zo goed een tweede keer te vragen namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:46

Ik zou de eerste keer vragen gewoon zien als een standaard vraag, en nu na de "nee" ga je nog even persoonlijk erover babbelen dat het niet om zomaar een vrije dag voor de leut gaat, maar dat het echt belangrijk voor je is dat je per-sé die dag vrij nodig hebt voor een voor jou zeer belangrijke gebeurtenis.

Even in overleg, en een goed aanbod doen waarmee het probleem van jouw afwezigheid geen probleem meer is.

En dat kun je zelf het beste inschatten gezien jij jouw werkzaamheden kent en het probleem kan inschatten dat het oplevert als de betreffende 2 werknemers en jijzelf niet aanwezig zijn :)

Als je zelf niet alleen een probleem bij je baas legt maar ook meteen een goede oplossing aandraagt en je collega's achter je hebt staan om de boel op te vangen die dag, dan heeft je baas weinig reden om te weigeren toch :)

Maar de sleutel is dan echt om zelf even goed voorwerk te doen zodat je een stukje gesneden koek aanreikt aan je baas en die er geen enkele zorg meer aan heeft als hij toestemming geeft ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:47

'Ik wil nog even terugkomen op de afwijzing van mijn vrije dag ivm bruiloft. Ik snap je/uw beweegredenen om mij geen vrije dag toe te kennen en ik heb nagedacht; is het mogelijk dat ik zaterdag een extra dag werk en dan alsnog die vrijdag vrij kan krijgen?'

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:40

Je kunt het toch altijd proberen. In goed overleg is vaak veel mogelijk. Kan snappen dat er in eerste instantie nee gezegd wordt omdat er meer mensen vrij hebben. Als je in een persoonlijk gesprek met je baas aangeeft dat het echt heel belangrijk is voor jou om erbij te zijn en je best een keer een dagje in het weekend wil komen ter compensatie zal er vast wel wat te regelen zijn.

In ieder geval een gesprek aanvragen en alles even goed op papier zetten voor jezelf zodat je niet overrompelt wordt tijdens het gesprek.